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Introduction à la pensée du philosophe américain Nelson Goodman (1906-1998), à travers l'étude de termes clés.
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This book orchestrates a convergence of two discourses from the 1960s—Nelson Goodman’s aesthetic theory on one side and critiques of modern architecture articulated by figures like Peter Blake, Charles Jencks, and Robert Venturi/Denise Scott Brown on the other. Grounded in Goodman’s aesthetic theory, the book explores his conceptual framework within the context of modern architecture. At the heart of the investigation lies Goodman’s concept of exemplification. While his notion of denotation pertains to representational elements, often ornaments, in architecture, exemplification accentuates specific formal properties at the expense of others, including color, spatial orientation, transparency, seriality, and the like. Supplemented by findings from phenomenology, the book traces these effects in buildings, notably those by Ludwig Mies van der Rohe, Walter Gropius, Le Corbusier, and Frank Lloyd Wright—all key figures in the critiques of modern architecture. Employing Goodman’s framework, the book aims to address accusations of emptiness and alienation directed at modern architecture in the postwar era. It illustrates that modern architecture symbolizes aesthetically in a fundamentally different way than architecture from earlier periods.
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Nelson Goodman espérait qu'un jour les philosophes seraient plus connus par le champ de leurs études que par les positions qu'ils prennent. Ce livre examine les principales questions posées par Goodmann : Peut-on penser la réalité en termes d'une logique des touts et des parties ? Les espèces sont-elles naturelles ou artificielles ? En quoi consistent les oeuvres d'art et comment fonctionnent-elles ? Si la réalité n'est pas donnée (ready made), en quel sens est-elle construite ? Les apports de Goodman se situent aussi bien en métaphysique, logique, épistémologique, philosophie du langage, qu'en esthétique et en philosophie de l'art. Mais ces domaines chez lui ne sont pas séparés. La logique est utile à la bonne compréhension de l'expérience esthétique et pour bien saisir la connaissance scientifique, il convient de la comparer à la compréhension artistique. Après une brève biographie de Goodman, sa pensée est étudiée, ses oeuvres majeures analysées et une bibliographie permet au lecteur de passer de l'initiation à un examen plus poussé de la philosophie - ou des philosophies, comme il se plaisait à dire - d'un des penseurs majeurs du XXe siècle.
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Goodman, Nelson --- Goodman, Nelson. --- Goodman, Henry Nelson
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Theory of knowledge --- Goodman, Nelson --- Goodman, Nelson.
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