Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|
Choose an application
Samenwerkend leren wordt gezien als een van de krachtigste instructiestrategieën om het zelfstandige leren van leerlingen te ontwikkelen. In dit boek wordt een groot aantal samenwerkingsstructuren uitgelegd, voorzien van voorbeelden. De auteurs bespreken de sterke en zwakke kanten van samenwerkend leren met behulp van achtergrondtheorieën en onderzoeksresultaten. De succesfactoren komen aan bod, net als de klassenorganisatie rond samenwerkend leren. Ook de opbouw van sociale vaardigheden bij leerlingen, groepsprocessen, hoe docenten samenwerking tussen leerlingen kunnen begeleiden en hoe docenten samenwerkend leren kunnen beoordelen wordt besproken. Aparte aandacht is er voor de klas als groep. De veronderstelling is dat leerlingen aanzienlijk effectiever leren als de klas zichzelf als groep ervaart dan wanneer zij zich zien als een verzameling individuen.
Coöperatief leren --- Didactiek --- 454.2 --- Begeleiding(Coaching) --- Coöperatief leren (Samenwerkend leren) --- Evaluatie --- Groepswerk (Werken in groepen) --- Hoger onderwijs --- Klasmanagement --- Lager onderwijs --- Onderwijsleergesprek (Leergesprek) --- Onderwijsstrategieën --- Secundair onderwijs --- Sociale vaardigheden --- 454.21 --- Groeperingsvormen --- Groepsgedrag --- Klasdoorbrekend werken --- Klassenmanagement --- Onderwijsleergesprekken --- Didactische werkvormen --- Coöperatief leren. --- Didactiek.
Choose an application
Over de organisatie en structuur van groepswerk, over klasschikking, over werksfeer creëren. Meer dan twintig praktijkvoorbeelden hoe je leerlingen in groepen kunt laten werken. In groepswerk kunnen leerlingen tot sprekend leren komen. Samen leren doe je immers via taal. Maar dat lukt enkel als leerlingen basisregels volgen: • naar elkaar luisteren ; • respect tonen voor elkaars mening; • kritisch doorvragen; • positieve feedback geven ; • als groep naar een consensus streven. Er is maar één probleem : leerlingen worden niet met deze vaardigheden geboren en ze krijgen ze niet allemaal mee van thuis. Ze moeten ze dus op school leren. Tot nu toe bestond daar in Vlaanderen geen didactiek voor, geen kant-en-klare lessen, geen evaluatievormen. Dit boek vult die leemte in. Niet met grote theorieën, wel met veel voorbeelden, suggesties en modellessen met werkbladen. Alleen sprekend leren doet groepswerk écht renderen.
Groepswerk --- Basisonderwijs. --- Didactic strategies --- lager onderwijs --- groepswerk --- Primary education --- Groepswerk ; basisonderwijs --- #PBIB:+110.51 --- didactiek --- 474.21 --- didactische werkvormen --- basisonderwijs --- Groepswerk (Werken in groepen) --- groepsgesprekken --- Onderwijs : Didactiek : Lager onderwijs : Algemeen --- didactiek basisonderwijs - didactische werkvormen, geprogrammeerde instructie, groepswerk, projectonderwijs --- Didactische werkvormen --- Education [Elementary ] --- Belgium --- Curricula --- Group work in education --- PXL-Education 2014 --- leren leren --- Lager onderwijs --- Coöperatief leren
Choose an application
In dit praktijkboek komt de onderwijspraktijk van samenwerked leren aan bod door de verscheidenheid aan samenwerkingsstructuren toe te lichten en van vele voorbeelden te voorzien. Ook worden de succesfacturen besproken, net als de klassenorganisatie rond samenwerkend leren. Dezelfde geldt voor de opbouw van sociale vaardigheden bij leerlinge, groepsprocessen, hoe docenten samenwerking tussen leerlingen kunnen begeleiden en hoe docenten samenwerkend leren kunnen beoordelen. Aparte aandacht is er voor de klas als groep. De veronderstelling is dat leerlingen aanzienlijk effectiever leren als zij zich als groep ervaren dan wanneer zij zich als een verzameling individueen zien. (Bron: covertekst)
