Listing 1 - 10 of 11 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
This new edition of a best-selling text offers a comprehensive survey of major theories relevant to social work practice and a clear assessment of the role and value of each approach based on the current critical literature. The book builds on the strength of the previous editions, with a major recasting of the first two chapters to bring them up to date, a wholly new chapter on feminist theory, and a greater emphasis on applying theory to practice. Taken together, the revisions will secure the continuing value of this world-class textbook as an invaluable companion for social work students and educators alike
Sociology of social care --- sociaal-agogisch werk --- methoden van het sociaal werk --- Maatschappelijk werk --- Theorie --- Praktijk --- #SBIB:054.AANKOOP --- #SBIB:316.8H30 --- Cognitieve psychologie --- Discriminatie --- Empowerment (zelfbeschikking) --- Feminisme --- Humanistische psychologie --- Maatschappelijk werk: algemeen --- Sociale psychologie --- filosofie van het welzijnswerk --- maatschappelijk werk --- Professies en methoden in het welzijnswerk: sociaal werk, vrijwilligerswerk, hulpverleningsmethoden … --- 361 --- 361.3 --- Verpleegkunde --- Verplegingswetenschap
Choose an application
Dit boek reikt een denkkader en concrete preventiepraktijken aan voor de ondersteuning van opvoedingssituaties. Kinderen en jongeren zijn hierbij, net als ouders en andere opvoeders, actoren die de opvoedingssituatie zelf mee construeren. Onder impuls van het team preventie jeugdbijstand West-Vlaanderen werden meerdere preventiepraktijken ter ondersteuning van opvoedingssituaties ontwikkeld. Deze situaties doen zich voor in het gezin en in andere opvoedingsmilieus waaronder de vrije tijd, het onderwijs en de kinderopvang. Deze preventiepraktijken hebben eenzelfde doelstelling. Ze voorkomen dat gezinnen worden uitgesloten van het opvoedingsondersteunend aanbod en sociale probleemdefinities waarin ze betrokken zijn. Ze buigen zich in samenwerking en in samenspraak met ouders en kinderen over de vraag welke opvoeding geboden moet worden opdat alle kinderen in alle situaties zich sociaal en cultureel kunnen ontplooien. De auteurs brengen in deze publicatie verslag uit van dit proces. Daarbij Worden deze praktijken ook geplaatst binnen meer theoretische reflecties over preventie, pedagogiek en de ontmoeting tussen gezin en samenleving. Tot slot reflecteren een aantal deskundigen inzake opvoeding en preventie op het ontwikkelde denkkader en de concrete preventiepraktijken. Dit boek richt zich tot iedereen die zich in praktijk, beleid en onderzoek bezighoudt met ondersteuning van opvoedingssituaties en preventie Inhoudsopgave : Situering Uitgangspunten voor een pedagogisch referentiekader voor preventie De dialoog tussen gezin en samenleving: moeten of ontmoeten? Sporen voor de ondersteuning van opvoedingssituaties, met bijzondere aandacht voor het perspectief van kinderen en ouders Preventiepraktijken in de Bijzondere Jeugdbijstand Het ondersteunen van een opvoedingssituatie waartoe ook het kind behoort Opvoedingsondersteuning in de vrije tijd: preventie van structurele verandering? Opvoedingsondersteuning: van pedagogische preventie naar empowerment Pedagogisch denken: een Trojaans Paard voor de algemene preventieve opvoedingsondersteuning?
