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Katsushika, Hokusai, --- Criticism and interpretation. --- Fuji, Mount (Japan)
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"Even a fleeting glimpse of Mount Fuji's snow-capped peak emerging from the clouds in the distance evokes the reverence it has commanded in Japan from ancient times. Long considered sacred, during the medieval era the mountain evolved from a venue for solitary ascetics into a well-regulated pilgrimage site. With the onset of the Tokugawa period, the nature of devotion to Mount Fuji underwent a dramatic change. Working people from nearby Edo (now Tokyo) began climbing the mountain in increasing numbers and worshipping its deity on their own terms, leading to a widespread network of devotional associations known as Fujikō. In Faith in Mount Fuji Janine Sawada asserts that the rise of the Fuji movement epitomizes a broad transformation in popular religion that took place in early modern Japan. Drawing on existing practices and values, artisans and merchants generated new forms of religious life outside the confines of the sectarian establishment. Sawada highlights the importance of independent thinking in these grassroots phenomena, making a compelling case that the new Fuji devotees carved out enclaves for subtle opposition to the status quo within the restrictive parameters of the Tokugawa order. The founding members effectively reinterpreted materials such as pilgrimage maps, talismans, and prayer formulae, laying the groundwork for the articulation of a set of remarkable teachings by Jikigyō Miroku (1671-1733), an oil peddler who became one of the group's leading ascetic practitioners. His writings fostered a vision of Mount Fuji as a compassionate parental deity who mandated a new world of economic justice and fairness in social and gender relations. The book concludes with a thought-provoking assessment of Jikigyō's suicide on the mountain as an act of commitment to world salvation that drew on established ascetic practice even as it conveyed political dissent. Faith in Mount Fuji is a pioneering work that contains a wealth of in-depth analysis and original interpretation. It will open up new avenues of discussion among students of Japanese religions and intellectual history, and supply rich food for thought to readers interested in global perspectives on issues of religion and society, ritual culture, new religions, and asceticism"--
Mountain worship --- Fuji, Mount (Japan) --- Religious life and customs.
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Fuji, Mount (Japan) --- Geishas in art. --- Geishas --- Painting, Japanese --- In art.
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Katsushika, Hokusai, --- Themes, motives. --- Fuji, Mount (Japan) --- Fuji-yama (Japon) dans l'art --- In art --- drawing and drawing techniques --- tekenkunst --- Hokusai --- Japan --- drawing techniques --- drawing [image-making]
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Lorsqu'il en entreprit la publication, Hokusaï venait de terminer les « Trente six vues du Fuji », parmi lesquelles « La grande vague au large de Kanawaga » admirée par les Impressionnistes et qui inspira Claude Debussy. L'intervention de Hokusai dans cette oeuvre dépasse largement son génie de dessinateur et l'inspiration d'un observateur habité par la beauté multiple du monde. Non seulement chaque composition - c'est-à-dire chaque page - est d'une inspiration renouvelée et surprenante, mais la force de l'amour quasi mystique qui lie l'homme et la montagne touche notre émotion et surprend nos conceptions esthétiques. Les lettres de Hokusai - qui ont été sauvées du temps et des incendies d'ateliers - révèlent l'attention qu'il portait non seulement à la gravure mais à l'impression : tout particulièrement aux passages de noir (seule couleur utilisée dans ces trois volumes) dont les dégradés - objets d'indications très précises du peintre - permettent de mieux comprendre la vie subtile qui se déroule de page en page. Hanté par le thème de cette montagne sacrée , Hokusai confie en 1834 à un groupe d'imprimeurs de Edo le projet des « Cent Vues ». Il n'a qu'une exigence « que la gravure soit confiée à Egawa Tomekichi dont il sait qu'il ne trahira pas son trait ni la complexité de ses compositions. Les trois volumes du « Fugaku Hyakkei » seront donc gravées entre 1834 et 1840 par Egawa qui contribuera ainsi au testament artistique du « vieux fou de dessin » puisque c'est ainsi que Hokusai se nomme lui-même. Un additif sous forme de cahier séparé retrace l'histoire technique et artistique des « Cent Vues » dont chacune est reproduite séparément avec les indications qu'elle comporte. L'ensemble est replacé dans l'oeuvre et la vie de Hokusai. La traduction des préfaces figure également dans ce cahier ainsi que des indications sur les premiers collectionneurs. http://www.dessinoriginal.com/product.php?id_product=1718&id_lang=2
Drawing, Japanese --- Engraving, Japanese --- Dessin japonais --- Gravure japonaise --- Katsushika, Hokusai, --- Art, Japanese --- Art graphique --- Gravure --- Paysage (thème) --- Hokusai, Katsushika --- Criticism and interpretation --- Fuji, Mount (Japan) --- Japon --- Katsushika, Hokusai, - 1760-1849 --- Katsushika, Hokusai, - 1760-1849. - Thirty-six views of Mt. Fuji
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J6212.10 --- Japan: Art and antiquities -- painting and drawing -- ukiyo-e -- themes and subjects -- landscapes, views --- Color prints, Japanese --- Japanese color prints --- Dorhout, Marten --- Art collections --- Fuji, Mount (Japan) --- Fuji-san (Japan) --- Fuji-yama (Japan) --- Fujiyama (Japan) --- Mount Fuji (Japan) --- Suji Mountain (Japan) --- In art
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