454.2 --- Begeleiding(Coaching) --- Coöperatief leren (Samenwerkend leren) --- Evaluatie --- Groepswerk (Werken in groepen) --- Hoger onderwijs --- Klasmanagement --- Lager onderwijs --- Onderwijsleergesprek (Leergesprek) --- Onderwijsstrategieën --- Secundair onderwijs --- Sociale vaardigheden --- 474.21 ) * DIDACTISCHE WERKVORMEN - O.N. --- groepsprocessen --- samenwerkend leren --- samenwerkingsstructuren --- sociale vaardigheden --- Samenwerkend leren --- Teacher education. Teacher's profession --- HO (hoger onderwijs) --- Didactic strategies --- pedagogiek --- samenwerking --- didactiek --- Coöperatief leren --- departement Lerarenopleiding 10 --- didactische werkvormen --- actief leren --- onderwijsstrategie --- 474.21 ) * DIDACTISCHE WERKVORMEN - O.N
Choose an application
Het werken met Coöperatieve Leerstrategieën zorgt voor een ware ommekeer in het onderwijs. Wereldwijd werken nu duizenden leraren met Genummerde Koppen Bij Elkaar, TafelRondje, Drie Stappen Interview en nog vele andere Didactische Structuren. De resultaten zijn verbluffend. Schoolse prestaties gaan omhoog, onderlinge relaties tussen leerlingen verbeteren, hogere denkvaardigheden worden ontwikkeld en het pedagogische klimaat op de school kenmerkt zich door een veilige en zorgzame leeromgeving. De talrijke suggesties en ideeën uit dit boek maken het de leraar nog makkelijker om de deur naar het werken met Coöperatieve Leerstrategieën wijd open te zetten. U... > ontdekt de kracht van het werken met didactische structuren in elke les. > brengt de beste theorie en researchresultaten in praktijk. > zorgt dat elke leerling betrokken is bij de les. > organiseert coöperatieve werkstukken en presentaties die elke leerling enthousiast maken. > vervangt groepscijfers en onderlinge competitie door meer positieve en motiverende alternatieven. > begrijpt waarom de tegenwoordige leerlingen zo goed reageren op het werken met Coöperatieve Leerstrategieën. > ontdekt de zeven sleutels tot succesvol leren. > implementeert de vier basisprincipes GIPS. > bouwt een breinvriendelijke leeromgeving op met de tientallen beschreven Breinschakels. > spaart tijd en verhoogt de resultaten met tientallen beproefde managementtechnieken. > ervaart dat lesgeven met Coöperatieve Leerstrategieën u en uw leerlingen veel plezier geeft. U heeft het meest omvattende en populaire boek in handen waarmee u dé coöperatieve leraar aller tijden wordt.
Didactiek. --- Onderwijs --- Groepswerk. --- leerstrategieën --- Didactic strategies --- Teaching --- samenwerkend leren --- didactische werkvormen --- brein --- coöperatief leren --- didactiek --- 454.2 --- onderwijsstrategieën --- samenwerken --- Begeleiding(Coaching) --- Coöperatief leren (Samenwerkend leren) --- Evaluatie --- Groepswerk (Werken in groepen) --- Hoger onderwijs --- Interactie --- Klasmanagement --- Lager onderwijs --- Onderwijsstrategieën --- Peer mediation (Leerlingbemiddeling) --- Peer tutoring --- Secundair onderwijs --- Sociale vaardigheden --- 474.23 --- Coöperatief leren --- Leerstrategieën --- Samenwerking --- Didactiek --- Didactische principes --- Contains audio-visual material --- Didactische werkvormen --- Onderwijskunde --- Klassenmanagement --- Groepswerk --- Leerstrategie --- Didactische werkvorm
Choose an application
Het pedagogisch handelen van de leraar wordt vanuit verschillende invalshoeken bekeken : het eigen beroepsbeeld, de individuele leerling, het groepsproces, de leraar als persoon en de de schoolomgeving.
