Narrow your search
Listing 1 - 10 of 15 << page
of 2
>>
Sort by

Object
Tedi-math
Year: 2004 Publisher: Tema

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Diagnostische test voor de basiscompetenties van rekenen. Men wil de essentiële kenmerken van kinderen met een rekenstoornis/dyscalculie in kaart brengen; niet ontworpen om schoolvorderingen te meten.Het is een instrument om verdiepend onderzoek te doen en bij uitstek geschikt om aanknopingspunten te zoeken naar behandeling toe.De tedi-math heeft 6 subtests met verschillende onderdelen. Elke subtest meet een wiskundige basisvaardigheid:-Kennis van de telrij (bijv. tel zo ver je kunt)-Tellen (bijv. konijnen tellen)-Inzicht in de getalstructuur (bijv. zijn dit cijfers of niet?)-Logisch denken (bijv. er zijn 6 schijfjes in de envelop, kan ik er 8uithalen?)-Rekenvaardigheden (optellen, aftrekken, vermenigvuldigen,?)-Schattend rekenen (in welke stippenwolk zijn het meeste stippen?)(http://www.prodiagnostiek.be/sites/default/files/W_B_Tedi-Math.pd)


Book
Anamnese meertalige kinderen
Author:
ISBN: 9789058730697 Year: 2011 Publisher: Destelbergen SIG

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Object
Kwik : kijk wat ik kan! : 3-jarigen
Authors: --- ---
ISBN: 9789030134381 Publisher: Mechelen Plantyn

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Met KWIK ga je spelend testen. De KWIK-dozen bieden je al het nodige materiaal om een diagnostische observatie in spelvorm uit te voeren bij je risicokleuters.Vijf ontwikkelingsdomeinen komen aan bod:- wiskundige initiatie- leesinitiatie- motoriek- taal- en spraakontwikkeling- cognitieve ontwikkeling.De KWIK-dozen sluiten aan bij en zijn volledig conform met het boek Kleuters met extra zorg.Bron: https://www.plantyn.com/web/nl/webshop/product/-/webshop-pl/hoger-onderwijs/lerarenopleiding/kwik-kijk-wat-ik-kan-eerste-kleuterklas/9789030130888


Book
Dynamische persoonlijkheidsdiagnostiek
Authors: ---
ISBN: 9789043037655 Year: 2022 Publisher: Amsterdam Pearson Benelux

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Sinds het verschijnen van de eerste druk heeft Dynamische persoonlijkheidsdiagnostiek zich steeds in een grote belangstelling mogen verheugen. In deze geactualiseerde vijfde editie blijven de kern en de doelstelling van dit boek ongewijzigd: een beschrijving van de diverse aspecten van de dynamische persoonlijkheidsdiagnostiek, met ruim aandacht voor de integratie en theoriegestuurde interpretatie van diagnostische gegevens.Vele vormen van dynamische persoonlijkheidsdiagnostiek passeren de revue, waaronder die met persoonlijkheidsvragenlijsten, projectieve technieken en semi-gestructureerde interviews, steeds toegelicht aan de hand van casuïstiek. Daarnaast worden de theoretische modellen die van belang zijn bij de toepassing van dynamische persoonlijkheidsdiagnostiek uitgebreid besproken.In deze vijfde editie zijn drie nieuwe hoofdstukken opgenomen. Het eerste beschrijft een inhoudelijke, formele en procesmatige analyse van TAT-narratieven, die behulpzaam kan zijn bij het opsporen van tekenen van ASS, formele denkstoornissen en traumatisering. Het tweede heeft betrekking op een belangrijk onderdeel van de diagnostische cyclus en houdt een pleidooi voor een stapsgewijze bottom-upwijze van diagnosticeren, waarin hypothesen genereren voorafgaat aan hypothesetoetsing. Ten slotte is in het derde nieuwe hoofdstuk aandacht voor het onderkennen van en betekenis geven aan strijdigheden en inconsistenties in het diagnostisch materiaal.Dynamische persoonlijkheidsdiagnostiek is geschreven voor masterstudenten klinische psychologie, voor clinici-practici zoals gezondheidszorgpsychologen, klinisch psychologen en psychotherapeuten, en voor allen die daarvoor in opleiding zijn.


