Listing 1 - 10 of 22 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Kinderopvang --- Opvoeding --- Pedagogische psychologie --- Gordon-methode
Choose an application
Werken met kinderen in de kinderopvang - of het nu gaat om peuterspeelzaal, kinderdagverblijf, buitenschoolse opvang of via een gastouderbureau - geeft veel plezier, maar ook een grote werkdruk en veel verantwoordelijkheid. Bovendien stellen ouders hoge eisen. De pedagogisch werkers hebben als belangrijkste taak ervoor te zorgen dat de aan hen toevertrouwde kinderen evenwichtig opgroeien. Dit valt niet altijd mee. De Gordonmethode biedt hen een steuntje in de rug. In deze methode staat het in stand houden van gelijkwaardige, plezierige relaties centraal. Kinderen ontwikkelen zelfvertrouwen en worden zelfstandiger. Conflicten worden anders opgelost, waardoor de rust in de groep toeneemt. Ook in de omgang met ouders en collega's zijn de communicatieve vaardigheden uit de Gordonmethode bruikbaar. Dit vergroot het onderlinge vertrouwen.Het resultaat is een betere balans in de behoeften van ouders, kinderen en pedagogisch medewerkers, en een verbeterde werksfeer. In dit boek vind je informatie over de Gordonmethode en maak je kennis met de diverse communicatievaardigheden, zoals actief luisteren, ik-boodschappen, overschakelen en de overlegmethode. Er zijn veel voorbeelden uit de praktijk in opgenomen. Het is bestemd voor pedagogisch werkers, ook wel groepsleid(st)ers genoemd, werkzaam in kinderdagverblijven, peuterspeelzalen, buitenschoolse opvang en gastouderbureaus.
Gordon-methode. --- opvoedingsstijlen --- kinderopvang --- Educational sciences --- opvoedingstips --- pedagogiek --- Gordon-theorie --- Gordon-methode --- Opvoeding --- Opvoeding en onderwijs --- Kinderopvang --- Onderwijs
Choose an application
Geheel herziene editie van de succesvolle klassieker over de Gordonmethode. Deze in managementkringen bekende methode gaat uit van een leiderschapsstijl waarin de groep centraal staat en iedere deelnemer ruimte krijgt en waardering ervaart voor zijn of haar inbreng. Het onderliggende Gordon-principe, genoemd naar dr. Thomas Gordon die deze succesvolle communicatiemethode heeft ontwikkeld, garandeert doelgericht overleg, doeltreffende besluitvorming, meer doelmatigheid en vooral een open en constructieve samenwerkingssfeer. Om dit nastrevenswaardige doel te bereiken biedt dit boek de noodzakelijke kennis, inzichten en vaardigheden, die volgens de inleiding haalbaar, realistisch en bereikbaar zijn. Leidinggevenden die coachend willen communiceren in de praktijk vinden in dit toegankelijk geschreven boek veel behartigenswaardige inzichten en casuïstiek.http://zoeken.bibliotheek.be/detail/Thomas-Gordon/Effectief-leiderschap-van-macht-naar-invloed/Boek/?itemid=%7Clibrary%2Fmarc%2Fvlacc%7C10324783http://zoeken.bibliotheek.be/detail/Thomas-Gordon/Effectief-leiderschap-van-macht-naar-invloed/Boek/?itemid=%7Clibrary%2Fmarc%2Fvlacc%7C10324783
Leiderschap --- Gordon-methode --- Communicatie --- Communicatieve vaardigheden --- Communicatietechniek --- Coaching --- Managementvaardigheden --- Samenwerking --- Besluitvorming --- Arbeidsvreugde
Choose an application
Luisteren naar kinderen van Dr. Thomas Gordon is een boek over opvoeden volgens de Gordon-methode. Deze methode gaat uit van gelijkwaardigheid in relaties, zodat iedereen zichzelf kan zijn en zijn verantwoordelijkheid neemt, rekening houdend met de ander. In opvoedingsrelaties betekent dit dat de opvoeder het kind in zijn waarde laat en respectvol benadert. Straffen en time-outs blijken schadelijk voor het kinderbrein. Ook een kind mag gehoord worden en een eigen mening hebben. (https://www.kosmosuitgevers.nl/boek/luisteren-naar-kinderen/)
Gordon-methode --- Opvoeding --- luisteren --- kinderen --- communicatie --- gezin --- ouder-kind relatie --- 159.92 --- Cursus bachelor in de Verpleegkunde --- Onderwijs --- Educational sciences
Choose an application
Educational sciences --- Gordon-methode --- Leerlingbegeleiding --- Z371 --- Z++95/02 --- opvoeding --- relationele opvoeding --- kinderen --- onderwijs --- psychologie --- 433 --- opvoeding in de praktijk
Choose an application
E. StadtEen zeer leesbare en praktische uitleg van de opvoed- en communicatiemethode Gordon, waarbij respect voor het kind, actief luisteren en aandacht voor de eigen behoeften en gevoelens en die van het kind centraal staan. Na een overzicht van de ontwikkeling van het kind wordt in acht hoofdstukken de methode stap-voor-stap uitgelegd. Onderwerpen zoals: wie heeft een probleem (niemand, mijn kind of ik), gedrag en oordeel (wel/niet acceptabel), behoeften, goed observeren, ik-boodschap en grenzen stellen komen aan bod. Elk hoofdstuk bevat naast uitleg vele herkenbare voorbeelden. Zwart-witfoto?s van kinderen en kindertekeningen geven sfeerbeelden. Door de oefeningen is het ook een werkboek. Met eindnoten, een begrippenlijst en mogelijke antwoorden bij de oefeningen. Een herziening van 'Kijk, luister en begrijp : jonge kinderen opvoeden volgens de Gordon-methode' (2011)*, waarbij de visies van Emma Pikler zijn toegevoegd, met als aandachtspunt dat belang dat een jong kind de tijd en ruimte krijgt om zelfstandig te bewegen en te spelen. Ook zijn in de oefeningen andere doelgroepen genoemd.
