Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|
Choose an application
Dit boek reflecteert over recente en klassieke onderwijsproblemen; de invoering van competenties en de al ruim een halve eeuw bestaande eerstejaars hecatombe. Het synthetiseert in de persoon van zijn auteur ruim 40 jaar Leuvens onderzoek inzake studeren en doceren. Hoger Onderwijs aan de universiteit zowel als erbuiten staat inmiddels voor de uitdaging om ' getrouw aan eigen missie binnen Europa in wording ' zoveel mogelijk jongeren in staat te stellen zichzelf optimaal als aankomend expert tot persoonlijkheid te ontwikkelen. Dat vergt grondige reorganisatie, inclusief substantiële evaluatie; verandering leidt, ook al beoogt zij fundamentele vernieuwing, immers ipso facto niet tot verbetering. Binnen dit perspectief plaatst Janssen twee reeksen kanttekeningen bij wat momenteel in uitbouw is. De eerste betreft het vormingsgebeuren. Qua einddoel lijkt expertise als omvattend vormingsideaal te moeten wijken voor een rist door lerenden successief als credits te verwerven competenties. Zulks impliceert echter dat jongeren leerling (kunnen) blijven én (dienvolgens) lerend levenslang krijgen. Wie daarentegen studeert, transformeert zich zelf in expert. Dat betekent zichzelf ' én daar gaat het om ' in eigen zich stilaan uitkristalliserende sociale rol, eerst als persoon Fons en vervolgens als persoonlijkheid Renée, op authentieke wijze tot iemand maken. De tweede betreft de schijnoplossing die via flexibilisering binnen deze hervorming gegeven wordt aan het al zo'n halve eeuw bestaand probleem in de transitie van secundair naar hoger onderwijs. (Bron: covertekst)
Hoger onderwijs --- Studievaardigheden --- Didactiek. --- Hoger onderwijs. --- onderwijspsychologie --- HO (hoger onderwijs) --- Educational psychology --- studeren --- lesgeven --- Higher education --- Flanders --- 378.012 --- #SBIB:316.334.1O400 --- #KVHB:Hoger onderwijs --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- #KVHB:Studeren --- competenties --- hoger onderwijs --- Coaching --- Competenties --- Leren leren --- Levenslang leren --- Reflecteren (Terugblikken) --- Studiekeuze --- 489.52 --- 37.02 --- Didactisch proces (leerproces) --- Leermethoden --- 371.3 --- Competentiegericht onderwijs --- Doceren : hoger onderwijs --- Studeren : hoger onderwijs --- competentie --- competentiegericht onderwijs --- student --- studiebegeleiding --- studiekeuze --- studiemethode --- Onderwijsresearch: hoger onderwijs. --- Leer- en onderwijsgedrag: algemeen --- Studiebegeleiding --- PHL-Central Office 12 --- flexibilisering --- psychologische analyse --- Studiemethoden --- Leerpsychologie --- Competentieleren --- Onderwijsresearch: hoger onderwijs --- 378 --- 100761.jpg --- Hoger onderwijs ; didactiek --- Studiemethode
Choose an application
De visie op (hoger) onderwijs is fundamenteel veranderd. Vandaag worden studenten zelf verantwoordelijk gesteld voor hun leerproces. Leren kan immers maar gebeuren op een (inter)actieve manier. Het is niet langer de docent die als expert beslist wat en hoe studenten leren. Wel moet hij een krachtige leeromgeving creëren die actief en coöperatief leren oproept en waarbinnen hij zelf optreedt als coach van de student. Activerend hoger onderwijs daadwerkelijk realiseren in de dagdagelijkse onderwijspraktijk is niet evident. Dit boek wil docenten daartoe de nodige handvatten aanreiken. Naast tips en tricks, gebaseerd op de meest recente theoretische inzichten, gaat er veel aandacht naar voorbeelden en volledig uitgewerkt illustratiemateriaal. Niet alleen het eigenlijke activerende lesgeven komt daarbij aan bod. De auteur gaat ook uitvoerig in op de uitwerking van (groeps)opdrachten en ondersteunend cursusmateriaal en op de keuze voor een gepaste klassieke dan wel alternatieve toetsmethode. Een activerend vormgegeven opleidingsonderdeel komt uiteraard maar tot zijn recht binnen een goed gestructureerd en uitgebalanceerd opleidingscurriculum
