Listing 1 - 10 of 11 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Evidence based werken in de zorg voor jeugd? Maar wat met vragen als: in wiens handen werken interventies; wat kenmerkt effectieve professionals; wat is de invloed van de werkalliantie van professionals en cliënten; waarom werken interventies, en onder welke condities... wat betekent dit alles voor de manier waarop we hulp moeten organiseren en beroepskrachten moeten opleiden?In 5 bijdragen belichten de auteurs: De samenhang tussen werkzame factoren, met nadruk op kenmerken van effectieve professionals en het belang van cliënt-hulpverlener-alliantie (Huub Pijnenburg) - Vernieuwende opvattingen over inrichting van contextuele jeugdzorg en niet-vrijblijvende samenwerking bij complexe hulpvragen (Jo Hermanns) - Mogelijkheden voor effectiviteitsverbetering, waaronder aandacht voor implementatie van effectieve interventies (Tom van Yperen) - Recente ontwikkelingen in het denken over evidence based practice en de zoektocht naar een werkzame alliantie tussen praktijk en wetenschap (Giel Hutschemaekers) - De samenhang tussen een integrale visie op jeugdzorg, belangen van overheden, en dimensies in werk en opleiding van beroepskrachten (Adri van Montfoort)
Sociale agogiek --- Jeugdwerk- en beleid. --- Jeugdzorg --- Bijzondere jeugdbijstand --- Evidence-based practice --- Jeugdhulpverlening --- 374.33 --- Evidence based --- Jeugdzorg : hulpverlening --- jeugdzorg --- Jeugdzorg ; methodiek --- 362.7 --- Integrale jeugdhulp --- Professionalisering --- Relatie cliënt --- Contextuele hulpverlening --- Interventie --- Evidence based handelen --- Jeugd --- Jongere
Choose an application
Wanneer kinderen door een problematische opvoedingssituatie niet meer in hun gezin kunnen verblijven, wordt pleegzorg vaak naar voren geschoven. Vele plaatsingen worden echter vroegtijdig beëindigd door conflicten tussen ouders en pleegouders. Samenwerking ondersteunen in pleegzorg wil ouders en pleegouders optimaal laten samenwerken. Deze handleiding, die uit zes modules bestaat, doet een beroep op bemiddeling en cognitieve gedragstherapie. De begeleider krijgt zeer concrete aanwijzingen over hoe hij moet handelen en waartoe dit moet leiden. De auteurs hopen dat deze methodiek de handelingsmogelijkheden van de pleegzorgbegeleiders kan vergroten en mee kan zorgen voor een gelukkiger verblijf van het pleegkind in het pleeggezin.
ouderbegeleiding --- ouders-kind relatie --- pleegzorg --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Social welfare methods --- Foster parents --- Child welfare --- Belgium --- Pleegzorg --- Vlaanderen --- Methodiek --- Evidence based handelen --- Bemiddeling --- Cognitieve gedragstherapie --- Teamwerk --- Conflicthantering --- Evidence-based practice --- Emigratie
Choose an application
Professionals in de praktijk maken steeds vaker gebruik van goed beschreven interventies. In de databank Effectieve sociale interventies zijn er zo'n 130 samengebracht. Hoe staat het nu in de praktijk met de uitvoering van deze interventies? Op wat voor manier werken sociaal werkers ermee, kunnen ze ermee uit de voeten? Het boek Bezielende interventies toont de weerbarstige en sprankelende praktijk achter de databank. Journalist Marcel van Engelen (onder andere Vrij Nederland), Peter Rensen (onderzoeker Movisie) en Marcel Ham (hoofdredacteur Tijdschrift voor Sociale Vraagstukken) onderzochten op journalistieke wijze van vijf interventies de praktijk van de uitvoering.Ze togen naar plekken waar deze interventies worden ingezet: buurthuizen, scholen, Blijfhuizen en pleintjes door het hele land. Ze spraken met de bedenkers van de interventie, met professionals, met cliënten en burgers en laten in Bezielende interventies zien wat er gebeurt. Voor elke interventie gingen ze op twee plekken kijken. Op de pleinen waar Thuis op Straat jongeren opvoedt en pleintjes weer leefbaar en toegankelijk maakt voor alle buurtbewoners. In ontmoetingscentra waar dementerenden elkaar treffen. In de vrouwenopvang waar men uitgaat van kracht in plaats van problemen. Op scholen waar leerlingen het klimaat voor LHBT'ers proberen te verbeteren. En bij huisartsen die voor hun patiënten welzijnsrecepten uitschrijven.
