Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|
Choose an application
ed. Annette W. Balkema and Henk Slager --- kunst --- twintigste eeuw --- musea --- tentoonstellingen --- Still Foundation --- museologie --- 069 --- 7.038 --- Museum Boijmans-van Beuningen, Rotterdam --- Catalogs --- Art [Modern ] --- 20th century --- Netherlands --- Exhibitions --- Art --- Philosophy
Choose an application
Each of the five volumes in the Stone Art Theory Institutes series, and the seminars on which they are based, brings together a range of scholars who are not always directly familiar with one another’s work. The outcome of each of these convergences is an extensive and “unpredictable conversation” on knotty and provocative issues about art. This third volume in the series, What Do Artists Know?, is about the education of artists. The MFA degree is notoriously poorly conceptualized, and now it is giving way to the PhD in art practice. Meanwhile, conversations on freshman courses in studio art continue to be bogged down by conflicting agendas. This book is about the theories that underwrite art education at all levels, the pertinent history of art education, and the most promising current conceptualizations. The contributors are Areti Adamopoulou, Glenn Adamson, Rina Arya, Louisa Avgita, Jan Baetens, Su Baker, Ciarín Benson, Andrew Blackley, Jeroen Boomgaard, Brad Buckley, William Conger, John Conomos, Christopher Csikszentmihályi, Anders Dahlgren, Jonathan Dronsfield, Marta Edling, Laurie Fendrich, Michael Fotiadis, Christopher Frayling, Miguel González Virgen, R.E.H. Gordon, Charles Green, Vanalyne Green, Barbara Jaffee, Tom McGuirk, William Marotti, Robert Nelson, Håkan Nilsson, Saul Ostrow, Daniel Palmer, Peter Plagens, Stephan Schmidt-Wulffen, Howard Singerman, Henk Slager, George Smith, Martin Søberg, Ann Sobiech Munson, Roy Sorensen, Bert Taken, Hilde Van Gelder, Frank Vigneron, Janneke Wesseling, Frances Whitehead, Gary Willis, and Yeung Yang.
Art --- Study and teaching --- Anders Dahlgren. --- Bert Taken. --- Brad Buckley. --- Charles Green. --- Gary Willis. --- George Smith. --- Glenn Adamson. --- Henk Slager. --- Howard Singerman. --- Hákan Nilsson. --- Jan Baetens. --- Janneke Wesseling. --- Jeroen Boomgaard. --- John Conomos. --- Laurie Fendrich. --- Louisa Avgita. --- Martin Søberg. --- Michael Fotiadis. --- Peter Plagens. --- Rina Arya. --- Robert Nelson. --- Su Baker. --- Tom McGuirk. --- Vanalyne Green. --- William Conger. --- Yeung Yang.
Choose an application
De filosofie van de kunst verkeert momenteel in een periode van bloei. De historische inleidingen van de VUB-ers Elias en Van den Braembussche leverden hieraan geen geringe bijdrage. Beide boeken worden inmiddels de voornaamste instellingen voor hoger onderwijs als handboek voor kunstfilosofie gebruikt. In de Schaduw van het Sacrale levert in dit licht de nodige verdieping. Deze studie analyseert immers de actuele esthetische problematiek vanuit een systematisch perspectief. De vraag naar de eigenheid van het esthetische ontvouwt zich daarbij volgens een methode van profielen. Een werkwijze die, weloverwogen, de vraagstelling onrechtstreeks benadert. De aandacht gaat daarbij eerst naar het esthetisch fenomeen, de verbeelding, de status van het object en de manifestaties van de esthetische subjectiviteit. Vervolgens worden na de behandeling van Hegel's esthetica de meer historisch getinte aspecten belicht: de tijd van het kunstwerk, kunstreligie, ideologie, wereldbeschouwing, de speelruimte van de marge, vrijheid, autonomie, avant-garde, de dood van de kunst.In deze behandeling speelt het denken van zowel Heidegger als Bataille op de achtergrond een belangrijke rol. Het zijn deze denkers die de inzet van een contemporaine kunstfilosofie doorslaggevend definieerden. Het is in hun visie thans aan de kunst om de grenzen van het cartesiaanse eenheidsdenken te ontwrichten. De kunst dient te demonstreren hoe het primaire geweld van de betekenisgeving elke vorm van oorspronkelijke omgang met de dingen en de sacrale beleving bewust buitensluit.Tegenover de schijn-heiligheid van de burgerlijke rationaliteit, dient de kunst radicaal te getuigen van de 'conditio humana': het menselijk ingeworteld zijn in de natuur.
Art --- art [fine art] --- philosophy of art --- kunstfilosofie --- Philosophy. --- Aesthetics --- filosofie --- kunst en kunstbeleid --- 7.01 --- Adorno Theodor W --- Artaud Antonin --- Baudrillard Jean --- Beuys Joseph --- Bourdieu Pierre --- de Sade D.A.F --- esthetica --- ethiek --- Flaubert Gustave --- genialiteit --- Hegel Georg Wilhelm Friedrich --- Heidegger Martin --- Hubert Dethier en Henk Slager --- Jünger Ernst --- Kant Immanuel --- kunst en ethiek --- kunst en godsdienst --- kunst en religie --- kunsttheorie --- literatuur --- Mann Thomas --- Marcuse Herbert --- marxisme --- Marx Karl --- muziek --- Nietzsche Friedrich --- perceptie --- Perniola Mario --- poëzie --- postmodernisme --- romantiek --- sadisme --- Sartre Jean-Paul --- satanisme --- Ter Braak Menno --- 111.852 --- Kunstfilosofie ; esthetica ; 20ste eeuw --- Beautiful, The --- Beauty --- Esthetics --- Taste (Aesthetics) --- Philosophy --- Criticism --- Literature --- Proportion --- Symmetry --- 7.01 Esthetica. Kunstfilosofie. Kunsttheorie. Algemene problemen inzake kunst --- Esthetica. Kunstfilosofie. Kunsttheorie. Algemene problemen inzake kunst --- Art and philosophy --- Filosofie ; Kunstfilosofie. Esthetica --- Psychology --- Analysis, interpretation, appreciation --- Radio broadcasting Aesthetics --- art [discipline]
Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|