Book
Allemaal op een rijtje : overzicht van rekentests in Vlaanderen
Author:
ISBN: 9789058730557 Year: 2010 Publisher: Destelbergen SIG

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Handboek psychodiagnostiek voor de hulpverlening aan kinderen en adolescenten
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789024458721 Year: 2024 Publisher: Amsterdam Boom

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Handboek psychodiagnostiek voor de hulpverlening aan kinderen en adolescenten biedt een volledig, interdisciplinair beeld van de diverse aspecten van psychodiagnostiek in de context van kinder- en jeugdhulpverlening. Het omvat niet alleen de evaluatie van het kind zelf, maar ook van zijn omgeving, zoals ouders, gezinsdynamiek, school en leeftijdgenoten.De auteurs, ervaren hulpverleners, onderzoekers en docenten, belichten de theoretische achtergronden van diagnostiek, onderzoek en hulpverlening, terwijl ze ook praktische methoden voorstellen voor concrete toepassing op verschillende onderzoeksdomeinen. Praktijkvoorbeelden verrijken het boek op verschillende plaatsen.Het succes van voorgaande edities benadrukt de noodzaak van dit handboek, dat een essentiële rol speelt in het onderwijs op het gebied van psychodiagnostiek voor kinderen en adolescenten. De negende editie is volledig herzien om de laatste ontwikkelingen in zowel praktijk als theorie te weerspiegelen. Het methodische deel is grondig herzien om beknopter te zijn, terwijl alle hoofdstukken zijn bijgewerkt met de nieuwste inzichten, onderzoeksmethoden en terminologie, waaronder die van de DSM-5-TR en verwijzingen naar de diagnostische richtlijnen. Een apart hoofdstuk over psychotrauma is toegevoegd vanwege de groeiende aandacht voor dit onderwerp.Dit handboek is van onschatbare waarde voor gedragswetenschappers, pedagogisch medewerkers, jeugdzorgwerkers, schoolpsychologen, onderwijskundigen, kinderartsen en psychiaters die zich bezighouden met psychodiagnostiek en hulpverlening aan kinderen en adolescenten. Het biedt diepgaande theoretische inzichten en praktische toepassingen die van essentieel belang zijn voor een breed scala aan professionals, zowel binnen de gezondheidszorg als het onderwijs.https://www.standaardboekhandel.be/p/handboek-psychodiagnostiek-voor-de-hulpverlening-aan-kinderen-en-adolescenten-9789024458721


Book
Keuzegids screening & diagnostiek verstandelijke beperkingen : definitie, inventarisatie, eigenschappen, vergelijking van instrumenten voor screening en diagnostiek van het intellectueel en adaptief functioneren bij mensen met verstandelijke beperkingen
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9789403430935 Year: 2024 Publisher: Groningen University of Groningen Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Om mensen met een verstandelijke beperking passende, persoonsgerichte zorg te kunnen bieden, is het van belang hun mogelijkheden en beperkingen goed in kaart te brengen. Een verstandelijke beperking wordt gekenmerkt door significante beperkingen in zowel het intellectueel als adaptief functioneren, ontstaan in de ontwikkelingsperiode. Maar hoe stel je een verstandelijke beperking vast? En hoe bepaal je de mate ervan?De Keuzegids screening & diagnostiek VB presenteert een uitgebreid overzicht van Nederlandstalige instrumenten om het intellectueel en adaptief functioneren te screenen of diagnosticeren. Er zijn veel verschillende instrumenten beschikbaar, maar welke kies je? Gedragskundigen en psychodiagnostisch medewerkers hebben vaak onvoldoende tijd en onvoldoende toegang tot de benodigde informatie om voor een individuele cliënt tot een optimale keus te komen.Daarom geeft de Keuzegids heldere overzichten van de eigenschappen van de instrumenten en de doelgroepen (op basis van de mate van VB) waarvoor ze geschikt zijn. Per doelgroep (ontwikkelingsachterstand, LVB, MVB, EV(M)B/ZEVMB) helpen handige keuzewijzers gedragskundigen en psychodiagnostisch medewerkers te kiezen voor een instrument dat past bij de cliënt die hij/zij voor zich heeft. Deze onafhankelijke gids is onmisbaar voor gedragskundigen, psychodiagnostische medewerkers en beleidsmakers in de verstandelijk gehandicaptenzorg. Het boek bundelt de uitkomsten van uitgebreid literatuuronderzoek en voorkomt dat iedere zorginstelling opnieuw alle instrumenten moet vinden en vergelijken.https://www.standaardboekhandel.be/p/screening-diagnostiek-vb-9789403430935


