Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|
Choose an application
"For anyone wanting to understand an extraordinary and important episode in the modern history of Christianity, Tom Dykstra's excellent account, which is both meticulous and highly readable, should be an indispensable starting-point. It brings alive a passionate argument over the holiness of the Name of God which shook the Tsarist and Balkan world on the eve of the first world war. Better than any other chronicler of the tragedy that came to a head in the main monastic stronghold of the Christian East, he combines a clear view of the theological stakes with a keen sense of the politics, both secular and ecclesiastical, which determined the outcome. Dykstra also manages to situate the Imperial Russian quarrel over sacred names in the broader sweep of the history of monotheism." - Bruce Clark, Writer on religion and public policy, The Economist
Choose an application
Comment dit-on Dieu dans le judaïsme ? Comment le nomme-t-on ? La question ne va pas de soi : Dieu n’habite pas les noms que les Écritures semblent lui attribuer. Il est à la fois absent et caché. Si l’on ajoute à cela la perte de la vocalisation du Nom ineffable, par lequel Dieu se nomme lui-même, on touche dès lors à une limite dont l’histoire de la philosophie et des religions ne sort pas indemne.Danielle Cohen-Levinas propose dans cet ouvrage une méditation philosophique où les références à Cohen, Buber, Levinas, Schelling, Mendelssohn et Rosenzweig croisent au plus près les textes de la tradition juive. Elle fait ainsi résonner, par-delà le battement entre présence et retrait, la manière dont le langage s’habille de noms qui témoignent de la trace d’un Dieu « transcendant jusqu’à l’absence » (E. Levinas).Philosophe, musicologue et professeure à la faculté des lettres de Sorbonne-Université, Danielle Cohen-Levinas est responsable du Collège des études juives et de philosophie contemporaine. Depuis 2019, elle est vice-présidente de la Société francophone des philosophies de la religion. Elle a récemment publié, au Cerf, L’impardonnable
Choose an application
Les contributions réunies interrogent le rapport entre les différentes dénominations de Dieu et son unicité. Cette problématique est abordée dans une approche croisant les religions (hellénisme, judaïsme, christianisme, islam) et les domaines (histoire des religions, linguistique, philosophie, exégèse, sémantique, théologie, musicologie), sur une période allant de l'Antiquité à l'époque moderne. ©Electre 2016
Dieu -- Nom --- Dieu -- Simplicité --- Nom --- Simplicité --- 231.133.12 --- 231.133.12 Namen van God --- Namen van God --- God --- Dieu --- Name --- Simplicity --- Simplicité
Choose an application
Comparative religion --- Gods --- Language and languages --- Dieux --- Langage et langues --- Names --- Religious aspects --- Noms --- Aspect religieux --- God --- Mythology --- Dieu --- Name --- Nom. --- Aspect religieux. --- Nom --- Names - Religious aspects - Congresses --- God - Name - Congresses --- Language and languages - Religious aspects - Congresses --- Gods - Congresses --- Mythology - Congresses --- Dieu - Nom --- Langage et langues - Aspect religieux --- Mythologie --- Rhétorique --- Antiquité
Choose an application
Dieser Band enthält eine vergleichende, sozio-linguistische Untersuchung zur deuteronomischen Wendung leshakken shemo sham und ihrer gleichbedeutenden Parallelen in der deuteronomistischen Geschichtsschreibung wie lashum shemo sham und lihyot shemo sham . Diese charakteristischen Formulierungen sind bisher als Hinweis auf die Theologie des Namens Gottes gedeutet worden - eine Weiterentwicklung der israelitischen Religion hin zu einer abstrakteren Deutung der göttlichen Präsenz im Tempel. Mit der Auswertung von epigraphischem Material aus Mesopotamien und dem gesamten levantinischen Umfeld zeigt die Studie, dass leshakken shemo sham und lashum shemo sham Lehnwörter des Akkadischen shuma shakanu sind, das in der Königstradition Mesopotamiens verwurzelt ist. Die daraus folgende Neuübersetzung und Neuinterpretation der biblischen Wendung hat erheblichen Einfluss auf die klassische Formulierung der Namenstheologie. This monograph is a comparative, socio-linguistic reassessment of the Deuteronomic idiom, leshakken shemo sham, and its synonymous biblical reflexes in the Deuteronomistic History, lashum shemo sham, and lihyot shemo sham. These particular formulae have long been understood as evidence of the Name Theology - the evolution in Israelite religion toward a more abstracted mode of divine presence in the temple. Utilizing epigraphic material gathered from Mesopotamian and Levantine contexts, this study demonstrates that leshakken shemo sham and lashum shemo sham are loan-adaptations of Akkadian shuma shakanu, an idiom common to the royal monumental tradition of Mesopotamia. The resulting retranslation and reinterpretation of the biblical idiom profoundly impacts the classic formulation of the Name Theology.
Histoire deuteronomiste (Critique biblique) --- Dieu --- Nom --- 222.4 --- Deuteronomium --- Bible. O.T. Deuteronomy --- Criticism, interpretation, etc --- God (Judaism) --- Name --- God --- Deuteronomistic history (Biblical criticism) --- Bible. --- Deuteronomic history (Biblical criticism) --- Deuteronomists (Biblical criticism) --- DH (Biblical criticism) --- D document (Biblical criticism) --- Deuteronomium (Book of the Old Testament) --- Deuteronomy (Book of the Old Testament) --- Devarim (Book of the Old Testament) --- Kitāb-i Divārīm (Book of the Old Testament) --- Shinmeiki (Book of the Old Testament) --- Sifr al-Tathniyah (Book of the Old Testament) --- Sinmyŏnggi (Book of the Old Testament) --- Tas̲niyah (Book of the Old Testament) --- Tathniyah (Book of the Old Testament) --- Dieu - Nom
Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|