Narrow your search
Listing 1 - 10 of 17 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Beoordelen in het onderwijs : een handleiding voor het construeren van toetsen en het evalueren van leerdoelen en onderwijsvormen
Authors: --- ---
ISBN: 9031315389 Year: 1993 Publisher: Houten Zaventem Bohn Stafleu Van Loghum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Kwaliteit van toetsing onder de loep : handvatten om de kwaliteit van toetsing in het hoger onderwijs te analyseren, verbeteren en borgen
Authors: --- ---
ISBN: 9789044132946 Year: 2015 Publisher: Apeldoorn/Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Kwaliteit van toetsing is een actueel en relevant onderwerp in het hoger onderwijs. De eisen die aan deze kwaliteit worden gesteld zijn terecht hoog: toetsing moet immers leiden tot zorgvuldige beslissingen over studenten. Het is echter een complexe taak voor opleidingen om deze toetskwaliteit te garanderen. Dit betekent dat de kwaliteit van de gebruikte toetsen, het toetsprogramma, het toetsbeleid, de toetsorganisatie en de toetsdeskundigheid van betrokkenen bij toetsing op orde moet zijn. Het boek heeft tot doel opleidingen in het hoger onderwijs handvatten te bieden om te werken aan de kwaliteit van toetsing. Om dit te bereiken wordt in dit boek op een onderbouwde en praktische wijze invulling gegeven aan het begrip toetskwaliteit. In dit boek wordt aangegeven wat hieronder wordt verstaan en hoe een opleiding dit kan vormgeven. Tegelijk wordt de methodiek De Toetsing Getoetst gepresenteerd. Met deze methodiek kunnen opleidingen met een systematisch stappenplan aan de slag met het analyseren en verbeteren van de kwaliteit van de toetsing binnen de eigen opleiding.www.maklu.be


Book
Examinatoren en examinandi: wie buist wie? : een pedagogische, juridische en menselijke leidraad bij het examineren in het hoger onderwijs
Authors: --- --- ---
ISBN: 9033445506 Year: 2000 Volume: 2,1 Publisher: Leuven/Leusden Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het afleggen, afnemen en beoordelen van examens en stages zorgt meer dan eens voor controversen tussen student, docent, ombudsman/vrouw en directie. Dit Cahier belicht deze problematiek op een pedagogische, juridische en menselijke manier. Het is een praktische leidraad, in vraagvorm geschreven.

Keywords

Evaluatietechnieken --- Lerarenopleiding --- Onderwijs. --- Algemeen. --- Didactics --- education --- evaluation --- examinations [documents] --- higher education --- School management --- Higher education --- examens --- HO (hoger onderwijs) --- Didactic evaluation --- organisatie --- ombudsdiensten --- Evaluatietechnieken ; hoger onderwijs --- Didactische evaluatie --- Onderwijsorganisatie --- Hoger onderwijs. Universitair onderwijs --- hoger onderwijs --- Evaluatietechnieken: hoger onderwijs --- Examens: hoger onderwijs --- recht --- student --- 371.27 --- C6 --- Vlaanderen --- examens (x) --- hoger onderwijs buiten de universiteit (x) --- #A0105A --- 725 Onderwijsrecht --- 780 Hoger onderwijs --- #KVHA:Examineren; hoger onderwijs --- #KVHB:Examineren --- #KVHB:Hoger onderwijs --- 371.2 --- 371.25 --- 378 --- 373 --- Willy Meeus, Hilde Stroobants, Christel Van Haecke en Herman Willems --- beroepsprocedures --- deliberaties --- didactiek --- evaluatie --- examencommissies --- lerarenopleiding --- ombudsman --- onderwijs --- pedagogie --- 454.4 --- Hoger onderwijs: examens --- onderwijsbeleid --- 378(05) --- 378.1 --- 489.5 --- 489.54 --- Examens --- Hoger onderwijs --- delibereren --- een pedagogische, juridische en menselijke leidraad bij het examineren in het hoger onderwijs --- examen --- examencommissie --- examineren --- hogescholen --- ombudsfunctie --- Beroepsprocedure --- Deliberatie --- Examen --- Examencommissie --- Examenreglement --- Examentransparantie --- Examineren --- Ombudsman --- Onderwijs --- hoger onderwijs : examineren (ler) --- 371.26 --- Beroepsprocedures --- Deliberaties --- Evaluaties --- Ombudsdienst --- Reglementen --- 489.53 --- Evaluatie --- Hoger onderwijs; Vlaanderen --- 371.27 Examens. Schriftelijke examens. Gestandaardiseerde proefwerken. Multiple choice. Objectieve studietoetsen. Studietoetsen. Examenvrees --- Examens. Schriftelijke examens. Gestandaardiseerde proefwerken. Multiple choice. Objectieve studietoetsen. Studietoetsen. Examenvrees --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- 371.21 --- 493.8 --- organisatie van het hoger onderwijs --- Studie en studieresultaten --- Examens (hoger onderwijs) --- Leren --- Studiebegeleiding --- Tests (geneeskunde) --- Test (geneeskunde) --- Hoger en universitair onderwijs


