Listing 1 - 10 of 41 << page
of 5
>>
Sort by

Book
Apollinaire, les musiciens et la musique
Author:
ISBN: 9782406123514 2406123510 9782406123521 2406123529 Year: 2021 Volume: 104 Publisher: Paris: Classiques Garnier,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Musique de cinéma : essai
Authors: --- ---
ISBN: 2851811487 Year: 1997 Publisher: Paris : L'Arche,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
"Que me servent mes vers ?" : la musique chez Ronsard, avec un supplément vocal de 22 chansons
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9782406093657 9782406093664 Year: 2020 Publisher: Paris Classiques Garnier

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Pourquoi Ronsard fait-il mettre en musique ses poèmes des Amours en 1552 ? C’est à cette question que répond l’ouvrage qui se compose d’un essai liminaire et d’une anthologie de 22 chansons enregistrées (dont le « Supplément musical » de 1552) présentées avec un commentaire et une partition.

Merleau-Ponty : non-philosophie et philosophie
Author:
ISBN: 2711643050 8884830591 9782711643059 Year: 2001 Volume: 3 3 3 Publisher: Paris : Vrin,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Balzac and music : its place and meaning in his life and work
Author:
ISBN: 1138670405 9781138670402 Year: 2016 Publisher: London ; New York : Routledge,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

First published in 1990, this book was the first comprehensive study of Balzac’s relationship to music, blending past scholarship with new perspectives to formulate an inclusive account. It begins by examining the contacts and experiences that shaped the musical side of Balzac’s life. These left valuable and lasting impressions which often found their way into his writings, where he recorded a myriad of critical and musicological opinions — assessed primarily in relation to Gambara and Massimilla Doni. These discussions prepare the way for an analysis of Balzac two major musical persuasions: religious music and Beethoven. This book will be of interest to students of literature and music.


Book
Goethe und die Musik
Authors: ---
ISBN: 9783826043789 3826043782 Year: 2012 Publisher: Würzburg : Königshausen & Neumann,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Music and identity politics
Author:
ISBN: 9781409430384 Year: 2012 Publisher: Farnham : Ashgate,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Journées Apollinaire : Stavelot : 27-29 août 1965 : actes du colloque
Authors: --- --- --- --- --- et al.
Year: 1967 Publisher: Stavelot Les amis de Guillaume Apollinaire

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Virginia Woolf & Music
Author:
ISBN: 9780253012555 Year: 2014 Publisher: Bloomington ; Indianapolis : Indiana University Press,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

These essays explore music and its relationship to language, aesthetics, and culture in the life and work of the preeminent Modernist writer Virginia Woolf (Mrs. Dalloway, To the Lighthouse, Orlando, A Room of One's Own, and other works). Approaching Woolf from musicology, literary criticism, and gender studies, the collection examines Woolf's musical background; music in Woolf's fiction and critical writings; and the importance of music in the Bloomsbury milieu and its role within the larger framework of Modernism. Making use of Woolf's diaries, letters, fiction, and the testimony of her contemporaries, these essays illuminate the rich and deeply musical nature of Woolf's works.


Dissertation
Approche du mouvement du rythme musical par le mouvement graphique de l'auditeur. Représentations graphiques enactives de patterns rythmiques percussifs par des enfants de cinq ans

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Cette thèse porte sur le rythme musical considéré sous l'angle particulier de son mouvement et entreprend une approche empirique de cette notion abstraite, en l'absence de consensus sur la définition du rythme et d'une théorie scientifique sur le mouvement en musique. Différentes conceptions théoriques du mouvement sont exposées suivant que le rythme musical est considéré comme un objet, un phénomène ou une forme dynamique. Ces points de vue sont enrichis de données empiriques sur la description du rythme par les mouvements de l'auditeur. A l'appui de ce cadre de référence, la forme dynamique est saisie comme outil conceptuel et méthodologique qui permet de cerner les qualités dynamiques du rythme suivant l'évolution temporelle de ses éléments dynamo-agogiques, supposés porteurs d'informations de vitesse du mouvement, et d'analyser cette forme dynamique musicale par les formes dynamiques graphiques tracées par l'auditeur lors de l'écoute du rythme. Cet outil est testé dans une expérience exploratoire durant laquelle on enregistre les traçages effectués avec un stylo numérique par 33 enfants de 5 ans, sujets enactifs, lors de la représentation graphique de 24 brefs patterns percussifs. Les 792 traçages avec l'environnement sonore sont étudiés avec deux méthodes de comparaison de l'évolution temporelle du graphisme et du rythme. L'analyse de l'appariement de ces formes dynamiques rythmiques et graphiques met en évidence des liens solides entre des propriétés d'intensité et de durées des rythmes et des propriétés formelles et dynamiques des graphismes des auditeurs. Given the lack of a consensual definition of rhythm and of a scientific theory of musical motion, this dissertation approaches empirically the abstract notion of the motion conveyed by musical rhythm. We present several theoretical conceptions of motion, musical rhythm being alternatively considered as an object, a phenomenon or a dynamic form. These points of view are completed with empirical data describing rhythms through listener's movements. Within this framework, we use the dynamic form as a conceptual and methodological tool giving insights into the rhythm dynamics according the way their dynamo-agogic elements, assumed to convey information regarding motions' speed, change over time. It also allows the analysis of this musical dynamic form through the graphical dynamic form drawn by the listeners as they listen to a rhythm. This tool was tested in an exploratory experiment on 33 five-year-old enactive subjects, during which the movements of an electronic pen were recorded as the children were asked to draw an enactive graphical representation of 24 brief percussive patterns. The 792 tracing samples thus generated as rhythms unfold are studied with two methods comparing the respective temporal changes of tracing movements vs rhythms. Pairing these graphical and rhythmic dynamic forms for analysis exhibited strong links between the properties of intensity and duration of rhythms on one hand, and dynamic and formal properties of the graphical patterns generated by the listeners on the other hand.

Listing 1 - 10 of 41 << page
of 5
>>
Sort by