Listing 1 - 10 of 10 |
Sort by
|
Choose an application
Arbeidsmarkt 331.52 --- Gehandicapte werknemers 658.3-056.26 --- 362.527 --- beschermde werkplaatsen
Choose an application
658.3.054.8 --- Humanisering van de arbeid 331.101.4 --- Arbeidsomstandigheden 658.382 --- Gehandicaptenproblematiek 362.4 --- Gehandicapte werknemers 658.3-056.26 --- AA / International- internationaal --- FR / France - Frankrijk --- 332.80 --- humanisering van de arbeid - kwaliteit van de arbeid (zie ook 331.022) --- Diverse arbeidsaangelegenheden: algemeen. --- Diverse arbeidsaangelegenheden: algemeen
Choose an application
Labour market --- Flanders --- #SBIB:316.334.2A300 --- #SBIB:316.334.2A310 --- Arbeidsmarkt 331.52 --- Personeelsbeleid 658.3 --- Volwassenenonderwijs 373.7 --- Informatiemaatschappij 002:304 --- Gehandicaptenproblematiek 362.4 --- Gehandicapte werknemers 658.3-056.26 --- Migranten 325.11 --- Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap 353.11 --- VL / Flanders - Vlaams Gewest - Région Flamande --- BE / Belgium - België - Belgique --- 332.691 --- 331.5 arbeidsmarkt --- Arbeidssociologie: arbeidsmarkt en werkloosheid: algemeen --- Arbeidssociologie: arbeidsmarkttheorieën en modellen --- Evolutie van de arbeidsmarkt. --- Evolutie van de arbeidsmarkt --- sociaal-wetenschappelijk onderzoek --- arbeidsmarkt
Choose an application
sociale dienstverlening --- inclusief beleid --- Social policy --- sociaal beleid --- Social service --- Service social --- European Union countries --- Pays de l'Union européenne --- Politique sociale --- Sociaal beleid 304:32 --- Maatschappelijke werk 36 --- Gezondheidszorg 61 --- Arbeidsmarkt 331.52 --- Werkloosheid 331.56 --- Gehandicaptenproblematiek 362.4 --- Gehandicapte werknemers 658.3-056.26 --- Diversiteit --- EG / Europese Unie 339.543EC/EU --- Gestion --- Management --- Handicapés --- Intérêt général --- Santé --- Services sociaux --- Ue --- Handicapés --- Intérêt général --- Santé
Choose an application
Werken is nog steeds onze belangrijkste sociale activiteit. Werken zou waardevol moeten zijn; dat verdient onze aandacht. Werk voegt waarde toe aan de producten of diensten van de organisatie waar men werkt. Maar werk is ook waardevol voor de samenleving in het algemeen, werk is zinvol. En last but not least, werk zorgt ervoor dat je je kunt ontwikkelen en dat je gezond, fit en flexibel blijft. Het gaat om kwaliteit leveren en om kwaliteit van de arbeid. Maar hoe vul je kwaliteit van de arbeid verder in? En als je dat weet, hoe staat het dan met de arbeidskwaliteit in Nederland: lopen we nu voor of achter op de rest van Europa? Wat is de beste wijze waarop je binnen organisaties deze arbeidskwaliteit kunt verbeteren? En hoe combineer je dat met de doelstellingen van de organisaties en van de samenleving, zoals innovativiteit en productiviteit? Hoe realiseren we sociale innovatie?Dit boek brengt 17 bijdragen bij elkaar over kwaliteit van de arbeid en sociale innovatie. Een twintigtal Nederlandse en Belgische experts - ergonomen, sociologen, sociotechnici, organisatiedeskundigen - kijken zowel achteruit als vooruit. Ze geven een antwoord op de hierboven gestelde vragen. Zij maken duidelijk in Nederland vooruitgang werd geboekt, maar dat we nog stappen hebben te nemen: er zijn nieuwe arbeidsrisico's, we maken onvoldoende gebruik van de mogelijkheden die er zijn om te innoveren, het kost moeite om managers ervan te overtuigen meer aandacht te besteden aan arbeidskwaliteit. Daarom is de stap naar sociale innovatie nodig
