Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|
Choose an application
Nu mensen meer verantwoordelijk worden gemaakt om zelf hun problemen op te lossen, al dan niet met behulp van hun sociale netwerk, zullen sociaal werkers en andere sociale professionals vaker ingeschakeld worden bij onvrijwillige hulpverlening: het bieden van ondersteuning aan personen of gezinnen die daar zelf niet om hebben gevraagd. Hoe voer je als sociaal werker een gesprek met iemand die er niet voor kiest om met jou te praten?Dit boek beschrijft de dagelijkse praktijk vanuit het proces en het perspectief van de sociaal werker: omgevingsgericht, dichtbij de cliënt en diens netwerk, handelend vanuit het bevorderen van eigen kracht, zelfredzaamheid en wederkerigheid en gebruikmakend van gereedschappen die ingezet kunnen worden bij dwang en drang. De centrale taak is om te zorgen voor werkelijk contact met de cliënt.(bron: Nu mensen meer verantwoordelijk worden gemaakt om zelf hun problemen op te lossen, al dan niet met behulp van hun sociale netwerk, zullen sociaal werkers en andere sociale professionals vaker ingeschakeld worden bij onvrijwillige hulpverlening: het bieden van ondersteuning aan personen of gezinnen die daar zelf niet om hebben gevraagd. Hoe voer je als sociaal werker een gesprek met iemand die er niet voor kiest om met jou te praten?Dit boek beschrijft de dagelijkse praktijk vanuit het proces en het perspectief van de sociaal werker: omgevingsgericht, dichtbij de cliënt en diens netwerk, handelend vanuit het bevorderen van eigen kracht, zelfredzaamheid en wederkerigheid en gebruikmakend van gereedschappen die ingezet kunnen worden bij dwang en drang. De centrale taak is om te zorgen voor werkelijk contact met de cliënt.Bron: https://www.epo.be/nl/sociaal-werk/3613-contact-maken-in-de-wereld-van-drang-en-dwang-9789046906071.html
Social welfare methods --- methoden van het sociaal werk --- cliënt-hulpverlener relatie --- outreaching --- Hulpverlening --- Gedwongen hulpverlening --- Gespreksvoering --- welzijnswerk, methoden --- bemoeizorg* --- Welzijnswerk --- Oplossingsgericht werken --- Hulpverlening : communicatie --- Zelfredzaamheid --- Gedwongen hulpverlening : motivatie --- 364.44 --- 361.1 --- Gesprekstechnieken ; maatschappelijk werk --- Hulpverlening ; methodiek
Choose an application
Jarenlang was het werken met onvrijwillige cliënten in het maatschappelijk werk not done. Maatschappelijk werk omvatte het ondersteunen en versterken van cliënten die om hulp kwamen vragen; in dat beeld paste niet dat maatschappelijk werkers zelf het initiatief namen om contact met potentiële cliënten op te nemen en een hulpverleningsproces te starten. Achteraf kunnen we constateren dat het inderdaad om beeldvorming ging, want de werkelijkheid was anders. Bij nader inzien blijken veel vrijwillige cliënten niet geheel vrijwillig. Zij komen onder dwang van omstandigheden, onder druk van naasten, met ambivalenties en soms ten einde raad. Drie rode draden tekenen zich af in het boek. Het werken op twee sporen (spoor omgeving - spoor cliënt) vormt de eerste rode draad. Onderzoek en praktijkervaringen wijzen uit dat juist de combinatie van deze twee aspecten bij het werken met onvrijwillige cliënten effectief kan zijn. De tweede rode draad is het thema motiveren. Gemotiveerd zijn voor participatie in een hulpverleningsproces, is iets wat vooraf bij onvrijwillige cliënten niet of nauwelijks aanwezig is. De derde rode draad is het streven om zo veel mogelijk gebruik te maken van methodische instrumenten, die - naar uit onderzoek blijkt - in de praktijk het meeste effect sorteren.
Hulpverlening. --- hulpverlening --- 364.65 --- Ethiek --- Hulpverlening --- Onvrijwilligheid --- Recht --- Trajectbegeleiding --- 364.44 --- Gedwongen hulpverlening : motivatie --- cliënten-welzijnswerkers --- maatschappelijk werk --- welzijnswerk, methoden --- 361.05 --- 361.3 --- 361.1 --- Methodologie --- Technieken --- Weerstand --- Relatie cliënt --- Social welfare methods --- methoden van het sociaal werk --- cliënt-hulpverlener relatie --- Weerstand (psychologie)
Choose an application
Nu mensen meer verantwoordelijk worden gemaakt om zelf hun problemen op te lossen, al dan niet met behulp van hun sociale netwerk, zullen sociaal werkers en andere sociale professionals vaker ingeschakeld worden bij onvrijwillige hulpverlening: het bieden van ondersteuning aan personen of gezinnen die daar zelf niet om hebben gevraagd. Hoe voer je als sociaal werker een gesprek met iemand die er niet voor kiest om met jou te praten? Dit boek beschrijft de dagelijkse praktijk vanuit het proces en het perspectief van de sociaal werker: omgevingsgericht, dichtbij de cliënt en diens netwerk, handelend vanuit het bevorderen van eigen kracht, zelfredzaamheid en wederkerigheid en gebruikmakend van gereedschappen die ingezet kunnen worden bij dwang en drang. De centrale taak is om te zorgen voor werkelijk contact met de cliënt.
Social welfare methods --- methoden van het sociaal werk --- cliënt-hulpverlener relatie --- outreaching --- Hulpverlening --- Gedwongen hulpverlening --- Gespreksvoering --- PXL-Social Work 2018 --- maatschappelijke dienstverlening --- methodiek --- communicatie --- welzijnswerk, methoden --- bemoeizorg* --- Welzijnswerk --- Oplossingsgericht werken --- Hulpverlening : communicatie --- Zelfredzaamheid --- Gedwongen hulpverlening : motivatie --- 364.44 --- 361.1 --- Gesprekstechnieken ; maatschappelijk werk --- Hulpverlening ; methodiek
Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|