Narrow your search
Listing 1 - 10 of 11 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Modern social work theory
Authors: ---
ISBN: 1403918368 9781403918369 Year: 2005 Publisher: Basingstoke Palgrave/MacMillan

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

This new edition of a best-selling text offers a comprehensive survey of major theories relevant to social work practice and a clear assessment of the role and value of each approach based on the current critical literature. The book builds on the strength of the previous editions, with a major recasting of the first two chapters to bring them up to date, a wholly new chapter on feminist theory, and a greater emphasis on applying theory to practice. Taken together, the revisions will secure the continuing value of this world-class textbook as an invaluable companion for social work students and educators alike


Book
Samen op een hobbelpaard : over preventie en ondersteuning van opvoedingssituaties
Authors: --- ---
ISBN: 9044119583 Year: 2006 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek reikt een kader en concrete preventiepraktijken aan voor de ondersteuning van opvoedingssituaties in het gezin maar ook in andere opvoedingsmilieus (vrije tijd, onderwijs, kinderopvang). Deze preventiepraktijken hebben tot doel te voorkomen dat gezinnen worden uitgesloten van het opvoedingsondersteunend aanbod.


Book
Werken aan kwaliteit van bestaan : bouwstenen voor inclusief ondersteunen
Authors: ---
ISBN: 9789024400980 Year: 2011 Publisher: Amsterdam Boom/Nelissen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Ondersteuners van vandaag werken aan het vergroten van kwaliteit van bestaan, aan actief meedoen in de samenleving en aan het (her)vinden van eigen kracht. Dit doen ze voor én samen met mensen met een ondersteuningsvraag en hun omgeving. Werken aan kwaliteit van bestaan is een boek vol bouwstenen die helpen om echt inhoud te geven aan visie en persoonsgerichte ondersteuning. Uit het palet aan mogelijkheden kan iedere ondersteuner steeds die (onderdelen van) bouwstenen kiezen die passen bij de unieke persoon en zijn vraag. Bewust en passend ingezet dragen deze bouwstenen bij aan de kwaliteit van bestaan van de mensen die worden ondersteund en aan de kwaliteit van het werk. Het boek nodigt daarnaast uit tot reflectie, onmisbaar in de houding van de moderne professional


Book
Werk(en) met betekenis : dialooggestuurde hulp- en dienstverlening
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789046901533 Year: 2009 Publisher: Bussum Coutinho

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De samenleving is voortdurend in beweging: ook de hulp- en dienstverlening is aan het veranderen. Burgers worden mondiger, sociale beroepen zijn geprofessionaliseerd en bij professionals in dit veld verschuift de aandacht van het individu naar de bredere context van sociale netwerken en actief burgerschap. Kerngedachte daarbij is dat mensen vooral zelf verantwoordelijk (willen) zijn voor de oplossing van hun problemen. Sociale professionals reiken geen pasklare oplossingen meer aan, maar zijn vooral ondersteunend bij dit proces. Het boek presenteert een aantal nieuwe benaderingen die aansluiten bij deze ontwikkelingen. Rode draad is de betekenis die mensen toekennen aan hun situatie en de vragen waarvoor zij zich gesteld zien. Binnen deze werkwijzen is de dialoog van groot belang. Daarnaast wordt vooral gekeken naar de eigen mogelijkheden (of krachten) die mensen hebben om oplossingen te vinden voor hun problemen.In het boek komen de volgende benaderingen aan de orde: Eigen Kracht-conferentie - Whanau Hui; Echt Recht - verdere escalatie op school voorkomen door inzet van Echt Recht; Presentie - aansluiten bij de leefwereld van kwetsbare mensen; Mediation - conflictoplossing via bemiddeling door een mediator; Rehabilitatie - betekenisgevend handelen in de langdurige zorg vanuit de rahabilitatie- en supportbenadering; Oplossingsgericht werken - ontdek de kracht van je cliënt; Cliëntperspectief - wie zegt dat je onder leed moet lijden? het recht op eigen betekenisgeving; Reflectie - aansluiten bij het perspectief van de cliënt. Betekenisgeving en ervaringsleren als professionele kernwaarden; literatuur + websites. De auteurs zetten van elk van deze benaderingen de belangrijkste kenmerken op een rij en geven inzicht in de praktische werking aan de hand van casuïstiek


