Narrow your search
Listing 1 - 10 of 22 << page
of 3
>>
Sort by

Book
Hulpverleningsplanning in de praktijk: het perspectief van de groepsleiding
Authors: --- ---
ISBN: 9066653590 Year: 2000 Publisher: Amsterdam SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Handleiding voor reisleiders en reizigers
Authors: --- ---
ISBN: 9058264351 Year: 2006 Publisher: Leuven Davidsfonds


Book
Kinderen met autisme
Authors: ---
ISBN: 9789020964516 Year: 2008 Publisher: Leuven LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze groepsbegeleiding is uitgewerkt in twee versies: een versie voor ouders van kinderen met autisme en een normale begaafdheid en een versie voor ouders van kinderen met autisme en een verstandelijke handicap. Elke versie bestaat uit twee boeken: een werkboek voor de ouders en een handleiding voor de begeleiders. De groepsbegeleiding omvat een reeks van elf bijeenkomsten. De bijeenkomsten zijn zo opgevat dat er informatie gegeven wordt aan de ouders en ook (thuis)opdrachten. Zo wordt hen duidelijk gemaakt dat de opvoeding van een kind met autisme anders verloopt en er wordt stap voor stap gewerkt aan het bijbrengen van meer inzicht in het autistisch denken en doen. Samen met de deelnemende ouders zoeken de begeleiders naar een manier van omgaan met hun kinderen waardoor de ouders zich, na afloop van de reeks, beter toegerust voelen voor hun taak als opvoeder van hun kind met autisme. (Bron: www.lannoo.be)


Book
'Weet u waarom ik hier ben?' : Kinderen en jongeren over de kwaliteit van het primair porces van de (semi-)residentiële hulpverlening.
Author:
ISBN: 9066653159 Year: 1999 Publisher: Utrecht SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book

Book
De autistengroep : een praktische handleiding voor het opzetten van en het werken in een autistengroep
Authors: --- ---
ISBN: 9789044121377 Year: 2007 Volume: 2 Publisher: Antwerpen Apeldoorn Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Voor kinderen met stoornissen in het autismespectrum is voorspelbaarheid van groot belang. Het gaat om kinderen die alleen in een omgeving waar goed over is nagedacht de noodzakelijke rust en veiligheid vinden om tot ontwikkeling te kunnen komen. Dit boek wil bij de opzet van en bij het werken in een dergelijke 'autistengroep' vooral een praktische handleiding zijn. Daarbij komen niet alleen vragen aan de orde wie de 'autistengroep' moet gaan begeleiden, maar ook welke hulpvraag een kind moet hebben om in de groep geplaatst te mogen worden. De problemen die de kinderen hebben, zijn veelal complex. Dat vraagt om een aanpak door begeleiders die voldoende theoretische én praktische kennis hebben van de specifieke hulpvraag die autisme is. (Bron: covertekst)


Book
Kinderen met autisme en een verstandelijke handicap : een begeleidingsprogramma voor oudergroepen. Handleiding voor de begeleiders
Author:
ISBN: 9789020964530 Year: 2006 Publisher: Leuven LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Door een snellere en betere onderkenning en door een accurate diagnosestelling is het aantal kinderen bij wie autisme wordt vastgesteld, de laatste jaren gevoelig gestegen. De vraag naar een aangepaste begeleiding voor deze kinderen en hun ouders, broers en zussen is dan ook onvermijdelijk. Tanderuis (Lochristi) en Het Raster (Antwerpen) organiseren groepsprogramma's met elk elf bijeenkomsten waarin informatieoverdracht, praktische oefeningen, inlevingsoefeningen, thuisopdrachten, uitwisselingsmomenten en ruimte voor discussie elkaar afwisselen en aanvullen. Het verloop van elke sessie staat zeer duidelijk omschreven in deze handleiding. Samen met lotgenoten gaan ouders op zoek naar mogelijke benaderingswijzen gebaseerd op wetenschappelijk onderbouwde theorieën over autisme. Deze handleiding is zeer duidelijk gestructureerd. Als begeleider van een oudergroep heb je voldoende materiaal om aan de slag te gaan, en je merkt ook dat dit een programma is dat werd geschreven door mensen met ervaring in groepsbegeleiding, die weten wat de impact van autisme kan zijn op een gezin. Het grote verschil met een handleiding voor normaalbegaafde kinderen is dat in deze handleiding veel informatie wordt gegeven over het verschil in ontwikkeling. Door dit wezenlijke verschil moet er bij kinderen met een verstandelijke handicap veel meer aandacht worden gegeven aan de voorbereiding van bepaalde activiteiten. Het correct inschatten van de reactie van het kind is nog moeilijker bij deze doelgroep. Er wordt daarom in deze handleiding gewerkt met een aantal wijdverspreide technieken en methoden om tot communicatie te komen.


Book
De andere drie-en-twintig uur : kind en groepsleider in de therapeutische leefsituatie
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9061310458 Year: 1981 Publisher: Utrecht : Bijleveld,


Book
De beginnende groepsleider : inleiding op het praktijkgericht werken met groepen
Author:
ISBN: 9024412595 Year: 1991 Volume: vol *10 Publisher: Baarn Nelissen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Een beroep wordt voor een groot gedeelte in de praktijk geleerd. Dit geldt natuurlijk ook voor het beroep van leraar. Daarom is de praktijk een belangrijk onderdeel van de opleiding, van het curriculum van de lerarenopleiding. In Ontwikkeling door werkplekleren gaan we in op achterliggende zaken als *de aanleiding en doelen voor werkplekleren* of *de leertheorie voor de werkplek*. Aan bod komt ook waar de werkplek feitelijk aan moet voldoen om er voldoende van te kunnen leren, hoe je de leermogelijkheden op de werkplek kunt onderkennen en benutten, en hoe het leren op de werkplek en het leren binnen de opleiding op elkaar afgestemd kunnen worden.&#13;&#13;


Book
Behandelend opvoeden : groepswerk in de kinder- en jeugdpsychiatrische zorg
Authors: ---
ISBN: 9023238532 Year: 2003 Publisher: Assen Koninklijke Van Gorcum

Listing 1 - 10 of 22 << page
of 3
>>
Sort by