Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|
Choose an application
Dit boek bevat (voorlees)verhalen over Roefel Doefel, een jongen die graag op avontuur gaat met zijn vrienden en zijn familie. Zintuigen staan centraal. Alle personages hebben een eigen geur, kleur, smaak, geluid en karakter. In de verhalen zijn diverse zintuiglijke prikkels verstopt die aanleiding geven tot een waaier aan verwerkingsmogelijkheden en spelmomenten. De aanzet hiervoor vind je in deel 3 van het boek. In deel 4 tot en met 6 vind je recepten, spelideeën, ademhalingsspelletjes of praktische oefeningen om de zintuigen op scherp te stellen. Je kunt met het boek zowel thuis als op school aan de slag.
geurstoffen --- geluiden --- zintuigen --- Didactics of Kindergarten --- smaakstoffen --- zintuiglijk spel --- kleuren --- smaakzin --- Zintuigen ; kinderen --- Zintuigen --- ruiken --- aromatherapie --- Kleuteronderwijs --- Zintuigen : kleuteronderwijs --- Gehoor(Horen) --- Hoekenwerk --- Reuk(Geur, Ruiken) --- Spelen(Kinderspelen) --- Tastzin (Voelen) --- Zien(Gezicht) --- Smaak (Proeven Zintuigen) --- verhalen --- 471.43 --- muzische vorming --- 471.8 --- kinderen --- Wereldoriëntatie --- Kinderen --- vriendschap --- familie --- Didactics of the arts --- sensomotorische ontwikkeling --- Zintuig --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie
Choose an application
kleuteronderwijs (doelgroep) --- Didactics of Kindergarten --- socio-emotionele opvoeding --- 415.2 --- 471.47 --- 622.1 --- Baby's --- Bewegingsspelen --- Gehoor(Horen) --- Kleuters --- Knutselen --- Lichaam (Menselijk lichaam) --- Peuters --- Smaak (Proeven Zintuigen) --- Spelen(Kinderspelen) --- Tastzin (Voelen) --- Waarneming --- Zien(Gezicht) --- Zintuiglijke ontwikkeling --- 796.1 )* KINDERSPELEN --- horen --- kleuters --- lichaam --- peuters --- proeven --- spelletjes --- voelen --- zien --- zintuigen --- 471.4 --- Baby- en kleuterspelen --- Kinderspel ; kleuteronderwijs --- Kinderspel --- Kinderspelen ; kleuteronderwijs --- Kinderspelen --- Zintuiglijke indrukken en waarnemingen --- Bewegingsopvoeding --- Kinder- en gezelschapsspelen --- Spelen --- Spel --- Baby --- Peuter
Choose an application
Kinderen kliederen graag met zand, water, verf, klei,& Ze zijn immers erg op hun zintuigen gericht. Ze willen bekijken, horen, proeven, ruiken en vooral ook betasten.Dit boek gaat over het zintuiglijke beleven van alledaagse materialen op een speelse manier, d.i. het sensopathisch spel. Het wordt te weinig aangeboden aan jonge kinderen, omdat ze wel eens 'rommel' maken. Jammer, want kinderen leren veel van dat kliederen.Het eerste deel legt uit wat sensopathisch spel inhoudt en wat de functie ervan is voor kinderen en wat ze ermee kunnen leren. Het tweede deel geeft aan hoe je het in de praktijk doet en biedt tal van voorbeelden van daadwerkelijk spel.Iedereen die met kinderen speelt, vindt hier originele inspiratie.