Book
Empowerment en participatie van kwetsbare burgers : ervaringskennis als kracht
Author:
ISBN: 9789088501661 Year: 2010 Publisher: Amsterdam SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Cliënten in de geestelijke gezondheidszorg, mensen in armoede, breekbare ouderen: kwetsbare burgers die vaak niet op een volwaardige manier deel uitmaken van de samenleving. Een kansrijker aanpak om deze mensen volwaardig te laten meedoen in de samenleving gaat uit van empowerment. Dit doet een beroep op eigen krachten, daarbij gebruikmakend van ervaringsdeskundigheid van de betrokkenen zelf. De auteurs gaan in deze uitgave in op een veelheid aan thema?s rond achtergronden, uitwerking en processen bij empowerment. De diversiteit aan bijdragen biedt een kleurrijk palet voor hulpverleners, managers van welzijns- en gezondheidsinstellingen, beleidsverantwoordelijken, wetenschappers, docenten en studenten van het hoger sociaal agogisch onderwijs en niet in het minst voor de kwetsbare burgers zelf


Book
De meervoudig gekwetste mens : gedeelde en verdeelde zorg
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789020994285 Year: 2011 Publisher: Leuven LannooCampus


Book
Op eigen kracht verder : hulpverlening aan huis bij kansarmen
Authors: ---
ISBN: 9055502545 Year: 2001 Publisher: Leuven HIVA-KULeuven

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Hulpverleners die met kansarme hulpvragers werken, komen vaak in een moeilijk spanningsveld terecht. Enerzijds willen ze deze hulpvragers op een respectvolle en verantwoorde manier begeleiden en ondersteunen. Anderzijds willen ze de hulpvragers niet (te) afhankelijk maken van de hulpverlening en hen zoveel mogelijk voor zichzelf laten zorgen. Nu onze samenleving steeds complexer wordt en alsmaar hogere eisen stelt, komt dit evenwicht nog meer onder druk te staan. Kansarmen dreigen nog meer verloren te lopen in het doolhof van diensten en voorzieningen. De nieuwe ontwikkelingen in onze samenleving lijken aan hen voorbij te gaan.

Keywords

kansarmoede --- Kansarmen --- Sociale agogiek --- Hulpverlening. --- Armoedebestrijding en samenlevingsopbouw. --- Sociology of social care --- cliënt-hulpverlener relatie --- maatschappelijke hulpverlening --- OCMW (Openbaar Centrum voor Maatschappelijk Welzijn) --- armoedebestrijding --- hulpverlening --- Social welfare methods --- Academic collection --- #SBIB:316.8H30 --- #SBIB:316.8H21 --- OCMW --- arbeid --- armoede --- maatschappelijk werk --- Professies en methoden in het welzijnswerk: sociaal werk, vrijwilligerswerk, hulpverleningsmethoden … --- Welzijnsorganisatie: probleemgerichte sociale dienstverlening (OCMW) --- #SBIB:316.8H15 --- #SBIB:316.8H22 --- #A0110A --- 666.1 Kansarmoede --- 321.3 --- gezinsproblemen --- sociale wetenschappen --- thuishulp --- 307.3 --- 460.7 --- ambulante hulpverlening --- contextuele therapie --- empowerment --- maatzorg --- multi-probleem gezinnen --- thuisbegeleiding --- Empowerment (zelfbeschikking) --- Kansarmoede --- Multi-problem gezin --- armoede (gez) --- 364.046 --- Empowerment --- Hulpverlening --- Kenmerken --- Thuisbegeleiding --- gezinszorg --- thuiszorg --- bemoeizorg --- gezinsbegeleiding --- probleemgezin --- sociaal-cultureel werk, kansarme jongeren --- systeemtheorie --- welzijnswerk, methoden --- Welzijns- en sociale problemen: sociale ongelijkheid en armoede --- Welzijnsorganisatie: sociale dienstverlening voor specifieke groepen --- Methodiek --- Sociologie van de welvaart --- Hulpverlenende instanties --- 361.2 --- 392.5 --- 339.1 --- 361.1 --- 374.3 --- 301 --- Armoede --- Maatzorg --- kansarmen --- psychosociale problemen --- graduaat orthopedagogie