PXL-Social Work 2017 --- maatschappelijk werk --- welzijnswerk --- sociaal werk --- 361.3 --- Maatschappelijk werk --- Methodiek --- Hulpverlening --- Vaardigheden --- Sociaal werk --- Evidence based handelen --- Ervaringsgericht werken --- Opbouwwerk --- Dementie --- Maatschappelijk welzijn --- Vrouwenmishandeling --- Buurtwerk --- Sociaal werk (beroep) --- Evidence-based practice --- Hulpverlening ; methodiek
Choose an application
In dit werk onderzoeken prominente auteurs de beste en slechtste interventies op het gebied van criminaliteit, jeugd, gezondheid, arbeidsreïntegratie en sociaal beleid. Wat vertellen de databanken ons hierover? De bijdragen zomen in op exemplarische voorbeelden van succesvolle maatregelen. Wat is de beste manier om kwetsbare en eenzame mensen weer bij de samenleving te betrekken? Helpt visolie tegen agressie? Halen kinderen door veel te sporten slechtere of juist betere cijfers op school? Welk beleid werkt tegen dakloosheid? Zijn het herhaalbare methoden? En wie bepaalt eigenlijk wat effectiviteit betekent of hoe het bewezen kan worden?In 'Wat werkt nu werkelijk?' leest u een scherp en kritisch overzicht van kennis over sociale interventies
Sociale welzijnszorg --- Nederland. --- sociaal beleid --- Community organization --- Social welfare methods --- Sociology of social care --- methoden van het sociaal werk --- Social policy --- Social policy and particular groups --- Netherlands --- 329 --- Sociale politiek --- sociale vraagstukken --- 364 --- Politiek beleid --- Sociaal beleid --- sociale politiek --- Sociaal Beleid --- 304 --- PXL-Social Work 2015 --- wetenschappelijk onderzoek --- Sociale interventie --- Evidence based handelen --- Effectiviteit --- Evidence-based practice
Choose an application
Positive Behavior Support (PBS) is een evidence based-programma dat op veel scholen in de Verenigde Staten met succes wordt ingezet, net als in Canada, Noorwegen, Zweden, Denemarken, IJsland, Duitsland en Chili.Er worden eenvoudige, maar doeltreffende methoden aangereikt om alle medewerkers op school op één lijn te krijgen wat betreft het omgaan met gedrag op het niveau van de school, de klas en individueel. PBS is bedoeld om antisociaal gedrag op school van kinderen in de leeftijd van 4-18 jaar zo vroeg mogelijk aan te pakken en om te buigen naar positief gedrag; jarenlang onderzoek heeft de effectiviteit ervan aangetoond.Net als de 'gewone' vakken zoals taal, rekenen en biologie, moeten er lessen worden verzorgd over (gewenst) gedrag. In dit programma staat het vergroten van gewenst gedrag, en daarmee het verminderen van ongewenst gedrag, centraal. De school bepaalt zelf in welk tempo het proces wordt doorlopen en welke onderdelen meer of minder aandacht krijgen.Met de komst van het passend onderwijs moet steeds meer maatwerk worden geleverd. PBS kan u als onderwijsprofessional helpen een veilig klimaat op school te creëren, waar geen kind wordt uitgesloten.