Organisatieleer --- Arbeid --- Kwaliteit --- Innovatie --- Veranderingsproces --- Sociale innovatie --- #SBIB:316.334.2A520 --- #SBIB:316.334.2A80 --- Arbeid 331 --- Arbeidsorganisatie 331.103 --- Arbeidsomstandigheden 658.382 --- Stress 331.442 --- Arbeidsveiligheid 613:614 --- Gezondheidszorg 61 --- Sociaal-economisch overleg 331.105.41 --- Gehandicaptenproblematiek 362.4 --- Gehandicapte werknemers 658.3-056.26 --- Duurzame ontwikkeling 502.31 --- Organisatie 658.014 --- Organisatieverandering 658.016.7 --- Arbeidsduur 331.31 --- Organisatiesociologie: arbeidssituatie en arbeidsomstandigheden: algemeen --- Bijzondere arbeidsproblemen: algemeen --- Arbeid (werken) --- Kwaliteit (proceskenmerk)
Choose an application
Dit onderzoek wil de gangbare praktijk in Vlaanderen inzake screening en diagnose van arbeidsgehandicapten inventariseren. Arbeidsgehandicapten zijn in enge zin personen met een handicap die als dusdanig door het Vlaams Fonds voor de Sociale Integratie van Personen met een Handicap erkend zijn. In ruime zin zijn dit alle personen die speciale problemen (bijvoorbeeld lichamelijke, sociale of psychische problemen) ondervinden om zich in het arbeidsproces in te schakelen. Sedert enkele jaren bestaat er in Vlaanderen een systeem van trajectbegeleiding waarbinnen deze groep een plaats krijgt. Een belangrijke schakel daarin is de screening en diagnosestelling, d.w.z. het proces waarbij nagegaan wordt of iemand 'arbeidsgehandicapt' is en wat dit inhoudt voor het traject naar werk. We gingen na welke instrumenten hiervoor worden gebruikt (of kunnen worden gebruikt) en welke organisaties bij de diagnose betrokken zijn. In een tweede luik wordt gefocust op een nieuwe ontwikkeling die zich momenteel in dit werkveld voordoet, namelijk de oprichting van Lokale Werkwinkels. Er werd gepoogd via gesprekken met bevoorrechte getuigen de mogelijke gevolgen van deze herstructurering voor de screening, diagnose en trajectbegeleiding van arbeidsgehandicapten in te schatten. Tevens werden in dit verband een aantal beleidsaanbevelingen geformuleerd.
Labour market --- Social policy and particular groups --- Flanders --- Academic collection --- #SBIB:316.334.2A345 --- #SBIB:316.334.2A350 --- #SBIB:316.334.2A472 --- #A0303A --- 667 Gehandicapten --- Gehandicapte werknemers 658.3-056.26 --- Arbeidsmarkt 331.52 --- Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap 353.11 --- 331.5 werkgelegenheid --- 378.4 HIVA --- 331.626-056.24 --- Arbeidssociologie: ongelijkheden op de arbeidsmarkt: gehandicapten en beschutte werkplaatsen --- Arbeidssociologie: werkloosheid: algemeen --- Arbeidssociologie: het beleid ter bestrijding en opslorping van de werkloosheid --- Hoger Instituut voor de Arbeid - HIVA --- tewerkstelling van gehandicapten (zie ook 331-056.24, 362.4) --- Gehandicapten --- arbeidsmarkt --- arbeidsmarkt. --- Arbeidsmarkt.
Choose an application
De regelgeving over de personen met een handicap vormt geen duidelijk omlijnd juridisch kader. De belangrijkste en meest omvangrijke regelgeving is deze betreffende de zorg aan personen met een handicap en betreffende de tegemoetkomingen aan personen met een handicap. Daarnaast wordt deze veelzijdige materie beheerst door regels van o.a. onderwijsrecht, internationaal, sociaal, fiscaal, burgerlijk en gerechtelijk recht. De moeilijke zoektocht naar relevante wetteksten, waarmee niet alleen juristen, maar ook directieleden en personeelsleden van voorzieningen voor personen met een handicap, hulpverleners, personen met een handicap, familieleden, ambtenaren... geconfronteerd worden, ligt aan de grondslag van de codex Recht en Handicap.
