Listing 1 - 10 of 13 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Deze roman over de geschiedenis van de filosofie is een spannend verhaal, een detective en een filosofiegeschiedenis in één : een intrigerende roman die iedereen zal aanspreken die iets over zichzelf en de wereld om zich heen wil leren.
History of philosophy --- Scandinavian literature --- filosofie (themawoord fictie) --- Filosofie met kinderen --- Filosofie
Choose an application
Verzameling filosofische gesprekken met kinderen uit groep 8 en de brugklas.
Filosoferen met kinderen --- Lager onderwijs --- 5e leerjaar lager onderwijs --- 6e leerjaar lager onderwijs --- Secundair onderwijs --- Brugklas (Nederland) --- 478.9 --- Basisonderwijs --- Filosofie met kinderen --- Filosoferen : gesprekken --- Overige vormingsgebieden
Choose an application
filosofie --- filosofen --- filosoferen met kinderen --- 110 --- Descartes, René --- Filosofie --- Nietzsche, Friedrich Wilhelm --- Plato --- Socrates --- filosofie - inleidingen --- Wijsbegeerte ; inleidingen --- Philosophy --- Filosofie met kinderen --- filosofie: kinderen
Choose an application
#PBIB:+111.94 --- Filosofie --- Lezen --- 478.9 --- Filosoferen met kinderen --- Verhalen --- Vakdidactiek : Godsdienst / Zedenleer / Filofosie : Lager onderwijs --- Overige vormingsgebieden --- filosoferen met kinderen --- filosofie (themawoord fictie) --- Didactics of philosophy --- Dutch literature --- Filosofie met kinderen
Choose an application
Dit is in eerste instantie een bundel verhalen die kinderen prikkelt tot nadenken over fundamentele vragen. Door de toevoeging van verwerkingsvragen en toelichtingen is dit boek teven te gebruiken als een methode die een verband legt tussen de natuurlijke kinderlijke interesse in verschillende levensvragen en het belang van het beter denken en communiceren. De karakters in de verhalen worden geboeid door het anders denken, het classificeren van de dingen, het uitvinden van woorden en het spelen met taal. Zonder er erg in te hebben treft de lezer zichzelf in gedachten aan, in verwondering. Hoe snel zijn gedachten? Wat is omkeerbaar en wat niet? Is het mogelijk om een nieuw betekenisvol woord uit te vinden? Hoe komt het dat een deel van mij iets wil en een ander deel iets anders? Wat kan wel en wat kan niet geteld worden? Kunnen we beloond worden voor het feit dat we geboren zijn? Waarom vergeten we dingen die we willen onthouden en herinneren we de dingen waar we niet om geven of die we willen vergeten?
Cognitive psychology --- filosofie --- Didactics of philosophy --- Philosophy --- filosoferen met kinderen --- Filosofie ; basisonderwijs --- Filosofie ; kinderen --- #PBIB:+111.94 --- Filosofie --- 476.8 --- 478.9 --- Basisonderwijs --- Filosoferen met kinderen --- Filosofie met kinderen --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- 157.9 --- 476 --- Filosoferen ; basisonderwijs --- Filosoferen met kinderen ; basisonderwijs --- Verhalen : filosoferen --- filosofie: basisonderwijs --- filosofie: kinderen --- Vakdidactiek : Godsdienst / Zedenleer / Filofosie : Lager onderwijs --- didactiek basisonderwijs - geestelijke stromingen --- Overige vormingsgebieden --- toegepaste filosofie
Choose an application
De Amerikaanse filosoof Gareth Matthews (1929) is gespecialiseerd in het filosoferen met jonge kinderen, een betrekkelijk jong aandachtsgebied binnen de filosofie. De stukken in dit boek vormen een bewerking van gesprekken die hij gedurende een jaar heeft gevoerd met een groep leerlingen van acht tot elf jaar. Uitgaande van situaties die aansluiten bij de belevingswereld van de kinderen, komen tal van filosofische problemen aan de orde, varierend van praktische ethiek tot de voorwaarden voor zekere kennis. De auteur laat zien dat deze jonge kinderen enthousiast doordenken over filosofische vragen. Zij blijken niet alleen abstracte redeneringen te kunnen begrijpen, ook maken ze, vaak zonder het te beseffen, zelf gebruik van 'volwassen' filosofische redeneerschema's. Kortom, Matthews beschouwt hen als serieuze en interessante gesprekspartners, wier filosofische capaciteiten vaak onderschat worden. Door de toegankelijke stijl is het boek interessant voor iedereen die meer wil weten over 'filosoferen met kinderen'.