454.23 --- Gedrag --- Gedragsproblemen --- Regels --- 467 --- 474.2 --- Basisonderwijs --- Klassenmanagement --- Leerlingen --- Probleemgedrag --- Schoolcultuur --- Schoolklimaat --- 092981.jpg --- Gedrag ; kinderen --- Didactische principes - conflicten - leerlingen - opvoeding --- Didactische principes --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- Onderwijsstrategieën --- gedragsverandering --- gedragsstoornissen --- Educational sciences --- onderwijs --- pedagogiek --- Zorgverbreding --- Onderwijs --- Leerlingbegeleiding --- Antisociaal gedrag --- Leerproblemen --- Groepsvorming --- Sociaal-emotionele ontwikkeling --- Evidence based handelen --- Leerprobleem --- Gedragsprobleem --- Evidence-based practice --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Deze publicatie is een werkboek voor adolescenten. Het maakt deel uit van Kinderen en jongeren met overgewicht. Er is een afzonderlijk uitgegeven Handleiding voor begeleiders, bedoeld voor psychologen, diëtisten, artsen, kinesisten, licentiaten lichamelijke opvoeding, sociaal verpleegkundigen, paramedici... die jongeren (en hun ouders) willen helpen controle te krijgen over hun eetgedrag en levensstijl om zo tot een betere beheersing van hun overgewichtsprobleem te komen. In de handleiding staan 4 draaiboeken (ook protocollen of trainingen genoemd) die daarbij een hulp kunnen zijn: een training voor de ouders van kinderen met overgewicht, een kindtraining, een training voor adolescenten en een apart protocol met bewegingsoefeningen. Bij de handleiding horen 3 werkboeken
Klinische psychologie --- specifieke problemen. --- #KVHB:Obesitas --- #KVHB:Adolescenten --- overgewicht --- obesitas --- begeleiding --- adolescenten --- 613.24 --- Jeugd --- Kinderen --- Obesitas --- Overgewicht --- Psychologie --- Voeding --- Kinderen : dieten --- Kinderobesitas : behandeling --- Bewegingstherapie; kinderen --- Voeding; kinderen --- Zwaarlijvigheid; kinderen --- Bewegingstherapie ; jongeren --- Voeding ; jongeren --- Zwaarlijvigheid ; jongeren --- Bewegingstherapie --- Voedingsgewoonten --- Ouders --- Gezondheidsvoorlichting en -opvoeding --- Gezondheidsgedrag --- Begeleiding --- Evidence based handelen --- Adolescenten --- Kind --- Voedingsgewoonte --- Gezondheidsopvoeding --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Gesprek --- Gezondheid --- Evidence-based practice --- Adolescent --- Gedrag --- Jongere --- Specifieke problemen.
Choose an application
Residentiële hulpverlening wordt vaak ten onrechte gezien als tweede keus en geen wezenlijk onderdeel van professionele therapie. Toch houdt men zich in de residentiële behandeling van jonge mensen net zo goed bezig met verandering in gezinnen. Met dit boek wil de Australische psycholoog Michael Durrant de residentiële behandeling van ernstige probleemjongeren van haar negatieve stigma af helpen. Hij laat zich daarvoor inspireren door de Oplossinggerichte Korte Therapie. De kerngedachte is dat een residentiële plaatsing er vooral voor moet zorgen dat je anders naar jezelf gaat kijken. Falen en experimenteren mag daarbij en de auteur breekt dan ook met de strengere gedragstheoretische benaderingen. Eerst wordt de theorie van de Oplossingsgerichte Korte Therapie behandeld om daarna een aantal fases uit de therapie toe te lichten, van het intakegesprek tot de afronding. Elk hoofdstuk bevat zeer goed beschreven cases en gespreksfragmenten die het geheel concreter maken. In een apart hoofdstuk wordt ten slotte aandacht besteed aan de rol van de ouders in de residentiële behandeling, maar het boek zal vooral voor therapeuten en andere begeleiders erg inspirerend werken. De lay-out is sober en het boek sluit af met een literatuuropgave, een lijst van de besproken casussen en een index van trefwoorden