Sensopathisch spel --- Zintuiglijk spel --- Spelen --- Zintuigen --- Kinderen --- Kleuteronderwijs --- 416.4 --- 433.6 --- kinderen --- zintuigen --- zintuiglijke ontwikkeling --- 379.828 --- Speelgoed --- Materialen --- Psychologie van het kinderspel --- Kind, spel en speelgoed --- zintuiglijk spel --- ontwikkelingspsychologie --- Didactics of sports and games --- Developmental psychology --- Didactics of Kindergarten --- orthopedagogiek --- kleuterdidactiek --- kleuteronderwijs (doelgroep) --- 471.43 --- Gehoor(Horen) --- Hoekenwerk --- Reuk(Geur, Ruiken) --- Smaak (Proeven Zintuigen) --- Spelen(Kinderspelen) --- Tastzin (Voelen) --- Zien(Gezicht) --- Wereldoriëntatie --- Spel --- Zintuig --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Orthopedagogics
Choose an application
Deze map is een praktisch hulpmiddel voor de leerkracht. Wanneer je het thema zintuigen wilt uitwerken in de klas, kun je aan de hand van deze map onmiddellijk aan de slag. De activiteiten zijn kant-en-klaar uitgewerkt en in de bijlagen vind je al het nodige materiaal. Er worden zowel activiteiten voor de jongste als voor de oudste kleuters gegeven. Naast een algemeen deel vind je de vijf zintuigen: voelen, zien, horen, ruiken en proeven. In het algemeen deel bekijkt men het thema 'zintuigen' in zijn totaliteit. Je vindt hier o.a. een zintuigenlied en gezelschapspelletjes rond het thema zintuigen. Ook 'snoezelen' en het aanmaken van zintuigenwanden wordt bekeken. Daarnaast bekijkt men elk zintuig apart. De indeling is voor elk zintuig dezelfde. Per thema lees je in welke verschillende hoeken je kunt werken, er zijn een taal-,denk- en knutselactiviteiten en zintuigspelletjes gegeven. In de bijlagen vind je al het nodige materiaal zodat je onmiddellijk kunt starten met de activiteit.
WO (wereldoriëntatie) --- zintuigen --- Didactics of social education --- kleuteronderwijs --- Didactics of Kindergarten --- Affective and dynamic functions --- #PBIB:+110.40 --- gezelschapsspellen --- hoekenwerk --- kleuters --- snoezelen --- 415.2 --- 471.43 --- Gehoor(Horen) --- Hoekenwerk --- Kleuteronderwijs --- Reuk(Geur, Ruiken) --- Schoolboeken --- Smaak (Proeven Zintuigen) --- Snoezelen --- Spelen(Kinderspelen) --- Tastzin (Voelen) --- Zien(Gezicht) --- Zintuigen --- 471.43 ) Wereldoriëntatie --- wereldoriëntatie --- 373.24 --- Hoekenwerk ; kleuteronderwijs --- Wereldoriëntatie ; basisonderwijs --- Zintuigen ; kleuteronderwijs --- 471.8 --- Onderwijs : Didactiek : Kleuteronderwijs --- Zintuiglijke indrukken en waarnemingen --- Wereldoriëntatie --- taalverwerving --- waarneming --- sensomotorische ontwikkeling --- Zintuig
Choose an application
Logopedie & Leerkracht is een stimulerende methode die de student leert duidelijk te communiceren, niet alleen in de klas maar ook op de ouderavond. De student leert bovendien op tijd logopedische problemen bij leerlingen te signaleren. Ook krijgt de aanstaande leerkracht direct toepasbare adviezen over de manier waarop communicatieproblemen te verhelpen of te voorkómen zijn. Het resultaat: een bekwame leerkracht die inzicht heeft in communicatieve problemen bij zichzelf en bij de leerlingen. Omdat de leerkracht meer grip op de communicatie heeft, zullen leerlingen gemakkelijker en enthousiaster deelnemen aan activiteiten in de klas. Kortom: méér 'leerkracht' in de klas! Logopedie & Leerkracht bestaat uit twee delen: De Leerkracht spreekt en De Leerling Spreekt. De bijbehorende DVD toont videofragmenten van zowel leraren als leerlingen die met meer of minder moeite communiceren. Aan de orde komen: bij de leerkracht: stemgebruik, articulatie, horen en spreken voor een groep; bij de leerling: taal en spraakontwikkeling, luistergedrag, stotteren en stemgebruik. De aangeboden theorie sluit direct aan bij de dagelijkse praktijk van het lesgeven. De methode is zeer geschikt voor competentiegerichte zelfstudie door gebruik van tussenvragen, individuele opdrachten en de gerichtheid op samenwerking met medestudenten. De opdrachten zijn uitdagend en beroepsecht en leveren nuttige informatie op voor de student zelf, de leerling, de ouders of de stageschool.