Book
Principes van beoordeling: methodiek en ethiek van selectie, examinering en evaluatie
Author:
ISBN: 9026515758 Year: 1999 Publisher: Lisse Swets & Zeitlinger


Book
Toetsen en beoordelen in zorg en welzijn. Praktische handleiding voor toetsen en beoordelen in competentiegericht onderwijs.
Authors: --- ---
ISBN: 9789031384464 Year: 2010 Publisher: Houten Bohn Stafleu Van Loghum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Begrippen en afkortingen1 Beoordelen, een begripsbepaling2 Competentiegericht toetsen en beoordelen3 De beoordelaar4 Kwaliteit van de examineringBijlage 1 Mbo-competentiesBijlage 2 Checklist voor de beoordelaar volgens de Wacker-methodeBijlage 3 Kwalificatiestructuur Gezondheidszorg en WelzijnBijlage 4 Reflectiemodel volgens KorthagenBijlage 5 STARRT-model om te gebruiken bij de reflectie op ontwikkelingsgerichte toetsenBijlage 6 De ABC-methodeBijlage 7 Beoordelingsformulier: reflectie op het beroepsbekwaam handelen


Book
Innovatief evalueren in het hoger onderwijs : leerwegonafhankelijk summatief toetsen
Authors: --- ---
ISBN: 9789020995787 Year: 2011 Publisher: Leuven LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Competentie-ontwikkelend onderwijs, aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt, flexibilisering, levenslang leren, een toenemende juridisering ... Dit zijn slechts enkele ontwikkelingen die het hoger onderwijs in een snel tempo drastisch veranderen. Toetsbeleid en toetspraktijken dienen aan te sluiten bij dit nieuwe hoger onderwijs.Innovatief evalueren in het hoger onderwijs gaat de mogelijkheden na van leerwegonafhankelijk summatief toetsen. Is leerwegonafhankelijk summatief toetsen een piste voor de toekomst? Wat zijn dimensies en kenmerken van leerwegonafhankelijke summatief toetsen? Hoe kan leerwegonafhankelijk summatief toetsen concreet worden vormgegeven? Wat zijn voor- en nadelen van leerwegonafhankelijk summatief toetsen? Wat zijn noodzakelijke onderwijskundige, juridische en beleidsmatige randvoorwaarden?


Book
Bekwaamheid op de proef gesteld : perspectieven op competentiegericht beoordelen
Authors: --- --- ---
ISBN: 9031346306 Year: 2006 Publisher: Houten Bohn Stafleu Van Loghum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit themaboek over competentiegericht beoordelen is gericht op het leerproces en de groei van de student, de aankomend professional. In dat leren zijn geen scherpe grenzen te trekken tussen formeel, non'formeel en informeel leren. Competentiegericht onderwijs is bedoeld om deze verschillende manieren van leren recht te doen, te stimuleren en leeromgevingen te verbinden. Dit themaboek bevat artikelen van verschillende auteurs die duidelijk maken dat er heel wat komt kijken bij het ontwerpen van goede beoordelingsvormen. Goed beoordelen is bovendien een vak apart: je bent niet zomaar een goede beoordelaar. (Bron: covertekst)


