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Portrait sculpture, Greek --- Portrait sculpture, Roman --- Sculpture de portraits grecque --- Sculpture de portraits romaine --- Portraits, Greek. --- Portraits, Roman. --- Portraits, Greek --- Portraits, Roman --- Roman portraits --- Greek portraits
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En un siècle, les fouilles officielles ou clandestines dans la province égyptienne du Fayoum ont produit un nombre important de tableaux de bois pris dans un cadre et peints de divinités. Nous disposons aujourd’hui d’un corpus d’une cinquantaine de ces tableaux, complets ou fragmentaires. Ils sont contemporains des portraits de momies dits «du Fayoum», et autant qu’on puisse en juger, ont été peints au IIe siècle de notre ère. Ces tableaux sont précieux pour l'histoire de l’art car ils offrent un témoignage exceptionnel sur la peinture de chevalet telle qu'elle était pratiquée dans le monde grécoromain, et dont nous percevons l’importance grâce aux sources littéraires classiques (Pline l'Ancien en particulier) consacrées aux chefs-d'oeuvre des grands maîtres disparus. Du point de vue de l'archéologie égyptienne, ils nous renseignent sur des changements profonds dans la forme donnée aux cultes et aux rituels des temples, puisque ces tableaux fonctionnent à la manière d'icônes. Ils montrent également – et surtout peut-être – comment une religion aussi ancienne que la religion égyptienne, et aux codes de représentation aussi contraignants que le canon pharaonique, a finalement pu accepter que l’hellénisme vienne changer radicalement l’iconographie trois fois millénaire de ses dieux, transformant Sobek de profil et à tête de saurien en un personnage barbu tenant son crocodile sur les genoux, tel Zeus son foudre. Pour la première fois, ce corpus est présenté ici de manière raisonnée, avec photographie couleur et fac-similé (Henri Choimet), ainsi qu'une description puis une analyse iconographiques. C'est ainsi que plusieurs panthéons se dessinent, celui de l'antique Égypte côtoyant désormais celui des dieux du monde gréco–romain ou encore celui de divinités adorées par une nation (les Arabès des textes grecs ?) installée sur son territoire.
Mummy portraits --- Portraits du Fayoum --- Fayyum (Egypt : Province) --- Fayoum (Egypte) --- Antiquities. --- Antiquités --- Gods in art --- Art, Egyptian --- Art, Hellenistic --- Égypte --- Fayy¿±m (Egypt) --- Antiquities --- Portraits, Greek --- Greek portraits --- Egypt --- 2nd-3th centuries --- Fayyūm (Egypt : Province) --- Egypte antique. --- 2nd-3th centuries. --- Fayoum (Egypte). --- Fayyūm (Egypt : Province) --- Antiquités --- Portraits du Fayoum. --- Égypte
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The portraits of the great writers and thinkers from antiquity are never photographic likenesses. Many of these images were created long after the subject's death, and few tell us very much about the historical individual. Yet these visual representations can become fascinating witnesses to the role and function of the intellectual in ancient Greco-Roman society when seen in the context of the cultural aims with which they were created. In this richly illustrated work, Paul Zanker offers the first comprehensive history of the visual representation of Greek and Roman intellectuals. Zanker draws on a variety of source materials such as Graeco-Roman literature, historiography, and philosophy, in addition to artistic renderings; his work takes the reader from the earliest visual images of Socrates and Plato to the figures of Christ, the Apostles, and contemporaneous pagan and civic dignitaries. Through his interpretations of postures, gestures, facial expressions, and stylistic changes of particular pieces, we come to know these great poets through all of their various personas - the prophetic wise man, the virtuous democratic citizen, or the self-absorbed bon vivant. Zanker's analysis of the ways the iconography of influential thinkers and writers changed demonstrates the rise and fall of trends and the movement of schools of thought and belief, each successively embodying the most valued characteristics of the period and culture. Zanker provides a new and deeper perspective on the interaction of visual representation and classical culture from the fifth century B.C. to the fourth-century A.D.
Art, Classical. --- Authors, Classical --- Philosophers, Ancient --- Intellectuals in art --- Sculpture, Classical --- Art antique --- Ecrivains anciens --- Philosophes anciens --- Intellectuels dans l'art --- Sculpture antique --- Portraits --- Greece --- Rome --- Grèce --- Intellectual life. --- Vie intellectuelle --- Art, Classical --- Philosophers --- Civilization, Classical --- Intellectuals in art. --- Portraits, Greek. --- Portraits, Roman. --- Portrait sculpture, Greek. --- Portrait sculpture, Roman. --- Civilization, Classical. --- Visual Arts --- Art, Architecture & Applied Arts --- Visual Arts - General --- Portraits. --- -Civilization, Classical --- -Philosophers --- -Scholars --- Classical civilization --- Civilization, Ancient --- Classicism --- Classical authors --- Classical art --- Classical antiquities --- -Portraits --- -Classical civilization --- Scholars --- Grèce --- Roman portrait sculpture --- Greek portrait sculpture --- Roman portraits --- Greek portraits --- Rim --- Roman Empire --- Roman Republic (510-30 B.C.) --- Romi (Empire) --- Byzantine Empire --- Rome (Italy) --- Authors, Classical - Portraits --- Philosophers - Greece - Portraits --- Philosophers - Rome - Portraits
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