Communicatie. --- Gesprekstechnieken --- Lerarenopleiding. --- Logopedie. --- Spraakstoornissen. --- Stemstoornissen --- Stemtechniek. --- Taalstoornissen --- Leraren. --- Kinderen. --- Teacher education. Teacher's profession --- logopedie --- Orthopedagogics --- stemgebruik --- lerarenopleiding --- spreken --- Didactics of languages --- gehoor --- spraakproblemen --- stemproblemen --- stotteren --- taalachterstand --- 450.7 --- 463.4 --- Articulatie --- Competentiegericht onderwijs --- Gehoor(Horen) --- Lerarenopleiding --- Logopedie --- Luisteren --- Mondelinge communicatie --- Spraakproblemen(Kinderen met spraakproblemen, Spraakstoornissen) --- Stemgebruik --- Stemproblemen (Stemstoornissen) --- Stotteren --- Taalontwikkeling --- spraakontwikkeling --- Opleiding en bijscholing --- Spraak- en taalgebrekkigen --- Contains audio-visual material --- Stemproblemen --- Leraren --- Taalproblemen --- Uitspraak --- Kinderen --- 612.6 --- Hees --- Hoorproblemen --- Leerkracht --- Leerling --- Slissen --- Taalachterstand --- (zie ook: motivatie (leerling)) --- Stemprobleem --- Leraar --- Taalprobleem --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Nederlands --- Directie --- Oefening --- Neuropathology --- Psycholinguistics --- psycholinguïstiek
Choose an application
Thema's : water, lucht, kleuren, dieren, planten, voelen, proeven, ruiken, zien, horen, keukenspullen, dingen bouwen
Natuurwetenschappen --- Technologische opvoeding --- Kleuteronderwijs. --- WO (wereldoriëntatie) --- natuurwetenschappen --- Didactics of social education --- wetenschappelijke proeven --- Didactics of Kindergarten --- Didactics of sciences --- kleuterdidactiek --- Smaak (Proeven Zintuigen) --- Technologische opvoeding ; kleuteronderwijs --- Tastzin (Voelen) --- 371.67 --- 373.3 --- #PBIB:+111.83 --- C6 --- kleuteronderwijs --- leermiddelen --- natuur --- techniek --- proefjes --- 471.43 --- didactiek --- technologische opvoeding --- wereldoriëntatie --- Bouwen --- Dieren --- Gehoor(Horen) --- Keukens --- Kleuren --- Lucht --- Ontdekhoeken (Speelleerhoeken) --- Planten --- Proeven (wetenschappen) Experimenten (Natuurkundige proeven) --- Reuk(Geur, Ruiken) --- Techniek --- Water --- Zien(Gezicht) --- Zintuigen --- Experimenteren --- Kleuteronderwijs --- experimenteren --- wereldorientatie --- 472.3 --- 371.67 Leerboeken. Wetenschappelijk instrumentarium. Cartografische hulpmiddelen --- Leerboeken. Wetenschappelijk instrumentarium. Cartografische hulpmiddelen --- Lager en basisonderwijs --- Vakdidactiek : Technologie : Kleuteronderwijs --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- didactiek kleuteronderwijs - wereldoriëntatie --- Wereldoriëntatie --- PXL-Education 2017 --- natuurkennis --- Basisonderwijs --- Natuurkundige proeven --- Proeven (wetenschappen) --- Natuur --- reukzin --- gehoor --- smaakzin --- tastzin --- Natuurkundige proef --- Proef (wetenschap) --- Techniek (wetenschap)
Choose an application
Thema's : Ieder is anders. - Op school en thuis. - Fruit... gezondheid. - Zorg voor het bos, zorg ook voor ... dieren. - Wie zoekt... die vindt: de feestdagen in november. - Wat een weer! - Speel een spel. - Feest van oud naar nieuw. - Ieder heeft een huis. - Als je bang bent... - Van tijd tot tijd. - Kleden en verkleden. - Is dat echt...? - Joepie... weekend! - Nieuw leven overal. - Veilig op stap. - Netjes, niet netjes. - Zie je me, hoor je me? - Erop uit! - Op het podium.