zorg voor personen met een beperking --- Social policy and particular groups --- personen met een beperking --- Social law. Labour law --- Belgium --- Academic collection --- aanwinstenlijst september 05 --- #RBIB:gift.2006 --- 667 Gehandicapten --- Sociale wetgeving 351.83 --- Gehandicaptenproblematiek 362.4 --- Gehandicapte werknemers 658.3-056.26 --- Recht voor personen met een handicap --- 396.8 --- gehandicapten (gez) --- wetgeving (gez) --- 09.01.e --- Sociale verzekering ; België ; Ziekte en invaliditeit --- Welzijnsrecht --- Codex --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Provincie West-Vlaanderen --- Welzijn --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Recht
Choose an application
Sociology of work --- Personnel management --- Arbeidsmarkt --- Flandre --- Marché du travail --- Vlaanderen --- gelijke kansen --- arbeidsmarkt --- Academic collection --- #SBIB:316.334.2A470 --- #SBIB:316.334.2A341 --- #SBIB:316.346H22 --- #A0309A --- 450 Werkgelegenheid en arbeid --- Arbeidsmarkt 331.52 --- Gehandicaptenproblematiek 362.4 --- Gehandicapte werknemers 658.3-056.26 --- Vrouwenproblematiek 396 --- Migranten 325.11 --- Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap 353.11 --- 331.5 arbeidsmarkt --- 331.5 werkgelegenheid --- 316.454.4 sociale integratie --- 331.6.001 --- P493 --- P71 --- P430 --- P44 --- P492 --- P436 --- P410 --- P73 --- P485 --- Arbeidssociologie: het sociaal-economisch overheidsbeleid: algemeen --- Arbeidssociologie: ongelijkheden op de arbeidsmarkt: de vrouw en de arbeidsmarkt --- Positie van de vrouw in de samenleving: arbeid en beroep --- arbeidsmarktbeleid - arbeidsmarktbeheersing --- België --- Canada --- Duitsland --- Frankrijk --- Nederland --- Oostenrijk --- Verenigd Koninkrijk - Engeland - Groot Brittannië --- Verenigde Staten van Amerika - VS --- Zweden
Choose an application
De sector van de beschutte werkplaatsen wordt geconfronteerd met toenemende concurrentiedruk in zijn activiteiten. Ook de overheid wijzigt ingrijpend zijn beleid tegenover de integratie van personen met een handicap in de arbeidsmarkt. De personen met een handicap zijn en blijven echter de eerste betrokkenen. Het is voor deze doelgroepwerknemers dat de Vlaamse Federatie van Beschutte Werkplaatsen het initiatief heeft genomen om met onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek een aantal belangrijke uitdagingen voor de sector onder de loep te nemen. Vanuit het Hoger instituut voor de arbeid van de Katholieke Universiteit Leuven werd hierop graag ingegaan. 'Betrokken maar onpartijdig' geven de auteurs het advies aan de sector om nog sterker te geloven in de uitzonderlijke prestatie van de sector van beschutte werkplaatsen om personen te integreren in de economie en de samenleving, om bewust te zijn van de waarde die de personen met een handicap zelf hebben gecreerd en de legitimiteit en de Redelijkheid van de verwachtingen naar de overheid toe. Twee studies werden opgeleverd die samen dienen gelezen te worden. In een eerste studie wordt nagegaan waarom en onder welke vorm de overheid dient tussen te komen in de integratie van de personen met een handicap. In voorliggend tweede rapport wordt een klassieke kosten-baten analyse gemaakt van dit overheidsoptreden. De vergelijking werd gemaakt met de situatie dat beschutte werkplaatsen niet zouden bestaan. De conclusie kon dan ook maar zijn: moesten zij niet bestaan, men zou hen moeten uitvinden. Kosten en baten worden geschetst voor de overheid, de doelgroepwerknemers zelf, de valide werknemers, de onderneming zelf en de rest van de samenleving. Onder bepaalde, redelijke, hypothesen komt de studie tot de conclusie dat de doelgroepwerknemers hun inkomenssituatie tot 40% konden verbeteren, terwijl de overheid dit met een subsidie die slechts de helft van deze verhoging bedraagt, kon realiseren, samen met de sector. Dit kan de vergelijking Weerstaan met tal van andere gelijkaardige vormen van overheidssubsidie. De verklaring is duidelijk: de personen met een handicap werken zelf voor deze realisaties. Deze naakte cijfers kunnen alleen maar de intrinsieke waarde van arbeid voor de personen met een handicap bevestigen en versterken. Wanneer de studies aantonen dat de sector van beschutte werkplaatsen in Vlaanderen 'goed werk', in al zijn betekenissen, heeft geleverd, zijn zij hopelijk een ruggesteun voor de sector voor de uitzonderlijke veranderingen die op hen afkomen.
