Listing 1 - 9 of 9
Sort by

Book
In Gods dienst
Author:
Year: 1967 Publisher: Averbode Altiora

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Multi
Identiteit als toegevoegde waarde : het kritische heden en verleden van het godsdienstonderwijs.
Authors: --- --- ---
ISBN: 9090208097 9789090208091 Year: 2006 Publisher: Leuven Artefact

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Jodendom en Islam in het vak godsdienst : verslagboek van de Vliebergh-Sencie-Leergang afdeling catechese, augustus 1988
Authors: --- ---
ISBN: 903342083X Year: 1989 Volume: vol *7 Publisher: Leuven Acco


Periodical

Book
Godsdienstonderricht op de secundaire school.
Author:
ISBN: 9033431483 9033437767 Year: 1994 Volume: *28 Publisher: Amersfoort Acco


Book
Inclusieve godsdienstpedagogiek : grondlijnen voor levensbeschouwelijke opvoeding
Author:
ISBN: 9789462922686 9462922683 Year: 2015 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Levensvragen leiden een rusteloos bestaan in de mind set van vele tijdgenoten. De pluraliteit van antwoorden die in een post-seculiere samenleving voorhanden zijn, maakt het er voor vele kinderen, jongeren en jongvolwassenen niet makkelijker op. Zij hebben recht op solide en eerlijke inzichten, aansluitend bij hun eigen levensbeschouwelijke zoektocht. In Inclusieve godsdienstpedagogiek vat de auteur levensbeschouwelijke vorming op school (het vak 'godsdienst' in Vlaanderen en 'godsdienst/levensbeschouwing' in Nederland) inclusief op: elke leerling heeft recht op dit vak, opgevat als 'ontmoetingsleren'. Het betoog ontwikkelt zich in zeven stappen: de context van de school, de narratieve en communicatieve dimensie van levensbeschouwelijke vorming, het belang van learning communities, theologiseren met kinderen en jongeren, bijbeldidactiek en de persoon van de leraar tussen professionaliteit en spiritualiteit. De auteur heeft in de loop der jaren veel ervaring opgedaan in onderwijs (aan de universitaire lerarenopleidingen van Leuven, Tilburg en Dortmund), onderzoek en internationale netwerking. De verbinding van theorie en praxis, die hem in zijn werk met studenten zo dierbaar is, staat ook hier centraal. Het boek is geschreven voor studenten in de lerarenopleiding, maar eveneens voor al wie interesse heeft in godsdienst en levensbeschouwing. (Bron: KU Leuven)


Book
Godsdienst op school in de branding : een tussentijdse balans
Authors: --- --- ---
ISBN: 903016865X Year: 2000 Volume: 7 Publisher: Deurne Wolters Plantyn

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Volgens sommigen kan godsdienst hoogstens nog geduld worden als een keuzevak dat geen invloed zou hebben op de studieresultaten. Anderen verdedigen met klem dat het meer dan ooit noodzakelijk is dat jonge mensen worden geconfronteerd met de toedracht van godsdiensten in het algemeen en van de christelijke traditie in het bijzonder. Naast de vraag naar de relevantie en de legitimatie van het vak, stelt dit boek ook de vraag naar de invulling ervan in de hedendaagse situatie. Het gaat om meer dan de ontwikkeling van een godsdienst-didactische aanpak. Het ontstaan van een pluralistisch, vaak agnostisch en onwetend leerlingenpubliek heeft geleid tot een duidelijker bewustzijn dat het godsdienstonderricht zich bevindt op het kruispunt van vele invloeden. Er is nood aan een nieuw onderwijskundig paradigma dat aansluit bij deze systemische omwenteling. Het is de overtuiging van de auteurs dat de hedendaagse levensbeschouwelijke crisis zelf tot thema van levensbeschouwelijk onderwijs moet gemaakt worden. (Bron: www.woltersplantyn.be)


Book
Dialoog en respect : de islam binnen de katholieke godsdienstlessen in het lager onderwijs
Authors: ---
ISBN: 9789031740703 9031740705 Year: 2015 Volume: *2 Publisher: Averbode Averbode

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In het katholieke godsdienstonderwijs is er een groeiende aandacht voor interreligieus en interlevensbeschouwelijk leren. Leerkrachten krijgen steeds meer te maken met de religieuze verscheidenheid, in de samenleving en in de klas. Openheid, interesse voor andere levensbeschouwingen, dialoog, ontmoeting en tolerantie staan centraal. In de omgang met andere gelovigen worden overeenkomsten en verschillen duidelijk tussen het eigen geloof en dat van anderen. Het is door die vergelijking dat men het geloven en de levenswijze van andere gelovigen leert kennen en waarderen. In dit boek worden elementen aangeboden die van betekenis zijn voor de verhouding tussen christendom en islam, om zo kansen te bieden tot ontmoeting en dialoog.

Listing 1 - 9 of 9
Sort by