Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|
Choose an application
Buitengewoon onderwijs (bijzonder onderwijs) --- Gelijkwaardigheid (inclusie) --- Jeugdhulpverlening --- Jeugdmisdadigheid (delinquente jeugd, jeugdcriminaliteit, jeugddelinquentie) --- Personen met een visuele handicap (blinden, visueel gehandicapten) --- Preventie bij personen met een verstandelijke handicap --- Rechten van het kind (kinderrechten) --- Seksualiteit van personen met een verstandelijke handicap --- Waarden (normen)
Choose an application
Children with disabilities --- -Children with disabilities --- -Children with special educational needs --- Children with special health care needs --- Children with special needs --- Handicapped children --- Physically handicapped children --- Special needs children --- Exceptional children --- People with disabilities --- Education --- -460 --- Gelijkwaardigheid (inclusie) --- Inclusief onderwijs (GON : geïntegreerd onderwijs) --- Integratie van personen met een handicap --- Orthopedagogiek --- -Education --- Children with special educational needs
Choose an application
Ondersteuners van vandaag werken aan het vergroten van kwaliteit van bestaan, aan actief meedoen in de samenleving en aan het (her)vinden van eigen kracht. Dit doen ze voor én samen met mensen met een ondersteuningsvraag en hun omgeving. Werken aan kwaliteit van bestaan is een boek vol bouwstenen die helpen om echt inhoud te geven aan visie en persoonsgerichte ondersteuning. Uit het palet aan mogelijkheden kan iedere ondersteuner steeds die (onderdelen van) bouwstenen kiezen die passen bij de unieke persoon en zijn vraag. Bewust en passend ingezet dragen deze bouwstenen bij aan de kwaliteit van bestaan van de mensen die worden ondersteund en aan de kwaliteit van het werk. Het boek nodigt daarnaast uit tot reflectie, onmisbaar in de houding van de moderne professional
welzijnswerk --- Social welfare methods --- empowerment --- SPH (socio-pedagogische hulpverlening) --- methoden van het sociaal werk --- Sociology of social welfare --- #KVHB:Inclusie --- #KVHB:Maatschappelijke hulpverlening --- 460.2 --- hulpverlening --- inclusie --- methodiek --- orthopedagogiek --- Empowerment (zelfbeschikking) --- Gelijkwaardigheid (inclusie) --- 316.66 --- Empowerment --- Kwaliteit --- Ondersteuning --- Samenleving --- Handboeken --- 365 --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Participatie --- Kwaliteitszorg --- Inclusieve ondersteuning --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Inclusie --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Sociology of minorities --- maatschappelijke hulpverlening --- zelfbeschikking
Choose an application
Het boek is de neerslag van een ethische reflectiegroep rond de fundamentele maatschappelijke rechten van personen met een handicap. Praktijkmensen en theoretici toetsen hun bevindingen en gaan een kritische dialoog aan over basiswaarden, normatieve kaders en implicaties voor een inclusief burgerschapsbeleid
