Listing 1 - 10 of 38 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Als leraar wil je het beste voor je leerlingen. Hoe zorg je ervoor dat je daadwerkelijk iedereen gelijke kansen geeft? En dat je jongens en meisjes op hun talenten - en niet op bijvoorbeeld hun afkomst of taal - beoordeelt? Dit boek geeft inzicht in hoe verwachtingen van leraren tot stand komen en welke invloed dat heeft op de prestaties van leerlingen. Het helpt je om bewuster werk te maken van gelijke kansen.Lector Linda van den Bergh (Fontys) en hoogleraren Eddie Denessen (Radboud Universiteit/Universiteit Leiden) en Monique Volman (Universiteit van Amsterdam) selecteerden uit de schatkamer van het internationale onderwijsonderzoek twintig kernpublicaties. Onderwijsjournalisten Bea Ros en Monique Marreveld beschrijven in een aanstekelijke en heldere stijl de kerninzichten, met ruim aandacht voor praktische tips. Een inspirerend boek voor alle leraren die hun leerlingen het beste willen bieden.
474.9 --- Gelijke onderwijskansen (GOK) --- Basisonderwijs --- gelijke onderwijskansen (ler) --- PXL-Education 2020 --- onderwijsonderzoek --- onderwijssociologie --- basisonderwijs --- Primary education --- Secondary education --- Netherlands --- Gelijke onderwijskansen(GOK) --- Gelijke onderwijskansen
Choose an application
458.1 --- Basisonderwijs --- Brede school --- Gelijke onderwijskansen (GOK) --- Kinderopvang --- Nederland --- Participatie --- Samenwerking --- Organisatie - Management
Choose an application
Ondanks de democratisering van het onderwijs blijven de onderwijskansen van leerlingen ongelijk verdeeld naargelang hun sociale achtergrond. Kansarme leerlingen belanden te vaak in het buitengewoon/speciaal onderwijs, lopen meer dan anderen vertraging op, komen via de waterval in het onderwijssysteem vaker in het (deeltijds) beroepsonderwijs terecht en verlaten het onderwijs vaker zonder diploma. De sleutels dienen als hulpmiddel en richten zich in de eerste plaats naar de ouders; ze hebben doelen voor ogen op het niveau van de (attitudes van) ouders. Maar om die doelen te bereiken is het belangrijk dat de school zelf ook een aantal initiatieven neemt. De handleiding reikt de school hiertoe praktische tips aan. De sleutels willen uiteraard ook de kinderen aanspreken. Kinderen kunnen ouders er mee van overtuigen dat deelnemen aan het leven/ leren op school belangrijk en nuttig is. Maar kinderen zijn niet de belangrijkste ‘boodschappers’. Ouders moeten zelf tot de vereiste inzichten komen, zodat kinderen maximaal aan het onderwijs kunnen participeren. Met een set met de vier verschillende sleutels: (1) Kleuter - (2) Eerste leerjaar/groep 3 - (3) Secundair Onderwijs - (4) Verder studeren of werken?.
ouderparticipatie --- Educational sciences --- onderwijspraktijk --- gelijkekansenbeleid --- Gelijke onderwijskansen --- Relatie ouder - school --- Relatie leraar - ouder --- Gelijke onderwijskansen (GOK) --- 450.42 --- 37.064 --- Participatie --- Leerlingen --- Onderwijssociologie --- Relatie school - ouder
Choose an application
Inclusief onderwijs kan je definiëren als onderwijs dat voor ieder kind - wat ook zijn prestatieniveau of graad van moeilijkheden - toegankelijk is dank zij aanpassingen aan de individuele behoeften. Het biedt de nodige ondersteuning in een gewone onderwijsomgeving. Kinderen met leermoeilijkheden doen zoveel mogelijk les- en andere activiteiten samen met andere kinderen. Cognitief onderwijs betekent een onderwijs dat de basiscognitieve vaardigheden activeert die nodig zijn bij het leren van schoolse, sociale, motorische, artistieke en emotionele vaardigheden, met de bedoeling de capaciteit te bevorderen om te leren hoe te leren. Het inclusie-principe vertalen naar de praktijk verloopt vaak moeizaam. Toch werden in verschillende Europese scholen al mooie resultaten geboekt. Het boek beschrijft een aantal inclusie-initiatieven en hun resultaten en geeft concrete adviezen voor de implementatie van een inclusie-beleid. Op de bijhorende DVD staan videobeelden uit de praktijk en interviews. Dit boek bundelt de belangrijkste realisaties van het In-clues network, een Europees onderzoeksproject rond inclusie en cognitieve educatie. This booklet with DVD, brings together the most important works of the INCLUES Network – a European Network around the theme of inclusive and cognitive education. Inclusive education means that no child is excluded from a mainstream school on the ground of being an exception or having special educational needs. In inclusive education, children learn and live together. It is not limited to children with a label of “disability” but also extends to children, often with a poor socio-economic background, deprived of proper educational support, who tend to be at risk of educational failure. Many of these children have a poor development of learning skills and basic cognitive functions. Therefore the “cognitive” goal of the IN-CLUES Network