Book
Zicht op toetsen : toetsconstructie in het hoger onderwijs.
Author:
ISBN: 9023234642 Year: 1999 Publisher: Essen Van Gorcum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Onderwijs en toetsen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. . Toetsen sluiten doorgaans een onderwijsperiode af. Toetsen maken echter ook deel uit van het onderwijsproces. Een toets kan studenten in staat stellen doelmatiger te leren. Indien toetsen op een zorgvuldige wijze in het onderwijs worden geconstrueerd, vormen ze een middel om het leerproces van studenten te sturen. Met andere woorden, toetsen moeten niet worden gezien, en behandeld, als iets losstaands van onderwijs, ze vormen een integraal onderdeel van het onderwijsproces. Zicht op toetsen volgt een groep docenten die voor de taak staat een toets te construeren die aansluit op het gegeven onderwijs. Iedere stap van het toetsconstructie proces wordt uitgebreid besproken. Het constructieproces begint met het formuleren van de eindtermen en eindigt met het versturen van de uitslag aan studenten en de opleiding. Alle stappen van het constructieproces worden op een uitputtende manier behandeld.Dit boek is bedoeld voor docenten in het hoger onderwijs die op een zorgvuldige manier een toets willen construeren. Het is geen theoretisch boek; voorkennis is nauwelijks vereist. Noodzakelijke termen worden op een duidelijke manier uitgelegd met steeds een link naar de onderwijspraktijk van alledag.. Henk van Berkel heeft vijfentwintig jaar ervaring als onderwijskundige in het hoger onderwijs en is als universiteit hoofddocent werkzaam bij de Universiteit Maastricht. Hij heeft zijn inspiratie voor de inhoud van dit boek gehaald uit de talloze workshops die hij heeft gegeven in het hoger onderwijs. Daardoor is hij bekend met de praktische problemen die docenten ervaren bij het toetsconstructieproces. De inhoud van het boek biedt de oplossingen. (Bron: covertekst)


Book
Succesvol examineren in het hoger onderwijs
Authors: ---
ISBN: 9033426668 9789033426667 Year: 1992 Publisher: Leuven: Acco,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De examinator in het HO heeft tot taak op een efficiënte wijzede bekwaamheid te evalueren die een student in het door hem gedoceerde curriculumonderdeel verworven heeft. Dit boek wil examinatoren helpen om van elk examen een 'geslaagd' gebeuren te maken. Het beschrijft concreet en stapsgewijs de daarbij terespecteren geboden. Deze worden vervolgens nader toegelicht voor twee examenvormen, die met open en gesloten vragen. De uitwerking daarvan is respectievelijk gericht op het mondelinge en op het zgn multiple choice-examen. Omdat de meeste docenten met deze laatste examenvorm nog weinig vertrouwd zijn, wordt uitvoerig stilgestaan bij het redigeren van meerkeuzevragen en bij de kwaliteitsanalyse van het multiple choice-examen als geheel.

Keywords

evaluatie (onderwijs) --- examens --- HO (hoger onderwijs) --- Didactic evaluation --- vroedkundige opleiding --- didactiek --- Higher education --- Enseignement supérieur et universitaire --- Hoger en universitair onderwijs --- hoger onderwijs --- Education. --- 37.026 --- 371.27 --- 681.3*K32 --- #GBIB:CBMER --- #SBIB:37H0 --- Academic collection --- #KVHA:Didactiek --- #KVHA:Examineren; hoger onderwijs --- #KVHB:Examineren --- #KVHB:Hoger onderwijs --- 371.25 --- 378 --- 450 --- 489.54 --- examen --- examineren --- meerkeuzevragen --- onderwijs --- 484.4 ) * EVALUATIE - S.O. --- 371.26 --- Evaluaties --- Evaluatietechnieken --- Hoger onderwijs --- Onderwijs --- Onderwijsorganisatie --- 489.4 --- Activities, Educational --- Educational Activities --- Workshops --- Literacy Programs --- Training Programs --- Activity, Educational --- Educational Activity --- Literacy Program --- Program, Literacy --- Program, Training --- Programs, Literacy --- Programs, Training --- Training Program --- Workshop --- Students --- 371.21 --- Didaktiek--grondbeginselen --- Examens. Schriftelijke examens. Gestandaardiseerde proefwerken. Multiple choice. Objectieve studietoetsen. Studietoetsen. Examenvrees --- Computer and information science education: curriculum; self-assessment --- Pedagogie --- Didactische evaluatie --- Hoger onderwijs. Universitair onderwijs --- Onderwijs; algemeen --- Examens (hoger onderwijs) --- Examens --- education --- Lerarenopleiding --- Pedagogiek en onderwijskunde --- algemeen --- didactische principes --- algemeen. --- didactische principes. --- hoger onderwijs. --- 681.3*K32 Computer and information science education: curriculum; self-assessment --- 371.27 Examens. Schriftelijke examens. Gestandaardiseerde proefwerken. Multiple choice. Objectieve studietoetsen. Studietoetsen. Examenvrees --- 37.026 Didaktiek--grondbeginselen --- Hoger onderwijs. --- Algemeen. --- Didactische principes. --- Education --- 484.4 ) * EVALUATIE - S.O

Listing 1 - 10 of 17 << page
of 2
>>
Sort by