Listing 1 - 10 of 49 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Kinderverpleegkunde --- Gehandicapte kinderen --- Gedragsstoornissen ; kinderen
Choose an application
#GSDBP --- 433.9 --- 462 --- Gedragsstoornissen ; kinderen
Choose an application
Wie met kinderen en jongeren werkt, weet het: we worden steeds meer uitgedaagd, uitgetest, uitgeput. En toch blijven we vaak op dezelfde manieren met gedragsmoeilijkheden omgaan. Wat als we ons verdiepen in het feit dat moeilijk gedrag communicatie is? Een verborgen hulpvraag die het kind of de jongere op dat moment op geen andere manier kan stellen? Wie het verhaal achter moeilijk gedrag kent heeft toegang tot oplossingen.Wat als we kinderen en jongeren die in conflict raken, regels overtreden of agressief reageren anders gaan benaderen? Het zwaartepunt van repressieve en bestraffende naar preventieve en ondersteunende systemen verleggen? Dan slagen we erin het welbevinden van kinderen, jongeren en zij die hen begeleiden te verhogen. Wat als we een Verfijnde Pedagogiek vooropstellen? Concreet uitwerken hoe we kiezen voor zowel begrenzing als afstemming, voor sturing alsook zorg? Zodat elk kind, elke jongere zich graag gezien kan voelen.Sprekende harten, strijdende zwaarden is een praktijkgids om ons de taal van moeilijk gedrag eigen te maken en een pedagogische (r)evolutie in onze onderwijs-, opvoedings-, hulpverlenings- en opleidingscontexten te verwezenlijken.https://www.pelckmansuitgevers.be/sprekende-harten-strijdende-zwaarden.html
Educational sciences --- kinderen --- gedragsstoornissen --- Probleemgedrag --- Gedragsprobleem --- Kind --- Jongere --- Pedagogie --- gedragsproblemen --- 370.040 --- Gedrag --- Jongeren --- Pedagogiek --- Gedragsstoornissen jongeren. --- Gedragsstoornissen kinderen. --- Gedragsstoornissen ; kinderen --- Gedragsstoornissen ; jongeren
Choose an application
Sprekende harten, strijdende zwaarden 1 legde zich toe op de taal van moeilijk gedrag, op de verborgen hulpvragen die kinderen en jongeren met ons communiceren. In dit tweede boek hebben we aandacht voor de vraag die vanuit het werkveld veelvuldig weerklinkt: 'Ja, maar wat kunnen we nu gaan dóén?!' Een vraag die bij moeilijk gedrag enkel te beantwoorden valt als we terugvinden wat pedalogisch is.Gedrag is immers allesbehalve eentonig. Gedrag is als een muziekstuk. Wanneer kinderen en jongeren herhaaldelijk moeilijk gedrag vertonen, is - in tegenstelling tot wat ons meermaals verteld wordt - de vrije wil niet zomaar aan zet. Die ene noot waardoor gedragskaarten, gesprekken en het genoeg willen, zouden moeten volstaan om met bepaald gedrag te stoppen. Gedrag is echter complexer. Boeiender. Moeilijk gedrag wordt aangestuurd door verschillende noten die we dienen te (her)kennen, willen we voor een werkzame aanpak kiezen, regie nemen. Samen met kinderen en jongeren leren dirigeren.Daarom deze inspiratiegids. Vol toepassingen die moeilijk gedrag zoveel mogelijk overbodig maken in plaats van het te proberen onderdrukken. Zowel preventief als curatief. In groep of individueel. Bij de gangbare ontwikkeling en wanneer ontwikkeling erg lastig verloopt. Met onder meer tools om te co-reguleren en om constructief te begrenzen. Met verfijningen van heersende interventies. Met spelregels die onmisbaar zijn. Steeds vanuit zorg naar alle betrokken partijen: kinderen, jongeren én zij die hen begeleiden. Met als doel om krachtige pedagogische erfenissen te behouden alsook om onbedoeld verwondende gewoonten achter te laten. Omdat we weten dat moeilijk gedrag in werkelijkheid signaalgedrag is dat om opbouwende antwoorden vraagt.https://www.pelckmansuitgevers.be/sprekende-harten-strijdende-zwaarden-toolbox-voor-moeilijk-gedrag-bij-kinderen-en-jongeren.html#gref