Multi
Klinisch redeneren en evidence-based practice : weloverwogen besluitvorming door verpleegkundigen
Authors: --- ---
ISBN: 9789036826099 Year: 2021 Publisher: Houten Bohn Stafleu Van Loghum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Klinisch redeneren en evidence-based practice. Weloverwogen besluitvorming door verpleegkundigen sluit aan bij actuele kennis over het aanleren van complexe cognitieve vaardigheden. Vanuit deze kennis zijn vier sets standaardvragen geformuleerd, waarmee de student cognitieve scripts kan ontwikkelen voor het redeneren over de diagnose, etiologie, prognose en interventies. Vanuit het 4C/ID-model zijn complexiteitsniveaus, leertaken en deeltaakoefeningen opgenomen. Het leren klinisch redeneren wordt ondersteund met onder meer casusvideo?s en flitscolleges.https://www.bsl.nl/shop/klinisch-redeneren-en-evidence-based-practice-9789036826099


Multi
VTBL : Vlaamse Test Begrijpend Lezen
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789038226453 Year: 2016 Publisher: Gent Academic Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Goed leren lezen en aansluitend goed begrijpend lezen is een belangrijk aandachtspunt in het basisonderwijs. Kinderen die hiermee problemen hebben, moeten in de eerste plaats op de juiste wijze gediagnosticeerd worden. De testmethode is gefundeerd op jarenlang onderzoek en werd uitgebreid getest. De VTBL werd niet ontwikkeld voor klassikaal gebruik, maar voor een individuele aanpak.Bron : http://www.lannoocampus.beBevat: handleiding, boek met scoreformulieren, 25 boekjes, 13 A4 blaadjes met verhalen (van leerjaar 1-6).


Object
Tedi-math : handleiding, testboeken A, B en C
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 2960041828 Year: 2004 Publisher: Tema

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Diagnostische test voor de basiscompetenties van rekenen. Men wil de essentiële kenmerken van kinderen met een rekenstoornis/dyscalculie in kaart brengen; niet ontworpen om schoolvorderingen te meten.Het is een instrument om verdiepend onderzoek te doen en bij uitstek geschikt om aanknopingspunten te zoeken naar behandeling toe.De tedi-math heeft 6 subtests met verschillende onderdelen. Elke subtest meet een wiskundige basisvaardigheid:-Kennis van de telrij (bijv. tel zo ver je kunt)-Tellen (bijv. konijnen tellen)-Inzicht in de getalstructuur (bijv. zijn dit cijfers of niet?)-Logisch denken (bijv. er zijn 6 schijfjes in de envelop, kan ik er 8uithalen?)-Rekenvaardigheden (optellen, aftrekken, vermenigvuldigen,?)-Schattend rekenen (in welke stippenwolk zijn het meeste stippen?)(http://www.prodiagnostiek.be/sites/default/files/W_B_Tedi-Math.pdf)

Listing 1 - 10 of 15 << page
of 2
>>
Sort by