Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|
Choose an application
Dit is de tweede, geheel herziene druk van het Handboek depressieve stoornissen. Het geeft een up-to-date overzicht van zowel de wetenschappelijke als de behandelinhoudelijke kennis en ervaring rond deze veelvoorkomende, invaliderende en maatschappelijke relevante stoornis en sluit aan bij de DSM-5. Sinds de vorige druk uit 2008 is wereldwijd veel onderzoek verricht en werden vele nieuwe inzichten ten aanzien van ontstaan, preventie en behandeling van depressie ontwikkeld, die zijn meegenomen inhet boek.Met oog voor de verschillende leeftijdsgroepen - jeugdigen, volwassenen en ouderen - worden de biologische, psychologische, sociale en culturele aspecten door een keur van ruim 60 Nederlandse en Vlaamse deskundigen in 32 hoofdstukken samengevat en besproken.Het boek is bedoeld voor de opleiding en bij- en nascholing van alle beroepsgroepen die met depressie te maken hebben, zoals verpleegkundigen, vaktherapeuten, huisartsen, bedrijfsartsen, psychologen, psychiaters, psychotherapeuten, verslavingsartsen, specialisten ouderengeneeskunde, maar zeker ook voor in depressie geïnteresseerde andere professionals, wetenschappers, patiënten en familie.
Psychiatry --- Developmental psychology --- depressieve kinderen --- 616.891.7 --- Depressie bij kinderen/jongeren --- Depressie bij ouderen --- 607.63 --- Depressies. --- 606.3 --- depressie --- Depressie --- psychopathologie, psychiatrische ziektekunde, neurosen, psychosen, oorlogssyndromen en verslavingsziekten --- depressies --- stemmingsstoornissen --- Depressie bij jongeren
Choose an application
'Wanneer is het gedrag van een jongere te beschouwen als een probleem?' Met deze vraag begint prof. dr. J.D. van der Ploeg zijn Ortho-klassieker Gedragsproblemen, waarvan nu een nieuwe editie verschijnt. Ouders, leerkrachten en andere opvoeders bepalen allen vanuit de voor hen geldende normen wanneer er sprake is van probleemgedrag. In die zin is probleemgedrag een subjectief en normatief begrip. Waar de een zich ernstig zorgen maakt over het agressieve gedrag van de jeugdige, zal de ander spreken van een gezonde opstandigheid. Bescheidenheid kan ook worden ervaren als sterk teruggetrokken gedrag. De auteur onderscheidt vier typen kinderen met gedragsproblemen: het sociaal angstige kind, het depressieve kind, het hyperactieve kind en het agressieve kind. Het meervoudig risicomodel staat daarbij centraal. Vanuit dit model wordt begrijpelijk gemaakt hoe gedragsproblemen ontstaan en welke factoren daarbij een rol spelen. Behalve een definiëring van het begrip probleemgedrag komen in dit verband ook omgeving en persoonlijkheidsaspecten aan de orde. Gedragsproblemen is het eerste boek in het Nederlands dat op grondige wijze, zowel wetenschappelijk als praktijkgericht, dit onderwerp behandelt. Voor deze nieuwe, uitgebreide en volledig herziene editie is intensief gewerkt aan het up-to-date maken van de tekst. De laatste wetenschappelijke ontwikkelingen zijn in ogenschouw genomen, met als resultaat dat deze editie aansluit bij de huidige stand van zaken in de verschillende disciplines. Inhoudsopgave Deel 1 PROBLEEMGEDRAG 1 Wat is probleemgedrag? 2 Eerste typeringen uit de psychiatrie 3 Classificaties van probleemgedrag 4 Modellen en interventies Deel 2 DE OMGEVING 5 Het gezin 6 De school 7 Vrije tijd 8 Traumatische gebeurtenissen 9 Sociale steun Deel 3 PERSOONLIJKHEIDSFACTOREN : DE VIER Z-CONCEPTEN 10 Zelfbeeld 11 Zelfbeschikking 12 Zelfhandhaving 13 Zelfcontrole Deel 4 CONCREET PROBLEEMGEDRAG 14 Het agressieve kind 15 Het hyperactieve kind 16 Het sociaal angstige kind 17 Het depressieve kind 18 Het meervoudig risico-model in de praktijk
Gedragsstoornissen --- Kinderen. --- Orthopedagogie --- #KVHB:Orthopedagogie --- #KVHB:Gedragsstoornis --- kinderen --- gedragsproblemen --- probleemgedrag --- zelfbeeld --- Gedragsstoornissen (gedragsproblemen) --- Zelfbeeld (zelfontplooiing, zelfvertrouwen, zelfwaardering) --- Agressie (geweld, woede) --- Personen met ADHD (ADHD, hyperkinetische kinderen, MBD, minimal brain dysfunction) --- Angst --- Depressie bij kinderen/jongeren --- Probleemgedrag --- 376.4 --- ADHD --- Agressie --- Classificatie --- Depressies --- Gezin --- Omgevingsfactoren --- Psychiatrie --- Sociale voorzieningen --- Zelfbeeld --- Gedragsproblemen --- Kinderen --- Angsten --- Depressie --- Hyperkinetische kinderen --- Gedragsprobleem --- Kind --- Hyperkinesie --- ouder --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie
Choose an application
Een depressie doordringt het gehele functioneren van een kind of adolescent. De prognose ervan is ongunstig en de effecten op de psychosociale ontwikkeling zijn enorm. Depressies hebben bovendien een nadelige invloed op het functioneren van ouders en overige gezinsleden, leerkrachten en klasgenoten.Een depressie die snel onderkend en adequaat gediagnosticeerd wordt is vaak goed te behandelen. Inzicht in de verschillende aspecten die een depressie kenmerken is daarvoor onmisbaar.Dit boek geeft een uitvoerig overzicht van recente theoretische en onderzoeksgegevens betreffende definitie en begripsafbakening van depressie, classificatie, algemene en differentiële symptomatologie, co-morbiditeit, etiologische determinanten en trajecten, verloop en ontwikkelingseffecten. Het hoofdstuk over procedures en instrumenten gaat uitvoerig in op de verschillende methodieken van behandeling en voorwaarden die daarvoor gelden. Het boek is geïllustreerd met casuïstisch materiaal.Depressie bij kinderen en adolescenten is bestemd voor psychiaters, psychologen, pedagogen, onderwijskundigen, kinderartsen, jeugdartsen en andere professionals werkzaam met kinderen en adolescenten met depressieve stoornissen.