Teacher education. Teacher's profession --- Didactics --- Primary education --- intercultureel onderwijs --- pedagogisch klimaat --- lerarenopleiding --- basisonderwijs --- didactiek --- differentiatie --- 474.23 --- 433 --- 474.22 --- Basisonderwijs --- Didactische werkvormen --- Groepswerk (Werken in groepen) --- Klasmanagement --- Klassfeer --- Kringgesprek --- Leraren (Kleuterleid(st)ers, Leerkrachten, Onderwijzers) --- Lerarenopleiding --- Onderwijsstijlen --- Relatie leraar-leerling --- Relatie ouders-school (Ouderparticipatie) --- Diversiteit --- Groepsgedrag --- Klassenmanagement --- Leerlijnen --- Leraren --- Ouderparticipatie --- Pedagogisch klimaat --- Schoolorganisatie --- Groepsgesprek --- 473.7 --- Klasbeheer --- Klasgeest --- Klasklimaat --- Onderwijsstrategieën --- 081571.jpg --- Basisonderwijs ; didactiek --- didactiek basisonderwijs - didactische principes, differentiatie, leerlingbegeleiding, motivatie, totaliteitsonderwijs --- Opvoeding in de praktijk --- Lerarenbegeleiding --- Schoolmanagement --- Leerlijn --- Leraar --- Jongere --- Directie
Choose an application
Met dit CLIM-thema staan leerlingen stil bij de relativiteit van tijd, ontdekken ze verschillende manieren om tijd te meten, reflecteren ze over de wisselwerking tussen verleden, heden en toekomst, verzamelen ze informatie over 'tijd' en 'cycli' in de natuur, leren hoe een dagverloop in elkaar zit en hoe ze zelf een agenda kunnen opstellen, enz... Het thema 'tijd' is al even divers als de diversiteit die in de klas schuilt in het beleven van de tijd, het meten van de tijd, het omgaan met de tijd.
intercultureel onderwijs --- tijd --- Didactics of social education --- Didactics of primary education --- 371.67 --- 373.3 --- lager onderwijs --- leerboeken --- 474.6 --- CLIM Coöperatief leren in multiculturele groepen --- Didactische werkvormen --- Diversiteit --- Groepswerk (Werken in groepen) --- Intercultureel onderwijs --- Klok lezen --- Multiculturele samenleving --- Tijd --- Tijdmeting --- Weer (Metereologie) --- 476.1 --- Wereldoriëntatie --- wereldoriëntatie --- 478 --- Interculturele opvoeding --- Wereldoriëntatie; ba.o. --- Intercultureel onderwijs ; basisonderwijs ; leermiddelen --- 371.67 Leerboeken. Wetenschappelijk instrumentarium. Cartografische hulpmiddelen --- Leerboeken. Wetenschappelijk instrumentarium. Cartografische hulpmiddelen --- Lager en basisonderwijs --- Wereldoriëntatie; algemeen --- Schoolbooks - Didactic material --- Wereldoriëntatie; ba.o --- Mondiale vorming --- Lager onderwijs --- 2e graad lager onderwijs --- Coöperatief leren in multiculturele groepen --- Tijdsbeleving --- Didactics of primary education. --- Didactics of social education. --- intercultureel onderwijs. --- tijd.
Choose an application
In dit thema ontdekken de leerlingen op een speelse wijze beelden, structuren en verbanden waarmee ze geconfronteerd worden. De nadruk ligt niet op kennisverwerving en op het trekken van grote conclusies, maar op het verwonderd ontdekken van structuren in hun nabije en verre omgeving, van de mogelijkheid om de wereld door verschillende brillen te bekijken, enz... In dit thema zijn veel muzische activiteiten verwerkt.
