Listing 1 - 10 of 22 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Wiskunde ; basisonderwijs ; didactiek --- 475.4 --- Breuken (materiaalleer) --- Didactiek (Vakdidactiek) --- Doelstellingen --- Kommagetallen --- Lager onderwijs --- Leerlijnen(Groeilijnen) --- Procenten --- Rekenen --- Verhoudingen (wiskunde) --- Wiskunde
Choose an application
Dit boek beschrijft de leerstofonderdelen meten en meetkunde voor de bovenbouw van de basisschool. De keuzes die zijn gemaakt worden beargumenteerd vanuit de rol die meet- en meetkundekennis in het dagelijkse leven speelt. Ook wordt rekening gehouden met wat leerlingen in het voortgezet onderwijs aan kennis nodig hebben. Zowel bij meten als bij meetkunde ligt de nadruk ligt op het ontwikkelen van inzicht. Bij meten moeten leerlingen in staat zijn om de relaties tussen maten te beredeneren. Dat heeft in het onderwijs een belangrijker plek dan het simpelweg oefenen in het omrekenen van maten. Bij meetkunde staan de constructies van kinderen voorop. Beschreven wordt hoe kinderen in rijke activiteiten de kans krijgen om zelf op onderzoek te gaan. Dit boek biedt leerkrachten, studenten en docenten aan de lerarenopleiding basisonderwijs, onderwijsbegeleiders en onderzoekers een houvast bij het reken-wiskundeonderwijs in de leerstofgebieden meten en meetkunde.
Wiskunde --- Rekenen. --- Meetkunde --- Basisonderwijs. --- 475.4 --- Didactiek (Vakdidactiek) --- Doelstellingen --- Lager onderwijs --- Leerlijnen(Groeilijnen) --- Meten --- Realistisch rekenen --- 3e leerjaar lager onderwijs --- 4e leerjaar lager onderwijs --- 5e leerjaar lager onderwijs --- 6e leerjaar lager onderwijs --- Leerlijnen --- Doelen --- Tussendoelen Annex Leerlijnen --- Didactiek --- Leerlijn --- Doelstelling
Choose an application
De kern van dit deel bevat kenmerken van goed aanvankelijk technisch leesonderwijs in het eerste leerjaar. Leerdoelen, klassenmanagement, differentiatie, instructie en aanpak van risicolezers komen aan bod
Aanvankelijk lezen. --- Leesonderwijs --- Leesstoornissen. --- Technisch lezen. --- Nederland. --- 475.26 --- Aanvankelijk lezen --- Leerlijnen(Groeilijnen) --- Leesproblemen (Kinderen met leesproblemen, Leesstoornissen)) --- Technisch lezen --- Leerlijnen --- Leesproblemen --- Leesstoornissen --- Lezen --- Lager onderwijs --- 1e leerjaar lager onderwijs --- Preventie --- Leesprobleem --- Schrijven --- Spel
Choose an application
Schrijven. --- Lezen. --- Begrijpend lezen. --- Doelstellingen. --- Informatiebronnen. --- Lager onderwijs. --- Leerlijnen (Groeilijnen). --- Spelling. --- Technisch lezen. --- Woordenschat. --- Taalonderwijs --- Geletterdheid. --- Nederlandse taal. --- 456.1 --- Nederlands --- begrijpend lezen --- didactiek --- geletterdheid --- informatieverwerving --- schrijven --- spelling --- taalbeschouwing --- technisch lezen --- 475.24 --- 475.26 --- Begrijpend lezen --- Doelstellingen --- Informatiebronnen --- Lager onderwijs --- Leerlijnen(Groeilijnen) --- Lezen --- Schrijven --- Spelling --- Technisch lezen --- Woordenschat --- 475.2 --- Geletterdheid --- didactiek algemeen - Nederlandse taal en letterkunde --- Taalonderwijs; Nederlandse taal --- Didactiek --- Leerlijnen --- Taalbeschouwing --- Informatievaardigheden --- Leerinhouden --- Leermiddelen --- Logopedie --- Leermethoden --- Leerlijn --- Spel --- Dialect --- Etymologie --- Fonetiek --- Idioom --- Zinsleer --- Linguïstiek --- Vlaams --- Vlaanderen --- Emigratie --- Leerinhoud --- Leermiddel --- Leermethode
Choose an application