#PBIB:+111.92 --- #gsdbf --- 433.9 --- filosoferen met kinderen --- 478 --- Filosoferen-kinderen --- Filosofie met kinderen --- 478.9 --- filosoferen: kinderen --- Vakdidactiek : Godsdienst / Zedenleer / Filofosie : Achtergrondinformatie --- jokken, sinterklaas, zakgeld, overige onderwerpen --- Vormingsgebieden --- Cognitive psychology --- filosofie --- Didactics of primary education --- Didactics of philosophy --- toegepaste filosofie
Choose an application
Waar was ik voor ik geboren werd? Was God vroeger getrouwd met een mevrouw? En had hij kinderen? Wat waren de hobbys van de eerste mens? Dood zijn, duurt dat lang? Waarom mogen kinderen geen koning zijn? Waarom leggen mensen geen eieren? Breek jij ook je hoofd over alles en nog wat? Heb ook jij van die onmogelijke vragen in je hoofd? Vragen waarop je het antwoord niet kent. Vragen waarbij zelfs je ouders, juf of meester met hun mond vol tanden staan. Dan vind je dit zalige boek vol piekervragen vast heel boeiend. Want hier ontdek je grappige, logische, gekke, lieve en vooral duidelijke antwoorden op nieuwsgierige vragen! Voor Waarom? ging Kolet Janssen op zoek naar de diepste vragen van kinderen. Ook voor volwassenen is het niet altijd makkelijk om op deze vragen te antwoorden. Daarom dit boek, om van tijd tot tijd door te nemen, inspiratie op te doen, alleen of samen te lezen.
Philosophy --- Didactics of religion --- toegepaste filosofie --- filosoferen met kinderen --- Geloofsopvoeding --- Godsdienst --- Geloofsleer --- C3 --- geloofsleven --- jeugdliteratuur --- kinderen --- 235 --- 245 --- Geloofsleven --- Godsdienstige opvoeding --- Levensbeschouwelijke opvoeding --- Morele opvoeding --- Weetjes --- 070 --- 041 --- 433 )* OPVOEDING IN DE PRAKTIJK --- God --- Jezus --- bijbel --- dieren --- dood --- engelen --- goed --- kindervragen --- kwaad --- leven --- mensen --- pijn --- ruimte --- universum --- Filosoferen met kinderen --- Wetenschappen --- 235.0 --- Kunst en cultuur --- Christendom ; geloofsleven --- Bundels van gemengde inhoud --- Filosofie ; kinderen --- filosofie --- Filosofie met kinderen --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Man --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Verpleegkunde --- Volwassene
Choose an application
In november 1997 verscheen Socrates op de speelplaats. Filosoferen met kinderen in de praktijk (Richard Anthone en Freddy Mortier). Na deze grondige inleiding is er nu ook nood aan praktisch bruikbaar materiaal in het Nederland. Nous is het meest recente verhaal van de Amerikaan Matthew Lipman. Hier staat het ethisch onderzoek centraal. Nous, een jonge giraffe, heeft leren praten. Daardoor raakt ze vervreemd van haar soortgenoten en keren ze haar de rug toe. Nous logeert nu bij de houders van Pixie. Ze gaat samen met Pixie naar school. In de klas wordt er veel gefilosofeerd en komt het verschil tussen moreel onderricht en ethisch onderzoek aan bod. Er worden criteria gezocht voor goed moreel handelen en voor het nemen van morele beslissingen. Nous vindt dit reuzefijn want nu weet ze hoe ze haar eigen groot probleem moet oplossen. De handleiding bij Nous is bedoeld om de gebruiker te begeleiden bij het voorbereiden van FMK-sessie. De belangrijkste ethisch-filosofische thema's van het verhaal worden hierin dieper uitgewerkt.
