Listing 1 - 10 of 15 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Zoekmachineoptimalisatie --- Gebruiksvriendelijkheid --- Multimediaproductie
Choose an application
Bibliotheek --- Informatiemanagement --- Bibliotheekinstructie --- Gebruiksvriendelijkheid
Choose an application
Het langverwachte vervolg op het enorm succesvolle 'Don't make me think!'.Het idee dat een gebruiker als vanzelf zijn weg moet kunnen vinden op je site is al jaren bekend. En het is ook al jaren bekend dat het enorm loont als je je site regelmatig laat testen op die usability. Maar welke organisatie heeft er jaarlijks duizenden euro's voor over om die gebruiksvriendelijkheid door een professional te laten beoordelen? Met dit boek kan nu iedereen aan de slag om zijn website, applicatie of welk ander internetproduct dan ook te testen. Met veel praktische adviezen, nog meer illustraties en zijn typische humor laat Steve Krug zien hoe je dat doet.Een ochtend in de maand, meer is er niet nodig om de belangrijkste usabilityproblemen te herkennen en zelf op te lossen! Dat is alles!Bron : http://www.boekenbank.be.Begeleidende Engelstalige website op : http://www.rocketsurgerymadeeasy.com.
Informatica --- Internet --- Websites --- Gebruik --- Gebruikersonderzoeken --- Site Web Website --- Internet Internet --- Gebruiksvriendelijkheid --- Website --- 615.851 --- Gebruikersonderzoek
Choose an application
Doelstelling: Deze masterproef wil de bruikbaarheid van acht vergelijkbare websites nagaan. Die bruikbaarheid wordt onder meer bepaald door de homepage, hyperlinks en visuele hulp. Aan de hand van de resultaten van een experiment wordt onderzocht of websites gebruiksvriendelijker zijn als de ontwerpers het advies uit de literatuur volgen. Middelen of methode: Er werd een experiment uitgevoerd met zestien proefpersonen die op de websites van acht Europese luchtvaartmaatschappijen moesten zoeken hoeveel kilogram ingecheckte bagage iemand mag meenemen op vluchten binnen Europa. Met behulp van het programma Morae wordt nagegaan of bezoekers bepaalde informatie kunnen vinden op een website en hoeveel seconden en muisklikken ze daarvoor nodig hebben. Resultaten: Uit het experiment blijkt dat LOT de meest gebruiksvriendelijke website heeft. Alle proefpersonen konden op deze site de gevraagde informatie vinden en hadden daar gemiddeld 27,53 seconden en 2,27 muisklikken voor nodig. De website van Air France is de minst gebruiksvriendelijke website. Het experiment bevestigt ook dat websites vaak gebruiksvriendelijker zijn als het advies uit de literatuur gevolgd wordt tijdens het ontwerpproces.
Experiment. --- Gebruiksvriendelijkheid. --- Hyperlinks. --- Klikstroom. --- Navigatie. --- Studie in de meertalige communicatie. --- Usability. --- Websites. --- Zoektijd.
