Narrow your search
Listing 1 - 9 of 9
Sort by
Film culture reader
Author:
ISBN: 9780815411017 0815411014 Year: 2000 Publisher: New York (N.Y.) : Cooper Square publishers,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

The British avant-garde film 1926 to 1995 : an anthology of writings
Author:
ISBN: 9781860200045 Year: 1996 Publisher: Luton : University of Luton press,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Experimental cinema, the film reader
Authors: ---
ISBN: 9780415277877 0415277868 9780415277860 0415277876 Year: 2002 Publisher: London ; New York, NY : Routledge,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Les formes du montage dans le cinéma d’avant-garde
Authors: ---
ISBN: 9782753529007 2753529000 Year: 2014 Volume: *21 Publisher: Rennes : Presses universitaires de Rennes,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

L'ouvrage montre comment les conceptions du montage mises au point dans les années 1920 par S. Eisenstein et D. Vertov sont repensées et prolongées par les cinéastes d'après 1945, et comment se poursuit leur évolution jusqu'aux années 2000 chez des cinéastes et artistes aux approches aussi riches et variées que celles de C. Fontaine, A. Gimel, P. Grandrieux ou P. Tscherkassky. Aux antipodes du montage transparent élaboré par le cinéma traditionnel, se sont développées dans le champ du cinéma d'avant-garde des formes de montage qui affirment au contraire leur faculté à dissocier plutôt qu'à assembler, se dotant ainsi de vertus critiques à l'égard des totalités classiques. Nourrie notamment par la réflexion de Theodor W Adorno sur les concepts de dislocation et de dissonance en art, cette étude se propose d'interroger ces formes en ternes de passage dune esthétique positiviste à une esthétique de la négativité, soit le renversement de la totalité. de l'unité et de la continuité en leur exact contraire : le fragment, l'hétérogène et la discontinuité. Nous verrons comment les conceptions du montage mises au point dans les années 1920 par Sergueï M Eisenstein et Dziga Vertov sont repensées et prolongées par les cinéastes d'après 1945 (Stan Brakhage, Jonas Mekas, Paul Sharits. Peler Kubelka, Kurt Kren...) et comment se poursuit leur évolution jusqu'aux années 2001), chez des cinéastes et artistes aux approches aussi riches et variées que celles de Rose Lowder. Cécile Fontaine, Augustin Gimel. Philippe Grandrieux, Ange Leccia ou Peter Tscherkassky. Avec leurs films, le (dé)montage se propage à toutes les dimensions du cinéma (récit, figuration, structure, dispositif), illimitant les formes pour les ouvrir ainsi aux principes de non-fini et d'infini.


Book
Flesh cinema : the corporeal turn in American avant-garde film
Author:
ISBN: 9780719091919 9780719088803 0719088801 0719091918 9780719088612 0719088615 Year: 2014 Publisher: Manchester : Manchester University Press,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Explores the groundbreaking representation of the body in experimental films of the 1960s and 1970s. Focusing on sexually explicit films by Andy Warhol, Barbara Rubin, Stan Brakhage, Carolee Schneemann, Yoko Ono and Paul Sharits, this book demonstrates how experimental cinema not only transformed American visual culture, but also the lives of those who created it. By situating these films in relation to the civil rights and sexual liberation movements, Flesh Cinema investigates how social politics continue to inform their meaning.--Provided by publisher.