Book
Communicatie in de klas
Authors: ---
ISBN: 9789030192510 9789030192138 Year: 2007 Publisher: Mechelen Wolters Plantyn

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De auteurs geven de lezer inzicht in communicatieve processen die zich in de klas en daaromheen afspelen. De auteurs geven de lezers inzicht in de communicatieve processen die zich in een klas en daaromheen afspelen. Omdat leraren en leerlingen op oneindig veel manieren op situaties reageren, biedt het boek geen standaardrecepten. Het biedt mogelijkheden om klassensituaties te analyseren, groepswetmatigheden te ontdekken en daar op een effectieve wijze op te reageren. (Bron: covertekst)

Keywords

Communicatie --- Onderwijs. --- Initial didactic situation --- klassengesprekken --- communicatievaardigheden --- leraren-leerling relatie --- interpersonele communicatie --- Didactic strategies --- Communication --- Study and teaching --- Ethnicity --- Students --- Training --- Handbooks, manuals, etc. --- 37.015.31 --- 371.212 --- communicatie --- klasklimaat --- klasmanagement --- 454.22 --- didactiek --- onderwijs --- 305.2 --- Communicatievaardigheden --- Groepsdynamica --- Klasmanagement --- Klassfeer --- Omgangsvormen (Regels en afspraken) --- 454.2 --- 499.4 --- Communicatie docent-student --- Communicatieve vaardigheden --- Empowerment (zelfbeschikking) --- Klassengesprekken --- Leerlingenparticipatie --- Onderwijs --- Relatie leraar - leerling --- 484.22 --- communicatie (ler) --- communicatievaardigheden (ler) --- klasgesprekken (ler) --- Relatie leraar-leerling --- Communicatie in de klas --- communicatie (leesbaarheid) --- groepsdynamica --- leerlingenbegeleiding --- omgangskunde --- Communicatie ; onderwijs --- Leerlingbegeleiding --- Didactische beginsituatie --- onderwijsstijlen, beloningen, omgang leerkracht-leerling, straffen --- Psychologie van groepen --- Onderwijsstrategieën --- Mondelinge communicatie --- departement Lerarenopleiding 07 --- secundair onderwijs --- communicatieprocessen --- groepscommunicatie --- Klassenmanagement --- Didactiek --- Zelfstandig leren --- Coöperatief leren --- Groepsdynamiek --- 304 --- 305.8 --- didactische werkvormen --- didactisch proces --- sociale vaardigheden --- Klassengesprek --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- KUL


Book
Bind-kracht in armoede. Boek 2 : krachtgerichte hulpverlening in dialoog
Authors: --- ---
ISBN: 9789020973365 Year: 2007 Publisher: Leuven LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Vele hulpverleners ervaren onmacht wanneer ze werken met mensen in armoede. Twee leefwerelden botsen soms in hulpverleningsrelaties. Verschillende omgangsvormen en een andere kijk op de aanpak van problemen zetten de hulpverlening geregeld onder druk.Bind-Kracht in armoede ontwikkelt instrumenten om de kwaliteit van de hulpverlening te verbeteren. Verbindend en versterkend werken in dialoog leidt tot duurzame groei van maatschappelijk gekwetste mensen. Maar hoe pak je dit aan?Dit reflectie- en methodenboek van Bind-Kracht in armoede verkent hoe begeleiders krachtgerichte hulpverleningsrelaties kunnen opbouwen met mensen in armoede. De auteurs brengen bouwstenen aan: sterke visie, inzicht in de leefwereld van mensen in armoede, bewust omgaan met rolpatronen en empowerment. Het boek vertaalt inzichten en engagement in bruikbare werkinstrumenten. Concrete praktijkverhalen en oefeningen maken van het boek een samenhangend en levendig geheel waarmee de lezer zijn eigen hulpverleningsaanpak kan uitdiepen en verrijken.

