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Historiography. --- Direct discourse in literature. --- Ammianus Marcellinus. --- Rome --- History
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Direct discourse in literature --- Schildt, Runar, --- Criticism and interpretation.
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Historiography --- Direct discourse in literature --- Ammianus Marcellinus. - Rerum gestarum libri --- Rome
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"À une époque où il est malséant pour les femmes de prendre la parole publiquement pour discuter de matières controversées ou pour formuler la critique de décisions ou de personnages politiques ou religieux, on peut se demander comment, dans les imprimés français de la première modernité, on fait parler une figure féminine ou un groupe anonyme de femmes, surtout lorsque celles-ci sont de basse extraction sociale. Qu’il s’agisse de locutrices agissant comme protagonistes au sein d’un récit ou d’un « je » féminin qui semble se confondre avec une instance auctoriale, ces « voix » féminines présentent une grande diversité d’ethe. Quels types de personæ les ventriloques qu’il s’agisse de rédacteurs féminins ou masculins élaborent-ils dans leurs écrits ? Le travestissement textuel, c’est-à-dire les phénomènes de ventriloquie entendue ici métaphoriquement, soulève plusieurs interrogations relatives à l’auctorialité féminine."--
French literature --- Women in literature --- Direct discourse in literature --- Thematology --- anno 1500-1799 --- anno 1400-1499
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Fables, Latin --- Direct discourse in literature. --- Rhetoric, Ancient. --- History and criticism. --- Ovid,
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Epic poetry, Latin --- Direct discourse in literature. --- Epic poetry. --- History and criticism.
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A une epoque ou il est malseant pour les femmes de prendre la parole publiquement pour discuter de matieres controversees ou pour formuler la critique de decisions ou de personnages politiques ou religieux, on peut se demander comment, dans les imprimes francais de la premiere modernite, on fait parler une figure feminine ou un groupe anonyme de femmes, surtout lorsque celles-ci sont de basse extraction sociale. Qu'il s'agisse de locutrices agissant comme protagonistes au sein d'un recit ou d'un je feminin qui semble se confondre avec une instance auctoriale, ces voix feminines presentent une grande diversite d'ethe. Quels types de personae les ventriloques ? qu'il s'agisse de redacteurs feminins ou masculins ? elaborent-ils dans leurs ecrits ? Le travestissement textuel, c'est-a-dire les phenomenes de ventriloquie entendue ici metaphoriquement, souleve plusieurs interrogations relatives a l'auctorialite feminine.Titulaire de la chaire de recherche James McGill en etudes de la Renaissance, Diane Desrosiers est professeure a l'Universite McGill ou elle enseigne la litterature francaise du XVIe siecle. Elle s'interesse aux prises de parole feminines et a la construction de l'ethos dans les textes de cette periode.Roxanne Roy est professeure en histoire littraire des XVIIe et XVIIIe sicles l'Universit du Qubec Rimouski. Ses principaux domaines de recherche portent sur les femmes crivains d'Ancien Rgime, la rhtorique et l'esthtique de la galanterie dans les nouvelles franaises.
French literature --- Women in literature. --- Direct discourse in literature. --- Women authors --- History and criticism.
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In ancient Rome, where literacy was limited and speech was the main medium used to communicate status and identity face-to-face in daily life, an education in rhetoric was a valuable form of cultural capital and a key signifier of elite male identity. To lose the ability to speak would have caused one to be viewed as no longer elite, no longer a man, and perhaps even no longer human. We see such a fantasy horror story played out in the Metamorphoses or The Golden Ass, written by Roman North African author, orator, and philosopher Apuleius of Madauros--the only novel in Latin to survive in its entirety from antiquity. In the novel's first-person narrative as well as its famous inset tales such as the Tale of Cupid and Psyche, the Metamorphoses is invested in questions of power and powerlessness, truth and knowledge, and communication and interpretation within the pluralistic but hierarchical world of the High Roman Empire (ca. 100-200 CE). Discourse, Knowledge, and Power presents a new approach to the Metamorphoses: it is the first in-depth investigation of the use of speech and discourse as tools of characterization in Apuleius' novel. It argues that discourse, broadly defined to include speech, silence, written text, and nonverbal communication, is the primary tool for negotiating identity, status, and power in the Metamorphoses. Although it takes as its starting point the role of discourse in the characterization of literary figures, it contends that the process we see in the Metamorphoses reflects the real world of the second century CE Roman Empire. Previous scholarship on Apuleius' novel has read it as either a literary puzzle or a source-text for social, philosophical, or religious history. In contrast, this book uses a framework of discourse analysis, an umbrella term for various methods of studying the social political functions of discourse, to bring Latin literary studies into dialogue with Roman rhetoric, social and cultural history, religion, and philosophy as well as approaches to language and power from the fields of sociology, linguistics, and linguistic anthropology. Discourse, Knowledge, and Power argues that a fictional account of a man who becomes an animal has much to tell us not only about ancient Roman society and culture, but also about the dynamics of human and gendered communication, the anxieties of the privileged, and their implications for swiftly shifting configurations of status and power whether in the second or twenty-first centuries.
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Les grandes étapes de la narratologie contemporaine accompagnées d'un choix de textes littéraires sur le narrateur
Narration (Rhetoric). --- First person narrative. --- Direct discourse in literature. --- Narración (Retórica). --- Análisis del discurso narrativo. --- Narración en primera persona. --- Narrateur --- Narration (Rhetoric) --- First person narrative --- Direct discourse in literature --- Narrateur.
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