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Venues de très loin, certaines images ont durablement façonné notre imaginaire : celles de l'exilé, du réfugié ou encore du migrant, participent de cette structuration et font ainsi partie de notre patrimoine mental. Leur diffusion fut assurée par les contes et les légendes, par les chants, les prières et les comptines mais aussi par des représentations visuelles qui, au fil du temps, en ont précisé les contours. Les religions ont fourni les récits nécessaires pour que s'édifie une puissante iconographie de l'exil. Adam et Ève chassés du Paradis, La Fuite en Égypte, L'Exode, sont autant d'exemples que Duccio, Giotto, Masaccio ou Fra Angelico… vont peindre sur les murs des églises ou des monastères. Dans la folle accélération qui caractérise les temps modernes, émerge une iconographie considérable de la fuite, de l'errance et de l'exclusion, provoquées par les guerres, les régimes de terreur ou la pénurie. Les peintres et les photographes, de Marc Chagall à Robert Capa, s'emparent du sujet et accueillent dans leurs œuvres ces « rayés de l'histoire » au destin aussi incertain qu'éprouvant. Les vidéos et les installations de nombreux artistes contemporains interrogent très opportunément aujourd'hui un phénomène qui ne cesse de prendre de l'ampleur. Mona Hatoum, Francis Alÿs, Kimsooja, Adrian Paci, Mohamed Bourouissa, Barthélémy Toguo, Zineb Sedira… et bien d'autres encore, produisent des œuvres riches de sens dans lesquelles les notions de frontières et d'identité font l'objet d'un traitement qui peut fluctuer entre le documentaire et le récit fictionnel et poétique.
Exile (Punishment) in art --- Exiles in art --- Refugees in art --- Emigration and immigration in art --- Art --- art [fine art] --- exile [sociological concept] --- refugees --- art [discipline] --- maatschappij
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This volume presents for the first time a study of the interface between exile and travel within the context of exile from Nazi Germany. The nineteen essays share the overarching aim to compare the tropes of travel and exile as generators of a critical discourse and as central categories within German exile, in particular literature, music and film. The essays are guided by powerful questions: How does travel compare to exile, and how much overlap is there between these two categories? How do exiles travel, as practitioners of displacement? Or rather, to what extent does the concept of travel apply to the exilic predicament? Do the terms “exile” and “travel” still have validity in our postmodern era of cosmopolitanism, ever increasing mobility, the embrace of otherness, and tourism? How does exile literature in which travel is thematized compare to the tradition(s) of travel writing? And how are the critical moments of leavetaking, re-membering home, and return imagined and narrated? The essays feature numerous German and Austrian authors, musicians, and filmmakers and lend fresh insights into German Exile and the field of Exile Studies at large.
Exiles --- Exiles in art --- Exiles in literature --- Exiles' writings, German --- Travel writing --- History --- Germany --- Exiles in art. --- Exiles in literature. --- Exiles' writings, German. --- Travel writing. --- Travel. --- German literature --- Thematology --- Art --- anno 1940-1949 --- anno 1930-1939 --- German exiles' writings --- Authorship --- Travel --- Persons --- Third Reich, 1933-1945 --- Exiles - Germany - History - 20th century --- Germany - History - 1933-1945
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Cet ouvrage prolonge la réflexion amorcée par Vincent Meessen dans l'exposition Blues Klair devenu un lieu d'une mise à l'épreuve de l'Histoire au présent. Une série d'essais sonde l'actualité des survivances héritées de la réalite coloniale, des alliances et métissages dans le temps et l'espace à travers le filtre de la couleur bleue. Immersion poétique, plastique, rythmique, et discursive dans la couleur de l'histoire, Blues Klair tente quelques pistes d'élucidation des pulsions de conquête, de classification et d'embaumement propres à la modernité coloniale occidentale. De nombreuses illustrations et plusieurs essais inédits revisitent les composantes de cette exposition articulée autour de trois parcours d'exils : afro-americain, européen et caribéen à la fin des années soixante. Des voix, des sons, des formes reclament le blues de l'exil, poétique et politique dediées aux harmoniques de l'écart. Publié suite à l'exposition éponyme à la galerie Leonard & Bina Ellen, Universite Concordia, Montreal, en 2018. Les travaux de Vincent Meessen (né en 1971 à Baltimore, vit et travaille à Bruxelles) portent sur la construction de la modernité occidentale, entre réalisme et rhétorique coloniale. A travers différentes formes médiatiques (vidéo, installation, impression, musique...), il remet en lumière des pans oblitéres de la mémoire coloniale. L'opposition entre fait et fiction, l'interêt pour le récit spéculatif ou pour nos facultés d'interpretation sont autant de motifs récurrents au sein de son travail artistique et para-curatorial.