Jeugdzorg. --- Opvoedingsondersteuning. --- Age group sociology --- opvoedingsondersteuning --- Educational sciences --- pedagogiek --- jeugdzorg --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Opvoedingsondersteuning ; jeugdzorg --- 664.1 Gezin --- Opvoedingsondersteuning --- #KVHB:Opvoeding --- 322.1 --- bijzondere jeugdzorg --- Algemene pedagogiek (opvoeding, pedagogie) --- Bijzondere jeugdbijstand --- Empowerment (zelfbeschikking) --- Gezinsopvoeding --- Opvoedingsondersteuning (triple P) --- Preventie --- 185.5 Opvoeding en ouderlijk gezag --- 364.044 --- maatschappelijk werk --- Gezin --- Jeugdzorg --- vrijetijd --- 37.018 --- Opvoedingshulp --- S2006457.JPG --- bijzondere jeugdbijstand --- jeugd --- kinderopvoeding --- opvoeding --- Gezinszorg --- 362.74 --- 362.8 --- 37 --- Opvoeding en onderwijs --- 370 --- Opvoeding --- Onderwijs --- Maatschappelijk welzijn
Choose an application
Ondersteuners van vandaag werken aan het vergroten van kwaliteit van bestaan, aan actief meedoen in de samenleving en aan het (her)vinden van eigen kracht. Dit doen ze voor én samen met mensen met een ondersteuningsvraag en hun omgeving. Werken aan kwaliteit van bestaan is een boek vol bouwstenen die helpen om echt inhoud te geven aan visie en persoonsgerichte ondersteuning. Uit het palet aan mogelijkheden kan iedere ondersteuner steeds die (onderdelen van) bouwstenen kiezen die passen bij de unieke persoon en zijn vraag. Bewust en passend ingezet dragen deze bouwstenen bij aan de kwaliteit van bestaan van de mensen die worden ondersteund en aan de kwaliteit van het werk. Het boek nodigt daarnaast uit tot reflectie, onmisbaar in de houding van de moderne professional
welzijnswerk --- Social welfare methods --- empowerment --- SPH (socio-pedagogische hulpverlening) --- methoden van het sociaal werk --- Sociology of social welfare --- #KVHB:Inclusie --- #KVHB:Maatschappelijke hulpverlening --- 460.2 --- hulpverlening --- inclusie --- methodiek --- orthopedagogiek --- Empowerment (zelfbeschikking) --- Gelijkwaardigheid (inclusie) --- 316.66 --- Empowerment --- Kwaliteit --- Ondersteuning --- Samenleving --- Handboeken --- 365 --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Participatie --- Kwaliteitszorg --- Inclusieve ondersteuning --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Inclusie --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Sociology of minorities --- maatschappelijke hulpverlening --- zelfbeschikking
Choose an application
De samenleving is voortdurend in beweging: ook de hulp- en dienstverlening is aan het veranderen. Burgers worden mondiger, sociale beroepen zijn geprofessionaliseerd en bij professionals in dit veld verschuift de aandacht van het individu naar de bredere context van sociale netwerken en actief burgerschap. Kerngedachte daarbij is dat mensen vooral zelf verantwoordelijk (willen) zijn voor de oplossing van hun problemen. Sociale professionals reiken geen pasklare oplossingen meer aan, maar zijn vooral ondersteunend bij dit proces. Het boek presenteert een aantal nieuwe benaderingen die aansluiten bij deze ontwikkelingen. Rode draad is de betekenis die mensen toekennen aan hun situatie en de vragen waarvoor zij zich gesteld zien. Binnen deze werkwijzen is de dialoog van groot belang. Daarnaast wordt vooral gekeken naar de eigen mogelijkheden (of krachten) die mensen hebben om oplossingen te vinden voor hun problemen.In het boek komen de volgende benaderingen aan de orde: Eigen Kracht-conferentie - Whanau Hui; Echt Recht - verdere escalatie op school voorkomen door inzet van Echt Recht; Presentie - aansluiten bij de leefwereld van kwetsbare mensen; Mediation - conflictoplossing via bemiddeling door een mediator; Rehabilitatie - betekenisgevend handelen in de langdurige zorg vanuit de rahabilitatie- en supportbenadering; Oplossingsgericht werken - ontdek de kracht van je cliënt; Cliëntperspectief - wie zegt dat je onder leed moet lijden? het recht op eigen betekenisgeving; Reflectie - aansluiten bij het perspectief van de cliënt. Betekenisgeving en ervaringsleren als professionele kernwaarden; literatuur + websites. De auteurs zetten van elk van deze benaderingen de belangrijkste kenmerken op een rij en geven inzicht in de praktische werking aan de hand van casuïstiek
rehabilitatie --- empowerment --- conflictbemiddeling --- presentie --- maatschappelijke hulpverlening --- Social welfare methods --- Sociology of social care --- methoden van het sociaal werk --- SPH (socio-pedagogische hulpverlening) --- hulpverlening --- 321.1 --- conflicthantering --- netwerken --- oplossingsgericht handelen --- sociale netwerken --- Conflicthantering --- Empowerment (zelfbeschikking) --- Methodieken in de hulpverlening --- Presentie --- 364.4 --- Hulpverlening : communicatie --- Hulpverlening : methodiek --- Hulpverlening : sociologie --- Sociaal werk --- S20090792.JPG --- bemiddeling --- communicatie in de hulpverlening --- revalidatie --- welzijnswerk, methoden --- Inleidingen - Hand- en leerboeken --- 007 --- 361.2 --- 365 --- 361.1 --- Hulpverlening --- Sociale zorg --- Maatschappelijk werk --- Methodiek --- Dienstverlening --- Cliënt --- Empowerment --- Methodologie --- Dialooggestuurd werken --- 007. --- 361.2. --- 365. --- 361.1.