460 Economie --- 667 Gehandicapten --- Sociale tewerkstelling --- 450 Werkgelegenheid en arbeid --- Academic collection --- #SBIB:316.334.2A345 --- Maatschappelijke werk 36 --- Gehandicaptenproblematiek 362.4 --- Gehandicapte werknemers 658.3-056.26 --- Kosten-baten analyse 658.012.125 --- Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap 353.11 --- 362.527 --- 331.626-056.24 --- P493 --- P493VL --- 657.47 --- 36 --- Arbeidssociologie: ongelijkheden op de arbeidsmarkt: gehandicapten en beschutte werkplaatsen --- beschermde werkplaatsen --- tewerkstelling van gehandicapten (zie ook 331-056.24, 362.4) --- België --- Vlaanderen --- kostenberekening - kostprijsberekening - kosten-batenanalyse --- Maatschappelijk werk --- 36 Maatschappelijk werk --- Labour market --- Social costs. Social benefits --- Social policy and particular groups --- Flanders --- Beschutte werkplaatsen. --- 36 Safeguarding the mental and material necessities of life --- Safeguarding the mental and material necessities of life --- 36 Waarborgen van de mentale en materiële behoeften van het leven; maatschappelijk werk --- Waarborgen van de mentale en materiële behoeften van het leven; maatschappelijk werk
Choose an application
De sector van de beschutte werkplaatsen wordt geconfronteerd met toenemende concurrentiedruk in zijn activiteiten. Ook de overheid wijzigt ingrijpend zijn beleid tegenover de integratie van personen met een handicap in de arbeidsmarkt. De personen met een handicap zijn en blijven echter de eerste betrokkenen. Het is voor deze doelgroepwerknemers dat de Vlaamse Federatie van Beschutte Werkplaatsen het initiatief heeft genomen om met onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek een aantal belangrijke uitdagingen voor de sector onder de loep te nemen. Vanuit het Hoger instituut voor de arbeid van de Katholieke Universiteit Leuven werd hierop graag ingegaan. 'Betrokken maar onpartijdig' geven de auteurs het advies aan de sector om nog sterker te geloven in de uitzonderlijke prestatie van de sector van beschutte werkplaatsen om personen te integreren in de economie en de samenleving, om bewust te zijn van de waarde die de personen met een handicap zelf hebben gecreerd en de legitimiteit en de Redelijkheid van de verwachtingen naar de overheid toe. Twee studies werden opgeleverd die samen dienen gelezen te worden. In de voorliggende eerste studie wordt nagegaan waarom en onder welke vorm de overheid dient tussen te komen in de integratie van de personen met een handicap. Op basis van theoretische inzichten omtrent rechtvaardigheid en sociale bescherming is ondersteuning van de arbeidsmarktparticipatie van personen met een handicap een vooruitstrevende vorm van overheidsoptreden. In internationaal perspectief blijkt dat het beleid omtrent beschutte werkplaatsen in Vlaanderen ook een effectieve en efficinte vorm van overheidsoptreden is. Met relatief beperkte middelen werd een relatief grote groep personen gentegreerd in de economie, en de beschutte werkplaatsen konden daar vaak zwakke werknemers -steeds moeilijker in de moderne arbeidsmarkt!- introduceren in activiteiten die soms met internationale concurrentie worden geconfronteerd. In een tweede rapport wordt een klassieke Kosten-baten analyse gemaakt van dit overheidsoptreden. Wanneer de studies aantonen dat de sector van beschutte werkplaatsen in Vlaanderen 'goed werk', in al zijn betekenissen, heeft geleverd, zijn zij hopelijk een ruggesteun voor de sector voor de uitzonderlijke veranderingen die op hen afkomen.
Labour market --- Social policy and particular groups --- Flanders --- Sociale tewerkstelling --- 450 Werkgelegenheid en arbeid --- 667 Gehandicapten --- 460 Economie --- Maatschappelijke werk 36 --- Gehandicaptenproblematiek 362.4 --- Gehandicapte werknemers 658.3-056.26 --- Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap 353.11 --- Academic collection --- #SBIB:316.334.2A345 --- 362.527 --- P493 --- P493VL --- 36 --- beschermde werkplaatsen --- Arbeidssociologie: ongelijkheden op de arbeidsmarkt: gehandicapten en beschutte werkplaatsen --- België --- Vlaanderen --- Maatschappelijk werk --- 331.63 --- Beschutte werkplaatsen --- Beschutte werkplaatsen. --- 36 Maatschappelijk werk --- 36 Safeguarding the mental and material necessities of life --- Safeguarding the mental and material necessities of life --- 36 Waarborgen van de mentale en materiële behoeften van het leven; maatschappelijk werk --- Waarborgen van de mentale en materiële behoeften van het leven; maatschappelijk werk
Listing 1 - 10 of 10 |
Sort by
|