Keywords

Armoede en hulpverlening. --- armoedebestrijding --- duurzame ontwikkeling --- maatschappelijke hulpverlening --- Social problems --- armoede --- Social welfare methods --- Sociology of social care --- methoden van het sociaal werk --- empowerment --- #SBIB:316.8H22 --- #SBIB:316.8H30 --- Academic collection --- 666 Armoede --- welzijnswerk --- Armoede --- Armoedebeleid/armoedebestrijding (sociaal impulsfonds) --- Empowerment (zelfbeschikking) --- Kansarmoede --- Kwaliteitszorg in de welzijnsvoorzieningen (tevredenheids(onderzoek)) --- Maatschappelijk werk: algemeen --- Systeemdenken in de hulpverlening (contextuele hulpverlening, systeemtherapie) --- Welzijnswerk: voorzieningen en overheidsbeleid (hulpverlening) --- 328 --- armoede (gez) --- hulpverlening (gez) --- welzijnswerk (gez) --- Empowerment --- Ervaringsleren --- Hulpverlening --- Participatie --- 341 --- 364.22 --- Armoede : hulpverlening --- Hulpverlening : empowerment --- armoede (kansarmoede) --- cliënt-hulpverlener-relatie --- sociale ongelijkheid --- S20080210.JPG --- participatie, maatschappelijke --- sociologie --- Welzijnsorganisatie: sociale dienstverlening voor specifieke groepen --- Professies en methoden in het welzijnswerk: sociaal werk, vrijwilligerswerk, hulpverleningsmethoden … --- 339.1 --- 301.17 --- 301 --- 361 --- Psychologie --- Sociologie --- 186.6 Jeugd(sanctie)recht --- PXL-Social Work 2015 --- welzijnszorg --- Books before 1840 --- Sociale psychologie --- Sociale welzijnszorg --- Uitsluiting --- Sociaal isolement --- Kwaliteitszorg --- hulpverlening --- methodiek --- #gsdbP


Book
Van zorg naar ondersteuning: ontwikkelingen in de begeleiding van personen met een verstandelijke handicap
Authors: ---
ISBN: 9031336122 Year: 2000 Publisher: Houten Bohn Stafleu Van Loghum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

5

Keywords

376 --- #PBIB:2001.2 --- Academic collection --- #KVHB:Mentaal gehandicapten --- integratie --- mensen met een mentale beperking --- orthopedagogiek --- sociologie --- Geestelijke gezondheidszorg --- Gehandicapten --- 326 --- Mentaal gehandicapten --- 462 --- Empowerment (zelfbeschikking) --- Gedragsstoornissen bij personen met verstandelijke handicap (probleemgedrag bij personen met een verstandelijke handicap, psychische stoornissen bij personen met een verstandelijke handicap) --- Kinderen --- Personen met een meervoudige handicap (meervoudig gehandicapten) --- Personen met een verstandelijke handicap (mentaal gehandicapten) --- 316.66 --- Begeleiding --- Empowerment --- Gedragsstoornissen --- Hulpverlening --- Personen met een mentale handicap --- Rechten --- Verzorging --- 606.84 --- empowerment --- gedragsstoornissen --- levenskwaliteit (kwaliteit van leven) --- mentaal gehandicapten --- patiëntenbegeleiding (patiëntenvoorlichting) --- psychiatrische patiënt --- psychiatrische verpleegkunde --- 376 Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs. --- Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs. --- Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs --- Soins de santé mentale --- Handicapés --- Sociale problemen van mentaal gehandicapten --- Kinderen met afwijkende verstandelijke vermogens --- (zie ook: zwakzinnigheid) --- (zie ook: informed consent) --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Levenskwaliteit --- Gedragsprobleem --- Ondersteuning --- Social policy and particular groups --- personen met een mentale beperking --- zorg voor personen met een beperking

Listing 1 - 10 of 11 << page
of 2
>>
Sort by