Hoger onderwijs --- Didactiek. --- Activerend onderwijs. --- Hoger onderwijs. --- Didactics --- HO (hoger onderwijs) --- higher education --- didactiek --- Higher education --- 371.012 --- 378 --- #KVHB:Didactiek --- #KVHB:Hoger onderwijs --- 371.3 --- hoger onderwijs --- onderwijskunde --- activerend onderwijs --- onderwijs --- 489.4 --- 378.1 --- Activerende didactische werkvormen --- Begeleid zelfstandig leren --- Curricula --- Toetsen --- begeleid zelfstandig leren --- didactisch proces --- leeromgeving --- lesgeven --- 489 --- Didactiek ; hoger onderwijs --- Lesgeven --- 37.02 --- Didactiek --- Doceren : hoger onderwijs --- Hoger onderwijs; Vlaanderen --- Onderwijskwaliteit --- Onderwijsstrategieën --- activerend hoger onderwijs --- evaluatietechniek --- studiemateriaal --- 101538.jpg --- Hoger onderwijs ; didactiek --- 371.012 Onderwijsresearch. Methoden voor onderwijs --- Onderwijsresearch. Methoden voor onderwijs --- 378 Hoger onderwijs. Universitair onderwijs --(algemeen) --- Hoger onderwijs. Universitair onderwijs --(algemeen) --- Hoger onderwijs. Universitair onderwijs --- hoger onderwijs - didactiek, modulair onderwijs --- organisatie van het hoger onderwijs --- Didactiek (hoger onderwijs) --- Hoger onderwijs; algemeen --- Education [Higher ] --- Practice --- Conseils pratiques, recettes, trucs, etc. --- Didactische werkvormen --- hoger onderwijs : didactiek (ler) --- zelfstandig leren (ler) --- departement Gezondheidszorg 10 --- onderwijsinnovatie --- Opvoeding en onderwijs --- Studiebegeleiding --- Leeromgeving --- Opvoeding --- Onderwijs
Choose an application
Dit boek is gegroeid uit de didactische trainingen die de Universiteit Leuven beginnende docenten aanbiedt. Vanuit de visie van 'begeleide zelfstudie' stelt het de student centraal die bepaalde leeractiviteiten zal moeten selecteren en uitvoeren, alsook de doelstellingen die dan moeten worden gerealiseerd en de leeromgeving die door het didactisch team wordt uitgebouwd om de studenten daarbij te ondersteunen. Omdat de steekkaarten per thema alfabetisch gerangschikt worden, gaat de interne samenhang verloren zodat dit geen handboek didactiek hoger onderwijs kan genoemd worden. Het is eerder een vraagbaak. De klemtoon ligt vooral op de aan Vlaamse universiteiten gangbare onderwijsvormen, zoals het hoorcollege, waarvoor men activerende werkvormen voorstelt zoals vragen stellen, zoemsessies
Teacher education. Teacher's profession --- Didactic strategies --- HO (hoger onderwijs) --- didactische werkvormen --- lesgeven --- Didactiek --- Hoger onderwijs --- Studentgecentreerd onderwijs --- Doelen --- Didactische werkvormen --- Evaluatie --- #PBIB:+SLO 220.91 --- #SBIB:37H0 --- Academic collection --- 37.02 --- Onderwijs ; didactiek ; theorieën ; modellen --- didactiek --- evaluatie --- hoger onderwijs --- 489.4 --- studentgecentreerd onderwijs --- 371.3 --- Vlaanderen --- begeleid zelfstandig leren --- didactisch proces --- leeractiviteiten --- leerlingenbegeleiding --- onderwijs --- werkvormen --- 456.34 --- Doceren --- Doelstellingen --- Feedback --- Groepswerk --- Hoorcolleges --- Leeractiviteiten --- Leren --- Paper --- Practicum --- Seminarie --- Stage --- Studenten --- Werkcollege --- 378.4 --- 378.6 --- Doceren : hoger onderwijs --- Studentgericht onderwijs --- Studeren : hoger onderwijs --- 120639.jpg --- Hoger onderwijs ; didactiek --- Hoger onderwijs en achtergrond secundair onderwijs : Onderwijs : didactiek --- Pedagogie --- Onderwijs ; algemene vraagstukken van didactiek en methode --- hoger onderwijs - didactiek, modulair onderwijs --- Onderwijsmethoden en onderwijsprocedures. Onderwijs- en opleidingssystemen --- Didactiek (hoger onderwijs) --- Wiskunde --- "(zie ook: wiskunde (didactiek; s.o.))" --- (zie ook: interactief leren) --- Doelstelling --- Didactische werkvorm --- Studiebegeleiding --- Hoger onderwijs.
