Listing 1 - 10 of 11 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Sociaal-cultureel werk --- Competentie --- Elders verworven competenties
Choose an application
Competentiegericht onderwijs --- Didactiek --- Evaluatie --- Lerarenopleiding --- Elders verworven competenties
Choose an application
Competentiegericht onderwijs --- Didactiek --- Evaluatie --- Lerarenopleiding --- Elders verworven competenties
Choose an application
1. Inleiding2. Concipiëren van competenties3. Analyseren van competenties4. Niveaus in competenties5. Beschrijving van competenties6. Bewijzen en beoordelen7. Beoordeling via casusopdrachten8. De praktijk van de zelfbeoordeling9. Validatie van assessment bij afgestudeerde bachelors10. Het voeren van een assessment-interview11. Een procedure voor beoordeling en erkenning
Competentiemanagement --- EVC. --- Verpleegkunde --- hoger onderwijs. --- opleiding. --- Nursing --- verpleegkundige opleiding --- verpleegkunde --- Higher education --- competenties --- Study and teaching --- evaluatie --- bachelor --- EVC --- kwaliteitsbewaking --- casestudies --- Beroepskwalificaties 331.543 --- Gezondheidszorg 61 --- Ziekenhuizen 362.11 --- verpleegkundige competenties --- 613.3 --- assessment --- verpleegkundige handelingen --- EVC (elders verworven competenties) --- gezondheidszorg --- verpleegkunde - beroep en opleiding --- Beroep en opleiding --- Verpleegkundige opleidingen --- Verpleegkundig onderwijs --- Competenties --- 613.3 Beroep en opleiding --- EVC (Elders verworven competenties) --- gevallenstudie --- Verpleegkundige opleiding --- Competentie
Choose an application
onderwijsvernieuwing --- competenties --- assessments (onderwijs) --- Higher education --- HO (hoger onderwijs) --- 378<47+497.2> --- 371.2 --- #SBIB:37H0 --- Academic collection --- EVC --- EVK --- hoger onderwijs --- onderwijs --- schoolorganisatie --- 489.4 --- assessment --- didactiek --- 450.7 --- Competentiegericht onderwijs --- EVC (elders verworven competenties) --- EVC Eerder verworven competenties --- Hoger onderwijs --- competentiegericht onderwijs --- flexibilisering --- groepsdiscussie --- kwaliteitszorg --- lerarenopleiding --- overall-toets --- portfolio's --- procedures --- sociaal agogisch werk --- verpleegkunde --- 489 --- EVC (Eerder Verworven Competenties) --- Competenties --- Onderwijs --- 378.2 --- 489.5 --- Assessment --- Competenties; onderwijs --- Hoger onderwijs; Vlaanderen --- S20090541.JPG --- 371.2 Schoolorganisatie --- Schoolorganisatie --- 378<47+497.2> Hoger onderwijs. Universitair onderwijs --(algemeen)--?<47+497.2> --- Hoger onderwijs. Universitair onderwijs --(algemeen)--?<47+497.2> --- Pedagogie --- hoger onderwijs - didactiek, modulair onderwijs --- Opleiding en bijscholing --- Didactiek (hoger onderwijs) --- Hoger onderwijs; algemeen --- 378 --- Eerder verworven kwalificaties --- Kwaliteitszorg --- Elders verworven competenties --- Competentie
Choose an application
Dit themaboek over competentiegericht beoordelen is gericht op het leerproces en de groei van de student, de aankomend professional. In dat leren zijn geen scherpe grenzen te trekken tussen formeel, non'formeel en informeel leren. Competentiegericht onderwijs is bedoeld om deze verschillende manieren van leren recht te doen, te stimuleren en leeromgevingen te verbinden. Dit themaboek bevat artikelen van verschillende auteurs die duidelijk maken dat er heel wat komt kijken bij het ontwerpen van goede beoordelingsvormen. Goed beoordelen is bovendien een vak apart: je bent niet zomaar een goede beoordelaar. (Bron: covertekst)
Didactic evaluation --- evaluatie (onderwijs) --- onderwijspraktijk --- Didactics of higher education --- competenties --- Onderwijsvernieuwing --- Competentiegericht onderwijs --- Evaluatietechnieken ; onderwijs --- 489.4 --- 613.3 --- EVC (elders verworven competenties) --- beoordelen --- coaching --- competentie-assessment --- competentiegericht onderwijs --- examineren --- hoger onderwijs --- onderwijs --- portfolio's --- verpleegkunde --- verpleegkundig beroep --- Assessment --- Competentie (competentiemanagement) --- Hoger onderwijs --- 489.54 --- competentiegericht beoordelen --- 489.59 --- EVC --- Portfolio's --- competenties (beroepsbekwaamheid) --- evaluatie --- onderwijsvernieuwing --- portfolio --- verpleegkundige opleiding --- Evaluatietechnieken ; hoger onderwijs --- Didactiek (hoger onderwijs) --- Beroep en opleiding --- Evaluatie --- Nederland --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Literatuur
Choose an application
De school is nog steeds de leerplaats bij uitstek.Maar ook buiten de schoolmuren valt heel wat te leren, een leven lang. In onze maatschappij ontwikkelen zich nieuwe ideeën over leren. Zo groeit de waardering voor kennis en ervaring die niet op school is verworven. Meteen rijst de vraag of die elders verworven competenties tastbaar gemaakt kunnen worden. Hoe kun je kennis en kunde die iemand niet met een diploma kan bewijzen, toch (h)erkennen en valoriseren? Een aantal Europese landen heeft een eigen systeem om elders verworven competenties te erkennen. Een vergelijking van de Duitse, Nederlandse, Britse, Franse en Finse aanpak is in de evc-discussie dan ook bijzonder relevant.