Gezinsbegeleiding. --- Residentiële jeugdzorg. --- #KVHB:Orthopedagogie --- #KVHB:Residentiele hulpverlening --- 468 --- gezinsbegeleiding --- jeugdzorg --- residentiële hulp --- Gezinsbegeleiding (ouderbegeleiding) --- Residentiële jeugdhulpverlening (gemeenschapsinstelling) --- 364.046 --- Gedragsstoornissen --- Gezinsproblemen --- Instellingen --- Ouders --- Residentiële hulpverlening --- Residentiële therapie --- Gemeenschaps- en Inrichtingsopvoeding --- 362.7 --- Residentiele hulpverlening --- Teamwerk --- Evidence based handelen --- Gezinsbegeleiding --- Jeugd --- Residentiële zorg --- Evidence-based practice --- Jongere
Choose an application
Evidence based practice, wie kan daar tegen zijn? En toch blijkt evidence based werken in de sociale sector nog niet zo eenvoudig uit te voeren. Het leidt tot polemieken over het "evidence beest" waarbij niet eenduidig is wat als 'evidence' geldt. Medewerkers op de werkvloer stellen dat er weinig methoden werkelijk aantoonbaar effectief zijn, en onderzoekers morren dat er te weinig gebruik wordt gemaakt van hun wetenschappelijke kennis. Ondertussen staat de kwaliteit van de sociale sector steeds opnieuw ter discussie. De auteurs beschrijven de inhoud en relevantie van evidence based practice, maar ook de bijziendheid van die benadering. Er zijn immers nog veel meer krachten die de dynamiek op de werkvloer van de sociale sector beïnvloeden. De basis waarop gekozen wordt een bepaalde sociale interventie wel of niet te gebruiken omvat veel meer dan alleen wetenschap. Aan de hand van theoretische beschouwingen en biografieën van sociale interventies verruimen ze de discussie over beroepsinnovatie. Hoe goed is de sociale sector in staat om lessen te trekken uit haar eigen geschiedenis? Brengt de canon sociaal werk alleen maar voortgang in beeld, of ook vooruitgang? En kunnen we door inzichten uit praktijk en wetenschap optimaal te gebruiken daadwerkelijk de kwaliteit van de sector verbeteren?
Sociale agogiek --- welzijnswerk en maatschappelijke dienstverlening. --- methoden van het sociaal werk --- Sociology of social welfare --- evidence-based methodiek --- Social welfare methods --- PXL-Social Work 2015 --- maatschappelijk werk --- methodiek --- 660 Welzijn --- 321 --- hulpverlening --- sociaal beleid --- sociaal werk --- welzijnszorg --- 364 --- Evidence-based practice --- Hulpverlening --- Maatschappelijk werk --- Methodiek --- Maatschappelijk werk ; methodiek ; Nederland --- Maatschappelijk werk - sociale zorg: algemeen --- 361.3 --- Innovatie --- Evidence based handelen --- Outreachende hulpverlening --- Triple P --- Burgerschap --- Ervaringsdeskundigen --- Ervaringsdeskundige
Choose an application
Vanuit arbeids- en organisatiepsychologie, arbeidssociologie en evidence based management is men door de jaren heen tot allerlei wetenschappelijke inzichten gekomen die zowel menselijk (arbeids)gedrag als effecten van beleid meer voorspelbaar maken. Een aanzet naar ?evidence based HRM? dus. Het boek is meer dan een verzameling van best practices: het geeft inzicht in de actuele bevindingen van HRM die kunnen wijzen op een relevante bijdrage van personeelspraktijken op de organisatieresultaten en het welbevinden van de medewerker binnen een specifiek institutioneel kader. De rode draad is het specificeren van competenties om te leren sturen op arbeidsgedrag binnen de sociale architectuur van de organisatie. Ook de arbeidsjuridische aspecten worden hierin geïntegreerd. Dit maakt het boek ook uniek. Het referentiekader van dit boek is van toepassing in zowel de marktgedreven, als de non-profit of social-profit sectoren