Burgerschap --- Gelijkwaardigheid (inclusie) --- Gehandicapten ; integratie --- sociale ongelijkheid --- 301.17 --- Inclusieve samenleving. --- Law --- inclusief beleid --- Social policy and particular groups --- burgerschap --- personen met een beperking --- mensenrechten --- Citizen participation --- People with disabilities --- Civil rights --- Moral and ethical aspects --- PXL-Healthcare 2014 --- sociale ethiek --- burgerrechten --- samenleving --- fysiek gehandicapten --- geestelijk gehandicapten --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Inclusie --- Rechten --- Ethiek --- Beleid --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Analyse --- Evaluatie --- Digitale kloof --- Godsdienst --- Sport --- Duurzaamheid --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Ondersteuning --- Samenleving --- Man --- Oudere --- Gemeenschap --- Leerling --- School --- Buurt --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Technologie --- Voeding --- Maatschappij --- Verpleegkunde --- Jongere --- Vlaanderen --- Emigratie --- Drank --- Gezondheid --- Volwassene
Choose an application
In onze dagelijkse omgeving overheersen vaak nog ongenuanceerde, versteende beelden, misverstanden en vooroordelen over mensen met een handicap. Gedachten en beelden die helemaal niet met de realiteit stroken, zijn nog wijd verspreid. Dit heeft een negatieve invloed op ons gedrag en op onze houding. Het kleurt ook maatschappelijke reacties en beleidsbeslissingen. Bovendien heeft het een niet te onderschatten effect op het zelfbeeld van mensen met een handicap. Dit boek en de bijbehorende dvd starten met een aantal inspirerende teksten van Ben Wuyts. Daarna komen 5 academici aan het woord als vertrekpunt voor enkele rondetafelgesprekken, waaraan zowel mensen met een handicap als hun ouders deelnemen. Het geheel levert boeiend (educatief) tekst- en beeldmateriaal op en leidt tot één conclusie: het is belangrijk om mensen met verschillende handicaps in het dagelijks leven te willen ontmoeten, met hen te praten en met hen samen te werken
People with disabilities --- beeldvorming --- diversiteit --- gehandicapten --- gehandicaptenzorg --- Gehandicapten ; integratie --- inclusie --- levenskwaliteit --- mentaal gehandicapten --- 325 --- 463.1 --- 463.2 --- 463.4 --- Beeldvorming --- Gehandicapten --- Gelijkwaardigheid (inclusie) --- Inclusief onderwijs (GON : geïntegreerd onderwijs) --- Kinderen en jongeren met een handicap --- Kinderen --- Onderwijs --- Personen met een handicap --- Sociale problemen --- Zorgverbreding (Zorgbreedte) --- 316.66 --- Levenskwaliteit --- Samenleving --- 362.3 --- Sociale problemen van en zorg voor zintuiglijk en lichamelijk gehandicapten; algemeen --- Sociale problemen van zintuiglijk en lichamelijk gehandicapten --- Blinden en slechtzienden --- Doven en slechthorenden --- Spraak- en taalgebrekkigen --- Contains audio-visual material --- Social policy and particular groups --- Orthopedagogics --- orthopedagogiek --- zorg voor personen met een beperking --- Beeldvorming. --- Gehandicapte kinderen --- Zorgverbreding --- Handicaps --- Communicatie --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Gehandicaptenzorg --- Inclusief onderwijs --- Community organization --- sociale participatie --- personen met een beperking --- imago --- vooroordelen --- inclusief beleid --- kinderen met een beperking --- #SBIB:316.8H11 --- Welzijns- en sociale problemen: gehandicapten (fysiek, mentaal) --- Persoon met een handicap --- Kind met een handicap --- Sociale problematiek --- ouder --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Handicap --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Imaging
Choose an application
Inclusie of 'met z'n allen samen leven en leren' is een belangrijke uitdaging voor onze samenleving en voor ons onderwijs. Dit boek belicht het proces naar meer inclusie vanuit de maatschappelijke evolutie, vanuit wetenschappelijk oogpunt en vanuit de ervaringen van de betrokken leerlingen enhun ouders.