Book
Le film et son double : boniment, ventriloquie, performativité
Author:
ISBN: 9782940159932 2940159939 Year: 2017 Publisher: Genève : MAMCO, Musée d'art moderne et contemporain,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Déplacé de la salle à l'écran de l'ordinateur, dissocié de son dispositif technologique traditionnel, le film rencontre aujourd'hui de subtiles métamorphoses. Il semble persister sous son avatar numérique à la manière d'une promesse, d'un fantôme ou d'un double. On observe en effet dans le champ du cinéma expérimental et de l'art contemporain de nombreuses stratégies artistiques qui tentent de remplacer le film par un simple énoncé sous la forme de conférences illustrées, de lectures ou de performances. Peut-on faire un film avec des mots ? 'Le Film et son double' se propose d'étudier le devenir performatif du cinéma à travers cinq catégories spéculatives : le film papier, le film script, le film conférence, le film boniment, le film mouvement. Un film peut-il exister sous la forme d'un collage ou d'une suite visuelle ? Le script peut-il se substituer à l'œuvre ? Une conférence est-elle un film performatif ? Peut-on pénétrer dans l'écran pour raconter une fable ? Les mouvements sociaux d'occupation des places relèvent-ils du cinéma vivant ? Au fil de cet ouvrage sont étudiées des oeuvres du cinéma classique (Sacha Guitry) ou moderne (Marguerite Duras, Jean Eustache, Marcel Hanoun), du champ expérimental (Hollis Frampton, Isidoro Valcárcel Medina) ou du mouvement lettriste (Isidore Isou, Roland Sabatier) ainsi que des performances d'artistes contemporains (Tony Conrad, Rabih Mroué, Peter Miller). Deux études consacrées respectivement aux apports du lettrisme et à la disparition du projectionniste complètent cette enquête. Le cinéma à venir sera-t-il performatif ?

Indiscretions : avant-garde film, video, and feminism
Author:
ISBN: 0585023735 9780585023731 0253337437 0253205875 9780253337436 9780253205872 Year: 1990 Volume: v. 12 Publisher: Bloomington : Indiana University Press,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Indiscretions follows the path of U.S. avant-garde film and video from the underground of the 1960s to the academy of the 1980s. Patricia Mellencamp traces and charts the intersections of Lacanian psychoanalysis and the desiring male subject, Roland Barthes and texts of pleasure, Michel Foucault and the disciplinary society, the grotesque body and Mikhail Bakhtin, the rhizomatic alogic of Gilles Deleuze and Felix Guattari, and the female subject of feminist film theory. She creates a dialogue among theory and popular culture and politics through inventive readings of the films of Owen Land, Hollis Frampton, Ken Jacobs, Bruce Conner, Robert Nelson, Michael Snow, Yvonne Rainer, and Sally Potter, and videotapes by Ant Farm, TVTV, Michael Smith, William Wegman, and Cecelia Condit.


Book
Experimental film and anthropology
Authors: ---
ISBN: 9780857854438 9780857854421 0857854429 0857854437 Year: 2014 Publisher: London ; New York : Bloomsbury Academic,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Experimental Film and Anthropology urges a new dialogue between two seemingly separate fields. The book explores the practical and theoretical challenges arising from experimental film for anthropology, and vice versa, through a number of contact zones: trance, emotions and the senses, materiality and time, non-narrative content and montage. Experimental film and cinema are understood in this book as broad, inclusive categories covering many technical formats and historical traditions, to investigate the potential for new common practices. An international range of renowned anthropologists, film scholars and experimental film-makers engage in vibrant discussion and offer important new insights for all students and scholars involved in producing their own films. This will be indispensable reading for students and scholars in a range of disciplines including anthropology, visual anthropology, visual culture and film and media studies.


Book
Alternative projections : experimental film in Los Angeles 1945-1980
Authors: --- ---
ISBN: 086196909X 9780861969098 9780861967155 0861967151 Year: 2015 Publisher: New Barnet, Herts, [England] : John Libbey Publishing,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Alternative Projections: Experimental Film in Los Angeles, 1945-1980 is a groundbreaking anthology that features papers from a conference and series of film screenings on postwar avant-garde filmmaking in Los Angeles sponsored by Filmforum, the Getty Foundation, and the University of Southern California's School of Cinematic Arts, together with newly-commissioned essays, an account of the screening series, reprints of historical documents by and about experimental filmmakers in the region, and other rare photographs and ephemera. The resulting diverse and multi-voiced collection is of great importance, not simply for its relevance to Los Angeles, but also for its general discoveries and projections about alternative cinemas.