is to promote ways to reinforce basic learning prerequisites – while at the same time being well aware that this in itself needs an affective climate fostering acceptance of difference, feelings of competence and learning challenges. Also teachers have special educational needs: the need to change their minds and to be able to deal with so large differences. Realizing inclusive & cognitive education involves work on many levels: families, schools, counsellors, teachers, teacher trainers, assessing psychologists, and policy and decision makers. Despite the discourse on inclusion as a human right to belong, despite laws and fi nancial stimuli in some countries, there was (and still is) a lot of hesitation, practical ignorance or many times resistance against inclusive education. Teachers lack a proper preparation and sometimes do not know what to do. Systems of in-service counselling and training are lacking. Assessment methods are obsolete. Proper content is lacking: how to work with a concrete child, with particular difficulties and challenges, in a group with widely varying learning differences. Yet, in all European countries, whether well-established or in a beginning phase, there are examples of good practice. This booklet contains recommendations on what the conditions are for a good implementation of inclusive education; what are essential aspects of an inclusive teacher training and what are the conditions of a good programme which activates basic learning prerequisites of children. The accompanying DVD contains a wealth of materials: videos and presentations of examples of good practice of inclusive and cognitive education from several countries, papers and presentations, about such widely varying subjects as behaviour management, mathematics education, parent counselling, dynamic assessment and cognitive activation, teacher training and implementation of inclusive education.
Cognitive psychology --- Orthopedagogics --- cognitieve ontwikkeling --- GON (geïntegreerd onderwijs) --- #KVHB:Inclusief onderwijs --- 464 --- inclusief onderwijs --- leerproblemen --- orthopedagogiek --- zorgverbreding --- 454.23 --- Gelijke onderwijskansen(GOK) --- Inclusief onderwijs --- Zorgverbreding --- 450.42 --- Gelijke onderwijskansen (GOK) --- kinderen met leerproblemen --- Didactische principes --- Onderwijssociologie --- Contains audio-visual material --- Buitengewoon onderwijs --- Cognitieve opvoeding --- Gelijke onderwijskansen --- Provincie West-Vlaanderen --- implementatie
Choose an application
Als er binnen het domein van opvoeding, onderwijs en vorming één tendens is die niet kan worden ontkend, dan is het wel dat het pedagogische denken en handelen de laatste jaren steeds meer aan een proces van toenemende technologisering onderhevig is geworden. Hiermee wordt bedoeld dat het antwoord op pedagogische vragen en dagdagelijkse probleemsituaties tegenwoordig niet alleen op voorhand vast lijkt te liggen, maar ook dat het steeds meer zogenaamde experts zijn die aanspraak maken op het correcte en effectieve antwoord op deze problemen. Ondanks het persistente karakter van deze evolutie hebben zowel wijsgerig als historisch pedagogen zich steeds ingezet om er een kritisch weerwoord tegen te vinden. Eén van die weerwoorden, namelijk ‘het publieke’, werd het centrale thema van de Landelijke Pedagogendag 2009. Uit de verschillende in deze bundel opgenomen bijdragen blijkt enerzijds duidelijk dat de notie van ‘het publieke’ een krachtdadig instrument is om de reductie van het pedagogisch denken en handelen tot een verzameling van eenvoudig toe te passen technieken in vraag te stellen. Anderzijds tonen de verschillende bijdragen ook dat we niet kunnen spreken over hét publieke, maar dat er eerder sprake is van een continuüm van perspectieven waarbij het publieke nu eens gelijkgesteld wordt aan de publieke ruimte waarbinnen jongeren voorbereid moeten worden op het leven in de samenleving en dan weer verduidelijkt wordt als die ruimte waarbinnen bepaalde maatschappelijke structuren en denkpatronen bevraagd en ontmoetingen met het andere mogelijk worden. Als er binnen het domein van opvoeding, onderwijs en vorming één tendens is die niet kan worden ontkend, dan is het wel dat het pedagogische denken en handelen de laatste jaren steeds meer aan een proces van toenemende technologisering onderhevig is geworden. Hiermee wordt bedoeld dat het antwoord op pedagogische vragen en dagdagelijkse probleemsituaties tegenwoordig niet alleen op voorhand vast lijkt te liggen, maar ook dat het steeds meer zogenaamde experts zijn die aanspraak maken op het correcte en effectieve antwoord op deze problemen. Ondanks het persistente karakter van deze evolutie hebben zowel wijsgerig als historisch pedagogen zich steeds ingezet om er een kritisch weerwoord tegen te vinden. Eén van die weerwoorden, namelijk 'het publieke', werd het centrale thema van de Landelijke Pedagogendag 2009.
