Narrow your search
Listing 1 - 7 of 7
Sort by

Book
Reisgids zelfregulerend leren : handleiding voor begeleiders
Author:
ISBN: 9789088509827 Year: 2020 Publisher: Amsterdam SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Hoe kunnen leerlingen actief en met plezier leren? Een manier is om leerlingen en hun leerkrachten inzicht te geven in zelfregulerend leren. Leerlingen ontwikkelen vaardigheden waardoor ze meer grip krijgen op het leren en ontdekken wat hen motiveert in het leerproces. Binnen zelfregulerend leren zijn verschillende soorten strategieën te onderscheiden. Het gaat om cognitieve, metacognitieve en organisatiestrategieën en daarnaast metacognitieve kennis en motivatie.In deze handleiding wordt zelfregulerend leren bekeken vanuit de metafoor van een ontdekkingsreis. De leerling trekt op met een ervaren reiziger. Samen wordt vanaf de verkeerstoren het leerlandschap verkend, de route uitgestippeld, gekozen voor een vervoermiddel en wordt er gekeken naar hoe je de bagage en souvenirs handig mee kunt nemen. Om de doelen te behalen wordt samen met de leerling gekozen voor passende leerstof. Dit is meestal de reguliere lesstof. Voor (hoog)begaafde leerlingen is dit vaak verrijkingsmateriaal. Reisgids zelfregulerend leren bestaat uit de begeleiderstraining, achtergrondinformatie over zelfregulerend leren en het werkboek voor leerlingen. Het werkboek is los verkrijgbaar onder de titel Ga op reis en ontdek hoe je leert.Mirjam Zwaan is orthopedagoog en ontwikkelde deze interventie voor ECHA-opleiding Specialist Hoogbegaafdheid. Eerder publiceerde zij samen met Nathalie van Kordelaar onder andere Wij zijn een groep, Ik en faalangst en Ik en autisme.https://www.swpbook.com/boeken/21/onderwijs/2258/reisgids-zelfregulerend-leren


Book
Effectief leren : basisboek
Authors: ---
ISBN: 9789001815448 Year: 2013 Publisher: Groningen Noordhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Effectief leren in de les geeft zowel beginnende als ervaren docenten ideeën voor de onderwijspraktijk en om het leren van leerlingen te stimuleren. De publicatie biedt een groot aantal adviezen voor effectieve instructie. Dit zorgt voor een duidelijke structuur in de les, directe feedback aan leerlingen en een ontspannen sfeer. Het boek besteedt veel aandacht aan samenwerkingsvormen gericht op leren met de bijbehorende werkvormen, het werken met meervoudige intelligenties en het ontwikkelen van een leerklimaat in de klas. Het bevat praktijkvoorbeelden, tips en adviezen. Veel van die voorbeelden en tips zijn direct afkomstig uit de praktijk. Elk hoofdstuk wordt afgesloten met een overzicht van onderwijsliteratuur over dat thema.


Book
Zelfregulerend leren : effectiever leren met leerstrategieën
Author:
ISBN: 9789024409075 9024409071 Year: 2018 Publisher: Amsterdam Boom

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De Onderwijsraad stelt dat het ontdekken en stimuleren van talent een taak van het onderwijs is. Maar als docent heb je het druk en zijn de beschikbare middelen vaak beperkt. Hoe zorg je er dan toch voor dat de individuele capaciteiten van je leerlingen kunnen opbloeien?Onderzoek toont aan dat leerstrategieën een krachtig middel zijn om aan dat ideaal vorm te geven. Leerstrategieën zijn concrete manieren van leren: hiermee leren kinderen hoe ze moeten en kunnen leren. Zo leren ze met de strategie Jezelf kennen welke taken bij hen passen en welke vaardigheden ze juist vaker moeten oefenen. Om zichzelf voor een taak te motiveren kunnen ze de strategie Het nut zien inzetten.Zelfregulerend leren behandelt per hoofdstuk een leerstrategie en geeft praktische tips waarmee je leerlingen kunt helpen zich deze eigen te maken en te gebruiken. Zo help je al je leerlingen het beste uit zichzelf te halen.Zelfregulerend leren hoort bij de serie In de klas. Deze serie bestaat uit een reeks praktische boeken voor docenten, leerkrachten, intern begeleiders en remedial teachers. De boeken zijn geschreven door professionals uit het vakgebied. Zij geven achtergrondinformatie en praktische tips waarmee u direct aan de slag kunt.(Bron: https://www.boomhogeronderwijs.nl/product/100-8038_Zelfregulerend-leren)