Keywords

Experimental films --- Avant-garde films --- Experimental videos --- Personal films --- Underground films --- Motion pictures --- Video art --- History and criticism. --- Experimental films. --- Experimentalfilm. --- Geschichte 1945-1980. --- California --- Los Angeles, Calif. --- USA. --- United States. --- AB --- ABSh --- Ameerika Ühendriigid --- America (Republic) --- Amerika Birlăshmish Shtatlary --- Amerika Birlăşmi Ştatları --- Amerika Birlăşmiş Ştatları --- Amerika ka Kelenyalen Jamanaw --- Amerika Qūrama Shtattary --- Amerika Qŭshma Shtatlari --- Amerika Qushma Shtattary --- Amerika (Republic) --- Amerikai Egyesült Államok --- Amerikanʹ Veĭtʹsėndi͡avks Shtattn --- Amerikări Pĕrleshu̇llĕ Shtatsem --- Amerikas Forenede Stater --- Amerikayi Miatsʻyal Nahangner --- Ameriketako Estatu Batuak --- Amirika Carékat --- AQSh --- Ar. ha-B. --- Arhab --- Artsot ha-Berit --- Artzois Ha'bris --- Bí-kok --- Ē.P.A. --- EE.UU. --- Egyesült Államok --- ĒPA --- Estados Unidos --- Estados Unidos da América do Norte --- Estados Unidos de América --- Estaos Xuníos --- Estaos Xuníos d'América --- Estatos Unitos --- Estatos Unitos d'America --- Estats Units d'Amèrica --- Ètats-Unis d'Amèrica --- États-Unis d'Amérique --- Fareyniḳṭe Shṭaṭn --- Feriene Steaten --- Feriene Steaten fan Amearika --- Forente stater --- FS --- Hēnomenai Politeiai Amerikēs --- Hēnōmenes Politeies tēs Amerikēs --- Hiwsisayin Amerikayi Miatsʻeal Tērutʻiwnkʻ --- Istadus Unidus --- Jungtinės Amerikos valstybės --- Mei guo --- Mei-kuo --- Meiguo --- Mî-koet --- Miatsʻyal Nahangner --- Miguk --- Na Stàitean Aonaichte --- NSA --- S.U.A. --- SAD --- Saharat ʻAmērik --- SASht --- Severo-Amerikanskie Shtaty --- Severo-Amerikanskie Soedinennye Shtaty --- Si͡evero-Amerikanskīe Soedinennye Shtaty --- Sjedinjene Američke Države --- Soedinennye Shtaty Ameriki --- Soedinennye Shtaty Severnoĭ Ameriki --- Soedinennye Shtaty Si͡evernoĭ Ameriki --- Spojené obce severoamerick --- Spojené staty americk --- SShA --- Stadoù-Unanet Amerika --- Stáit Aontaithe Mheirice --- Stany Zjednoczone --- Stati Uniti --- Stati Uniti d'America --- Stâts Unîts --- Stâts Unîts di Americhe --- Steatyn Unnaneysit --- Steatyn Unnaneysit America --- SUA --- Sŭedineni amerikanski shtati --- Sŭedinenite shtati --- Tetã peteĩ reko Amérikagua --- U.S. --- U.S.A. --- United States of America --- Unol Daleithiau --- Unol Daleithiau America --- Unuiĝintaj Ŝtatoj de Ameriko --- US --- USA --- Usono --- Vaeinigte Staatn --- Vaeinigte Staatn vo Amerika --- Vereinigte Staaten --- Vereinigte Staaten von Amerika --- Verenigde State van Amerika --- Verenigde Staten --- VS --- VSA --- Wááshindoon Bikéyah Ałhidadiidzooígí --- Wilāyāt al-Muttaḥidah --- Wilāyāt al-Muttaḥidah al-Amirīkīyah --- Wilāyāt al-Muttaḥidah al-Amrīkīyah --- Yhdysvallat --- Yunaeted Stet --- Yunaeted Stet blong Amerika --- ZDA --- Združene države Amerike --- Zʹi͡ednani Derz͡havy Ameryky --- Zjadnośone staty Ameriki --- Zluchanyi͡a Shtaty Ameryki --- Zlucheni Derz͡havy --- ZSA --- ABŞ --- Amerikanʹ Veĭtʹsėndi͡avks Shtattnė --- É.-U. --- ÉU --- Saharat ʻAmērikā --- Spojené obce severoamerické --- Spojené staty americké --- Stáit Aontaithe Mheiriceá --- Wááshindoon Bikéyah Ałhidadiidzooígíí

Listing 1 - 9 of 9
Sort by