Choose an application
Doelstelling: Met deze scriptie wordt de gebruiksvriendelijkheid (usability) van acht vergelijkbare autowebsites nagegaan. Meer specifiek wordt onderzocht (i) of websitebezoekers in staat zijn om de CO2-uitstoot en het verbruik van een specifiek voertuig te vinden, (ii) hoelang de webbezoekers erover doen om die informatie te vinden, (iii) hoeveel klikken ze nodig hebben om de informatie te vinden en (iv) in welke mate de websiteversie (Nederlands of Engels) de vindbaarheid, de snelheid en de klikstroom beïnvloedt. Middelen of methode: Experimenteel onderzoek met twintig Nederlandstalige proefpersonen die de opdracht kregen om op de Nederlandstalige en Engelse versie van acht autowebsites de CO2-uitstoot en het verbruik van een voertuig te zoeken. Het zoekproces werd geregistreerd en geanalyseerd met Morae. Na het experiment werd de proefpersonen een enquête voorgelegd, zodat de resultaten van het onderzoek gekoppeld kunnen worden aan persoonlijke eigenschappen van de deelnemers (sekse, leeftijd, pc-vaardigheden en dagelijkse pc-activiteit). Resultaten: Het onderzoek laat in de eerste plaats zien dat de graad van succes per website erg verschilt. De proefpersonen vinden de gevraagde info het vaakst op de website van Citroën (95%), gevolgd door Mercedes en Toyota (70%), Hyundai (55%), Mitsubishi (55%), Ford (45%), Nissan (35%) en Landrover (25%). Bovendien toont het experiment aan dat de gemiddelde zoektijd per autowebsite erg verschilt. De proefpersonen vonden de informatie het snelst op de website van Toyota (56,99 s), gevolgd door Citroën (57,24 s), Ford (64,36 s), Mitsubishi (73,25 s), Mercedes (74,1 s), Hyundai (78,46 s), Landrover (92,73 s) en Nissan (100,56 s). De graad van succes is ook afhankelijk van de taal waarin de informatie moest worden opgezocht: voor vijf van de acht websites werd de informatie vaker gevonden in de Nederlandstalige versie van de autowebsites dan in de Engelstalige versie. Tot slot werd ook de klikstroom geregistreerd. Op de Citröenwebsite hadden de proefpersonen slechts drie muisklikken nodig om de informatie te vinden. Bij Landrover, Mercedes, Mitsubishi en Toyota hadden ze er vier nodig, terwijl voor Nissan en Ford respectievelijk vijf en zes klikken nodig waren. Bij Hyundai waren er zelfs zeven klikken nodig. Informatie vinden over dit actuele onderwerp op een snelle en efficiënte manier is dus nog steeds niet eenvoudig. Door de enquête werd duidelijk dat geslacht, computervaardigheden en gemiddelde tijd gespendeerd aan de computer inderdaad een invloed uitoefenen op de resultaten, terwijl de variabele leeftijd van weinig belang is. Uit het onderzoek kunnen een aantal algemene richtlijnen voor de ontwikkeling van websites worden gehaald. Opdat de websitebezoekers de informatie snel zouden vinden, moet scrollen worden vermeden. Websitebouwers houden het best ook rekening met de duidelijkheid en de positionering van hyperlinks zodat vermeden wordt dat webbezoekers vaker dan nodig moeten klikken.
Automerk. --- Experiment. --- Gebruiksvriendelijkheid. --- Hyperlinks. --- Klikstroom. --- Navigatie. --- Studie in de meertalige communicatie. --- Website usability.
Choose an application
Doelstelling: Deze masterproef wil de gebruiksvriendelijkheid van vergelijkbare websites nagaan. Die bruikbaarheid wordt aan de hand van de parameters succespercentage, zoektijd, klikstroom getest voor de homepage, de navigatie en de lay-out van de websites. Middelen of methode: In eerste instantie werden de websites van drie internationale spoorwegmaatschappijen - de NMBS, de Duitse Spoorwegen en de Nederlandse Spoorwegen – geanalyseerd aan de hand van het advies uit de literatuur. Op basis daarvan werden vijf hypotheses geformuleerd, die in een experiment getest worden. In dat experiment kregen twintig subjecten de opdracht om op de betreffende websites de minimumhuurprijs per dag voor een fiets in het station en de terugbetalingsvoorwaarden van een Global Pass te zoeken. Met behulp van het programma Morae werd nagegaan of bezoekers die informatie kunnen vinden op de drie websites en hoeveel seconden en muisklikken ze daarvoor nodig hebben. Er werd gecontroleerd voor een eventueel leereffect en taalverschillen Nederlands-Duits. Resultaten: Uit het experiment blijkt dat de Duitse spoorwegen de meest gebruiksvriendelijke website heeft. Dit toonden zowel het succespercentage, de zoektijd, het aantal muiskliks als de beoordelingen van de respondenten in een enquête aan. De website van de Nederlandse Spoorwegen is de minst gebruiksvriendelijke website. Het experiment bevestigt dat websites vaak gebruiksvriendelijker zijn als het advies uit de literatuur gevolgd wordt tijdens het ontwerpproces, maar dat deze factor niet allesbepalend is.
