Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|
Choose an application
This book examines key characteristics of Alfred Jarry's subversive poetics through an analysis of the Almanachs du Pere Ubu and addresses their role within the European avant-garde. It discusses the Almanacs as literary representatives of Montmartre's humoristic cabaret culture.
Experimental drama, French --- Jarry, Alfred, --- French experimental drama --- Poetics --- Poetry --- French drama --- History and criticism --- Technique --- Criticism and interpretation. --- Poetics. --- Théâtre expérimental --- Poétique --- History and criticism. --- Histoire et critique --- Jarry, Alfred
Choose an application
The Panic Theatre is a set of plays conceived by Fernando Arrabal between 1957 and 1966, the author's first years in Paris. Composed at the zenith of the avant-garde movement, they convey a radically new and challenging theatricality whose cornerstone is their ceremonial shape. The plays' underlying panic ceremony is thoroughly studied in light of Arrabal's programmatic text Le Panique, that singles out three key concepts responsible for artistic creation: memory, chance and confusion. This study shows how memory determines the plays' departure from mimesis and how chance articulates the materials recalled from memory into precisely arranged plots. Furthermore, subjects, objects, spatial-temporal frames and words are subject to confusion, in an attempt to create an utterly innovative form of theatre. This group of seemingly heterogeneous plays is given theoretical coherence and consistency by placing the idea of panic at the centre of a great formal experimentation. Diego Santos Sánchez is a full-time researcher at the Universitat Autònoma de Barcelona.
Arrabal, Fernando --- Arrabal --- Criticism and interpretation. --- Experimental drama, French --- History and criticism. --- French experimental drama --- French drama --- Artistic Creation. --- Avant-Garde Movement. --- Avant-Garde. --- Ceremonial Language. --- Chance. --- Confusion. --- Dramaturgy. --- European Theatre. --- Fernando Arrabal. --- Memory. --- Panic Theatre. --- Paris. --- Teatro Pánico. --- Theatrical Innovation. --- Theatricality.
Choose an application
Le sait-on assez ? À l’exception notable de Robbe-Grillet, qui fut pourtant le principal fédérateur et publiciste du groupe, tous les écrivains liés au Nouveau Roman ont au cours des années 1960, voire durant les deux décennies suivantes, écrit des fictions pour la radio. Certains quelques-unes (Claude Simon, Michel Butor, Nathalie Sarraute), d’autres plus d’une quinzaine (Robert Pinget, Claude Ollier). À côté d’eux, le lecteur rencontrera Beckett, précurseur atypique du Nouveau Roman, Marguerite Duras, Jean Thibaudeau, inscrit à ses débuts en 1960 dans le sillage formaliste du Nouveau Roman. Car, au-delà de la short list labellisée par le colloque de Cerisy de 1971, l’étiquette du Nouveau Roman a plus largement renvoyé à un « air du temps » expérimental du roman contemporain, respiré à l’époque par beaucoup. Autant de parcours, autant de rapports à la radio et à l’écriture audio, dont les contributeurs de cet ouvrage s’attachent à explorer les facettes, les uns sur le mode panoramique de regards d’ensemble, les autres par des études d’œuvres particulières. Certains écrivains s’inscrivent sans peine dans le moule de la « pièce radiophonique » (Beckett, Sarraute, Pinget), qu’ils utilisent surtout comme un instrument de dialogue ; les autres s’en émancipent allègrement et veulent « dresser l’oreille » de l’auditeur à l’écoute du matériau sonore, stimulant l’émergence en Allemagne du Neues Hörspiel vers 1965. Car le phénomène est international, incluant aussi la Grande-Bretagne. Quelle est la contribution propre des auteurs du Nouveau Roman, comme groupe, à l’art de la fiction radiophonique ? Que deviennent dans leurs œuvres ses idées sur la littérature, ses refus de « notions périmées » (personnage, histoire, engagement…), ses principes de réflexivité et de dénonciation des illusions du langage et de la représentation ? Au croisement de l’histoire littéraire, de l’histoire de la radio et d’une esthétique des formes et des médias, Aventures radiophoniques du Nouveau Roman dessine les parcours des uns et des autres, montre ce qui les apparente et ce qui les spécifie, explore des œuvres saluées par la presse. Tout un patrimoine de talents et de grandes productions à (re)découvrir.
New novel (Literary movement) --- Experimental fiction, French --- French fiction --- Experimental drama, French --- Radio plays, French --- Radio and literature --- Literature and radio --- Poetry and radio --- Radio and poetry --- French radio plays --- French experimental drama --- French experimental fiction --- Antinovel (Literary movement) --- Nouveau roman (Literary movement) --- History and criticism --- Audio adaptations --- History --- Conferences - Meetings --- Nouveau roman --- Roman expérimental français --- Roman français --- Théâtre expérimental français --- Audiodrames français --- Radio et littérature --- Authors, French. --- French literature. --- Radio and literature. --- Radio broadcasting. --- Histoire et critique --- Adaptations audio --- Histoire --- 1900-1999 --- France. --- Radio broadcasting --- Literature --- French drama --- French literature --- Literary movements --- France
Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|