Listing 1 - 10 of 12 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
872
Dutch literature --- Geheugenproblemen --- Zelfverminking --- Jeugdboeken 13-16 jaar --- Geheugenprobleem
Choose an application
Orthodidactiek --- Kind --- Zorgverbreding --- Geheugenprobleem --- ADHD --- Niet-verbale leerstoornis --- Feuerstein methode --- Meichenbaum, Donald --- Ruimtelijk inzicht --- Zien --- Taalvaardigheid --- Cognitieve opvoeding --- Leerprobleem --- Orthopedagogiek
Choose an application
Je brein is het krachtigste stukje technologie ter wereld. Je had er alleen de gebruiksaanwijzing nog niet van. Tot nu toe. Je hebt geen beperkingen. Jouw potentieel is oneindig, ondanks wat anderen je hebben verteld ? als je maar weet hoe je je hersenen moet gebruiken. In dit grensverleggende boek onthult Kwik op wetenschap gebaseerde methoden en in de praktijk geteste technieken die ?s werelds meest succesvolle mensen gebruiken om hun leren te versnellen en resultaten van wereldklasse te bereiken. ? Word baas over je gewoonten: leer hoe je negatieve gewoonten doorbreekt en moeiteloos nieuwe, positieve routines creëert.? Laat je productiviteit de vrije loop: overwin de vier superschurken die jouw neurale paden kapen.? Gebruik je onbegrensde motivatie: krijg toegang tot een eindeloze bron van brandstof om je doelen te bereiken.? Elimineer mentale mist: krijg toegang tot deskundige technieken en tips, van het beste voedsel voor je hersenen tot manieren om het beste uit je slaap te halen.? Concentreer je focus: wees helder en wordt onstuitbaar in een wereld vol afleiding en overbelasting.? Leer alles wat je maar wilt: lees sneller, neem betere beslissingen, en onthoud alles, van namen tot vreemde talen, ongeacht je leeftijd.
Levenskunst --- Hersenen --- Geheugen (psychologie) --- Geheugenprobleem --- Geheugenstoornis --- Gewoonte --- Mindset --- Motivatie --- Motivatiebevordering --- Motivatieprobleem --- Concentratie --- Concentratieprobleem --- Studeren --- Snellezen --- Aandachtstraining --- Angst --- Gedragsverandering --- Persoonlijke ontwikkeling
Choose an application
Deze uitgave is het vervolg op Kinderen met ruimtelijk-visuele problemen (Acco, 1998). Daarin gaat het over visueel waarnemen en kopiëren. Nu volgt een deel met inprentingsstrategieën om het geheugen te ondersteunen en met denkoefeningen om het mentaal manipuleren te ontwikkelen.Kinderen met een gebrek aan voorstellingsvermogen kunnen minder een beroep doen op het visuele kanaal om informatie op te slaan en hebben moeite met abstract denken. Het Tekstboek wordt aangeboden samen met een ruim pakket aan oefenmateriaal, samengebracht op de Acco-website. Deze uitgave is bedoeld voor kinderen die sterker zijn in taalvaardigheden maar niet altijd spontaan gebruikmaken van het leggen van inhoudelijke verbanden om gegevens te verwerken, en voor kinderen die wel beschikken over voldoende geheugencapaciteit maar te weinig actief strategieën hanteren om de informatie vanuit het werkgeheugen voor langere tijd in te prenten in het langetermijngeheugen. Ook kinderen met een onderliggende leer- en ontwikkelingsstoornis zoals dyslexie, dyscalculie, ADHD en NLD hebben nood aan gerichte begeleiding in dat inprentingsproces. Het oefenmateriaal wordt langs het visuele kanaal aangeboden en wordt geleidelijk aan meer en meer mentaal op voorstellingsniveau verwerkt. Pas dan kunnen we spreken over de abstracte activiteit van het denken.Net als in Kinderen met ruimtelijk-visuele problemen blijft de stijl van de begeleider op de voorgrond staan. Die stijl is een verwerking van de zelfinstructiemethode van Meichenbaum die zorgt voor de structuur in het denkproces en de denkstimulerende mediatieleer van Feuerstein. Dit geeft de nodige ruggensteun aan de begeleider om het denkvermogen van het kind zo ruim mogelijk te helpen ontwikkelen.
