Listing 1 - 10 of 19 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Le spécialiste du handicap étudie la représentation des personnes touchées par l'infirmité au sein des écrits religieux puis analyse les répercussions sur le traitement de ces derniers par les institutions religieuses. ©Electre 2017
#SBIB:39A9 --- #SBIB:316.331H360 --- Medische antropologie / gezondheid / handicaps --- Godsdienst en menselijk leven: algemeen --- Handicap --- Aspect religieux --- Anthropologie
Choose an application
Women, Muslim --- Muslim women --- #SBIB:316.331H421 --- #SBIB:316.331H360 --- #SBIB:316.346H21 --- Islamic women --- Women --- Morfologie van de godsdiensten: Islam --- Godsdienst en menselijk leven: algemeen --- Positie van de vrouw in de samenleving: opvattingen over de vrouw --- Muslim women. --- Muslimahs
Choose an application
Christian moral theology --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- #SBIB:042.GIFT --- #SBIB:316.331H360 --- 615.5 --- abortus provocatus --- aids --- condoom --- echtscheiding --- geboorteregeling --- hertrouwen --- katholicisme --- kerk --- kindermishandeling --- levensbeschouwing --- samenwonen --- seksualiteit --- seksueel gedrag --- seksueel misbruik --- Godsdienst en menselijk leven: algemeen --- Seksualiteit, huwelijk en gezin; voorlichting en ethiek
Choose an application
"The re-emergence of religion as a significant cultural, social and political, force is not gender neutral. Tensions between claims for women's equality and the rights of sexual minorities on one side and the claims of religions on the other side are well-documented across all major religions and regions. It is also well recognized in feminist scholarship that gender identities and ethno-religious identities work together in complex ways that are often exploited by dominant groups. Hence, a more comprehensive understanding of the changing role and influence of religion in the public sphere more widely requires complex, multidisciplinary and comparative gender analyses. Most recent discussion on these matters, however, especially in Europe, has focused primarily on the perceived subordinate status of Muslim women. These debates are a reminder of the deep interrelation of questions of gender, identity, human rights and religious freedom more generally. The relatively narrow (albeit important) purview of such discussions so far, however, underscores the need to extend the horizon of enquiry vis--vis religion, gender and the public sphere beyond the binary of Islam versus the West. Religion, Gender and the Public Sphere moves gender from the periphery to the centre of contemporary debates about the role of religion in public and political life. It offers a timely, multidisciplinary collection of gender-focused essays that address an array of challenges arising from the changing role and influence of religious organisations, identities, actors and values in the public sphere in contemporary multicultural and democratic societies."--
Women --- Women and religion. --- Sex role --- #SBIB:316.331H360 --- #SBIB:316.346H20 --- #SBIB:316.346H26 --- Religion and women --- Women in religion --- Religion --- Sexism in religion --- Religious life. --- Religious aspects. --- Godsdienst en menselijk leven: algemeen --- Positie van de vrouw in de samenleving: algemeen --- Positie van de vrouw in de samenleving: organisaties --- Sexuality & Gender Studies. --- Islam --- General. --- Women and religion --- Religious aspects --- Religious life
Choose an application
Darya Safai werd in 1975 geboren in Iran. Vier jaar later werd de sjah afgezet en greep ayatollah Khomeini de macht. Iran werd een strenge islamitische republiek. Plots was alles anders voor de kleine Darya, plots mocht zij als meisje niet meer lachen of naar muziek luisteren. Later, als studente tandheelkunde, nam ze samen met haar toekomstige echtgenoot deel aan de studentenprotesten tegen het islamitische regime. Nadat ze een tijdje werden aangehouden, vluchtten ze naar België. Darya werd in ons land tandarts, maar vooral: ze ging zich steeds meer engageren voor de rechten van moslimvrouwen, in Iran, maar ook elders. De voorbije jaren kwam ze vaak in het nieuws met haar kritiek op de hoofddoek die ze als een symbool ziet van onderdrukking. Om haar engagement kracht bij te zetten, werd ze ook politiek actief.