Orthopedagogics --- buitengewoon onderwijs --- Teaching --- inclusief beleid --- GON (geïntegreerd onderwijs) --- #SBIB:316.334.1O213 --- #SBIB:316.334.1O340 --- #KVHB:Inclusief onderwijs --- 450.9 --- 454.2 --- 454.23 --- 454.8 --- 460.8 --- Buitengewoon onderwijs --- CLB (Centra voor leerlingbegeleiding) --- CLB-centra --- Europa --- Geïntegreerd onderwijs(GON) --- Inclusief onderwijs --- Inclusieve samenleving --- Klas --- Leerlingbegeleiding --- Leerlingen --- Leerlingenbegeleiding --- Ouders --- School --- Vlaanderen --- geïntegreerd onderwijs --- inclusie --- leerlingenbegeleiding --- onderwijsvernieuwing --- Downsyndroom --- Gehandicapten --- Gelijkwaardigheid (inclusie) --- Geïntegreerd onderwijs --- Inclusief onderwijs (GON : geïntegreerd onderwijs) --- Kinderen --- Rechten van het kind --- 454.9 --- inclusief onderwijs --- 37.014 --- Inclusie --- Kinderen met een handicap --- Onderwijs --- 460.6 --- pedagogie: inclusie --- 184 Kinderrechten en onderwijs --- Onderwijsbeleid: regionaal --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- Overige onderwerpen --- Onderwijsstrategieën --- Didactische principes --- Roldoorbrekend onderwijs --- Buitengewoon onderwijs; algemeen --- (zie ook: Geïntegreerd onderwijs) --- (zie ook: Weer Samen Naar School) --- Lager onderwijs --- PMS --- CLB --- Basisonderwijs --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Hoger onderwijs --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Gemeenschap --- Buurt --- Centrum voor Leerlingenbegeleiding --- Aufsatzsammlung. --- Gehandicapte kinderen. --- Inclusive education --- Inclusive education. --- Integratie. --- Integrativer Unterricht. --- Onderwijs. --- Special education --- Special education. --- Netherlands. --- Niederlande. --- Sociale integratie --- Onderwijsvernieuwing
Choose an application
I. THEORETISCH KADER 1. Inclusie: modewoord of trendsetter 2. Het inclusief beleid van het Vlaams Fonds: historiek, visie en strategische benadering 3. Kritische succesfactoren voor een inclusieve beleidspraktijk 4. Streven naar inclusie: nieuwe ontwikkelingen op het Vlaams beleidsniveau 5. De internationale organisatie en het inclusef beleid II. VOORBEELDEN VAN GOEDE BELEIDSPRAKTIJK 1. De Lijn pakt toegankelijkheid structureel aan 2. De NMBS 3. Toegankelijkheid van de bebouwde ruimte 4. Inclusief onderwijs in Vlaanderen: een stand van zaken 5. Kind en Gezin en inclusief beleid 6. Diensten Begeleid Wonen 7. Huisvesting voor personen met een handicap: een inclusief woonbeleid voor een vernieuwde gehandicaptenzorg 8. Inclusief beleid in de geestelijke gezondheidszorg en auditieve handicap: een doos van Pandora? 9. Geestelijke gezondheidszorg voor personen met autisme 10. Personen met een verstandelijke handicap en hun recht op geestelijke gezondheid: een project in Oost-Vlaanderen als voorbeeld 11. Toegankelijk toerisme 12. Telefoonbemiddeling voor doven en slechthorenden 13. Een inclusief Vlaams tewerkstellingsbeleid t.a.v. personen met een handicap
Begeleid wonen --- Gehandicapten --- Gehandicaptenbeleid --- Geïntegreerd onderwijs. --- Orthopedagogiek --- Toerisme --- Gehandicapten. --- Arbeidsmarkt. --- Integratie. --- Vlaanderen. --- Geestelijke gezondheidszorg. --- inclusief beleid --- personen met een beperking --- Social policy and particular groups --- 362.3/.4 --- 331-056.24 --- 376.1 --- 342.701 --- 364.4 <493> --- #A0204A --- 667 Gehandicapten --- 667.1 Gehandicapten. Lichamelijk --- 667.2 Gehandicapten. Geestelijk --- Beleid voor personen met een handicap --- Gelijkwaardigheid (inclusie) --- Inclusief onderwijs (GON : geïntegreerd onderwijs) --- Mensenrechten (rechten van de mens) --- Vlaams Fonds voor de Sociale Integratie van Personen met een Handicap --- Wonen van personen met een handicap --- Personen met autisme (autisme) --- Personen met een auditieve handicap (auditief gehandicapten, doven, slechthorenden) --- Telefonische hulp (tele-onthaal) --- Tewerkstelling personen met een handicap --- 316.66 --- Beleid --- Inclusie --- Integratie --- Organisatie --- Personen met een handicap --- Samenleving --- 325 --- fysiek gehandicapten --- gehandicapten --- mentaal gehandicapten --- inclusie --- inclusief onderwijs --- 186.8 Armoede en gelijke kansen --- 364.4 <493> Hulpverlening. Bijstand--België --- Hulpverlening. Bijstand--België --- gehandicapten (zie ook 365-056.21) --- arbeid van gehandicapte personen (zie ook 331.626-056.24, 362.3/.4) --- onderwijs voor gehandicapten - gehandicapten, onderwijs --- sociale grondrechten --- (zie ook: instellingen voor gehandicapten) --- (zie ook: zwakzinnigheid) --- 362.3 --- 365 --- 376 --- Gehandicaptenzorg --- Vlaams Fonds --- Analyse --- Evaluatie --- Digitale kloof --- Ondersteuning --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Sociaal beleid
Choose an application
Professor Feuerstein en zijn collega's zien de mens als modificeerbaar, open voor verandering. Zij verzetten zich tegen het passief-aanvaardende 'iemand accepteren zoals hij is', waardoor hij wordt veroordeeld tot afhankelijkheid. Met hun gerichte, intensieve aanpak hebben zij indrukwekkende resultaten geboekt bij kinderen en volwassenen met een ontwikkelingsachterstand.
Downsyndroom. --- Intellectuele ontwikkeling --- Ontwikkelingsstoornissen --- Schoolrijpheid. --- Mentaal gehandicapten. --- Kinderen. --- persoonlijkheidsontwikkeling --- Developmental psychology --- ontwikkelingsstoornissen --- Social policy and particular groups --- Feuerstein, Reuven --- Cognition in children --- Socialization --- 462.3 --- Matig en ernstig mentaal gehandicapte kinderen --- 376.3 --- Cognitieve ontwikkeling --- Feuerstein --- Integratie --- Personen met een mentale handicap --- Sociale vaardigheden --- Cognitieve psychologie --- Gelijkwaardigheid (inclusie) --- Integratie van personen met een handicap --- Personen met een verstandelijke handicap (mentaal gehandicapten) --- 462 --- buitengewoon onderwijs --- mentaal gehandicapten --- sociale ontwikkeling --- (zie ook: zwakzinnigheid) --- Kinderen met een verstandelijke beperking --- Downsyndroom --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Sociale ontwikkeling --- Feuersteinmethode --- Afwijkend gedrag --- Opvoeding en onderwijs --- Ontwikkelingsproblemen --- Feuerstein, Georg --- 316.42 --- #gsdbP --- #GBIB:IDGP --- #KVHB:Cognitieve ontwikkeling --- #KVHB:Sociale ontwikkeling --- #KVHB:Gedragsverandering --- #KVHB:Leerpsychologie --- cognitieve stimulatie --- orthopedagogiek --- mensen met een mentale beperking --- cognitieve ontwikkeling --- Intellectuele ontwikkeling ; mentaal gehandicapten --- 316.42 Social change. Sociale ontwikkeling. Sociale veranderingen. Modernisering. Evolutie .Sociale revolutie. Modernisme --- Social change. Sociale ontwikkeling. Sociale veranderingen. Modernisering. Evolutie .Sociale revolutie. Modernisme --- matig en ernstig mentaal gehandicapte kinderen, mentaal én lichamelijk gehandicapten, zwakzinnige kinderen --- Kind met een verstandelijke handicap --- Syndroom van Down --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Feuerstein methode --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Opvoeding --- Ontwikkelingsprobleem --- Onderwijs
Choose an application
In de verhouding tussen welzijnsvoorzieningen en welzijnscliënt bleef de positie van deze laatste lang tijd onderbelicht. Recente initiatieven, op het gebied van de hulpverleningspraktijk, het welzijnsbeleid en het welzijnsrecht, zijn nu gericht op het inbouwen van waarborgen tegen verkeerde benaderingen of zelfs misbruiken van de afhankelijkheid van de cliënt in zijn verhouding tot de geboden voorzieningen. In dit boek komen diverse aspecten van deze problematiek uitvoerig aan bod - o.m.: de rechtsbescherming van de cliënt; de hulpverleningsovereenkomst; de behandeling van klachten of conflicten; de bescherming van de (wilsonbekwame) patiënt; de participatie van de gebruiker aan het beleid; het rechtskarakter van de verhouding niet-professionele hulpverlener - welzijnscliënt; de cliëntvriendelijkheid van de recente kwaliteitsdecreten; de kinderrechten in de gezins- en jeugdzorg; het persoonlijk assistentiebudget voor personen met een handicap.