Education and state --- Education --- Educational evaluation --- EVC. --- Lerarenopleiding --- Permanente vorming. --- Standards --- Algemeen. --- beroepsopleiding --- Personnel management --- Educational systems. Teaching systems --- onderwijsonderzoek --- vergelijkende pedagogiek --- accreditatie --- competenties --- certificatie --- Research on teaching --- assessments (onderwijs) --- Adult education. Lifelong learning --- competentie --- competitief management --- europees recht --- kwaliteitsysteemcertificatie --- onderwijsvormen --- 378.2 --- Competenties --- Diploma's --- Hoger onderwijs --- Kwaliteitszorg --- Procedures --- Standaarden --- 452 )* ONDERWIJS - OVERIGE LANDEN --- Duitsland --- elders verworven competenties --- EVC-systeem --- Finland --- Frankrijk --- Groot-Brittannië --- Nederland --- onderwijssystemen --- 658.3 competenties --- 450.2 --- EVC --- 032168.jpg --- Elders verworven competenties --- 331.36 --- 331.5 --- 351.83 --- 374.7 --- 378 --- 452.2 --- 489.3 --- 489.4 --- 908 --- arbeidsmarkt --- België --- Europa --- EVC (elders verworven competenties) --- EVC erkenning verworven competenties --- hoger onderwijs --- leren --- levenslang leren --- onderwijs --- onderwijsbeleid --- politieke sociologie --- tewerkstellingsbeleid --- volwasseneneducatie --- #SBIB:316.334.1O211 --- #SBIB:316.334.1O243 --- Aansluiting onderwijs - arbeidsmarkt 371:331 --- Beroepskwalificaties 331.543 --- Beroepsopleiding 377 --- EG / Europese Unie 339.543EC/EU --- OESO / OCDE / OECD 339.92OECD --- Onderwijs 37 --- 712 Onderwijs voor volwassenen --- 736 Diploma's --- #A0204A --- 374.7 Education permanente. Permanent education. Volksontwikkeling. Vormingswerk voor volwassenen nen --- Education permanente. Permanent education. Volksontwikkeling. Vormingswerk voor volwassenen nen --- Children --- Education, Primitive --- Education of children --- Human resource development --- Instruction --- Pedagogy --- Schooling --- Students --- Youth --- Civilization --- Learning and scholarship --- Mental discipline --- Schools --- Teaching --- Training --- Education policy --- Educational policy --- State and education --- Social policy --- Endowment of research --- Educational assessment --- Educational program evaluation --- Evaluation research in education --- Instructional systems analysis --- Program evaluation in education --- Self-evaluation in education --- Evaluation --- (zie ook: certificatie) --- loopbaanontwikkeling. training, scholing op het werk --- Arbeidsmarkt. Werkgelegenheid --- Overheidsbeleid ten aanzien van werk en werkgelegenheid. Toezicht op de sociale wetgeving --- Hoger onderwijs. Academische studies. Universiteiten --- Onderwijs overige landen, organisatie --- Politiek, wetgeving en organisatie (hoger onderwijs) --- Didactiek (hoger onderwijs) --- Onderwijsbeleid: internationaal --- Onderwijsorganisatie: volwassenenvorming --- Government policy --- onderzoek --- Vaardigheden --- Ervaringsleren --- Levenslang leren --- Onderwijs --- 374.7 Volksontwikkeling. Vormingswerk voor volwassenen --- Volksontwikkeling. Vormingswerk voor volwassenen --- 374.7 Education and training out of school. Further education for adults --- Education and training out of school. Further education for adults --- Competentie --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