Experiment. --- Gebruiksvriendelijkheid. --- Homepage. --- Klikstroom. --- Lay-out. --- Navigatie. --- Studie in de meertalige communicatie. --- Succespercentage. --- Website. --- Zoektijd.
Choose an application
Doelstelling: Deze masterproef wil nagaan of er een invloed is van ervaring bij het navigeren op het web. De belangrijkste kenmerken bij het navigeren zijn efficiëntie en effectiviteit. Dit onderzoek wil nagaan of er een relatie bestaat tussen deze twee kenmerken en de ervaring van de proefpersonen. Middelen of methode: Er werd een experiment uitgevoerd met 19 proefpersonen die op 5 Belgische bankwebsites de basisrentevoet en het telefoonnummer van de helpdesk moesten opzoeken. De proefpersonen werden onderverdeeld in twee groepen, namelijk ervaren en onervaren webgebruikers. Ze werden geselecteerd op leeftijd, waarbij we aannemen dat de oudere groep minder ervaren is. Dat bleek ook uit de afsluitende vragenlijst waarin hen gevraagd werd naar hun internetgebruik. Met behulp van het programma Morae werd nagegaan of de proefpersonen vlot de informatie kunnen vinden op de websites. Het programma registreerde hoeveel tijd en muisklikken ze nodig hadden om de taken tot een goed einde te brengen. Resultaten: Uit het experiment blijkt dat er een relatie bestaat tussen de ervaring van de testpersonen en de tijd die ze nodig hadden om de juiste info te vinden. De deelnemers uit deze testgroep die aangaven zelden of nooit het internet te gebruiken hadden meer tijd nodig om de taken te voltooien. Bij het analyseren van de muisklikken bleek dat de deelnemers uit de oudere groep gemiddeld meer muisklikken nodig hadden om de juiste info te vinden dan de deelnemers uit de jongere groep.
Ervaring. --- Experiment. --- Gebruiksvriendelijkheid. --- Klikstroom. --- Navigatie. --- Studie in de meertalige communicatie. --- Usability. --- Website. --- Zoektijd.
Choose an application
Doelstelling: Deze masterproef wil nagaan hoe gebruiksvriendelijk het Hnet is (het intranet van de Hogeschool Gent) en hoe de veronderstelde doelgroepen tegenover het Hnet staan. De gebruiksvriendelijkheid en attitudes worden gemeten op verschillende niveaus: de algemene structuur, degebruiksvriendelijkheid op paginaniveau en op tekstniveau. Middelen of methode: Op basis van de belangrijkste richtlijnen uit de literatuur, werd in eerste instantie een algemeen evaluatiemodel opgemaakt, dat vervolgens gebruikt werd om het Hnet te evalueren. In tweede instantie werd een enquête afgenomen bij 15 personeelsleden en 15 studenten, de belangrijkste doelgroepen van het Hnet. De enquête was als volgt opgevat: (1) een zoektaak om vertrouwd te raken met het Hnet; (2) de eigenlijke enquête, waarbij de proefpersonen een score moesten geven op verschillende usabilityaspecten van het Hnet; (3) een kort interview, waarin gepeild werd naar de zoekstrategie en de problemen die de proefpersonen ondervonden. Resultaten: Uit de algemene evaluatie op basis van de belangrijkste usabilityrichtlijnen uit de literatuur blijkt dat er nog heel wat werkpunten zijn aan het Hnet. De voornaamste zijn de algemene structuur, de gebruikte hyperlinks, het kleurgebruik en de zoekmachine. Diezelfde aandachtspunten komen ook naar voren in de enquête en de interviews: de gemiddelde waarden voor het Hnet op het vlak van gebruiksvriendelijkheid liggen tussen waarde 1 (zeer negatief) en 3 (neutraal). De Kruskal-Wallis test heeft aangewezen dat er zo goed als geen significante verschillen in waardering zijn tussen de verschillende groepen (mannen vs. vrouwen, administratief personeel vs. docenten vs. studenten, frequente Hnet gebruikers vs. niet-frequente Hnet gebruikers enz.).