Bien-être social --- Maatschappelijk welzijn --- 351.84*6 <493> --- Patients --- -Social service --- -#PBIB:2000.3 --- #PBIB:gift 2000 --- #SBIB:316.8H00 --- #SBIB:316.8H30 --- Academic collection --- 186 Kinderrechten en welzijn --- 660 Welzijn --- #KVHB:Gezondheidszorg --- #KVHB:Hulpverlening --- #KVHB:Patienten --- #KVHB:Welzijnszorg --- Consumptie 330.567.2 --- Gehandicaptenproblematiek 362.4 --- Gezondheidszorg 61 --- Kwaliteitszorg 658.56 --- Maatschappelijke werk 36 --- gezondheidszorgkwaliteit --- mantelzorg (informele zorg) --- patiëntenparticipatie --- patiëntenrechten (rechten van de patiënt) --- welzijnszorg --- wilsbekwaamheid (wilsonbekwaamheid, wilsbekwame patiënten, wilsonbekwame patiënten) --- Gehandicapten --- Maatschappelijke dienstverlening --- Rechten van de patiënt --- 396.4 --- Rechtsbescherming --- sociaal recht --- Cliënten-welzijnswerkers (cliënten-maatschappelijk werkers, relatie cliënten-maatschappelijk werkers, relatie cliënten-welzijnswerkers) --- Cliëntenrechten (cliëntenparticipatie, gebruikersrechten) --- Consument --- Empowerment (zelfbeschikking) --- Gelijkwaardigheid (inclusie) --- Kwaliteitszorg in de welzijnsvoorzieningen (tevredenheids(onderzoek)) --- Patiëntenrecht --- Rechten van het kind (kinderrechten) --- Sociaal recht (Sociale wetgeving, Arbeidsrecht) --- Vrijwilligerswerk (vrijwilligersmanagement) --- Welzijnswerk: voorzieningen en overheidsbeleid (hulpverlening) --- Zelfredzaamheid bij personen met een handicap (persoonlijk assistentiebudget) --- gehandicaptenzorg --- gezinszorg --- hulpverlening --- integrale kwaliteitszorg --- jeugdzorg --- recht, jeugd --- rechtsbescherming --- vrijwilligerswerk --- psychiatrische patiënten --- welzijnswerk, cliëntenparticipatie --- Benevolent institutions --- Philanthropy --- Relief stations (for the poor) --- Social service agencies --- Social welfare --- Social work --- Human services --- Persons --- Sick --- Welzijnsrecht. Wetgeving i.v.m.bejaardenzorg--België --- Civil rights --- -Sociaal beleid: algemeen --- Professies en methoden in het welzijnswerk: sociaal werk, vrijwilligerswerk, hulpverleningsmethoden … --- qualité des soins de santé --- soins de proximité --- participation du patient --- droits du patient --- services de bien-être (aide sociale) --- capacité --- Handicapés --- Aide sociale --- Droits du patient --- Sociaal recht; algemeen --- 362.11 --- 616.5 --- 367 --- 361.03 --- Social service --- Welzijnsrecht --- 351.84*6 <493> Welzijnsrecht. Wetgeving i.v.m.bejaardenzorg--België --- Welzijnsrecht. --- Social law. Labour law --- Sociology of health --- Sociology of social welfare --- #PBIB:2000.3 --- Sociaal beleid: algemeen --- 186 Kinderrechten en Welzijn
Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|