- Competentie-ontwikkelend onderwijs in Vlaanderen? / Martin Valcke - Competentiegericht onderwijs: uitgangspunten, kansen en valkuilen / Martin Mulder, Judith Gulikers, Harm Biernans - Competenties: een zoektocht naar toegevoegde waarde / Roger Standaert - Competentie-ontwikkelend onderwijs: de experiëntele benadering / Ferre Laevers - Assessment en competentie-ontwikkelend opleiden: een vsietekst / Filip Dochy, Katrien Struyven - EVC, competentiegericht beoordelen en flexibiliseren van onderwijs / Ruud Klarus - Competentie-ontwikkelend onderwijs: reflecties rond implementatie / Jan De Maeseneer - Perspectieven voor het debat
Competentiegericht leren. --- Onderwijsvernieuwing. --- School management --- competenties --- Research on teaching --- Didactics of higher education --- Flanders --- Education --- Aims and objectives --- Research --- Critical pedagogy --- 451.3 --- assessment --- competentiegericht onderwijs --- didactische werkvormen --- didactisch proces --- EVC (Elders verworven competenties) --- Onderwijsonderzoek --- Onderwijsorganisatie --- Didactiek van het hoger en universitair onderwijs --- Vlaanderen --- 371 onderwijs --- 658.3 competenties --- 720 Onderwijs --- #KVHB:Competentiegericht onderwijs --- onderwijs --- onderwijskunde --- 450.46 --- 489.4 --- Competentiegericht onderwijs --- Onderwijsvernieuwing --- onderwijsvernieuwing --- 454.2 --- Assessment --- EVC (Eerder Verworven Competenties) --- Hoger onderwijs --- EVC --- 454.23 --- 090862.jpg --- Theoretische onderwijsvernieuwing --- Didactiek (hoger onderwijs) --- Didactiek --- Onderwijsstrategieën --- Competenties --- Onderwijskunde --- Onderwijsbeleid --- Onderwijs --- Competentieontwikkeling --- Competentie --- Nederland --- Kust --- Emigratie --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Het denken over levenslang en levensbreed leren is de laatste jaren in Europa in een stroomversnelling geraakt. De gedachte dat je op allerlei momenten en plaatsen ervaringen opdoet en leert, wordt stilaan algemeen aanvaard. Dit denken over competenties is echter een fundamentele breuk met de idee dat de school de enige plaats is waar men leert en dat het geleerde in diploma's wordt vastgelegd. EVC of de erkenning van eerder verworven competenties wil de kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes van mensen, waar en op wat voor manier dan ook verworven, formeel erkennen en waarderen met diploma's, bekwaamheidsbewijzen en certificaten. Het erkennen van competenties is geen nieuw fenomeen. In het bedrijfsleven en HRM-middens bestaan deze praktijken al lang met als doel zicht te krijgen op het potentieel dat de eigen werknemers of kandidaat-werknemers in huis hebben, maar zonder certificeren of civiel effect. Sinds de jaren '90 stelden steeds meer lidstaten van de Europese Unie procedures en richtlijnen op voor het erkennen van buiten het formeel onderwijs verworven competenties. Dit bood mensen de kans hun verworven competenties te valoriseren op de arbeids- en opleidingsmarkt. In Vlaanderen is EVC een betrekkelijk nieuw fenomeen. Met de recente decreten betreffende de titel van beroepsbekwaamheid en de flexibilisering van het hoger onderwijs krijgt EVC een wettelijk kader en staat onder andere het hoger onderwijs voor de uitdaging dit uit te werken, te implementeren en toe te passen. De Katholieke Hogeschool Leuven heeft al een EVC-procedure en een aangepast assessmentinstrumentarium ontwikkeld en met succes toegepast op een groep kandidaat-studenten 2003-2004. Deze ervaring leidde tot een praktische handleiding voor iedereen die betrokken is bij het uitbouwen van flexibele en gepersonaliseerde leertrajecten vertrekkend van de kennis, vaardigheden en attitudes van de kandidaten.
