Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|
Choose an application
Kennis over de geschiedenis van het onderwijs en de opvoeding verschaft inzicht in diverse onderwijsvisies. Dit helpt een (aanstaande) leerkracht in het bepalen van eigen handelswijzen en het vormen van standpunten over de relatie kind, school, opvoeding en overheid. Daarnaast kan men alleen verantwoord in de toekomst kijken als men eerst naar het verleden kijkt.
431.3 --- Basisonderwijs --- Geschiedenis van opvoeding en onderwijs(Historische pedagogie) --- Nederland --- 431 --- 452.1 --- Overige landen * --- Geschiedenis van opvoeding en onderwijs --- Lager onderwijs --- Geschiedenis --- Opvoeding en onderwijs --- Kleuteronderwijs --- Opvoeding --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Onderwijs --- Literatuur
Choose an application
leren --- evaluatie (onderwijs) --- Teaching --- onderwijsmethoden --- didactiek --- assessments (onderwijs) --- 371.01 --- 450.4 --- onderwijs --- onderwijskunde --- Constructivisme --- Curricula --- Didactisch principe --- Evaluatie --- Geschiedenis van opvoeding en onderwijs(Historische pedagogie) --- Leerpsychologie --- Leerstrategieën (Studiewijzers) --- Leraren (Kleuterleid(st)ers, Leerkrachten, Onderwijzers) --- Leren --- Metacognitie --- Motivatie (Studiemotivatie) --- Onderwijsfilosofie (Onderwijsvisie) --- Onderwijskunde --- Onderwijsleerprocessen --- Onderwijsstrategieën --- constructivisme --- didactische principes --- evaluatie --- leerpsychologie --- 371.3 --- Behaviorisme --- Curriculumontwikkeling --- Onderwijs; algemeen --- Onderwijskundig ontwerpen --- Onderwijskunde:theorie --(algemeen) --- onderwijskunde, onderwijsonderzoek --- (zie ook: Pedagogiek) --- 371.01 Onderwijskunde:theorie --(algemeen) --- departement Algemeen 09 --- 370.02
Choose an application
De mogelijkheden om onderwijs te veranderen worden eerder overschat dan onderschat. In dit boek geven de auteurs een realistisch beel d van grenzen en mogelijkheden van onderwijsverandering. Na de vele gerapporteerde mislukkingen wordt het tijd voor een wending in het denken over onderwijsvernieuwing. (Bron: covertekst)
431.2 --- 450.46 --- 454.2 --- Geschiedenis van opvoeding en onderwijs(Historische pedagogie) --- Leidinggeven --- Leren --- Onderwijsvernieuwing --- Schoolmanagement --- Zelfstandig leren --- België --- Theoretische onderwijsvernieuwing --- Onderwijsstrategieën --- Rénovation de l'enseignement --- #A0409A --- Onderwijsbeleid 37.014 --- onderwijsinnovatie --- 050941.jpg --- School management --- Educational change --- School improvement programs --- Schoolontwikkeling --- Zelfsturing --- Onderwijsmanagement --- onderwijshervormingen --- 15 --- AA / International- internationaal --- Onderwijs 37 --- 720 Onderwijs --- 741 Schoolorganisatie --- Improvement programs, School --- Instructional improvement programs --- Programs, School improvement --- School self-improvement programs --- School management and organization --- Change, Educational --- Education change --- Education reform --- Educational reform --- Reform, Education --- School reform --- Educational planning --- Educational innovations --- 371.1 --- Psychologie --- Lerarenopleiding --- algemeen. --- Provincie West-Vlaanderen
Choose an application
In oude teksten over opvoeding vind je soms inzichten die naadloos aansluiten bij je eigen ideeën. Maar oude pedagogische inzichten kunnen ook inspireren doordat ze juist haaks staan op alles wat we nu vanzelfsprekend vinden. In het boek worden het gedachtegoed en de levensloop van een 50-tal grote pedagogen en denkers over opvoeding besproken: van Comenius tot Korczak en Mohammed tot Montessori. Kernvraag is steeds: hoe keken zij tegen kinderen aan, hoe dachten zij over opvoeding, en wat hebben ze ons vandaag nog te zeggen?
Pedagogie --- Biografieënverzamelingen. --- historische pedagogiek --- History of education and educational sciences --- Educators --- 37.013 --- 431 --- Biografieën --- Ideologieën --- Opvoeding --- Pedagogen --- Pedagogie ; biografieënverzamelingen --- 450.1 --- 453 --- Boeke, Kees --- Bowly, John --- Decroly, Ovide --- Dewey, John --- Erasmus, Desiderius --- Freinet, Célestin --- Freire, Paolo --- Fröbel, Friedrich --- Geschiedenis van opvoeding en onderwijs --- Herbart, Friedrich --- Kohnstamm, Philip --- Korczak, Janusz --- Langeveld, Martinus J --- Ligthart, Jan --- Montessori, Maria --- Onderwijsstelsels --- Parkhurst, Helen --- Pestalozzi, Johann Heinrich --- Petersen, Peter --- Pikler, Emmi (1902-1984) --- Rousseau, Jean-Jacques --- Spock, Benjamin McLane --- Steiner, Rudolf --- 080874.jpg --- Geschiedenis van opvoeding en onderwijs(Historische pedagogie) --- Herbart, Johann Friedrich --- Opvoeding (Pedagogie) --- Pedagogiek --- Opvoeding en onderwijs --- Onderwijs --- Geschiedenis --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
De inhoudelijke en structurele uitwerking van dit handboek illustreert een visie op leren en instructie. De lezer maakt kennis met onderwijskundige concepten, principes, theorieën, modellen en methodes en leert deze kenniselementen ook actief toepassen. Het gaat immers niet alleen om het snel verwerken van onderwijskundige basiskennis. De toepassing staat centraal. Dit boek overstijgt de traditionele formele instructiecontexten (kleuterschool, lagere school, secundaire school) en besteedt aandacht aan bedrijfsopleidingen, professionele opleidingen en informele leercontexten zoals musea en tentoonstellingen.