Leerstoornissen ; kinderen. --- Cognitive psychology --- berengroepen --- Educational sciences --- geheugenstoornissen --- orthopedagogiek --- Troubles de la mémoire --- Spiritual exercises --- leerstoornissen --- Geheugenproblemen --- Geheugen --- Kinderen --- Begeleiding --- Zorgverbreding --- Leerlingbegeleiding --- Denken --- Denkontwikkeling --- Geheugenstoornissen --- Leerstoornissen --- Geheugenprobleem --- Geheugen (psychologie) --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Geheugenstoornis --- Leerstoornis
Choose an application
Het onderzoek naar ons brein bevindt zich in een stroomversnelling. Het aantal publicaties op dit terrein is nauwelijks bij te benen, niet voor een ingevoerd onderzoeker, laat staan voor een breder lezerspubliek. Het is dan ook bijzonder dat Torkel Klingberg de tijd heeft genomen om het immer groter wordende reservoir aan kennis te bundelen, te ordenen en toegankelijk te maken voor ouders, hulpverleners en onderwijzend personeel.Op aansprekende wijze en met vele verhelderende voorbeelden gaat hij in op vragen als:- Hoe maken we de stap van kennis over zenuwcellen naar het onderwijs in het klaslokaal?- Welke oorzaken zijn er voor problemen als dyslexie, dyscalculie en een gebrek aan oncentratievermogen aan te wijzen?- Waarom is de rijpheid van de hersenen van betekenis voor het gedrag van een tiener?Aan de hand van zijn eigen onderzoek en dat van anderen, en het levenslot van mensen uit het echte leven, laat hij zien hoe de hersenen door uiteenlopende factoren worden beïnvloed: van genen tot stress, lichamelijke inspanning, voeding, training en familierelaties.Het lerende brein is een boek dat beschrijft hoe we onze kinderen en tieners de beste omstandigheden kunnen bieden om te leren en zich te ontwikkelen.
Cognitive psychology --- Educational psychology --- #KVHB:Geheugen --- #KVHB:Hersenen --- #KVHB:Neuropsychologie --- 113366.jpg --- Geheugen --- Brein --- Geheugenproblemen --- Training --- Onderwijs --- Leerlingbegeleiding --- Zorgverbreding --- Pubers --- Rekenproblemen --- Leesproblemen --- Dyslexie --- Dyscalculie --- Hersenontwikkeling --- Leerstoornissen --- Neuropsychologie --- Cognitiewetenschap --- Geheugen (psychologie) --- Geheugenprobleem --- Puber --- Rekenprobleem --- Leesprobleem --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Leerstoornis --- Training (sport)
Choose an application
Het werkgeheugen is een tijdelijke opslagplaats van informatie. Je zou kunnen zeggen dat het de Post-it is van je hersenen. De hoeveelheid informatie die je kunt onthouden is van grote invloed op schoolprestaties en latere carrière. Wanneer je begrijpt hoe het werkgeheugen van een kind werkt kun je het schoolse leren en het concentratievermogen beter begeleiden. Een verbetering van het werkgeheugen kan vooral voor kinderen met een stoornis waar een niet goed functionerend werkgeheugen aan ten grondslag ligt heel praktisch zijn. Dan gaat het om stoornissen als: dyslexie, dyscalculie, spraak- en taalproblemen, motorische ontwikkelingsstoornissen, ADHD en ASS.Dit boek laat zien hoe problemen in een vroeg stadium op te sporen zijn en hoe problemen met het werkgeheugen aangepakt kunnen worden met betere schoolprestaties als resultaat. Door de gedegen theoretische onderbouwing en toegankelijke stijl biedt deze uitgave professionals, ouders en studenten een onmisbare handleiding om leerlingen tot hun recht te laten komen.