#PBIB:+111.94 --- Filosofie --- filosoferen met kinderen --- 476.8 --- didactiek --- 170 --- 478.9 --- Filosoferen met kinderen --- Lager onderwijs --- ethiek --- filosofie --- kinderen --- morele vorming --- pedagogiek --- 110 --- Ethiek --- Verhalen --- Beslissen --- Denken --- Deugd --- Eerlijkheid --- Emoties --- Geluk --- Goed en kwaad --- Groei --- Kwaad --- Liegen --- Ontrouw --- Oordelen --- Rechtvaardigheid --- Redeneren --- Solidariteit --- Stelen --- Verbeelding --- Verwondering --- Vriendschap --- Filosofie met kinderen --- 101 --- Kinderen --- Normalisatie --- Opvoeding --- filosoferen: kinderen --- Vakdidactiek : Godsdienst / Zedenleer / Filofosie : Lager onderwijs --- didactiek basisonderwijs - geestelijke stromingen --- Overige vormingsgebieden --- Wijsbegeerte ; inleidingen --- (zie ook: sociale rechtvaardigheid) --- Didactics of primary education --- Didactics of philosophy --- toegepaste filosofie --- 5e leerjaar lager onderwijs --- 6e leerjaar lager onderwijs --- #BSCH: vak: filosofie
Choose an application
In 1997 verscheen Socrates op de speelplaats, een boek over theorie en praktijk van het filosoferen met kinderen en jongeren, bedoeld als leidraad en hulp voor zowel beginners als gevorderden in het domein. Eén van de pioniers van het filosoferen met kinderen in Nederland, dr. Pieter Mostert, voorspelde toen dat dit boek een 'blijvende' waarde zou hebben. Dit werd bevestigd: er verschenen drie drukken van dit boek en bijna tien jaar na verschijnen is er nog steeds vraag naar. Dit bewijst de nood aan en belangstelling voor literatuur over filosoferen met kinderen.Het boek is nu herzien. Zo bleek het logicadeel een te zware dobber. Het is sterk ingekort en vereenvoudigd, maar niet verwijderd. Logica blijft immers onmiskenbaar van belang bij het filosoferen. Ook het praktijkgedeelte was aan opfrissing toe. Ten slotte werden de bijlagen, met onder meer een overzicht en bespreking van de bestaande literatuur en websites over kinderfilosofie, en met een lijst van kinderboeken die stof kunnen leveren voor filosofische discussies met kinderen, grondig geactualiseerd. (Bron: covertekst)
Pedagogiek en onderwijskunde --- Psychologische pedagogiek. --- Filosofie --- Kinderen. --- Onderwijs --- Didactiek. --- Didactics of philosophy --- filosofie --- filosoferen met kinderen --- jeugdliteratuur --- didactiek --- Didactics of primary education --- Filosofie ; kinderen --- 1:37 --- #PBIB:+111.92 --- 478.9 --- Filosoferen met kinderen --- Filosofie met kinderen --- Logisch denken --- Socrates --- Waarden --- Wiskunde --- 110 --- filosoferen : jongeren (ler) --- 073412.jpg --- Filosofie en onderwijs --- Vakdidactiek : Godsdienst / Zedenleer / Filofosie : Achtergrondinformatie --- Overige vormingsgebieden --- Children and philosophy --- toegepaste filosofie --- Lager onderwijs --- Gesprekstechnieken --- Denken --- Logica --- Kennistheorie --- Morele opvoeding --- Ethiek --- #BSCH: vak: filosofie --- Gesprekstechniek --- Logica (redeneerkunst) --- Oudheid --- China --- Godsdienst --- Sport --- Duurzaamheid --- Psychologie --- Sociologie --- Romeinse Rijk --- Hellenisme --- Griekenland --- Hellas --- Man --- Film --- Literatuur --- Muziek --- Schilderkunst --- Cultuur --- Tekenkunst --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Technologie --- Voeding --- Maatschappij --- Verpleegkunde --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie --- Drank --- Gezondheid --- Volwassene --- Vrouw --- Kennisleer
Choose an application
Pjoki Teer schrijft problemen op ballonnen, prikt ze door, dan zijn ze opgelost. Is dat een oplossing? Wanneer niet en wanneer wel? Boy sorteert mensen? Kan dat? Mag dat? Wie was de oudste vragensteller? Wat zijn jouw eigen ontdekkingen? Hoe zie jij de dood? Een leerlingenboek met een kloeke handleiding. Dit boek kan beschouwd worden als een vervolg op ´Klein maar dapper´ : verhalen en opdrachten om met kinderen (vanaf 10 jaar) te filosoferen. De verhalen vertonen een doorlopende lijn. Het boekje is geheel geïllustreerd (kleur). Bij het boekje is een aparte handleiding leverbaar.
Filosofie --- Niet-confessionele zedenleer --- Niet-confessionele zedenleer. --- Kinderen. --- Basisonderwijs. --- Didactics of secundary education --- filosofie --- Didactics of philosophy --- filosoferen met kinderen --- #PBIB:+111.94 --- filosoferen --- 433.9 --- didactiek --- 478.9 --- Filosoferen met kinderen --- Filosoferen (kinderen) --- Filosofie met kinderen --- Kind --- 157.9 --- 476 --- Filosoferen ; basisonderwijs --- Filosoferen met kinderen ; basisonderwijs --- Filosoferen met kinderen : didactiek --- Verhalen : filosoferen --- filosoferen: kinderen --- Vakdidactiek : Godsdienst / Zedenleer / Filofosie : Lager onderwijs --- jokken, sinterklaas, zakgeld, overige onderwerpen --- Overige vormingsgebieden --- (zie ook: kunst (kinderen)) --- toegepaste filosofie --- Cognitieve opvoeding --- Kinderen --- Lager onderwijs --- Basisonderwijs --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie
Listing 1 - 10 of 13 | << page >> |
Sort by
|