Gehoor(Horen) --- Sint-Maarten (feest) --- Weekeinde --- November --- Wereldoriëntatie basisonderwijs --- Wereldoriëntatie algemeen --- 371.67 --- 373.3 --- lager onderwijs --- leerboeken --- wereldoriëntatie --- 476.1 --- schoolboeken --- Afval --- Allerheiligen --- Allerzielen --- Bossen --- Brieven --- Emoties(Gevoelens) --- Familie --- Feesten --- Fruit --- Huizen --- Identiteit (Zelfbeeld Zelfkennis) --- Kerstmis --- Klasinrichting --- Kleding --- Lager onderwijs --- Lente --- Muzische vorming --- Nieuwjaar --- Schoolboeken --- Schoolleven --- Sinterklaas --- Sprookjes (Volkssprookjes) --- Tijd --- Vakantie --- Verkeersveiligheid --- Verkleden --- Weer (Metereologie) --- Wereldoriëntatie --- Winter --- Wonen --- Zien(Gezicht) --- 2e leerjaar l.o --- 475.26 --- Handboek/cursus --- handboek --- 476 WERELDORIENTATIE O.N --- Wero --- Wereldoriëntatie ; basisonderwijs --- 476 --- 476.11 --- Wereldoriëntatie: handboek lagere school --- wereldoriëntatie: handboek lagere school --- #BSCH: vak: WO - wereldoriëntatie --- 371.67 Leerboeken. Wetenschappelijk instrumentarium. Cartografische hulpmiddelen --- Leerboeken. Wetenschappelijk instrumentarium. Cartografische hulpmiddelen --- Lager en basisonderwijs --- didactiek basisonderwijs - wereldoriëntatie --- Lezen --- Wereldoriëntatie; algemeen --- Schoolbooks - Didactic material
Choose an application
Spitstechnologie voor de allerkleinsten (3j. tot 6j.). Wardje hoort niet goed?. Technologie brengt de oplossing! Een prentenboek en een didactisch pakket over technologie en gehoorproblemen. Je kind hoort slecht? Je wilt lesgeven over de zintuigen, over gehoorproblematiek en hoe technologie hierop inspeelt? Je wilt ouders, broertjes en zusjes leren omgaan met gehoorgestoorden? Laat je dan helpen door Oortjes gespitst!, een didactisch pakket rond het prentenboek Wardje. Het didactische pakket: > De handleiding biedt naast achtergrondinformatie ook activiteiten aan rond 25 experimenten met materialen en geluiden > Op de CD-ROM kunnen de kinderen het verhaal van Wardje beluisteren zoals zij het zelf horen, maar ook zoals Wardje het hoort via zijn cochleair implantaat. En verder zijn er verschillende speelse luisteropdrachten die de kleuters zelfstandig op de PC kunnen uitvoeren > De illustraties van de opdrachtkaarten zetten de kinderen op weg in het experiment. Het prentenboek Wardje is een eerste realisatie en richt zich naar kinderen van 3 tot 6 jaar. Het dompelt ze onder in de leefwereld van een doof konijntje en leert ze hoe technologie toch een normaal leven mogelijk maakt.