Book
Ga op reis en ontdek hoe je leert : werkboek voor leerlingen in de bovenbouw
Author:
ISBN: 9789088509803 Year: 2020 Publisher: Amsterdam SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Ga je mee op reis? Op deze ontdekkingsreis bepaal jij de bestemming en de route. Hoe ziet het landschap er onderweg uit? Wandel je met kompas door een dicht bos, klim en daal je door de bergen, voelt het alsof je door het moeras gaat of heb je ook stukken snelweg? Gelukkig krijg je overzicht als je de tijd neemt om de verkeerstoren te beklimmen. Welke keuze maak jij daarna voor het vervoermiddel? Ga je met de bus of pak je de fiets? Hoe neem jij alle bagage en souvenirs mee?Iedereen maakt een andere reis. Aangekomen op de bestemming weet jij beter, als inmiddels ervaren reiziger, hoe jij jouw reis (jouw leerproces) kunt vormgeven. Ofwel hoe je zelfregulerend leert. Hopelijk zorgt dit ook bij jou voor meer leerplezier.In dit werkboek staat alle informatie die die je nodig hebt voor de reis. Met leuke illustraties en opdrachten wordt het een logboek om na je reis regelmatig door te bladeren.Een goede reis gewenst!https://www.swpbook.com/boeken/131/primair-onderwijs/2256/ga-op-reis-en-ontdek-hoe-je-leert


Book
Effectief leren in de les : basisvaardigheden voor docenten
Authors: --- ---
ISBN: 9001307515 Year: 1996 Publisher: Groningen Wolters-Noordhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Effectief leren in de les is een basisboek dat de theorie over algemene onderwijsmodellen relateert aan de praktijk van alledag. Het voorziet in de behoefte van docenten om te leren van elkaars praktijkervaringen en bevat een rijkdom aan snel toepasbare adviezen. Een bron van inspiratie voor alle leraren die met een frisse blik naar hun lessen willen kijken. De praktijkgerichte aanpak onderscheidt Effectief leren in de les van soortgelijke boeken die de nadruk leggen op de theorie. Bovendien kent het basisboek een andere werkvolgorde: eerst de praktijk, vervolgens de theorie. De wetenschappelijke overwegingen, onderzoeksgegevens en argumenten geven de docent de nodige ruimte voor eigen meningsvorming en invullingen. (Bron: uitgeverscatalogus)


Book
Samenwerkend leren : praktijkboek
Authors: --- ---
ISBN: 9001307507 9789001307509 9001285600 9789001285609 Year: 1997 Publisher: Groningen Wolters-Noordhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Samenwerkend leren is een onderwijsstrategie die uit Amerika is overgewaaid. Docenten die deze onderwijsvorm met succes hebben ingevoerd, noemen vooral voordelen als variatie en een andere sfeer in de klas. Ook spreken ze positief over hun begeleidingsrol en het veranderde contact met leerlingen. Samenwerkend leren, Praktijkboek werkt deze onderwijsbenadering nader uit en maakt haar aan de hand van theoretische achtergronden en concrete lesvoorstellen toegankelijk voor de Nederlandse onderwijssituatie. Net als bij het basisboek staat de praktijk bij de bespreking steeds voorop.


Book
Effectief leren : basisboek
Authors: ---
ISBN: 9001307523 9789001307523 Year: 2005 Publisher: Groningen Wolters-Noordhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Effectief leren speelt in alle onderwijssituaties een belangrijke rol. In alle onderwijssituaties moeten leerlingen basiskennis opdoen en basisvaardigheden aanleren. Dit basisboek geeft door middel van de instructiestrategie van directe instructie een groot aantal praktische adviezen aan op welke wijze docenten dat kunnen vormgeven, of hoe docententeams dat samen kunnen doen en hoe ze van daaruit een begin kunnen maken met activerend leren. Het boek is rijkelijk voorzien van praktische adviezen en voorbeelden uit de praktijk.

Listing 1 - 7 of 7
Sort by