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French (1)


Year
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2019 (1)

2007 (1)

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La didactique du français oral au Québec
Authors: --- ---
ISBN: 2760518906 1435683099 9781435683099 9782760518902 9782760514188 2760514188 9782760514188 Year: 2007 Volume: 24 Publisher: Québec [Que.] Presses de l'Université du Québec

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Abstract

Dans la francophonie et plus particulièrement au Québec, l’oral occupe maintenant une place certaine en didactique du français. D’abord, en enseignement du français, langue d’enseignement, l’oral est une compétence disciplinaire considérée comme un objet d’enseignement à part entière. Ensuite, dans les autres disciplines scolaires, l’oral est considéré comme une compétence transversale et un médium d’enseignement au service de ces autres disciplines. Néanmoins, la définition même de la didactique de l’oral, son enseignement et ses enjeux, sous différents aspects – cognitif, linguistique, politique et social – ont toujours suscité des préoccupations chez les chercheurs et les enseignants. Sur quels acquis repose la didactique du français oral au Québec, du préscolaire au secondaire, à travers les divers courants, approches et modes? Trois voix tenteront de répondre à la question.


Book
Rhapsodie
Authors: --- ---
ISBN: 9027262926 9789027262929 9789027202208 9027202206 Year: 2019 Publisher: Amsterdam Philadelphia

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Abstract

This monograph describes the development of Rhapsodie, a 33,000-word syntactic and prosodic treebank of spoken French created with the aim of modeling the interface between prosody, syntax and discourse in spoken French. Theoretical foundations and methodological choices are presented and discussed, and compared with other contemporary approaches. Why is a data-driven instead of a corpus-based approach necessary when one wants to model and analyze discourse without neglecting the features typical of everyday speech, in order to capture not only what we say but also how we say it? How can one show that verbal exchange operates as a collaborative enterprise and how can the specific syntactic and prosodic markers of this collaboration be merged? The description proposed in this collective book is of interest for specialists of spoken French studies, and also for scholars who would like to extend Rhapsodie-like annotation schemes to other languages.

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