371.014 --- 700 Pedagogie --- 771 Kleuteronderwijs --- 772 Basisonderwijs --- 773 Secundair onderwijs --- Onderwijsvernieuwing --- onderwijsvernieuwing --- zorgverbreding --- 451.3 --- onderwijs --- 454 --- 473 --- Competentiegericht onderwijs --- Ervaringsgericht kleuteronderwijs --- Ervaringsgericht onderwijs --- Evaluatie --- Kindvolgsystemen(Leerlingvolgsystemen, Kleutervolgsystemen) --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Ontwikkelingsgericht onderwijs --- Relatie leraar-leerling --- Schoolmanagement --- Schoolmoeheid --- Secundair onderwijs --- 474.23 --- Basisonderwijs --- Evaluatie (Beoordeling) --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Ontwikkeling van kinderen --- Video-interactiebegeleiding --- Zorgbeleid --- 450.46 --- 474.22 --- Onderwijsstijlen --- 061172.jpg --- Didactiek --- 371.014 Onderwijspolitiek --- Onderwijspolitiek --- Didactiek; algemeen --- Vernieuwing van het basisonderwijs --- Didactische principes --- (zie ook: Schoolrapporten) --- #PBIB:+110.40 --- Luisteren --- doofheid --- gehoor --- geluiden --- kleuteronderwijs --- slechthorenden --- zintuigen --- 471.49 --- didactiek --- ervaringsgericht onderwijs --- 415.2 --- 471.43 --- 539.3 --- Dove kinderen --- Ervaringsgericht werken --- Gehoor(Horen) --- Geluid --- Geluiden --- Slechthorende kinderen --- Gehoor --- Handboek/cursus --- Technologische opvoeding --- Wereldoriëntatie --- 471.43 ) Wereldoriëntatie --- CD-ROM 375 --- CD-ROM --- ervaringsgericht kleuteronderwijs --- Doofheid --- Doven en slechthorenden --- Ervaringsgericht werken ; kleuteronderwijs --- Geluiden ; kleuteronderwijs --- Oren --- 472.3 --- Geluiden : kleuteronderwijs --- Horen : kleuteronderwijs --- D100389.jpg --- Technologische opvoeding ; kleuteronderwijs --- Onderwijs : Didactiek : Kleuteronderwijs --- didactiek kleuteronderwijs - huishoudelijk spel, zintuiglijk spel, overige onderwerpen --- Zintuiglijke indrukken en waarnemingen --- Geluidsleer --- Contains audio-visual material --- Teaching --- participatieraden --- participatie --- Didactics of technology --- Didactics of Kindergarten --- Physiology of nerves and sense organs --- vakoverschrijdende thema's --- auditieve waarneming --- luisteroefeningen --- personen met een auditieve beperking --- kleuters --- Nieuwe Leren. --- Didactiek. --- Doofheid. --- Horen. --- Slechthorendheid. --- Kleuteronderwijs. --- Onderwijs --- Zintuigen --- Didactics of the arts --- PXL-Education 2019 --- kleuterdidactiek --- zintuiglijke waarnemingen --- didactisch materiaal --- kinderboek --- D100390.jpg --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Zintuig --- Buitengewoon onderwijs --- Hoger onderwijs
Choose an application
Anker 1. omgaan met geld - 2. functioneren in de samenleving - 3. technisch denken - 4. inzichten in levenswijzen, plantenen dieren ordenen - 5. ruimtevoorstellingen gebruiken - 6. zich in de ruimte oriënteren - 7. de tijd ordenen - 8. ruimtelijke inrichting beschrijven - 9. zorg dragen voor de gezondheid - 10. eenvoudige proeven uitvoeren - 11. het weer beschrijven - 12. de aarde als element van de kosmos - 13. relatie tussen mens, dier en plant - 14. een experiment opzetten - 15. inzichten verwerven in stoffen en materialen