Choose an application
Cliënten in de geestelijke gezondheidszorg, mensen in armoede, breekbare ouderen: kwetsbare burgers die vaak niet op een volwaardige manier deel uitmaken van de samenleving. Een kansrijker aanpak om deze mensen volwaardig te laten meedoen in de samenleving gaat uit van empowerment. Dit doet een beroep op eigen krachten, daarbij gebruikmakend van ervaringsdeskundigheid van de betrokkenen zelf. De auteurs gaan in deze uitgave in op een veelheid aan thema?s rond achtergronden, uitwerking en processen bij empowerment. De diversiteit aan bijdragen biedt een kleurrijk palet voor hulpverleners, managers van welzijns- en gezondheidsinstellingen, beleidsverantwoordelijken, wetenschappers, docenten en studenten van het hoger sociaal agogisch onderwijs en niet in het minst voor de kwetsbare burgers zelf
Sociale agogiek --- Empowerment. --- Participatie. --- Armoede. --- Ervaringsdeskundigen. --- Bijzondere doelgroepen. --- empowerment --- methoden van het sociaal werk --- participatie --- maatschappelijke kwetsbaarheid --- Social welfare methods --- armoede --- welzijnswerk, cliëntenparticipatie --- zelfhulp --- participatie, maatschappelijke --- S20100473.JPG --- #SBIB:316.8H30 --- #SBIB:316.8H51 --- 660 Welzijn --- maatschappelijk werk --- 321.3 --- cliëntenparticipatie --- geestelijke gezondheidszorg --- hulpverlening --- sociale uitsluiting --- veerkracht --- zelfhulpgroepen --- Empowerment (zelfbeschikking) --- Ervaringsdeskundige --- Participatie, maatschappelijke --- 364.2 --- Armoede --- Cliëntenparticipatie --- Empowerment --- Ervaringsdeskundigen --- Psychische problemen --- Hulpverlening : empowerment --- 364.044 --- 339.1 --- 361.03 --- 367 --- 301.17 --- Professies en methoden in het welzijnswerk: sociaal werk, vrijwilligerswerk, hulpverleningsmethoden … --- Sociaal beleid: inspraak en participatie --- Methodiek --- People with social disabilities --- Social service --- Kansarmoede --- Hulpverlening --- Maatzorg
Choose an application
- De kwetsbare en gekwetste mens: enkel een zaak van hulpverlening?- De positie, de rol en de werklast van de hulpverlener- De kracht en de kwetsbaarheid van de hulpverlener- Gebaseerd op jarenlange ervaring in de psychosociale hulpverlening en begeleiding
Sociology of social care --- kansarmoede --- sociale dienstverlening --- maatschappelijke hulpverlening --- hechting (psychologie) --- 660 Welzijn --- 328.9 --- armoede --- eenzaamheid --- gehechtheid --- hulpverlening --- thuislozen --- Empowerment (zelfbeschikking) --- Kansarmoede --- Marginalen --- Methodieken in de hulpverlening --- Psychosociale hulpverlening --- Systeemdenken in de hulpverlening (contextuele hulpverlening, systeemtherapie) --- Thuislozen (daklozen) --- 614.1 --- geestelijke gezondheidszorg (gez) --- psychosociale hulpverlening (gez) --- 364.2 --- Geestelijke gezondheidszorg --- Meervoudig gekwetsten --- Multiproblemen --- Hechtingsstoornissen --- welzijnswerk, methoden --- welzijnswerk --- empowerment --- Overige groepen (Thuislozen) --- 362.9 --- 361.1 --- Social service --- Belgium --- Stories, plots, etc. --- People with social disabilities --- Mental health services --- Hulpverlening --- Eenzaamheid --- Thuislozen --- Sociale uitsluiting --- Re-integratie --- Maatschappelijke kwetsbaarheid --- Generatiearmen --- Dak- en thuisloosheid --- Generatiearmoede
Choose an application
BMLIK
