Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|
Choose an application
De beleidsvoering vanuit een ‘evidence-based' perspectief is de jongste decennia aan een opmars bezig. De vraag waar de beleidsvoerders de mosterd halen, treedt daarbij steeds prominenter op de voorgrond. In deze masterproef bekijken we twee administratieve hervormingen, namelijk Copernicus en Beter Bestuurlijk Beleid respectievelijk op federaal en Vlaams niveau. We trachten na te gaan waar de beleidsvoerders de nodig informatie halen tijdens de beleidsvoorbereidende fase om aan beleidsvoering te doen. Gezien het beperkte karakter van deze masterproef beperken we ons zowel in tijd als naar inhoud. Wat het tijdselement betreft beperken we ons tot de beleidsvoorbereidende fase, naar inhoud toe bestuderen we enkel het aspect van de structuurhervorming. In eerste instantie gaan we na of Copernicus en BBB ‘evidence-based' administratieve hervormingen zijn. Onderzoek naar het gebruik van wetenschappelijke studies, overleg met deskundigen en gebruik van beleidsevaluatie maakt het mogelijk te bepalen of beide hervomringen al dan niet evidence-based waren. Zowel tijdens de beleidsvoorbereidende fase voor de structuurhervormingen van Copernicus en BBB blijken diverse bronnen van ‘evidence' aangewend. Beide hervormingen vonden plaats in een context van specifieke gebeurtenissen, in de tijdsgeest van nieuwe managementideeën en met nieuwe partijen in de regering. Deze componenten van externe (maatschappelijke) druk bleken slechts gedeeltelijk een verklaring te zijn voor ‘evidence-based' administratieve hervormingen. Deze resultaten vloeien voort uit kwalitatieve onderzoeksmethoden, waarbij we ons enerzijds op documentanalyse baseerden en anderzijds op semi-gestructureerde diepte-interviews met kabinetsmedewerkers, ambtenaren, deskundigen en initiators van de hervormingen. Verder onderzoek moet het mogelijk maken ‘evidence-based' policy-making (EBPM) beter te begrijpen en verklarende factoren voor het leergedrag van beleidsvoerders te ontleden.
Choose an application
Romania is an active player in various international higher education areas, while undergoing a series of higher education reforms within its national framework. The Higher Education Evidence Based Policy Making: a necessary premise for progress in Romania project was implemented by the Executive Agency for Higher Education, Research, Development and Innovation Funding (UEFISCDI) in the timeframe February 2012 – February 2014, being co-financed by the European Social Fund through the Operational Programme “Administrative Capacity Development”. The project aimed to increase the capacity of public administration for evidence-based policy making in the field of higher education, while focusing on good practices at international level and impact assessment. With the contribution of the national and international experts, the project has generated a number of analysis and studies on the existing higher education public policies (quality assurance, internationalisation, equity, data collection, the Bologna Process, financing of higher education). Based on the results of the project, the book will reunite a number of policy research articles which would tap into the innovative aspects of the project's activities and provide a concise overview of what good practices can be drawn from the empirical research conducted in this project. The book will therefore aim to improve the information on Romanian higher education reforms, as well as on the concrete evidence-based policy proposals which could be transformed into future policy solutions in the Romanian higher education system.
Education. --- Higher Education. --- Educational Policy and Politics. --- International and Comparative Education. --- Education, Higher. --- Education --- Enseignement supérieur --- Social Sciences --- Theory & Practice of Education --- Education, Higher --- College students --- Higher education --- International education. --- Comparative education. --- Educational policy. --- ducation and state. --- Higher education. --- Education and state. --- Postsecondary education --- Universities and colleges --- Education policy --- Educational policy --- State and education --- Social policy --- Endowment of research --- Education, Comparative --- Global education --- Intellectual cooperation --- Internationalism --- Children --- Education, Primitive --- Education of children --- Human resource development --- Instruction --- Pedagogy --- Schooling --- Students --- Youth --- Civilization --- Learning and scholarship --- Mental discipline --- Schools --- Teaching --- Training --- Government policy --- History --- International education . --- Higher Education --- Educational Policy and Politics --- International and Comparative Education --- International higher education arena --- Higher education reforms --- UEFISCDI --- Evidence-based policy making --- Higher education in Romania --- Higher education public policies
Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|