onderwijs --- 371.67 --- 373.3 --- #BSCH: vak: WO - wereldoriëntatie --- lager onderwijs --- leerboeken --- wereldoriëntatie --- 476.1 --- schoolboeken --- Ademhaling --- Brood --- Dieren --- Gehoor(Horen) --- Geld --- Gemeenten --- Gezondheid --- Hefbomen --- Kaartlezen --- Kunststoffen --- Lager onderwijs --- Omgangsvormen (Regels en afspraken) --- Planten --- Schoolboeken --- Techniek --- Tijd --- Voeding --- Weer (Metereologie) --- Wereldoriëntatie --- 3e leerjaar l.o --- 3e leerjaar lager onderwijs --- 476 --- Afspraken --- Bescherming --- Fietsen --- Geluiden --- Handboek/cursus --- Horen --- Jaar --- Kaarten --- Kalenders --- Kleding --- Kloklezen --- Materialen --- Regels --- Sluitingen --- Voedingsdriehoek --- Weer --- Windstreken --- Winkelen (Boodschappen doen) --- Zon --- ademen --- bescherming --- brood --- dier --- geld --- geluid --- gezond gedrag --- gezonde voeding --- gezondheid --- grondstoffen --- handboek --- hefbomen --- herderstasje --- kaart --- kalender --- legende --- luchtfoto's --- materiaal --- plant --- plichten --- rechten --- roken --- seizoenen --- tijd --- uurwerk --- vervoer --- voedingsdriehoek --- vroeger en nu --- weer --- wero --- windstreken --- zon --- 476) WERELDORIENTATIE O.N --- Wereldoriëntatie ; basisonderwijs --- 476.11 --- Wereldoriëntatie ; basisonderwijs ; leermiddelen --- 371.67 Leerboeken. Wetenschappelijk instrumentarium. Cartografische hulpmiddelen --- Leerboeken. Wetenschappelijk instrumentarium. Cartografische hulpmiddelen --- Lager en basisonderwijs --- didactiek basisonderwijs - wereldoriëntatie --- Wereldoriëntatie en kennisgebieden --- Wereldoriëntatie; algemeen --- (zie ook: Fauna) --- (zie ook: sportkleding) --- (zie ook: Flora --- Schoolbooks - Didactic material --- Bouwen --- Elektriciteit --- Euro --- Grondstoffen --- Heelal (Kosmos, Ruimte) --- Landschappen --- Luchtdruk --- Ongevallen --- Pesten --- 4e leerjaar l.o. --- 4e leerjaar lager onderwijs --- België --- Dienstverlening --- Discriminatie --- Gemeente --- Gewesten --- Heelal --- Licht --- Provincie --- Stambomen --- Tijdlijn --- Veiligheid --- Wind --- Zaden --- bouwen --- dierenrijk --- discriminatie --- gemeente --- heelal --- kaartlezen --- landschap --- licht --- luchtdruk --- ongeval --- pesten --- plantenrijk --- prijs --- provincie --- stamboom --- tijdslijn --- veiligheid --- vooroordelen --- wind --- zaden --- 476) WERELDORIENTATIE O.N. --- Wereldoriëntatie; ba.o. --- (zie ook: geleiding) --- 4e leerjaar l.o --- Wereldoriëntatie; ba.o --- Eenheidsmunt --- Opvoeden tot burgerzin --- Technologische opvoeding --- Natuur --- Oriëntatie --- Gezondheidsvoorlichting en -opvoeding --- Proeven (wetenschappen) --- Meteorologie --- Ruimte --- Aarde --- #BSCH: vak: WO - wereldoriëntatie --- wereldoriëntatie --- Wereldoriëntatie --- België --- Wereldoriëntatie ; basisonderwijs --- Wereldoriëntatie; ba.o --- Wereldoriëntatie ; basisonderwijs ; leermiddelen --- didactiek basisonderwijs - wereldoriëntatie --- Wereldoriëntatie en kennisgebieden --- Wereldoriëntatie; algemeen --- EURO --- Techniek (wetenschap) --- Landschap --- Gezondheidsopvoeding --- Proef (wetenschap) --- Aarde (planeet) --- Gedrag --- Drank --- onderwijs.
Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|