kansarmoede --- Kansarmen --- Sociale agogiek --- Hulpverlening. --- Armoedebestrijding en samenlevingsopbouw. --- Sociology of social care --- cliënt-hulpverlener relatie --- maatschappelijke hulpverlening --- OCMW (Openbaar Centrum voor Maatschappelijk Welzijn) --- armoedebestrijding --- hulpverlening --- Social welfare methods --- Academic collection --- #SBIB:316.8H30 --- #SBIB:316.8H21 --- OCMW --- arbeid --- armoede --- maatschappelijk werk --- Professies en methoden in het welzijnswerk: sociaal werk, vrijwilligerswerk, hulpverleningsmethoden … --- Welzijnsorganisatie: probleemgerichte sociale dienstverlening (OCMW) --- #SBIB:316.8H15 --- #SBIB:316.8H22 --- #A0110A --- 666.1 Kansarmoede --- 321.3 --- gezinsproblemen --- sociale wetenschappen --- thuishulp --- 307.3 --- 460.7 --- ambulante hulpverlening --- contextuele therapie --- empowerment --- maatzorg --- multi-probleem gezinnen --- thuisbegeleiding --- Empowerment (zelfbeschikking) --- Kansarmoede --- Multi-problem gezin --- armoede (gez) --- 364.046 --- Empowerment --- Hulpverlening --- Kenmerken --- Thuisbegeleiding --- gezinszorg --- thuiszorg --- bemoeizorg --- gezinsbegeleiding --- probleemgezin --- sociaal-cultureel werk, kansarme jongeren --- systeemtheorie --- welzijnswerk, methoden --- Welzijns- en sociale problemen: sociale ongelijkheid en armoede --- Welzijnsorganisatie: sociale dienstverlening voor specifieke groepen --- Methodiek --- Sociologie van de welvaart --- Hulpverlenende instanties --- 361.2 --- 392.5 --- 339.1 --- 361.1 --- 374.3 --- 301 --- Armoede --- Maatzorg --- kansarmen --- psychosociale problemen --- graduaat orthopedagogie --- Maatschappelijk werk
Choose an application
De auteurs geven de lezer inzicht in communicatieve processen die zich in de klas en daaromheen afspelen.
Communicatie --- Onderwijs. --- Initial didactic situation --- klassengesprekken --- communicatievaardigheden --- leraren-leerling relatie --- interpersonele communicatie --- Didactic strategies --- Communication --- Study and teaching --- Ethnicity --- Students --- Training --- Handbooks, manuals, etc. --- 37.015.31 --- 371.212 --- communicatie --- klasklimaat --- klasmanagement --- 454.22 --- didactiek --- onderwijs --- 305.2 --- Communicatievaardigheden --- Groepsdynamica --- Klasmanagement --- Klassfeer --- Omgangsvormen (Regels en afspraken) --- 454.2 --- 499.4 --- Communicatie docent-student --- Communicatieve vaardigheden --- Empowerment (zelfbeschikking) --- Klassengesprekken --- Leerlingenparticipatie --- Onderwijs --- Relatie leraar - leerling --- 484.22 --- communicatie (ler) --- communicatievaardigheden (ler) --- klasgesprekken (ler) --- Relatie leraar-leerling --- Communicatie in de klas --- communicatie (leesbaarheid) --- groepsdynamica --- leerlingenbegeleiding --- omgangskunde --- Communicatie ; onderwijs --- Leerlingbegeleiding --- Didactische beginsituatie --- onderwijsstijlen, beloningen, omgang leerkracht-leerling, straffen --- Psychologie van groepen --- Onderwijsstrategieën --- Mondelinge communicatie --- departement Lerarenopleiding 07 --- secundair onderwijs --- communicatieprocessen --- groepscommunicatie --- Klassenmanagement --- Didactiek --- Zelfstandig leren --- Coöperatief leren --- Groepsdynamiek --- 304 --- 305.8 --- didactische werkvormen --- didactisch proces --- sociale vaardigheden --- Klassengesprek --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- KUL
Choose an application
Vele hulpverleners ervaren onmacht wanneer ze werken met mensen in armoede. Twee leefwerelden botsen soms in hulpverleningsrelaties. Verschillende omgangsvormen en een andere kijk op de aanpak van problemen zetten de hulpverlening geregeld onder druk.Bind-Kracht in armoede ontwikkelt instrumenten om de kwaliteit van de hulpverlening te verbeteren. Verbindend en versterkend werken in dialoog leidt tot duurzame groei van maatschappelijk gekwetste mensen. Maar hoe pak je dit aan?Dit reflectie- en methodenboek van Bind-Kracht in armoede verkent hoe begeleiders krachtgerichte hulpverleningsrelaties kunnen opbouwen met mensen in armoede. De auteurs brengen bouwstenen aan: sterke visie, inzicht in de leefwereld van mensen in armoede, bewust omgaan met rolpatronen en empowerment. Het boek vertaalt inzichten en engagement in bruikbare werkinstrumenten. Concrete praktijkverhalen en oefeningen maken van het boek een samenhangend en levendig geheel waarmee de lezer zijn eigen hulpverleningsaanpak kan uitdiepen en verrijken.
