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Epic poets of the Renaissance looked to emulate the poems of Greco-Roman antiquity, but doing so presented a dilemma: what to do about the gods? Divine intervention plays a major part in the epics of Homer and Virgil& indeed, quarrels within the family of Olympian gods are essential to the narrative structure of those poems& yet poets of the Renaissance recognized that the cantankerous Olympians could not be imitated too closely. The divine action of their classical models had to be transformed to accord with contemporary tastes and Christian belief. 'From Many Gods to One' offers the first comparative study of poetic approaches to the problem of epic divine action. Through readings of Petrarch, Vida, Ariosto, Tasso, and Milton, Tobias Gregory' 'describes the narrative and ideological consequences of the epic's turn from pagan to Christian. Drawing on scholarship in several disciplines& religious studies, classics, history, and philosophy, as well as literature& 'From Many Gods to One' sheds new light on two subjects of enduring importance in Renaissance studies: the precarious balance between classical literary models and Christian religious norms and the role of religion in drawing lines between allies and others.
Poetry --- anno 1400-1499 --- anno 1500-1599 --- Epic poetry, European --- European poetry --- God in literature. --- Gods in literature. --- History and criticism. --- Epic poetry, European - History and criticism. --- Epic poetry, European -- History and criticism. --- European poetry - Renaissance, 1450-1600 - History and criticism. --- European poetry -- Renaissance, 1450-1600 -- History and criticism. --- God in literature --- Gods in literature --- Literature - General --- Languages & Literatures --- History and criticism
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Poetry --- Literary rhetorics --- anno 1500-1599 --- European poetry --- -Humanism in literature --- Latin poetry, Medieval and modern --- -Latin literature, Medieval and modern --- European literature --- Renaissance, 1450-1600 --- -History and criticism --- History and criticism --- -Renaissance, 1450-1600 --- Humanism in literature --- Latin poetry, Medieval and Modern --- Latin poetry, Medieval and modern - History and criticism --- European poetry - Renaissance, 1450-1600 - History and criticism
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Tout au long des XVIe et XVIIe siècles, la poésie religieuse, française mais aussi néo-latine ou espagnole, a connu une extraordinaire vitalité. Longtemps occulté, ce phénomène pose une série de questions essentielles, notamment en ce qui concerne sa réception. Pour quelles raisons ces titres, souvent imprimés à petits moyens ? Quel rôle a pu jouer le mécénat dans les orientations des poètes? La paraphrase en vers des Psaumes ou la méditation pénitentielle furent-elles des genres à la mode ? Mais aussi, quel type de sociabilité induit cette activité poétique ? Enfin, à quelle lecture sont destinés ces livres de piété, qui unissent le charme poétique à l'émotion du cœur converti ? C'est à ces différentes interrogations que tentent de répondre les contributions ici réunies, au croisement de la poétique, de l'histoire du livre et de celle des mentalités.
Religious poetry --- Religious poetry, French --- Poésie religieuse --- Poésie religieuse française --- History and criticism --- Appreciation --- Appréciation --- Histoire et critique --- European literature --- European poetry --- Poésie religieuse --- Poésie religieuse française --- Appréciation --- Religious poetry [Latin ] --- Congresses --- 16th century --- 17th century --- European literature - 16th century - History and criticism --- European literature - 18th century - History and criticism --- European poetry - Renaissance, 1450-1600 - History and criticism --- European poetry - 17th century - History and criticism --- Poesie religieuse --- 16e siecle --- 17e siecle
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Au-delà de son goût pour les arts et de sa politique culturelle dans la France de la Renaissance, qui en ont fait un roi emblématique pour la postérité, François Ier s'est personnellement adonné aux plaisir de la poésie puisqu'on lui attribue aujourd'hui plus d'une centaine de poèmes en français. Prince parmi les poètes, il fut aussi un mécène éclairé et sut faire de la cour un lieu où la poésie, française et néo-latine, occupait une place prépondérante. Si les noms de Marot et de Saint-Gelais sont encore aujourd'hui associés à cette période, on oublie parfois que le règne de François Ier fut aussi celui qui vit la généralisation de la poésie imprimée et l'adoption, pour les livres de poésies, de normes qui se sont durablement imposées. C'est également l'époque où fleurissent des recueils collectifs de poésies, illustration des loisirs de la cour; composés de pièces joyeuses et parfois lestes, de poèmes d'amour, ces recueils reflètent aussi des pratiques étroitement liées à la vie de la cour: tombeaux collectifs qui déplorent la disparition des grands du royaume ou querelles qui intéressent le petit monde des courtisans. La poésie revêt, à l'occasion, une dimension politique: la protection accordée par le roi aux poètes italiens en est un bon exemple. Elle entre enfin en résonance avec les autres formes d'expression artistique goûtées par le roi, qu'il s'agisse des descriptions poétiques d'oeuvres d'art chères au monarque ou des mises en musique qui assurent aux poèmes une diffusion bien supérieure à ce que l'imprimé ou le manuscrit permettait alors.
French poetry --- European poetry --- History and criticism --- Francis --- Relations with poets --- France --- Court and courtiers --- History --- French poetry - 16th century - History and criticism --- European poetry - Renaissance, 1450-1600 - History and criticism --- Francis - I, - King of France, - 1494-1547 - Relations with poets --- France - Court and courtiers - History - 16th century --- François ier (roi de france ; 1494-1547) --- Poésie de la renaissance --- Poésie --- Et la poésie --- Congrès --- Histoire et critique --- Aspect politique --- 16e siècle --- Francis - I, - King of France, - 1494-1547
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European poetry --- Love poetry, European --- Love poetry, Romance --- History and criticism. --- History and criticism --- Romance-language love poetry --- Romance-language poetry --- European love poetry --- Petrarca, Francesco, --- Pétrarque --- Petrarch --- Petracco, Francesco --- Petrarca, Francesco (1304-1374) --- Influence. --- Petrarca, Francesco --- Love poetry [European ] --- 1450-1600 (Renaissance) --- Love poetry [Romance ] --- Influence --- Petrarca, Francesco, - 1304-1374. - Rime. --- Petrarca, Francesco, - 1304-1374 - Influence. --- Love poetry, European - History and criticism. --- European poetry - Renaissance, 1450-1600 - History and criticism. --- Love poetry, Romance - History and criticism. --- Petrarca, Franciscus, --- Petrarch, --- Petrarch, Francesco, --- Petrarcha, Franciscus, --- Petrark, --- Petrarka, Franchesko, --- Peṭrarḳa, Frants'esḳo, --- Pétrarque, --- Петрарка, Франческо, --- פטררקא, פרנצ׳סקו
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