Meessen, Vincent, --- Colonialisme --- Meessen, Vincent --- Art, Modern --- History in art --- Colonization in art --- Exiles in art --- Blues (Music) in art --- Meessen, Vincent, - 1971- - Exhibitions --- Meessen, Vincent, - 1971- - Expositions --- Meessen, Vincent, - 1971 --- -Meessen, Vincent, - 1971 --- -Colonialisme --- -Art, Modern
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Publié suite à l'exposition éponyme en 2019, qui a rassemblé plus de 100 œuvres du Malmö Konstmuseum réalisées entre 1880 et aujourd'hui, ce catalogue interroge le rôle de l'institution muséale et de ses collections vis-à-vis des phénomènes de migration et d'exil, partant de la démarche radicale du directeur du musée, Ernst Fischer, qui, en 1945, avait transformé le musée en un refuge pour les survivants des camps de concentration allemands, mais aussi de la collection lettone du musée, composée d'œuvres d'art acquises par solidarité avec la jeune nation balte et ses exilés How have artists over the past 150 years related to migration and exile ? And what role can a museum play in times of mass migration ? Taking as its starting point the 2019 exhibition 'Migration : Traces in an Art Collection', which featured more than a hundred works from Malmö Konstmuseum made between 1880 and today, this publication brings to light the radical approach of museum director Ernst Fischer, who in 1945 transformed the museum into a refugee shelter for survivors of German concentration camps. It also highlights the museum's long-forgotten Latvian Collection, comprised of art acquired in solidarity with the young Baltic nation and its exiles. Contrasting works by exiled artists such as Sonia Delaunay-Terk, Lotte Laserstein, Endre Nemes, and Peter Weiss further animate the discussion, as do the geopolitical concerns of Pia Arke, Öyvind Fahlström, and Charlotte Johannesson. Correspondingly, a conversation with the exhibition's curators foregrounds the ways in which today's artists reflect upon and articulate experiences of migration. Together, these re-readings of the collection and its potential contribute to an urgent debate on the role of museums in our time
Emigration and immigration in art --- Exiles in art --- Museums --- Social aspects --- Migration --- Musée --- Malmö --- Art --- art [fine art] --- wars --- migration [function] --- art collections --- exile [sociological concept] --- Malmö Art Museum --- Museums - Social aspects --- art [discipline]
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"'Though home is a name, a word, it is a strong one', said Charles Dickens, 'stronger than magician ever spoke, or spirit answered to, in strongest conjuration.' The ancient Greek word nostos, meaning homecoming or return, has a commensurate power and mystique. Irish philosopher-poet John Moriarty described it as 'a teeming word... a haunted word... a word to conjure with'. The most celebrated and culturally enduring nostos is that of Homer's Odysseus who spent ten years returning home after the fall of Troy. His journey back involved many obstacles, temptations, and fantastical adventures and even a katabasis, a rare descent by the living into the realm of the dead. All the while he was sustained and propelled by his memories of Ithaca ('His native home deep imag'd in his soul', as Pope's translation has it). From Virgil's Aeneid to James Joyce's Ulysses, from MGM's The Wizard of Oz to the Coen Brothers' O Brother, Where Art Thou?, and from Derek Walcott's Omeros to Margaret Atwood's Penelopiad, the Odyssean paradigm of nostos and nostalgia has been continually summoned and reimagined by writers and filmmakers. At the same time, 'Ithaca' has proved to be an evocative and versatile abstraction. It is as much about possibility as it is about the past; it is a vision of Arcadia or a haunting, an object of longing, a repository of memory, 'a sleep and a forgetting'. In essence it is about seeking what is absent. Imagining Ithaca explores the idea of nostos, and its attendant pain (algos), in an excitingly eclectic range of sources: from Rebecca West's The Return of the Soldier and Remarque's All Quiet on the Western Front, through the exilic memoirs of Nabokov and the time-travelling fantasies of Woody Allen, to Seamus Heaney's Virgilian descent into the London Underground and Michael Portillo's Telemachan railway journey to Salamanca. This kaleidoscopic exploration spans the end of the Great War, when the world at large was experiencing the complexities of homecoming, to the era of Brexit and COVID-19 which has put the notion of nostalgia firmly under the microscope."--book jacket
Exiles in art. --- Exiles in art. --- Exiles in literature. --- Exiles in literature. --- Foyer dans l'art. --- Foyer dans la littérature. --- Guerre mondiale, 1914-1918 --- Home in art. --- Home in art. --- Home in literature. --- Home in literature. --- Homecoming in art. --- Homecoming in art. --- Homecoming in literature. --- Homecoming in literature. --- Influence (Literary, artistic, etc.). --- Nostos (The Greek word). --- Nostos (The Greek word). --- Retour au foyer dans l'art. --- World War, 1914-1918 --- Influence. --- Influence. --- 1914-1918.