Groei- en leerlijnen in de kleuterschool in het kortVoor elk ontwikkelingsaspect de geëigende leerlijnenDirect bruikbare praktijktipsZorgverbredend werken (GOK)Drieluik met Kleuters met extra zorg en Steek je kleuterklas in een nieuwe jas!Perfect bruikbaar in het buitengewoon basisonderwijsKleuterleid(st)ers vragen een gevarieerd en hiërarchisch opgebouwd aanbod van opvoedings- en leerinhouden voor hun kleuters. Dit boek geeft per leeftijdscategorie voor elk ontwikkelingsaspect de geëigende leerlijnen. Zo weten kleuterleid(st)ers precies welke doelen ze voor hun kleutergroep minimaal moeten nastreven. Minimaal? want dit bronnenboek wil geen keurslijf zijn van te volgen ontwikkelingslijnen. Integendeel, de creativiteit van de kleuterleid(st)er én de inbreng van kleuter zelf krijgen een volwaardige plaats. Daarbij blijft het uitgangspunt altijd het bevattings- en voorstellingsvermogen van de kleuter.De groei- en leerlijnen in dit boek bieden houvast en zekerheid, zowel voor leerkrachten die hun eerste passen in het (kleuter)onderwijs zetten, als voor de meer ervaren leerkracht, ongeacht de toegewezen leeftijdsgroep(en). De concrete leerlijnen zijn bovendien voorzien van talloze direct bruikbare praktijktips en staan borg voor een zorgverbredende aanpak in het kader van gelijke onderwijskansen (GOK). Het boek is ook perfect bruikbaar in het buitengewoon basisonderwijs.Deze publicatie vormt een perfect tweeluik met Kleuters met extra zorg van dezelfde auteur.In het boek wordt vermeld dat u een aantal modellen en lijsten gratis van de Plantyn-website kunt downloaden. U vindt deze bestanden bij het tabblad ?Bijlagen?.Bron: https://www.bol.com/nl/nl/f/groei-en-leerlijnen-in-de-kleuterschool/9200000049401406/
Kleuteronderwijs --- Didactiek. --- Kleuteronderwijs ; didactiek --- 471.4 --- Didactiek --- Leerlijnen --- Groeilijnen --- Aanvankelijk lezen --- Aanvankelijk schrijven --- Cognitieve ontwikkeling --- Hoekenwerk --- Leerlijnen(Groeilijnen) --- Lichamelijke opvoeding --- Muzische vorming --- Observatie --- Ontwikkelingsdoelen --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Taalontwikkeling --- Thematisch werken --- Wiskundige initiatie --- Zelfredzaamheid --- Taalontwikkeling-kleuters --- Didactiek; algemeen --- kleuteronderwijs --- Didactics of Kindergarten --- IKZ (integrale kwaliteitszorg) --- Didactiek van het kleuteronderwijs --- didactiek --- leerlijnen --- didactiek kleuteronderwijs --- PXL-Education 2015 --- kleuterdidactiek --- Ontwikkelingsgericht onderwijs --- Taalverwerving --- Muzische opvoeding --- Ontluikend lezen --- Bewegingsopvoeding --- aanvankelijk lezen --- aanvankelijk schrijven --- cognitieve ontwikkeling --- lichamelijke opvoeding --- muzische vorming --- taalontwikkeling --- Speelleerkansen --- Groeilijn --- Leerlijn --- Ontwikkelingsdoel --- Speelleerkans --- Natuur --- Klasinrichting
Choose an application
De groei- en leerlijnen in dit boek bieden houvast en zekerheid, zowel voor de leerkrachten die hun eerste stappen in het (kleuter)onderwijs zetten, als voor de meer ervaren collega, ongeacht de toegewezen leeftijdsgroep(en). De concrete leerlijnen zijn bovendien voorzien van taklkloze direct bruikbare praktijktips. (Bron: covertekst)
Kleuteronderwijs --- Didactiek. --- kleuteronderwijs --- Didactics of Kindergarten --- IKZ (integrale kwaliteitszorg) --- #PBIB:+SLO 220.94 --- aanvankelijk lezen --- aanvankelijk schrijven --- cognitieve ontwikkeling --- didactiek --- lichamelijke opvoeding --- muzische vorming --- taalontwikkeling --- 471.4 --- leerlijnen --- Aanvankelijk lezen --- Aanvankelijk schrijven --- Cognitieve ontwikkeling --- Hoekenwerk --- Leerlijnen(Groeilijnen) --- Lichamelijke opvoeding --- Muzische vorming --- Observatie --- Ontwikkelingsdoelen --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Taalontwikkeling --- Thematisch werken --- Wiskundige initiatie --- Zelfredzaamheid --- Aanvankelijk rekenen --- Cognitieve ontwikkeling (Denkontwikkeling) --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Leerlijnen --- Lichamelijke ontwikkeling --- Sociaal-emotionele ontwikkeling --- 471.4 ) Kleuteronderwijs - methodiek en didactiek --- gok (ler) --- gradatie --- groeilijnen --- kleuteronderwijs (ler) --- leermiddelen (ler) --- ontwikkelingsdoelen --- ontwikkelingsgericht onderwijs --- variatie --- 373.2 --- Handboek/cursus --- Hoekenwerking --- Kleuters --- Leerplannen --- Taalverwerving --- Didactische werkvormen --- Groeilijnen --- Onderwijsstrategieën --- Kleuteronderwijs ; didactiek --- Hoger onderwijs en achtergrond secundair onderwijs : Onderwijs : Basisonderwijs --- didactiek kleuteronderwijs --- Didactiek; algemeen --- Schoolbooks - Didactic material --- Didactiek --- Ontwikkelingsgericht onderwijs --- Muzische opvoeding --- Ontluikend lezen --- Bewegingsopvoeding --- leerinhouden --- onderwijspraktijk --- kwaliteitsontwikkeling --- socio-emotionele ontwikkeling --- Speelleerkansen --- Groeilijn --- Leerlijn --- Ontwikkelingsdoel --- Speelleerkans --- Natuur
Choose an application
Iedereen leert zwemmen, maar welke zwemslag het kind als eerste leert, is hierbij niet de belangrijkste vraag. Leer kinderen een techniek kiezen waarbij ze zich veilig en goed voelen. De motorische ontwikkeling en veiligheid in en rond het water staat voorop. Zwemmen kan vanuit verschillende standpunten bekeken worden: als competitiesport, als gezonde manier van bewegen en ook als belangrijke vaardigheid naar de veiligheid in en rond het water. Vanuit dit laatste oogpunt moet leren zwemmen een maatschappelijk recht blijven. Iedereen zou de vaardigheid van zich veilig te verplaatsen in het water, aangeleerd moeten krijgen. Het louter kunnen overbruggen van een bepaalde afstand in het zwembad, geeft geen voldoende indicatie dat het kind ‘watersafe' is en bijgevolg schept dit een vals veiligheidsgevoel bij ouders en kind. Een kritische kijk op de klassieke leerlijnen en het ontwikkelen van een alternatieve leerlijn, met ‘watersafety' als centraal gegeven, dringt zich op. Baan Vier heeft, in samenspraak met alle stakeholders in het Vlaamse landschap voor zwemonderricht, een nieuwe leerlijn zwemmen ontwikkeld. Dit boek beschrijft deze nieuwe leerlijn zwemmen;een vijf stappenplan van waterwennen tot doelmatig voortbewegen in het water. Het boek biedt een theoretische houvast aan iedereen die bij het zwemonderricht betrokken is.
Zwemmen --- Didactiek. --- zwemmen --- Didactics of sports and games --- Zwemmen ; didactiek --- Didactiek --- Leerlijnen --- Veiligheid --- 617.91 --- Watergewenning --- 477.8 --- bewegingsopvoeding --- didactiek --- Leerlijnen(Groeilijnen) --- watergewenning --- Bewegingsopvoeding --- leerlijnen --- veiligheid --- KHCA --- didactiek basisonderwijs - bewegingsopvoeding --- Didactiek van sport en spel --- PXL-Education 2015 --- basisonderwijs --- Lichamelijke opvoeding --- Sport --- Jeugd --- Technologie --- Voeding --- Maatschappij --- Drank --- Gezondheid --- Jongere --- watersport
Choose an application
Taalontwikkeling is een sociaal leerproces dat in wisselwerking met volwassenen en andere kinderen plaatsvindt. Dit taalverwervingsproces speelt zich voor het grootste gedeelte af tussen de geboorte en het begin van groep 3. Het brabbelen gaat over in het eenwoordstadium en ontwikkelt zich onder andere door taalstimulerende activeiten steeds verder. Hoe dat proces verloopt, welke invloeden een rol spelen, hoe een tweede taal zich ontwikkelt, wordt aan de hand van veel praktische voorbeelden duidelijk beschreven.