Enquête. --- Gebruiksvriendelijkheid. --- Hnet. --- Interview. --- Intranet. --- Navigatie. --- Studie in de meertalige communicatie. --- Usability. --- Website.
Choose an application
Doelstelling: Deze masterproef wil de gebruiksvriendelijkheid van vier Vlaamse hogeschoolwebsites nagaan: www.khbo.be, www.artesis.be, www.hogent.be en www.arteveldehs.be. Die bruikbaarheid wordt getest aan de hand van de parameters succespercentage, zoektijd en aantal kliks. Middelen of methode: De websites werden in eerste instantie geanalyseerd aan de hand van de richtlijnen uit de literatuur. Op basis daarvan werden vijf hypothesen opgesteld, waarvan er vier met een experiment en een met een vragenlijst getest werden. In het experiment kregen twintig personen de opdracht om op de betreffende websites de openingsuren van een studentenrestaurant en de naam van een studentenbelegeider te zoeken. Ze kregen per opdracht maximaal twee minuten zoektijd. Met behulp van het programma Morae werd onderzocht hoe succesvol de proefpersonen waren (effectiviteit) en hoeveel tijd en kliks ze nodig hadden (efficiëntie). Na het experiment werd hen een vragenlijst voorgelegd, waarin naar een aantal persoonlijke kenmerken gevraagd werd en waarin de proefpersonen konden aangeven wat ze van de bezochte websites vonden (tevredenheid). Resultaten: Uit het experiment blijkt dat Hogeschool Gent de meest gebruiksvriendelijke website heeft. Dit toonden het succespercentage en de zoektijd aan. Er moet wel opgemerkt worden dat alle testpersonen met deze website vertrouwd waren voor ze aan het experiment deelnamen. Verder toont het experiment aan dat de website van KHBO zeer gebruiksvriendelijk is en dat de website van de Artesis Hogeschool de slechtste resultaten boekt. Het experiment bevestigt dat het volgen van het advies uit de literatuur vaak tot een gebruiksvriendelijkere website leidt, maar dat deze factor niet allesbepalend is.
Aantal kliks + klikstroom. --- Experiment. --- Gebruiksvriendelijkheid. --- Homepage. --- Lay-out. --- Navigatie. --- Studie in de meertalige communicatie. --- Succespercentage. --- Usability. --- Website. --- Zoektijd.
Choose an application
Eindelijk is deze usability-bijbel in het Nederlands beschikbaar! Duizenden zo niet tienduizenden webbouwers, -schrijvers en -marketeers over de hele wereld kennen het boek en zijn er laaiend enthousiast over. Zo enthousiast dat ze er in hun dagelijks werk continu rekening mee houden. 'Don't make me think' is immers het criterium om een website te beoordelen: zodra een gebruiker ook maar een seconde moet nadenken als hij op een site zit, heb je als webbouwer iets fout gedaan! Het risico dat die potentiële klant je site verlaat, is dan namelijk levensgroot . En dat risico wil geen enkele webbouwer lopen! 'Don't make me think' is dus een absolute musthave voor iedereen die professioneel met websites bezig is!Bron : http://www.boekenbank.be
Programming --- websites --- usability (informatica) --- Computer architecture. Operating systems --- online advertising --- Site Web Website --- Internet Internet --- Informatica --- Internet --- Websites --- Gebruik --- Gebruikersonderzoeken --- Zoekmachineoptimalisatie --- Gebruiksvriendelijkheid --- SEO --- Website --- Gebruikersonderzoek
Listing 1 - 10 of 15 | << page >> |
Sort by
|