intercultureel onderwijs --- Didactics of social education --- structuren --- Didactics of primary education --- 371.67 --- 373.3 --- lager onderwijs --- leerboeken --- 474.6 --- Anders zijn --- CLIM Coöperatief leren in multiculturele groepen --- Didactische werkvormen --- Diversiteit --- Groepswerk (Werken in groepen) --- Intercultureel onderwijs --- Kleuren --- Multiculturele samenleving --- Sterren --- Textiel --- Wonen --- 476.1 --- Wereldoriëntatie --- wereldoriëntatie --- 478 --- Interculturele opvoeding --- Wereldoriëntatie; ba.o. --- 371.67 Leerboeken. Wetenschappelijk instrumentarium. Cartografische hulpmiddelen --- Leerboeken. Wetenschappelijk instrumentarium. Cartografische hulpmiddelen --- Lager en basisonderwijs --- Wereldoriëntatie; algemeen --- Schoolbooks - Didactic material --- Wereldoriëntatie; ba.o --- Mondiale vorming --- Lager onderwijs --- 3e graad lager onderwijs --- Coöperatief leren in multiculturele groepen --- Woonomgeving --- Structuren --- Onderwijsstructuur --- Onderwijsorganisatie --- Didactics of primary education. --- Didactics of social education. --- intercultureel onderwijs. --- structuren.
Choose an application
Dit bronnenboek voor intercultureel leren zit vol verhalen, spelletjes, activiteitenfiches en kant-en-klare kopieerbladen. Daarmee kan de leerkracht aan de slag om de vaardigheden van CLIM op het niveau van het kleuteronderwijs en de eerste graad lager onderwijs te ontwikkelen. De activiteiten richten zich op het ontwikkelen van sociale vaardigheden en het al doende leren van het jonge kind.
intercultureel onderwijs --- Didactics of social education --- Didactics of Kindergarten --- samenwerkend leren --- didactiek --- Didactics of primary education --- Intercultureel onderwijs ; basisonderwijs --- Intercultureel onderwijs ; kleuteronderwijs --- Wereldoriëntatie ; intercultureel onderwijs --- coöperatief leren --- kleuteronderwijs --- lager onderwijs --- leerboeken --- 474.6 --- basisonderwijs --- 471.43 --- Attitudevorming --- CLIM Coöperatief leren in multiculturele groepen --- Coöperatief leren (Samenwerkend leren) --- Didactische werkvormen --- Diversiteit --- Groepswerk (Werken in groepen) --- Intercultureel onderwijs --- Klassfeer --- Meervoudige intelligentie --- Multiculturele samenleving --- Spelen(Kinderspelen) --- 1e graad l.o. --- 1e leerjaar lager onderwijs --- 2e leerjaar lager onderwijs --- 476.1 --- 478.1 --- Coöperatief leren in multiculturele groepen (CLIM) --- Coöperatief leren --- Didactiek --- Handboek/cursus --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- afspraken --- attitudevorming --- groep --- groepswerk --- handboek --- intercultureel leren --- multicultureel --- normen --- regels --- rollen --- samenwerken --- verantwoordelijkheid --- 474.6 ) Intercultureel onderwijs --- 478.7 --- 37.035 --- 471.4 --- Interculturele vaardigheden --- Kleuteronderwijs ; lager onderwijs --- Normalisatie --- Samenleving --- Samenwerking --- Sociale vaardigheden --- didactiek basisonderwijs - intercultureel onderwijs --- Wereldoriëntatie --- Wereldoriëntatie; algemeen --- Mondiale vorming en vredesopvoeding --- (zie ook: Mondiale vorming) --- Schoolbooks - Didactic material --- 1e graad l.o --- Mondiale vorming --- Lager onderwijs --- Kleuteronderwijs --- Attitudes --- Afspraken --- Normen --- Regels --- Groepswerk --- Verantwoordelijkheid --- Rollenpatronen --- Coöperatief leren in multiculturele groepen --- Teamwerk --- Basisonderwijs --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Coöperatief leren in multiculturele klassen (CLIM) --- Attitude --- Afspraak --- Norm (standaard) --- Rolpatroon --- Didactics of Kindergarten. --- Didactics of primary education. --- Didactics of social education. --- didactiek. --- intercultureel onderwijs. --- samenwerkend leren. --- Norm (gedragsregel)
Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|