Pedagogie --- Gedragsstoornis --- Kind --- Gedragsprobleem --- Jongere --- Probleemgedrag --- Personality development --- Educational sciences --- kinderen --- gedragsstoornissen --- Gedragsstoornissen ; kinderen --- Gedragsstoornissen ; jongeren
Choose an application
Hoe voed je een kind op dat niet lief kan zijn, dat altijd dwars ligt, en zijn omgeving terroriseert? Een kind met een oppositionele, opstandige (ODD) of een antisociale (CD) gedragsstoornis? Ouders, leerkrachten en andere opvoeders kunnen de aanleg van een kind niet veranderen. Ze kunnen wel leren omgaan met het destructieve gedrag van een kind. En het belangrijkste: ze kunnen een kind leren om zichzelf beter in de hand te houden en het vaardigheden bijbrengen die het helpen zijn of haar agressie te beheersen. Kinderen met een gedragsstoornis dagen ons uit om creatief en vindingrijk te blijven in de opvoeding. Hoe voed je een kind op dat niet lief kán zijn, dat altijd dwars ligt, en zijn omgeving terroriseert? Een kind met een oppositionele, opstandige (ODD) of een antisociale (CD) gedragsstoornis? Ouders, leerkrachten en andere opvoeders kunnen de aanleg van een kind niet veranderen. Ze kunnen wel leren omgaan met het destructieve gedrag van een kind. En het belangrijkste: ze kunnen een kind leren om zichzelf beter in de hand te houden en het vaardigheden bijbrengen die het helpen zijn of haar agressie te beheersen. Kinderen met een gedragsstoornis dagen ons uit om creatief en vindingrijk te blijven in de opvoeding. Maar wat doe je als je desondanks geen vooruitgang boekt? Wat doe je met kinderen waartegen de maatschappij, waartegen broertjes en zusjes, waartegen ouders zelf beschermd moeten worden omdat deze een slecht ontwikkelde of helemaal geen gewetensfunctie hebben? Een kind als Tom dat het ene moment zijn armpjes om de nek van zijn moeder slaat omdat het dankbaar is dat zij zo zielsveel van hem houdt, en kort daarop met zijn duimen haar keel dichtdrukt om te onderzoeken hoe het is om de lucht uit iemand te persen. Wat doe je met een kind dat jou heel hard nodig heeft, maar een gevaar vormt voor zijn zus? (Bron: covertekst)
Choose an application
pr. Engelse titel : The out-of-sync child : recognizing and coping with sensory processing dis
Sensomotoriek --- Sensorische integratieproblemen --- Zintuiglijke ontwikkeling --- Zintuigen --- 376 --- Coma --- Dagelijks leven --- Diagnostiek --- Emoties --- Kinderen --- Sensorische integratie --- Sensorische stoornissen --- 159.922 --- Gedragsstoornissen : kinderen --- Kinderen : stoornissen --- Sensorisch integratieprobleem --- Zintuig --- Ontwikkeling
Choose an application
Kinderen en gedragsproblemen. Aanleg, rijping of omgeving? Dit derde deel van de trilogie over ontwikkelingspsychologie is helemaal gewijd aan het ontstaan van gedragsproblematiek. Daarbij worden angst, agressie, ADHD en depressie uitvoerig behandeld. Delfos biedt een helder beschreven, inzichtelijk biopsychologisch model voor gedrag. Dit gedragsmodel omvat biologische en psychologische verschillen en overeenkomsten tussen mannen en vrouwen en de betekenis daarvan voor de problematiek bij kinderen en jeugdigen.In het boek worden de factoren aanleg, omgeving en rijping van het centrale zenuwstelsel ontrafeld. Hoewel deze drie factoren altijd een rol spelen in het tot stand komen van gedrag, is het maken van een onderscheid van wezenlijk belang voor de hulpverlening. Wordt gedrag meer bepaald door aanleg, door rijping van het centrale zenuwstelsel of door omgevingsfactoren? Delfos gaat uitgebreid in op deze vraag en legt daarbij steeds een direct verband met diagnostiek en hulpverleningsstrategieën. Problematiek die in aanleg of door rijping gestuurd wordt, vereist een geheel andere hulpverleningsstrategie dan gedrag dat vooral door omgevingsfactoren in stand wordt gehouden. Met het angstmodel en het psychosomatiekmodel die in het boek uitvoerig worden beschreven, geeft Delfos inzicht in de oorzaak van angst- en agressiestoornissen en depressie en de gevolgen die dat heeft voor het lichamelijk welzijn. Hierbij ontstaat een praktisch handvat voor kinderen en volwassenen in hoe zij met angst, agressie en depressie om kunnen gaan. Bovendien wordt een nieuw licht geworpen op ADHD en de rol die hyperactiviteit daarbij speelt