Educational sciences --- pedagogiek --- Education --- Philosophy --- Academic collection --- burgerschap --- onderwijs --- opvoeding --- 430.4 --- Gelijke onderwijskansen(GOK) --- Opvoeden tot burgerzin --- Pedagogiek --- lichamelijke opvoeding --- 432 --- Algemene pedagogiek (opvoeding, pedagogie) --- 111764.jpg --- Onderwijsvisie --- 691 --- Verzamelde opstellen --- Theoretische opvoedkunde --- Pedagogie en didactiek --- Conferences - Meetings
Choose an application
ZelfEvaluatie Gok-werking
Gelijke onderwijskansen --- 454.4 --- Zelfevaluatie ; onderwijs --- Zelfevaluatiemiddelen --- GOK --- Kwaliteitszorg --- #KVHB:Testotheek TP --- #KVHB:Varia --- #KVHB:School --- #KVHB:GOK --- #KVHB:Zelfevaluatie --- 450.42 --- Controle --- Gelijke onderwijskansen (GOK) --- Zelfevaluatie --- Onderwijssociologie --- GOK. --- Kwaliteitszorg. --- Kansarme jeugd ; onderwijs --- Contains audio-visual material
Choose an application
Het voorbije decennium zijn er trends in het onderwijslandschap waar elke aspirant-leraar vertrouwd mee zou moeten raken. Deze trends komen, net omdat ze zo nieuw zijn, relatief weinig aan bod in de curricula van de lerarenopleidingen. Om een aantal trends toch zichtbaarder te maken voor aspirant-leraren, besloten drie instellingen gezamelijk seminaries in te richten die enkele thema's behandelen. De reeks van seminaries werd getiteld 'Onderwijs en opvoeden in de 21ste eeuw' en werd mogelijk gemaakt door de steun van het expertisenetwerk 'School of Education' van de Associatie K.U.Leuven. Vier experts behandelden in deze reeks elk een specifiek en actueel aspect van onderwijs en opvoeden, met name : gelijke kansen, de relatie tussen onderwijsonderzoek en praktijk, opvoedend werk van de school en internationalisering op school. Dit Cahier voor Dicdactiek is de neerslag van die seminaries. Telkens komt een expert aan bod die op een boeiende manier een specifieke trend bespreekt.
GOK. --- Lerarenopleiding --- Onderwijsbeleid. --- Spelen --- Wetenschappelijk onderzoek. --- Kinderen. --- Education --- Aims and objectives --- 371 --- Academic collection --- internationalisering --- onderwijs --- onderwijskunde --- 21e eeuw --- 451.2 --- België --- onderwijsbeleid --- onderwijsgeschiedenis --- onderwijsvernieuwing --- opvoeding --- Gelijke onderwijskansen --- Gelijke onderwijskansen(GOK) --- Onderwijsbeleid --- Onderwijsonderzoek --- Onderwijsvernieuwing --- Praktijk --- Speelplaatsen --- Gelijke onderwijskansen (GOK) --- 450.4 ) Onderwijsvernieuwing --- gelijke onderwijskansen --- 450 --- Internationalisering --- Onderwijs --- Opvoeden --- Pedagogie --- Lerarenopleiding : CVO --- 371 Onderwijs. Schoolwezen --- Onderwijs. Schoolwezen --- onderwijs België - politiek, wetgeving en organisatie --- Politiek, wetgeving en organisatie --- Opvoeding en onderwijs --- Hoger onderwijs --- Onderwijspraktijk --- Speeltijden --- Opvoeding --- Speelplaats --- Speeltijd --- Nederland --- Kust --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Sinds 1 september 2005 krijgen heel wat Vlaamse scholen extra uren in het kader van het decreet op 'Gelijke onderwijskansen'. Die scholen ontvangen extra lestijden. Als tegenprestatie moeten zijn planmatig werk maken van de invoering van een aantal verbeteringen. Deze acties moeten ingebed worden in het totale zorgbeleid van de school. Een hele uitdaging!Dit boek wil helpen bij het opstellen van een 'zorgbeleid op maat van elk kind'. Het is geen leidraad, maar een naslagwerk. Het toont hoe een basisschool beleidsmatig haar zorgbeleid kan aanpakken. Het vertelt hoe een samenwerkingsverband van een viertal scholen de eerst GOK-cyclus (2002/2005) heeft doorgemaakt. Zij gebruiken daarvoor kijkwijzers en instrumenten die hen werden aangereikt vanuit de Steunpunten en vanuit de begeleiding. Tevens ontwikkelen zij, in samenwerking met de vzw Nascholing in het Katholiek Onderwijs, een aantal schoolgebonden hulpmiddelen om hun zorgbeleid gestalte te geven.