EVC --- EVC. --- Lerarenopleiding --- Hoger onderwijs. --- Vlaanderen. --- elementary education --- Teaching --- educating --- lerarenopleiding --- Higher education --- Psychology --- assessments (onderwijs) --- competenties --- Adult education. Lifelong learning --- Flanders --- Volwasseneneducatie. Permanente vorming --- Hoger onderwijs. Universitair onderwijs --- Vlaanderen --- #PBIB:+110.71 --- Connaissances générales Algemene kennis --- Formation Opleiding --- Formation continuée Permanente opleiding --- Parascolaire Opleiding buiten schoolverband --- Société de l'information Kennismaatschappij --- #KVHB:Competentiegericht onderwijs --- #KVHB:Lerarenopleiding --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- hoger onderwijs --- levenslang leren --- onderwijsvernieuwing --- 472.7 --- competentiegericht leren --- leraren lager onderwijs --- lerarenopleidingen --- 450.7 --- 489.32 --- 489.4 --- EVC (elders verworven competenties) --- EVC Eerder verworven competenties --- Hoger onderwijs --- Studietrajectbegeleiding --- EVC (Eerder Verworven Competenties) --- Levenslang leren --- 472.7 ) De onderwijzer en zijn opleiding --- competentie (ler) --- eerder verworven competenties --- lager onderwijs --- leraren --- lerarenopleiding (ler) --- opleidingstraject --- Competenties; onderwijs --- Hoger onderwijs; Vlaanderen --- competentie --- competentiemeting --- E05035.jpg --- Eerder verworven competenties --- Leraren ; basisonderwijs ; opleidingen --- Leraren: opleidingen: Vlaanderen --- Onderwijs : Didactiek : Hoger onderwijs : Algemeen --- de onderwijzer en zijn opleiding --- Opleiding en bijscholing --- België --- Didactiek (hoger onderwijs) --- Didactiek --- Leraren lager onderwijs --- Lager onderwijs --- Leren --- Competentiegericht onderwijs --- Competenties --- 450.2 --- 780 Hoger onderwijs --- Leraar lager onderwijs --- Elders verworven competenties --- Emigratie
Choose an application
Het competentieleren heeft zich definitief een plaats verworven in het hoger beroepsonderwijs in Nederland. Het blijkt een krachtige onderwijsvisie om de noodzakelijke afstemming tussen opleiding en beroepspraktijk gestalte te geven. Een van de lastigste aspecten van competentiegericht onderwijs is het onderwerpen van toetsvormen die enerzijds recht doen aan de complexiteit van competenties en anderzijds haalbaar zijn in termen van tijd en geld. Compententie-assessment is een praktisch hulpmiddel bij het vormgeven van assessment van compententies. Het geeft een blik in de keuken bij het maken en implementeren van assessments en biedt een groot aantal uitgewerkte assessmentinstrumenten die in principe bruikbaar zijn voor alle hbo-opleidingen. De hier gepresenteerde instrumenten onderscheiden zich doordat ze zijn toegesneden op de leer- en werksituatie van studenten in het hbo en rekening houden met de mogelijkheden en behoeften van hun docent-begeleiders. 1. Definities: competentie-assessment. 2. de ontwikkeling en implementatie van assessments. 3. De rol van assessor 4. Kritische succesfactoren. 5. Instrumenten.
competentiemanagement --- Didactic evaluation --- evaluatie (onderwijs) --- assessments (onderwijs) --- School management --- Educational Measurement --- 371.26 --- #KVHA:Vertaalcompetentie --- #KVHA:Vertaalevaluatie --- #KVHA:Vertaalwetenschap --- assessment --- competenties --- 489.4 --- België --- competentiegericht leren --- didactiek --- hoger onderwijs --- 378.1 --- EVC (elders verworven competenties) --- assessment (beoordeling, vaststelling) --- competentie-assessment --- evaluatie --- examineren --- leerprocessen --- onderwijs --- onderwijsvernieuwing --- 371.3 --- Didactiek (didactische werkvormen) --- Assessment --- Beroepsonderwijs ; basisvaardigheden --- Competenties --- Hoger onderwijs ; Nederland --- 043786.jpg --- Competentie-assessment --- Evaluatie --- 371.26 Beoordeling van leerlingen. Schoolprestaties. Leerprestaties. Onderwijstaxonomie --- Beoordeling van leerlingen. Schoolprestaties. Leerprestaties. Onderwijstaxonomie --- Educational Assessment --- Examination, Graduate Records --- Measurement, Educational --- Assessment, Educational --- Graduate Records Examination --- Assessments, Educational --- Educational Assessments --- Educational Measurements --- Examinations, Graduate Records --- Graduate Records Examinations --- Measurements, Educational --- hoger onderwijs - didactiek, modulair onderwijs --- organisatie van het hoger onderwijs --- Didactiek (hoger onderwijs) --- Didactische evaluatie --- Onderwijsorganisatie --- Peer assessment --- Competentieleren --- Hoger beroepsonderwijs (Nederland) --- Nederland --- Hoger beroepsonderwijs --- Beroepshouding --- Feedback --- Hoger onderwijs --- Kwaliteitszorg --- Competentie --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Literatuur
Listing 1 - 10 of 11 | << page >> |
Sort by
|