Islam --- Sociologie van het gezin. Sociologie van de seksualiteit --- Safai, Darya --- Iran --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- #SBIB:316.331H360 --- #SBIB:316.331H421 --- #SBIB:316.346H21 --- #SBIB:39A10 --- #SBIB:328H515 --- Godsdienst en menselijk leven: algemeen --- Morfologie van de godsdiensten: Islam --- Positie van de vrouw in de samenleving: opvattingen over de vrouw --- Antropologie: religie, riten, magie, hekserij --- Instellingen en beleid: Iran
Choose an application
Who or what is a religiously ideal Believer and Woman in Islam? This book identifies, compares, and contrasts how two contemporary Muslim groups here termed Neo-Traditional Salafis and progressive Muslims interpret the Qur'an and Sunna in order to construct what each considers to be a religiously ideal concept of a 'Believer' and 'Woman' in Islam. This is the first work which systematically focuses on identifying and explaining which interpretational mechanisms are responsible for the often very different interpretations of these two concepts. -- Book Description.
Women in Islam --- Women (Islamic law) --- Salafīyah --- Islamic modernism --- Salafīyah --- #SBIB:316.331H360 --- #SBIB:316.331H421 --- #SBIB:316.346H21 --- #SBIB:39A10 --- Women --- Islamic law --- Islam --- Salafiyya --- Islamic sects --- Modernism, Islamic --- Godsdienst en menselijk leven: algemeen --- Morfologie van de godsdiensten: Islam --- Positie van de vrouw in de samenleving: opvattingen over de vrouw --- Antropologie: religie, riten, magie, hekserij --- Legal status, laws, etc. (Islamic law)
Choose an application
"Taking its cue from the study of 'lived religion', Secular Bodies, Affects and Emotions shows how the idea of a secular public is equally marked by a display and cultivation of affect and emotions. Whereas it is widely agreed that religion is often saturated by emotion, the secular is usually treated as a neutral background serving as the domain of public, rational deliberation. This book demonstrates that secularity and secularism are also upheld by bodily practices and emotional attachments. Drawing on empirical case studies, this is the first book to ask and explore whether a secular body exists. Building on the work of Talal Asad, the book argues that the secular is not an absence of religion, but a positive entity that comes about through its co-constitutive relationship with religion. And, once we attune ourselves to recognizing its operations as grammar which structures social practice, writing an anthropology of the secular could become a new possibility."-- Back cover.
Secularism --- Emotions --- #SBIB:316.331H630 --- #SBIB:316.331H360 --- #SBIB:39A10 --- Ethics --- Irreligion --- Utilitarianism --- Atheism --- Postsecularism --- Secularization (Theology) --- Religious aspects --- Secularisatie en sociale verandering, modernisering, ontkerkelijking, kerkelijke bezittingen --- Godsdienst en menselijk leven: algemeen --- Antropologie: religie, riten, magie, hekserij --- Religious aspects. --- History of religion --- Religion and politics --- Anthropology
Choose an application
Women, Muslim --- Women --- Femmes --- #GBIB:IDGP --- #SBIB:39A11 --- #SBIB:39A77 --- #SBIB:316.346H20 --- #SBIB:316.331H360 --- Antropologie : socio-politieke structuren en relaties --- Etnografie: Noord-Afrika en het Midden-Oosten --- Positie van de vrouw in de samenleving: algemeen --- Godsdienst en menselijk leven: algemeen --- Muslim women. --- Islam --- Sexology --- Sociology of minorities --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Muslim women --- Human females --- Wimmin --- Woman --- Womon --- Womyn --- Females --- Human beings --- Femininity --- Islamic women --- Muslimahs --- Relationship man and women --- Sexuality --- Book --- Islamic feminism --- Empowerment