Gordon-methode --- ontwikkelingspsychologie --- Educational sciences --- kleuters --- opvoeding --- peuters --- Gordon-theorie --- 37 --- Opvoeding:algemeen --- Gordon (theorie van)* --- Opvoeding --- Communicatie --- communiceren --- Onderwijs
Choose an application
Drs. Ben DaeterDe othopedagoog Lieke Kalhorn hanteert, gericht op effectief communiceren met kinderen, de zes bouwstenen van de Gordontraining als basis voor deze publicatie: communiceren zonder oordeel; actief luisteren; grenzen aangeven met ik-boodschappen; overschakelen bij verzet; overlegmethode bij conflicten; waarden beïnvloeden. Deze deskundige publicatie omvat een verbinding van dit communicatiemodel van de Amerikaanse psycholoog Thomas Gordon (1918-2002) met de theorie over de ontwikkeling van pubers en motivatie- en studiekeuzetheorieën. Ook wordt het puberbrein besproken. Er komen veel heel herkenbare praktijkverhalen in voor (gebruik van sociale media, gamen, alcoholgebruik, kamer opruimen, huiswerkbegeleiding) en er worden vele zeer bruikbare tips gegeven (ook van jongeren zelf afkomstig). Deze toegankelijke, overzichtelijke, goed leesbare publicatie (ook goed als naslagwerk te gebruiken), met veel dialogen, suggesties (studiekeus), bevordert een positieve benadering van pubers en is bedoeld voor ouders en leerkrachten, hulpverleners, artsen en jongerencoaches. Deze publicatie onderscheidt zich van andere op het gebied van puberbegeleiding omdat deze is gebaseerd op de uitgangspunten van de vermaarde Gordonmethode. Zeer aanbevolen.© NBD Biblion
Pubers --- Opvoeding --- opvoeden --- puberteit --- Geweldloze communicatie --- Geweldloze opvoeding --- Gordon-methode --- Puber --- Onderwijs --- Age group sociology --- jeugd --- opvoeding
Choose an application
In 'Bewust omgaan met kinderen' heeft dr. Thomas Gordon zijn beroemde communicatiemethode, die hij ontwikkelde om de relatie tussen ouders en kinderen te verbeteren, aangepast aan de leersituatie. Uitgangspunt is dat belangstelling van de leerkracht of ouder voor de beleving van het leren door het kind de sleutel kan verschaffen voor een goede motivatie en leerhouding. Met de Gordonmethode wordt leren weer leuk zonder dwang, zonder verveling, zonder mokken, tranen en woede-uitbarstingen en wordt het een verrijkende ervaring waar ieder kind, slim en minder slim, recht op heeft. Bewust omgaan met kinderen vertelt stap voor stap wat een leerkracht of ouder moet doen en vooral ook moet laten om betere manieren te vinden om een kind in de schoolleeftijd te stimuleren. (Bron: covertekst)
leren leren --- motiverend onderwijs --- Orthopedagogics --- sociale vaardigheden --- onderwijs --- samenwerkend leren --- Leerlingbegeleiding --- Onderwijsstijlen --- Communicatie --- Gordon, Thomas --- Pedagogen --- 454.22 --- gordonmethode --- 092545.jpg --- Gordon-methode --- Onderwijsstijl --- Pedagoog
Choose an application
433 --- gezinsopvoeding --- communicatievaardigheden --- ik-boodschappen --- machtsmisbruik --- Gordon-theorie --- Educational sciences --- luisteren --- sociale vaardigheden --- luistervaardigheid --- kinderen --- communicatie --- conflicten --- ouders --- pedagogiek --- Opvoeding in de praktijk --- Gordon-methode --- Opvoeding
Listing 1 - 10 of 22 | << page >> |
Sort by
|