Teaching --- Educational psychology --- Teaching. --- Educational psychology. --- Onderwijskunde. --- leren --- evaluatie (onderwijs) --- onderwijsmethoden --- didactiek --- assessments (onderwijs) --- Education --- Philosophy --- Study and teaching --- Handbooks, manuals, etc. --- onderwijskunde --- PXL-Central Office 2016 --- motivatie --- onderwijsleerprocessen --- leerpsychologie --- 371.01 --- 450.4 --- Constructivisme --- Curricula --- Didactisch principe --- Evaluatie --- Geschiedenis van opvoeding en onderwijs(Historische pedagogie) --- Leerpsychologie --- Leerstrategieën (Studiewijzers) --- Leraren (Kleuterleid(st)ers, Leerkrachten, Onderwijzers) --- Leren --- Metacognitie --- Onderwijsfilosofie (Onderwijsvisie) --- Onderwijskunde --- Onderwijsleerprocessen --- Onderwijsstrategieën --- Motivatie (Studiemotivatie) --- constructivisme --- evaluatie --- didactische principes --- Didactiek --- Onderwijs; algemeen --- 110357.jpg --- onderwijs --- 371.01 Onderwijskunde:theorie --(algemeen) --- Onderwijskunde:theorie --(algemeen) --- (zie ook: Pedagogiek) --- onderwijskunde, onderwijsonderzoek --- 37 --- vakdidactiek --- pedagogie --- Instructie --- Denken --- Leerplanontwikkeling --- Differentiatie --- Motivatie --- Rekenen --- Wiskunde --- Basisonderwijs --- Lerarenopleiding --- Behaviorisme --- Cognitivisme --- Taal --- Kleuter --- Geschiedenis --- Spraaktechnologie --- Therapie
Choose an application
Opvoeding en onderwijs zijn gestoeld op een drietal pedagogische principes: elk kind is opvoedbaar, elk kind kan en wil leren en een kind wil het zelf doen. Dit boek helpt aankomende onderwijsgevenden bij het vormen van eigen opvattingen over opvoeding en onderwijs. Door middel van casussen uit twee eeuwen schoolpedagogiek wordt teruggegrepen op herkenbare praktijksituaties. Er komt op verhalende wijze een aantal kernthema's aan de orde uit de geschiedenis, de theorie en de actuatliteit van opvoeding en onderwijs. Door het werken met concrete, aan de onderwijspraktijk ontleende casussen wordt steeds de koppeling tussen de theorie en de praktijk gelegd.
Pedagogie --- geschiedenis --- onderwijs --- onderwijskunde --- opvoedkunde --- pedagogiek --- 431 --- 432 --- Comenius, Johan Amos --- Dewey, John --- Didactische werkvormen --- Freinet, Célestin --- Fröbel, Friedrich --- Geschiedenis van opvoeding en onderwijs(Historische pedagogie) --- Herbart, Johann Friedrich --- Korczak, Janusz --- Leerinhoud --- Leren --- Onderwijs en maatschappij --- Onderwijstheorieën --- Opvoeding (Pedagogie) --- Opvoedingstheorieën --- Opvoedkunde (Pedagogiek) --- Pestalozzi, Johann Heinrich --- Piaget, Jean --- Vygotsky --- 472.1 --- 472.2 --- Basisonderwijs --- Differentiërend onderwijs --- Geschiedenis van opvoeding en onderwijs --- Kinderen --- Klassikaal onderwijs --- Leerinhouden --- Omgevingsonderwijs --- Opvoeden tot burgerzin (Burgerschap) --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Rechten van het kind --- Relatie onderwijs - maatschappij --- Relatie ouder - school --- Taakgericht werken --- 472 ) Lager onderwijs --- 472 --- basisonderwijs --- basisschool (ler) --- didactische werkvormen --- geschiedenis van opvoeding en onderwijs --- kinderen --- kinderrechten --- klassikaal onderwijs --- leerinhouden --- leren --- opvoeden (ler) --- opvoeden tot burgerzin --- opvoeding --- pedagogie (ler) --- relatie onderwijs-maatschappij --- relatie ouders-school --- taakgericht onderwijs --- Theoretische opvoedkunde --- Geschiedenis --- Politiek, wetgeving en organisatie --- (zie ook: Onderwijskunde)
Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|