Armoede en hulpverlening. --- armoedebestrijding --- duurzame ontwikkeling --- maatschappelijke hulpverlening --- Social problems --- armoede --- Social welfare methods --- Sociology of social care --- methoden van het sociaal werk --- empowerment --- #SBIB:316.8H22 --- #SBIB:316.8H30 --- Academic collection --- 666 Armoede --- welzijnswerk --- Armoede --- Armoedebeleid/armoedebestrijding (sociaal impulsfonds) --- Empowerment (zelfbeschikking) --- Kansarmoede --- Kwaliteitszorg in de welzijnsvoorzieningen (tevredenheids(onderzoek)) --- Maatschappelijk werk: algemeen --- Systeemdenken in de hulpverlening (contextuele hulpverlening, systeemtherapie) --- Welzijnswerk: voorzieningen en overheidsbeleid (hulpverlening) --- 328 --- armoede (gez) --- hulpverlening (gez) --- welzijnswerk (gez) --- Empowerment --- Ervaringsleren --- Hulpverlening --- Participatie --- 341 --- 364.22 --- Armoede : hulpverlening --- Hulpverlening : empowerment --- armoede (kansarmoede) --- cliënt-hulpverlener-relatie --- sociale ongelijkheid --- S20080210.JPG --- participatie, maatschappelijke --- sociologie --- Welzijnsorganisatie: sociale dienstverlening voor specifieke groepen --- Professies en methoden in het welzijnswerk: sociaal werk, vrijwilligerswerk, hulpverleningsmethoden … --- 339.1 --- 301.17 --- 301 --- 361 --- Psychologie --- Sociologie --- 186.6 Jeugd(sanctie)recht --- PXL-Social Work 2015 --- welzijnszorg --- Books before 1840 --- Sociale psychologie --- Sociale welzijnszorg --- Uitsluiting --- Sociaal isolement --- Kwaliteitszorg --- hulpverlening --- methodiek --- #gsdbP
Choose an application
5
376 --- #PBIB:2001.2 --- Academic collection --- #KVHB:Mentaal gehandicapten --- integratie --- mensen met een mentale beperking --- orthopedagogiek --- sociologie --- Geestelijke gezondheidszorg --- Gehandicapten --- 326 --- Mentaal gehandicapten --- 462 --- Empowerment (zelfbeschikking) --- Gedragsstoornissen bij personen met verstandelijke handicap (probleemgedrag bij personen met een verstandelijke handicap, psychische stoornissen bij personen met een verstandelijke handicap) --- Kinderen --- Personen met een meervoudige handicap (meervoudig gehandicapten) --- Personen met een verstandelijke handicap (mentaal gehandicapten) --- 316.66 --- Begeleiding --- Empowerment --- Gedragsstoornissen --- Hulpverlening --- Personen met een mentale handicap --- Rechten --- Verzorging --- 606.84 --- empowerment --- gedragsstoornissen --- levenskwaliteit (kwaliteit van leven) --- mentaal gehandicapten --- patiëntenbegeleiding (patiëntenvoorlichting) --- psychiatrische patiënt --- psychiatrische verpleegkunde --- 376 Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs. --- Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs. --- Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs --- Soins de santé mentale --- Handicapés --- Sociale problemen van mentaal gehandicapten --- Kinderen met afwijkende verstandelijke vermogens --- (zie ook: zwakzinnigheid) --- (zie ook: informed consent) --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Levenskwaliteit --- Gedragsprobleem --- Ondersteuning --- Social policy and particular groups --- personen met een mentale beperking --- zorg voor personen met een beperking
Listing 1 - 10 of 11 | << page >> |
Sort by
|