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In recent years Culture Studies, Anthropology, German Studies, History, Political Psychology, and other fields have used the concept of 'exile' in close connection with terms like migration, border crossing, identity, and transnationality. Views of a homogeneous culture and of centricity collide with ideas like multiculturalism, pluralism, creolization, and the globalization of differences. A transit-culture, inhabited by the flaneur and the nomad, is supposed to have replaced citizenship in a nation. At the same time, there can be no doubt that the experience of those writers, artists and intellectuals who were driven out of Germany and Europe by the Nazis was in many ways unique. This book investigates the exile experience in a theoretical and comparative way by exploring the possibilities and limitations of concepts like diaspora, de-localization, and transit-culture for understanding the lives and works of German and Austrian refugees from Nazi persecution. It revisits the interaction of the exiles with the culture of their host countries in light of recent debates about migration and identity studies and it analyzes texts, paintings and other methods of artistic expression which connect the experience of the refugees of 1933 with postmodern notions of de-localization, hybridity, and marginalization.
Refugees --- Exiles --- World War, 1939-1945 --- Réfugiés --- Exilés --- 2ème guerre mondiale --- Congresses. --- Congrès --- Réfugiés --- Exilés --- 2ème guerre mondiale --- Congrès --- Exiles in art --- Exiles in literature --- Refugees in literature --- Comparative literature --- Thematology --- European literature --- Intertextuality --- Translating and interpreting --- Women and literature --- Women authors --- History and criticism --- Intellectuels allemands --- Guerre mondiale (1939-1945) --- Exil --- 1939-1945 (Guerre mondiale) --- Dans la littérature --- Dans l'art --- TRADUCTION ET INTERPRETATION --- FEMMES ET LITTERATURE --- LITTERATURE EUROPEENNE --- INTERTEXTUALITE --- CONGRES --- FEMMES ECRIVAINS --- HISTOIRE ET CRITIQUE
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Les contributions analysent le regard porté par des photographes, des peintres et des cinéastes sur des événements inscrits dans l'histoire. Une seconde partie s'intéresse à la réflexion d'artistes contemporains sur l'exil et la déportation. ©Electre 2015 Cet ouvrage reprend 11 communications faites par des historiens de l'art et des artistes lors du 3e séminaire Déplacements forcés et exils en Europe au XXe siècle organisé en 2012 à Perpignan autour du thème Images et représentations. Un premier volet est consacré à l'analyse des regards portés par des artistes, photographes, peintres, cinéastes, lors d'événements aujourd'hui inscrits dans l'histoire et à la transformation que leur fait subir le passage du temps. La Retirada et la Shoa sont au coeur de cette partie. Le deuxième volet est composé de réflexion d'artistes contemporains sur le phénomène de l'exil, qu'il concerne le Camp de Rivesaltes à travers la photo et le cinéma, l'exil catalan au feu du documentaire, la Shoah dans l'oeil de Godard ou le conflit bosniaque réfracté par la télé et reconstruit par la main du peintre. Une autre façon de pénétrer les tragédies du long XXe siècle à travers une riche iconographie et un DVD, La guerre est proche de Claire Angelini.
Migration. Refugees --- wars --- emigration --- refugees --- Art --- depictions [visual works] --- anno 1900-1999 --- Europe --- Exiles in art --- Deportation --- Concentration camps in art --- Refugees in art --- Refugees in motion pictures --- War and motion pictures --- Art, Modern --- Exil dans l'art --- Déportation --- Camps de concentration dans l'art --- Réfugiés dans l'art --- Réfugiés au cinéma --- Guerre et cinéma --- Themes, motives --- Thèmes, motifs --- Spain --- Espagne --- History --- Civil War, 1936-1939 --- Art and the war --- Histoire --- Art et guerre --- Déportation --- Réfugiés dans l'art --- Réfugiés au cinéma --- Guerre et cinéma --- Thèmes, motifs --- Art and the war. --- Internment camps in art --- Nazi concentration camps in art
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