103956.jpg --- Gedragsstoornissen ; kinderen --- Kinderen --- Gedragsproblemen --- Ontwikkelingspsychologie --- Psychopathologie --- Diagnostiek --- Hulpverlening --- Angsten --- Psychosomatiek --- ADHD --- Diagnose --- Therapie --- Agressie --- Depressie --- Gedrag --- Angst --- Kind --- Gedragsprobleem --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- ouder
Choose an application
Kinderen met leerproblemen hebben het moeilijk. Achter hun problemen liggen vaak ontwikkelingsstoornissen ten grondslag. Deze worden minder makkelijk getolereerd dan zichtbare. Ouders die ontdekken dat hun kind een leerprobleem heeft voelen zich veelal voor een zware taak gesteld. Zij kunnen daarbij wel wat hulp gebruiken, ook al omdat leermoeilijkheden vaak gepaard gaan met gedragsproblemen. Het is nuttig te weten wat er in een leerprobleem verborgen kan zijn, hoe het komt dat kinderen soms zo afwijkend reageren en wat de direct betrokken opvoeders samen met de school kunnen doen. Dit boek behandelt problemen die invloed kunnen hebben op het leergedrag en het sociaal-emotioneel functioneren van kinderen, zoals ADHD, dyslexie en dyscalculie en minder bekende, zoals ASS/PDD-NOS, epilepsie, DCD en NLD. In deze herziene uitgave zijn de moderne ontwikkelingen binnen de orthopedagogiek opgenomen. Ook worden de neuropsychologie en het begrip 'executieve functies' besproken.
Leerstoornissen ; kinderen --- Gedragsstoornissen ; kinderen --- 464 --- Diagnostiek --- Handelingsplannen --- Kinderen met leerproblemen --- Leerproblemen --- Kinderen --- Gedragsproblemen --- Ontwikkelingsproblemen --- Leerprobleem --- Kind --- Gedragsprobleem --- Ontwikkelingsprobleem --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Didactics --- Primary education --- Secondary education --- Orthopedagogics
Choose an application
Gedragsstoornissen ; kinderen --- Jeugdcriminaliteit ; hulpverlening --- Residentiële jeugdzorg ; methodiek --- 467 --- hulpverlening --- gedragsproblemen --- residentiële hulp --- jeugddelinquentie --- Jeugdhulpverlening --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- Residentiële jeugdzorg ; methodiek
Choose an application
Het doel van een sanctiebeleid op school moet zijn om jongeren gewenst gedrag aan te leren. Het huidige sanctiebeleid in veel secundaire scholen slaagt daar niet in omdat het op papier te rigide en in de praktijk moeilijk werkbaar is. Het 4 lademodel is ontwikkeld als alternatief. Het geeft scholen een kader om op papier helder te zijn en in de praktijk rechtvaardig. In het 4 lademodel worden ongewenste gedragingen ingedeeld in vier categorieën, afhankelijk van de ernst ervan en van het aantal keren dat een leerling ze stelt. Aan elke categorie wordt een 'lade' met mogelijke maatregelen verbonden. Daaruit kan men op elk moment een passende keuze maken, afhankelijk van de omstandigheden. Het model maakt het mogelijk om gedifferentieerd op te treden zonder arbitrair te zijn. Passende maatregelen kunnen ook 'positief' zijn: in de vorm van aanmoedigingen en blijken van waardering voor inspanningen van de leerlingen om hinderlijke gewoontes af te leren. Daarom wordt de term 'sanctie' in di ...
Gedragsproblemen --- Onderwijs --- Straffen --- Gedragsstoornissen ; kinderen --- Straffen ; kinderen --- Belonen ; kinderen --- Secondary education --- GO! Onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap [Brussel] --- Straffen ; secundair onderwijs --- PXL-Education 2016 --- secundair onderwijs --- leerlingenbegeleiding
Listing 1 - 10 of 49 | << page >> |
Sort by
|