Taalontwikkeling. --- Taalverwerving. --- Initial didactic situation --- ontwikkelingspsychologie --- Psycholinguistics --- taalverwerving --- Developmental psychology --- kleuters --- peuters --- baby's --- kindertaal --- #KVHB:Taalontwikkeling --- #KVHB:Tweetaligheid --- taalontwikkeling --- tweetaligheid --- 803.3 --- Kindertaal --- Leerlijnen(Groeilijnen) --- Taalachterstand --- Taalontwikkeling --- Taalverwerving --- Tweetaligheid --- Baby's --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Kleuters --- Leerlijnen --- Peuters --- Handboek/cursus --- Taalverwerving ; kleuters --- Taalverwerving ; peuters --- Taalstimulering --- 082292.jpg --- Psycholinguïstiek --- Taalpsychologie (Psycholinguïstiek) --- Contains audio-visual material --- Ontwikkelingspsychologie --- Didactische beginsituatie --- Spreken --- Spraakontwikkeling --- Taalactiveringsprogramma's --- Peuter --- Kleuter
Choose an application
Zicht hebben op de manier waarop basisschoolleerlingen leren rekenen vormt een belangrijke voorwaarde voor het geven van goed rekenonderwijs. De uitgave Rekenen met hele getallen op de basisschool biedt pabostudenten een praktisch leerboek met opdrachten om zich de leerlijn voor het rekenen met hele getallen eigen te maken. Deze uitgave biedt houvast bij het opbouwen van vakdidactische kennis en vaardigheden bij het leren rekenen van basisschoolleerlingen. Alle aspecten van het rekenen met hele getallen komen aan bod. Het volledige leerproces van groep 1 tot en met groep 8 wordt gevolgd. Het boek bevat hoofdstukken over groeiend getalbegrip, rekenen tot twintig en tot honderd, tafels, hoofdrekenen, schriftelijk rekenen, schatten, getallen en getalrelaties en rekenen met rekenmachine. Het boek is toegespitst op de aankomende leerkracht doordat er naast de beschrijvingen van leerlijnen, per rekenonderdeel concrete voorbeelden van rekenactiviteiten uit gangbare rekenmethoden opgenomen zijn. Daarnaast worden een practicum op eigen niveau met een reflectie en praktijkopdrachten voor studenten gegeven. De laatste jaren is er een hausse aan uitgaven over rekenen in de basisschool: van het wonder dat rekenen heet tot rekenregels, van het oefenen van rekenvaardigheden tot rekenen als integraal onderdeel van ontwikkelingsgericht leren, maar ook van brede leer- en ontwikkelingslijnen rekenen tot digitale (reken)hersentrainers. Deze uitgave geeft op overzichtelijke wijze een dwarsdoorsnede van dit alles: rekenen met hele getallen wordt op een theoretische, didactische en praktische wijze uitgewerkt. Elk hoofdstuk start met een practicum dat dwingt tot bezinning en nadenken over de behandelde thematiek. Dan is er aandacht voor rekenactiviteiten met kinderen, zelf rekenopdrachten ontwerpen, vervolgactiviteiten bedenken, kennis ontwikkelen ten aanzien van oplossingsstrategien en zelf rekenopgaven oplossen.Vervolgens is er aandacht voor hoofdrekenen groep 5-8; groeiend getalbegrip voorschoolse Periode; rekenen tot tien, twintig, honderd; tafels in groep 4 en 5; schriftelijk rekenen in groep 6-8; schattend rekenen in groep 6-8; rekenen met de rekenmachine in groep 7-8 n getallen en getalsrelaties in groep 5-8. Het hele elementaire rekenproces met hele getallen passeert de revue. Nog nooit werd het vak rekenen zo aanstekelijk leuk gepresenteerd aan (aankomende) leerkrachten Inhoudsopgave : 1 Hoofdrekenen in groep 5-8 1.1 Een practicum als start: Hoofdrekenen 1.2 Wat is hoofdrekenen? 