Choose an application
Ethics --- Social ethics --- Religion --- 316:2 --- 130.2 --- #SBIB:316.331H320 --- #SBIB:316.331H340 --- #SBIB:316.331H360 --- #GGSB: Moraal - Algemeen --- Social problems --- Sociology --- Deontology --- Ethics, Primitive --- Ethology --- Moral philosophy --- Morality --- Morals --- Philosophy, Moral --- Science, Moral --- Philosophy --- Values --- Religion, Primitive --- Atheism --- God --- Irreligion --- Religions --- Theology --- Godsdienstsociologie --- Filosofie van de cultuur. Cultuurfilosofie. Cultuursystemen. Kultuurfilosofie --- Godsdienst en economie: algemeen --- Godsdienst en cultuur: algemeen --- Godsdienst en menselijk leven: algemeen --- 130.2 Filosofie van de cultuur. Cultuurfilosofie. Cultuursystemen. Kultuurfilosofie --- 316:2 Godsdienstsociologie --- Moraal - Algemeen
Choose an application
Overgangsrituelen brengt godsdiensten, levensbeschouwingen en culturen dichter bij elkaar. Niet omdat ze een gemeenschappelijke stamvader of een gemeenschappelijk transcendent doel zouden hebben. Wel omdat ze de belangrijke momenten in het leven ritualiseren: geboorte, volwassen worden, huwelijk en dood. De auteurs beschrijven deze geritualiseerde overgangsmomenten in het hindoeïsme, het boeddhisme, het jodendom, het katholicisme, het orthodox christendom, de islam, het vrijzinnig humanisme, bij de Aborigines (Australië), de Betamaribe (West-Afrika), de Inuit (Oost-Groenland) en de Kuna-indianen (Midden-Amerika). Ze gebruiken hiervoor oorspronkelijke documenten en gesprekken met insiders. Het verhaal van een 'ingewijde' in een bepaalde godsdienst of levensbeschouwing sluit elke beschrijving af. Tijdens het lezen kun je zo eigen overgangsrituelen vergelijken met die in andere godsdiensten, levensbeschouwingen of culturen. In een afrondend deel worden de overgangsrituelen met elkaar vergeleken: op welke manier zijn de diverse overgangsmomenten in de beschreven godsdiensten, levensbeschouwingen en culturen anders dan wel gelijk?
huwelijk --- christendom --- Folklore --- Jodendom --- begrafenissen --- Indianen --- crematies --- hindoeïsme --- puberteit --- dood --- katholicisme --- geboorte --- eerste communie --- orthodox christendom --- volwassenheid --- vormsel --- Eskimo's --- rouwverwerking --- rituelen --- boeddhisme --- doopsel --- Aboriginals --- zwangerschap --- vrijzinnigheid --- Islam --- Greenland --- Benin --- Togo --- Australia --- culturele antropologie --- jodendom --- islam --- inuit --- #SBIB:316.331H360 --- #SBIB:39A10 --- godsdienst --- godsdiensten --- wereldgodsdiensten --- 905.2 --- diversiteit --- filosofie --- 954.9 --- levensbeschouwing --- Godsdienst --- Rituelen --- 392 --- Dood --- Geboorte --- Godsdiensten --- Huwelijk --- Culturele antropologie --- S20100639.JPG --- cultuur --- 210.3 --- Godsdienst en menselijk leven: algemeen --- Antropologie: religie, riten, magie, hekserij --- cultuurfilosofie, cultuurpsychologie, cultuursociologie --- culturele antropologie ; bijzondere onderwerpen --- 008 --- 210 --- antropologie --- cultuurverschillen --- Levensbeschouwing --- Ritueel --- Decroos, Johan --- Inwijding --- Culturele antropologie. --- Decroos, Johan. --- Dood. --- Geboorte. --- Huwelijk. --- Inwijding. --- Rituelen. --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Man --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Verpleegkunde --- Volwassene
Listing 1 - 10 of 19 | << page >> |
Sort by
|