Listing 1 - 10 of 99 << page
of 10
>>
Sort by
Dispositio : problematic ordering in French Renaissance literature.
Author:
ISBN: 9789004163058 9004163050 Year: 2007 Volume: 157 Publisher: Leiden Brill

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
La littérature française du XVIe siècle
Author:
ISBN: 2200212569 9782200212568 Year: 1995 Volume: *3 Publisher: Paris Armand Colin

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Writing the Renaissance : essays on sixteenth-century French Literature
Authors: ---
ISBN: 091705881X 9780917058813 Year: 1992 Volume: 77 Publisher: Lexington (Ky.): French Forum,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
La satire dans tous ses états : le "meslange satyricque" à la Renaissance française
Author:
ISBN: 9782600012904 2600012907 Year: 2009 Volume: 92 Publisher: Genève : Droz,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

La satire, peut-être plus que d’autres formes littéraires, profite considérablement de la renaissance de la culture et des lettres gréco-latines qui marque le seizième siècle. Lucilius, Perse, Horace, Juvénal et Lucien de Samosate deviennent les principaux modèles à suivre des humanistes. La satire est sans aucun doute la forme d’expression par excellence du syncrétisme de la Renaissance, lequel combine érudition humaniste et verve populaire, ambitions morales et comique parfois grossier, objectifs pédagogiques et divertissement, ou encore douceur horatienne et indignation juvénalesque. Ce sont bien ces contrastes, résumés dans la formule horatienne du ridentem dicere verum, qui donnent naissance à une écriture engagée et néanmoins esthétique. En se déliant de ses racines génériques, la satura romaine, la satire s’ouvre notamment aux textes en prose mais aussi au drame satyrique grec, aux farces et sotties médiévales ou bien au coq-à-l’âne. Ainsi s’en trouve enrichi le discours satirique qui, fondé sur la varietas et l’hybriditas, produit un véritable amalgame des traditions antique, médiévale et italienne, et se pose en technique parasitaire de tous les genres. En s’étalant du théâtre de Pierre Gringore à la Satyre Ménippée, les études éditées par Bernd Renner définissent une poétique de la satire et constituent un nouveau plaidoyer pour la satirologie

L'amateur de livres. Précédé du Bibliomane, de Bibliographie des fous et De la monomanie réflective
Authors: ---
ISBN: 9782859202200 285920220X Year: 1993 Publisher: Pantin Le Castor astral

Emergence du sujet : de l'Amant vert au Misanthrope
Authors: --- ---
ISBN: 2600009965 9782600009966 Year: 2005 Volume: 73

Clio au Parnasse : naissance de l'"histoire littéraire" française aux XVIe et XVIIe siècles
Author:
ISBN: 2745310909 9782745310903 Year: 2006 Volume: 59 Publisher: Paris : Editions Honoré Champion,


Book
Littérature française. 2 : De Villon à Ronsard : XVe-XVIe siècles
Authors: ---
ISBN: 2700305132 9782700305135 Year: 1986 Volume: 2 Publisher: Paris Arthaud

High anxiety : masculinity in crisis in Early Modern France
Author:
ISBN: 0943549914 0943549922 9780943549927 Year: 2002 Volume: 59 Publisher: Kirksville, Mo. Truman State University Press

Sounding objects : musical instruments, poetry, and art in Renaissance France
Author:
ISBN: 9781442628199 1442628197 9780802090140 0802090141 1442659629 Year: 2007 Publisher: Toronto, [Ontario] ; Buffalo, [New York] ; London, [England] : University of Toronto Press,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

"In Sounding Objects, Carla Zecher studies the representation of musical instruments in French Renaissance poetry and art, arguing that the efficacy of these material objects as literary and pictorial images was derived from their physical characteristics and acoustic properties, as well as from their aesthetic product." "Sounding Objects is concerned with ways in which musical culture provided poets with a rich, nuanced vocabulary for reflecting on their own art and its roles in courtly life, the civic arena, and salon society. Poets not only depicted the world of musical practice but also appropriated it, using musical instruments figuratively to establish their literary identities. Drawing on music treatises and archival sources as well as poems, paintings, and engravings, this study aims to enrich our understanding of the interplay of poetry, music, and art in this period, and highlights the importance of musical materiality to Renaissance culture."--Jacket.

Listing 1 - 10 of 99 << page
of 10
>>
Sort by