1.3 Drie vormen van hoofdrekenen 1.4 De hoofdrekenles 1.5 Literatuurtips 2 Groeiend getalbegrip in voorschoolse periode en groep 1 en 2 2.1 Een practicum als start: Verschillende getallen 2.2 (Voor)schoolse periode: ontluikende gecijferdheid 2.3 Prentenboeken 2.4 Tellen in groep 1 en 2 2.5 Tellen-en-rekenen in groep 2 (3) 2.6 Ideenboeken en werkbladen voor het rekenen met kleuters 2.7 Literatuurtips 3 Rekenen tot tien, tot twintig en tot honderd in groep 3 en 4 3.1 Een practicium als start: Tovervierkanten 3.2 Rekenen tot tien, tot twintig en tot honderd 3.3 Rekenen tot tien 3.4 Rekenen tot twintig 3.5 Rekenen tot honderd 3.6 Literatuurtips 4 Tafels in groep 4 en 5 4.1 Een practicum als start: Rekenen in de basisschool van Walt Disney 4.2 De zin van het leren van de tafels van vermenigvuldiging 4.3 Verschillende fasen bij het leren van de tafels 4.4 Drie niveaus van opereren 4.5 Delen 4.6 Oefenen van de tafels 4.7 Tafeldiploma 4.8 Literatuurtips
Rekenen --- Basisonderwijs. --- lager onderwijs --- Didactics of mathematics --- Didactics of primary education --- wiskunde --- basisonderwijs --- getallenkennis --- hoofdrekenen --- rekenen --- tafels --- 475.4 --- Aftrekken(Bewerkingen) --- Didactiek (Vakdidactiek) --- Getalbegrip --- Getallenkennis --- Lager onderwijs --- Leerlijnen(Groeilijnen) --- Optellen(Bewerkingen) --- Schattend rekenen --- Vermenigvuldigen(Bewerkingen, Tafels van vermenigvuldiging) --- Wiskunde --- Aftrekken --- Didactiek --- Optellen --- Vermenigvuldigen --- aftrekken --- didactiek --- opstellen --- schattend rekenen --- vermenigvuldigen --- Leerlijnen --- Doelen --- Tussendoelen Annex Leerlijnen --- Leerlijn --- Doelstelling
Choose an application
Dit boek is geschreven voor iedereen die bij kinderen het wetenschappelijk denken en redeneren wil stimuleren en daarbij het Wetenschap- en Techniekonderwijs vorm wil geven. Kinderen aan het denken zetten, dat is het hoofddoel dat de auteurs met hun aanpak rond Leren Onderzoeken willen bereiken. Kinderen laten ontdekken dat ze via onderzoek hun wereld kunnen vergroten. Daarom past de aanpak zeer goed bij het onderwijs dat aan meer- en hoogbegaafde leerlingen gegeven wordt. Leerlingen leren in zeven stappen vragen en problemen op het gebied van Wetenschap en Techniek onderzoekend te benaderen. Met behulp van dit boek bent u in staat een belangrijk deel van het Wetenschap- en Techniekonderwijs op de basisschool te vullen. Het bevat handleidingen, reikt achtergrondinformatie aan en geeft aanwijzingen voor het samenstellen van lessen en leerlijnen.
471.43 --- Onderwijsleermiddelen (Leermiddelen) --- Techniek --- 476.5 --- hoogbegaafde kinderen --- Leerlijnen(Groeilijnen) --- Technologische opvoeding --- onderzoekend leren --- wetenschap en techniek --- technologische opvoeding --- wetenschap --- Wereldoriëntatie --- Natuurkennis --- Schoolbooks - Didactic material --- Lager onderwijs --- Onderzoekend leren --- Redeneren --- Hoogbegaafde kinderen --- Denken --- Onderzoeksvaardigheden --- Wetenschappen --- Techniek (wetenschap) --- Hoogbegaafdheid --- Onderzoeksvaardigheid --- Wetenschap --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Geschiedenis --- Voorlichting
Listing 1 - 10 of 22 | << page >> |
Sort by
|