Listing 1 - 10 of 21 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
The innovative French media artist and prankster-provocateur Fred Forest first gained notoriety in 1972 when he inserted a small blank space in Le Monde, called it 150 cm 2 of Newspaper (150 cm 2 de papier journal), and invited readers to fill in the space with their own work and mail their efforts to him. In 1977, he satirized speculation in both the art and real estate markets by offering the first parcel of officially registered "artistic square meters" of undeveloped rural land for sale at an art auction. Although praised by leading media theorists -- Vilem Flusser lauded Forest as "the artist who pokes holes in media"--Forest's work has been largely ignored by the canon-making authorities. Forest calls himself "France's most famous unknown artist." In this book, Michael Leruth offers the first book-length consideration of this iconoclastic artist, examining Forest's work from the 1960s to the present. Leruth shows that Forest chooses alternative platforms (newspapers, mock commercial ventures, video-based interactive social interventions, media hacks and hybrids, and, more recently, the Internet) that are outside the exclusive precincts of the art world. A fierce critic of the French contemporary art establishment, Forest famously sued the Centre Pompidou in 1994 over its opaque acquisition practices. After making foundational contributions to Sociological Art in the 1970s and the Aesthetics of Communication in the 1980s, the pioneering Forest saw the Internet as another way for artists to bypass the art establishment in the 1990s. Arguing that there is a strong utopian quality in Forest's work, Leruth sees this utopianism not as naive or conventional but as a reverse utopianism: rather than envisioning an impossible ideal, Forest reenvisions and probes the quasi-utopia of our media-augented everyday reality.
Art vidéo --- Média --- Sociologie de la communication --- Forest, Fred
Choose an application
Fred Forest s'est imposé comme le tout premier artiste vidéo en France et comme le pionnier du Net Art. Il s'est employé à mener des expérimentations continues, explorant les capacités expressives des nouveaux médias de communication : la vidéo, le téléphone, la télévision, le câble, le fax, le minitel etc. Il était prévisible que cet artiste des réseaux et du numérique se retrouve impliqué sur ce nouveau support que l'on nomme le web ou encore le cyberespace. Nombreuses illustrations en noir et blanc. (Copié du site "http://www.editions-harmattan.fr")
Art moderne --- Vidéo --- Forest, Fred --- Forest, Fred, --- Art --- Art numérique --- Art vidéo --- Communication --- Internet --- Multimédia --- Vidéo art --- Video art --- Computer art --- Social aspects --- Art vidéo. --- Art numérique. --- Net art. --- Art sociologique (mouvement artistique) --- Esthétique. --- Video art - France - Catalogs --- Computer art - France - Catalogs --- Art - Social aspects - France - Catalogs --- Forest, Fred, - 1933- - Catalogs --- Forest, Fred, - 1933 --- -Art --- -Art moderne --- -Art vidéo.
Choose an application
Sociology of culture --- Art --- Fischer, Hervé --- Forest, Fred --- Thenot, Jean-Paul
Choose an application
Le Monde, au sujet de l'art contemporain, écrit le 4 avril 2000 : Lettres ouvertes au ministre, polémiques, soupçons, malentendus, rien n'a manqué ces derniers mois. Au-delà des questions administratives, le débat porte sur un point capital : quelle doit être l'ampleur de l'intervention étatique dans le champ de la création ? Les artistes sont de plus en plus nombreux à regretter d'avoir pour interlocuteurs les " inspecteurs à la création " de la Délégation aux Arts Plastiques, qu'ils soupçonnent de clientélisme et dénoncent le manque de transparence. Ce livre tend à révéler les limites et les contradictions d'un système qui ne peut plus perdurer sous la forme élitaire actuelle au profit d'une poignée de privilégiés, toujours les mêmes, qui bénéficient de la complaisance et de la manne publique. Lutte du pot de terre contre le pot de fer, il s'agit de la description par le menu de mon procès jusqu'en Conseil d'État contre le Centre Georges Pompidou, et à travers lui contre les institutions publiques de l'art contemporain pour leur refus de transparence sur les acquisitions et leur manquement au respect de la loi de 78 sur la comptabilité publique. Au-delà de l'art, la démarche engagée ici se veut avant tout une démarche citoyenne posant la vraie question de l'utilisation des fonds publics et celle de la mission de la culture dans une démocratie.
Art --- Art and state --- Art and society --- Art, Modern --- Marketing --- Economic aspects --- Forest, Fred, --- Trials, litigation, etc --- Centre Georges Pompidou --- Art - France - Marketing --- Art and state - France --- Art and society - France --- Art, Modern - 20th century - Economic aspects --- Forest, Fred, - 1933- - Trials, litigation, etc --- Art [Modern ] --- 20th century --- France --- Trials, litigation, etc. --- Forest, Fred, - 1933-
Choose an application
Boissier, Jean-Louis --- Chatonsky, Gregory --- Chevalier, Miguel --- Couchot, Edmond --- Bret, Michel --- Giovanelli, Jean-Pierre --- Forest, Fred --- Kowalski, Piotr --- Lavaud, Sophie --- Tramus, Marie-Hélène
Choose an application
Art --- video art --- performance art --- protesting --- easel paintings [paintings by form] --- Conceptual --- Fischer, Hervé --- Forest, Fred --- Thenot, Jean-Paul --- paintings [visual works]
Listing 1 - 10 of 21 | << page >> |
Sort by
|