Cognitive psychology --- autisme --- leerstoornissen --- Orthopedagogics --- geheugen (mensen) --- dyslexie --- geheugentraining --- ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) --- Leerproblemen --- Dyslexie --- Rekenstoornissen --- Dyspraxie (DCD) --- ADHD --- Autisme --- Leerstoornissen --- Dyscalculie --- 464 --- Orthopedagogie --- Gezondheid --- Kinderen met leerproblemen --- Geheugenproblemen --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen) --- Developmental Coordination Disorder --- Leerlingbegeleiding --- Zorgverbreding --- Lager onderwijs --- autismespectrumstoornis (ASS) --- Leerprobleem --- Geheugenprobleem --- Leerstoornis --- Autismespectrumstoornis
Choose an application
Is je kind altijd alles kwijt? Nooit op tijd? Meteen weer vergeten wat je net zei? Overal met z'n gedachten behalve bij de les & Dan heeft je kind waarschijnlijk last van zwakke executieve functies. Executieve functies zorgen er voor dat we kunnen plannen, organiseren, onze impulsen onder controle kunnen houden en ons gedrag kunnen monitoren.Zwakke executieve functies komen voor bij kinderen met adhd, autisme en leerstoornissen, maar ook bij veel kinderen zonder specifieke diagnose. Karakteristiek voor deze kinderen is dat ze dingen wel lijken te kunnen, maar ze toch niet doen &Vergeten, kwijt en afgeleid is speciaal voor ouders van kinderen met zwakke executieve functies. Na een beknopte maar zeer heldere uiteenzetting van wat executieve functies zijn en hoe ze zich ontwikkelen, gaan de auteurs uitgebreid in op de vraag wat je er aan kunt doen. Aan de hand van herkenbare voorbeelden bieden ze talloze praktische strategieën en nuchtere tips om executieve functies van kinderen thuis en op school te versterken.Help je kind beter plannen, belangrijke dingen niet te vergeten, omgaan met frustratie, impulsen onder controle te houden en veranderingen beter te accepteren. Daarnaast helpt Vergeten, kwijt en afgeleid ook bij heel praktische zaken als zelfstandig huiswerk maken of de eigen kamer opruimen.
gedragsverandering --- Developmental psychology --- ontwikkelingspsychologie --- leerstoornissen --- emoties --- autisme --- ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) --- 415.3 --- 464.3 --- ADHD (Hyperkinetische kinderen, MBD) --- Autisme --- Geheugenproblemen --- 464 --- Executieve functies --- 376.5 --- Gedragsveranderingen --- Leerstoornissen --- 120142.jpg --- Concentratiemoeilijkheden ; kinderen --- Kinderen en concentratieproblemen --- Uitvoerende functies --- Kinderen met concentratieproblemen --- Kinderen met leerproblemen --- Kinderen --- ADHD --- Leerproblemen --- Gedragsproblemen --- Gedrag --- autismespectrumstoornis (ASS) --- Kind --- Leerprobleem --- Gedragsprobleem --- Geheugenprobleem --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Educational sciences --- Executieve functie --- Autismespectrumstoornis
Choose an application
159.953 --- #KVHB:Geheugenstoornissen --- geheugenstoornissen --- neuropsychologie --- ADHD --- autisme --- leerstoornissen --- dementie --- aneurysma --- Korsakovsyndroom --- Geheugen --- Kinder- en jeugdpsychiatrie --- Psychogeriatrie --- Geheugen (vergeetachtigheid) --- 159.953 Geheugen. Herinnering --- Geheugen. Herinnering --- Mémoire --- Pédopsychiatrie --- Psychogériatrie --- Geheugenproblemen --- Leerproblemen --- Neuropsychologie --- Dementie --- Trauma --- Revalidatie --- Therapie --- Psychosociale hulpverlening --- Bejaarden --- Kinderen --- Volwassenen --- Biochemie --- Neuropsychologische stoornissen --- Gedragstherapie --- Traumatologie --- Bloedingen --- Schizofrenie --- Geheugen (psychologie) --- Geheugenprobleem --- Leerprobleem --- Psychotrauma --- Oudere --- Kind --- Volwassene --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Sport --- Bloeding --- Syndroom van Korsakov --- Koorts --- Cognitive psychology
Choose an application