Personnel management --- HRM (human resource management) --- arbeidsrecht --- competentiemanagement --- Social law. Labour law --- Belgium --- #SBIB:340H11 --- #SBIB:316.334.2A553 --- #KVHB:Personeelsbeleid --- #KVHB:Competentiemanagement --- #KVHB:Arbeidsrecht --- 351.83 --- 331.3 --- 097 Personeelsbeleid --- 131 Arbeidsrecht --- Gestion des ressources humaines Personeelsbeleid --- Gestion des compétences Competentiemanagement --- Droit du travail Arbeidsrecht --- Sélection du personnel Personeelsselectie --- Carrière Loopbaan --- Formation Opleiding --- Arbeidsrecht --- E100038.jpg --- competentieontwikkeling --- human resources management --- personeelsbeleid --- Arbeidsrecht: algemeenheden, sociale wetgeving --- Personeelsbeleid en loonbeleid, functieclassificaties --- Sociaal recht. Arbeidsrecht --- Personeelsbeleid. Human resources management. Strategisch HRM --- 348 --- 658.37 --- 658.3 --- Personeelsbeleid --- België --- departement Handelswetenschappen en Bedrijfskunde 10 --- HRM --- Organisatieleer --- Competentiemanagement --- Evidence based handelen --- Personeelsmanagement --- Evidence-based practice
Choose an application
Steeds meer kinderen hebben te kampen met gewichtsproblemen. Overgewicht kan de gezondheid ernstig schaden. De zoektocht naar geschikte behandelingen heeft tot hiertoe veel ontgoochelingen opgeleverd. Het ziet er dan ook steeds meer naar uit dat een aangepaste levensstijl de enige weg is om overgewicht in te dijken. Het werk is erop gericht kinderen en jongeren te helpen om een strakkere controle over hun levensstijl te krijgen en zo hun overgewichtprobleem beter te beheersen. Vanzelfsprekend moeten hierbij de ouders worden betrokken. Het geheel bestaat uit vier verschillende trainingen: ouder-, kinder-, adolescenten- en bewegingsprogramma. Ze bevatten pyschologische en pedagogische componenten, voedings- en bewegings- en andere adviezen enz. De opeenvolgende stappen worden zorgvuldig toegelicht. Nagenoeg 1000 jongeren hebben ondertussen deze programma's gevolgd. Hiermee hebben zij de basis gelegd voor het huidige concept. Evaluatie heeft de aanzet gevormd tot evidence-based werken. Het programma is samengesteld door een team van experten en berust op hun jarenlange ervaring
Klinische psychologie --- specifieke problemen. --- dieet --- obesitas --- Nutritionary hygiene. Diet --- kinderen --- jeugd --- lichaamsgewicht --- Child nursing --- Paediatrics --- 159.91 --- 616-056.257 --- 572.511 --- 613.2 --- Overgewicht --- 572.511 Posture. Corpulence. Steatopygia --- Posture. Corpulence. Steatopygia --- 616-056.257 Obesity. Adiposis --- Obesity. Adiposis --- 159.91 Psychofysiologie. Neuropsychologie. Psychomotoriek. Psychomotorische therapie --- Psychofysiologie. Neuropsychologie. Psychomotoriek. Psychomotorische therapie --- Voedingsleer. Dieet --- #KVHB:Obesitas --- #KVHB:Begeleiding --- overgewicht --- begeleiding --- Voeding --- Obesitas --- 613.24 --- Behandelingen --- Jeugd --- Kinderen --- Psychologie --- Kinderen : dieten --- Kinderobesitas : behandeling --- Bewegingstherapie; kinderen --- Voeding; kinderen --- Zwaarlijvigheid; kinderen --- Bewegingstherapie --- Gewicht --- Gezondheidsgedrag --- Begeleiding --- Evidence based handelen --- Kind --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Gezondheid --- Evidence-based practice --- Gedrag --- Jongere
Listing 1 - 10 of 11 | << page >> |
Sort by
|