School management --- Teacher education. Teacher's profession --- zorgbeleid --- Primary education --- zorgverbreding --- 772 Basisonderwijs --- #KVHB:Basisonderwijs --- #KVHB:Gelijke kansen --- #KVHB:Leerlingbegeleiding --- 464 --- basisonderwijs --- handelingsplannen --- leerproblemen --- orthopedagogiek --- 474.23 --- Basisonderwijs --- Gelijke onderwijskansen(GOK) --- Handelingsplannen --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Onderwijsbeleid --- Samenwerking --- Sociaal-emotionele ontwikkeling --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Taalvaardigheid --- Zorgbeleid --- Zorgverbreding --- Diversiteit --- Gelijke onderwijskansen (GOK) --- 474.23 ) Didactische principes --- diversiteit --- gelijke onderwijskansen --- sociaal-emotionele ontwikkeling --- taalvaardigheid --- 061485.jpg --- Zorgverbreding ; basisonderwijs --- kinderen met leerproblemen --- Didactische principes --- Gelijke onderwijskansen --- Schoolmanagement --- Vlaanderen --- Teamwerk --- Handelingsplan --- Nederland --- Kust --- Inclusie --- Maatwerk --- Emigratie --- Handelingsgericht werken
Choose an application
061254.jpg --- Intercultureel onderwijs: didactiek lagere school --- 474.6 --- Coöperatief leren (Samenwerkend leren) --- Gelijke onderwijskansen(GOK) --- Intercultureel onderwijs --- Lager onderwijs --- Multiculturele samenleving --- Omgaan met verschillen --- 478.1 --- Anders zijn --- Diversiteit --- Gelijke onderwijskansen (GOK) --- Gelijke onderwijskansen --- Handboek/cursus --- Kansarmoede --- Kiezen --- Thuis --- Interculturele opvoeding --- Mondiale vorming en vredesopvoeding --- (zie ook: Mondiale vorming) --- Gelijke kansen --- Armoede --- Sociale uitsluiting --- 5e leerjaar lager onderwijs --- 6e leerjaar lager onderwijs --- 061253.jpg --- Inclusie --- Maatwerk
Choose an application
Het boek bevat voor een gemeente de nodige knowhow om een flankerend onderwijsbeleid op maat op te starten. Je verneemt er hoe de gemeente ook als actor kan werken aan een stimulerende leeromgeving. Uiteraard is de invalshoek netoverschrijdend. Een gemeente draagt immers zorg voor alle lerenden, ongeacht het onderwijsnet waarin ze school lopen
School management --- Onderwijs --- Vlaanderen --- Gemeentebeleid --- Gemeentelijk onderwijs --- Brede school --- Gelijke kansen --- Gelijke onderwijskansen --- Opvoedingsondersteuning --- Volwasseneneducatie --- Levenslang leren --- Basiseducatie --- Onderwijsbeleid --- Kinderopvang --- Migrantenkinderen --- Spijbelen --- Preventie --- Mobiliteit --- Vrijetijdsbesteding --- Cultuurbeleid --- 720 Onderwijs --- onderwijsbeleid --- onderwijs --- België --- gelijke onderwijskansen --- Gelijke onderwijskansen (GOK) --- Flankerend onderwijsbeleid --- Nederland --- Kust --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Emigratie --- Migrantenkind --- Recreatie --- Persoon met een migratieachtergrond
Listing 1 - 10 of 38 | << page >> |
Sort by
|