Een overzicht van recente ontwikkelingen in het onderzoek naar interventies op het gebied van onderwijsleerproblemen. In elk hoofdstuk wordt, op basis van de kenmerken van het betreffende onderwijsleerprobleem, geschetst waar interventie op gericht zou moeten worden. Daarna worden elementen van effectieve interventies behandeld en, in sommige hoofdstukken, specifieke interventies besproken. Leerproblemen op volgende gebieden worden besproken: technisch lezen, begrijpend lezen, spellen, rekenen, taal en beginnende geletterdheid, interactief leesonderwijs voor kleuters, werkgeheugen, emotionele gedragsproblemen, agressief gedrag, ethnische verschillen in de klas. In dit boek wordt een overzicht gegeven van recente ontwikkelingen in het onderzoek naar interventies op het gebied van onderwijsleerproblemen. In elk hoofdstuk wordt, op basis van de kenmerken van het betreffende onderwijsleerprobleem, geschetst waar interventie op gericht zou moeten worden. Daarna worden elementen van effectieve interventies behandeld en, in sommige hoofdstukken, specifieke interventies besproken. Het boek is bedoeld voor (ortho)pedagogen, (school)psychologen en onderwijskundigen, die op het gebied van onderwijsleerproblemen werkzaam zijn, en voor studenten die daartoe opgeleid worden. (Bron: covertekst)
Orthopedagogics --- leerproblemen --- Learning disabled children --- Education --- Netherlands --- 464 --- Agressieve kinderen --- Begrijpend lezen --- Diversiteit --- Emotionele problemen(Kinderen met emotionele problemen) --- Gedragsproblemen(Kinderen met gedragsproblemen, Gedragsstoornissen) --- Geheugenproblemen --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen) --- Leesproblemen (Kinderen met leesproblemen, Leesstoornissen)) --- Ontluikende geletterdheid --- Rekenproblemen(Kinderen met rekenproblemen, Dyscalculie) --- Spelling --- Technisch lezen --- Leerproblemen --- 120170.jpg --- Leerstoornissen ; basisonderwijs --- Kinderen met leerproblemen --- Leren --- Leesproblemen --- Spellingproblemen --- Taalproblemen --- Gedragsproblemen --- Emotionele problemen --- Leerprobleem --- Leesprobleem --- Spellingsprobleem --- Taalprobleem --- Geheugenprobleem --- Gedragsprobleem --- Emotioneel probleem --- Inclusie --- Maatwerk
Choose an application
Annelies Cochuyt, 22 januari 2015'Slimme Gust' vertelt het verhaal van een pientere kleuter uit de derde kleuterklas. Wanneer juf Mieke in de klas op rekenen wil oefenen, geeft Gust altijd verkeerde, maar wel originele antwoorden. Op de vraag hoeveel twee appels plus één appel is, antwoordt Gust: buikpijn. Hij neemt de vragen van de juf letterlijk of hij speelt een spelletje met de sommetjes. Daardoor denkt de juf dat hij niet kan rekenen of zelfs dat Gust geen geheugen heeft. Wat juf Mieke echter niet weet, is dat Gust al alle zeventien verfspetters op haar jurk geteld heeft en dat Gust heel goed weet wat hij kan en zou moeten doen. Juf Mieke maakt zich zorgen en belt de mama van Gust. Maar mama laat het niet aan haar hart [lees meer] komen, want ze kent haar zoon en weet dat alles in orde is.Dit vrolijke prentenboek laat zien dat niet iedereen op dezelfde manier denkt en doet. Het toont ook aan dat kinderen niet altijd aan de hand van de standaardtesten begrepen kunnen worden.De bijzonder mooie en originele illustraties van de hand van An Candaele zijn een geslaagde combinatie van potlood, pastel en collage. Een combinatie die we hopelijk in andere boeken nog zullen terugzien.Het is een verhaal met een dubbele bodem. De fouten en humor die schuilt in de door Gust gegeven antwoorden zijn voor kinderen duidelijk. De achterliggende betekenis dat kinderen soms meer kunnen dan leerkrachten of volwassenen zien, is weggelegd voor de volwassen (voor)lezer.22 januari 2015© Pluizer32http://www.pluizer.be
Dutch literature --- schoolleven (themawoord fictie) --- prentenboeken (genre) --- tellen (themawoord fictie) --- anders zijn (themawoord fictie) --- hoogbegaafdheid --- aansluiting kleuter- en lager onderwijs --- Kleuteronderwijs --- 5-jarigen --- Geheugen --- Geheugenproblemen --- Prentenboeken --- Jeugdboeken 03-06 jaar --- Slim zijn --- Anders zijn --- Prentenboeken ; verhalend --- Anders zijn ; verhalen --- prentenboeken --- verhalen +5 jaar --- oudste kleuters --- slim zijn --- anders zijn --- tellen --- schoolleven --- Prentenboek 5+ --- Jeugdboeken --- Fiction --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen) --- 5-jarige --- Geheugen (psychologie) --- Geheugenprobleem --- jezelf zijn (themawoord fictie)
Listing 1 - 10 of 12 | << page >> |
Sort by
|