Choose an application
691 --- Pedagogie en didactiek --- Piet J. Janssen en Hubert De Neve --- pedagogie --- didactiek --- onderwijs --- hoger onderwijs --- 37 --- 489.4 )* Didactiek hoger onderwijs --- deep level learning --- denkend leren --- didactische principes --- doceerstrategieën --- doceren --- evaluatie --- intelligentie-ontwikkeling --- intelligentie-structuur --- ontwikkelingsdoelen --- studeermethode --- studeren --- Doceren: hoger onderwijs --- Studeren: hoger onderwijs --- 378.147 --- #PEDA xgiftkd --- ABB9012 --- 37.041 --- beroepsvoorlichting --- studievoorlichting --- hoger onderwijs (ler) --- onderwijs, evaluatie --- onderwijs, post-graduaat --- onderwijzend personeel --- Academicians --- Academics (Persons) --- College instructors --- College lecturers --- College professors --- Lectors (Higher education) --- Lecturers, College --- Lecturers, University --- Professors --- University academics --- University instructors --- University lecturers --- University professors --- University teachers --- Didaktiek aan de universiteit onderwijsresearch. Didaktisch onderzoek in hoger onderwijs. Groepsstudie; werkcollege; hoorcollege: hoger onderwijs --- Studiemethodiek --- Didactiek van het hoger en universitair onderwijs --- Medical education incl. medical schools --- Studierendement --- Medical education incl. medical schools. --- Studierendement. --- 378.147 Didaktiek aan de universiteit onderwijsresearch. Didaktisch onderzoek in hoger onderwijs. Groepsstudie; werkcollege; hoorcollege: hoger onderwijs --- Learning --- Teaching --- 378.147.2 --- 378 --- College teachers --- leerpsychologie --- studiebegeleiding --- Education, Higher --- -#GSDBP --- #PEDA *8.147 --- #TELE:SISTA --- Academic collection --- België --- 489.4 --- didactisch proces --- leerprocessen --- studiemethode --- studiemethoden --- 489 --- communicatie, mondeling --- onderwijsmethoden --- College students --- Higher education --- College science teachers --- Universities and colleges --- Academic Training --- Educational Technics --- Educational Techniques --- Pedagogy --- Teaching Methods --- Technics, Educational --- Techniques, Educational --- Training Activities --- Training Technics --- Training Techniques --- Activities, Training --- Educational Technic --- Educational Technique --- Method, Teaching --- Methods, Teaching --- Pedagogies --- Teaching Method --- Technic, Educational --- Technic, Training --- Technics, Training --- Technique, Educational --- Technique, Training --- Techniques, Training --- Training Activity --- Training Technic --- Training Technique --- Training, Academic --- Memory Training --- Phenomenography --- Training, Memory --- 378.147.2 Monitoraat. Leren studeren hoger onderwijs. Studiebegeleiding. Studievaardigheidstraining --- Monitoraat. Leren studeren hoger onderwijs. Studiebegeleiding. Studievaardigheidstraining --- 378 Hoger onderwijs. Universitair onderwijs --(algemeen) --- Hoger onderwijs. Universitair onderwijs --(algemeen) --- 371.3 --- 159.95 --- 371.21 --- Hoger onderwijs. Academische studies. Universiteiten --- Didactiek (hoger onderwijs) --- Education --- Teachers --- College teaching --- Didactiek. --- Doceren --- Hoger onderwijs. --- Learning. --- Lerarenopleiding --- Studeren --- Teaching. --- Algemeen. --- #GSDBP --- Memory Consolidation --- University teaching --- Faculty --- evaluatie (onderwijs) --- HO (hoger onderwijs) --- Didactics of higher education --- Study methods --- lesgeven --- Belgium --- Activity, Training --- doceerstrategieën --- België
Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|