kinderpsychiatrie --- adolescenten --- Psychiatry --- depressieve kinderen --- Paediatrics --- #KVHB:Adolescenten --- #KVHB:Depressie --- #KVHB:Kinderpsychiatrie --- 606.4 --- adolescentiepsychiatrie --- depressie --- kinderen --- psychiatrie --- Depressie --- Jongeren --- Kinder- en jeugdpsychiatrie --- 606.3 --- casestudies --- gezondheidszorg --- psychodiagnostiek --- psychosociale ontwikkeling --- symptomen --- therapie --- Depressie bij kinderen/jongeren --- 376.43 --- Behandelingen --- Depressies --- Diagnostiek --- Kinderen --- Oorzaken --- Symptomen --- kinderpsychiatrie, jeugd- en adolescentiepsychiatrie --- Dépression --- Jeunes --- Pédopsychiatrie --- Psychopathologie - Psychiatrische ziektekunde --- Kinderpsychiatrie - Jeugd- en adolescentiepsychiatrie --- departement Gezondheidszorg --- depressies --- comorbiditeit --- diagnostiek --- behandelingsmethoden --- Adolescenten --- Tests (geneeskunde) --- Diagnose --- Provincie West-Vlaanderen --- Kind --- Adolescent --- Test (geneeskunde) --- ouder --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie
Choose an application
gedragsstoornissen --- Social problems --- Orthopedagogics --- Educational psychology --- Personality development --- orthopedagogiek --- gedragstherapie --- 467 --- classificatie probleemgedrag --- gedragsproblemen --- probleemgedrag --- zelfbeeld --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- Agressie (geweld, woede) --- Angst --- Depressie bij kinderen/jongeren --- Gedragsstoornissen (gedragsproblemen) --- Personen met ADHD (ADHD, hyperkinetische kinderen, MBD, minimal brain dysfunction) --- Probleemgedrag --- Zelfbeeld (zelfontplooiing, zelfvertrouwen, zelfwaardering) --- Agressie --- Alcoholgebruik --- Depressie --- Druggebruik --- Gedragsproblemen --- Hyperactiviteit --- Neurose --- Persoonlijkheidsstoornis --- Psychose --- Zelfbeeld --- Zelfcontrole --- Sociale problemen --- Pedagogische psychologie --- Persoonlijkheidsontwikkeling --- Orthopedagogiek --- Kinderen --- Angsten --- Hyperkinetische kinderen --- Gedragsprobleem --- Kind --- Hyperkinesie --- ouder --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie
Choose an application
Depressie komt bij kinderen vaker voor dan men zou verwachten. Signalen van prikkelbaarheid, sombere buien en wisselende stemmingen kunnen een eerste aanwijzing zijn, dat er iets aan de hand is. Als de omgeving niet begrijpt wat er gebeurt, leidt dit tot een gevoel van machteloosheid. De auteur, docent orthopedagogiek en klinisch psycholoog, legt hier aan hulpverleners, leerkrachten en ouders uit wat een depressieve stoornis is en welke behandelingen beschikbaar zijn in Vlaanderen en Nederland. De taal is vlot, de uitleg helder en toegankelijk. De auteur baseert zich op de meest recente wetenschappelijke kennis over deze materie. De lay-out is rustig met duidelijke tekstkaders en sterke zwart-witfoto's van kinderen en jongeren. In de eerste hoofdstukken wordt stilgestaan bij de terminologie, de oorzaken en de gevolgen, met o.a. een checklist van signalen en duidelijke cases. In het volgende, meer praktische deel vinden we stappenplannen, schema's en verwijzingen naar literatuur, instanties en websites. Het boek is wetenschappelijk onderbouwd, helder en praktisch, ook in crisissituaties. Tweekleurendruk. Voor ouders, leerkrachten e.a. van kinderen en jongeren van ca. 5 t/m 17 jaar.
Depressie --- Kinderen --- Adolescenten --- Kinderpsychologie --- Orthopedagogiek --- Depressie (Psychiatrie) bij kinderen --- Depression [Mental ] in children --- Depression in children --- Depression mentale chez l'enfant --- Enfant [Dépression mentale chez l' ] --- Enfants [Dépression mentale chez les ] --- Kinderen [Mentale depressie bij ] --- #KVHB:Depressie --- depressie bij kinderen --- Depressieve kinderen --- Depressie bij kinderen/jongeren --- 376.43 --- depressieve kinderen --- #KVHB:Kinderpsychiatrie --- #KVHB:Kinderpsychologie --- depressies --- stemmingsstoornissen --- 606.4 --- 467 --- depressie --- Behandelingen --- Depressies --- Kinderpsychiatrie --- Stemmingsstoornissen --- Kinderpsychiatrie - Jeugd- en adolescentiepsychiatrie --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- Adolescenten. --- Kinderen. --- Psychiatry --- Developmental psychology --- Treatment --- Kind --- Adolescent --- ouder --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Jeugdpsychologie --- kinderen
Choose an application
Pedagogische adviezen voor speciale kinderen gaat over speciale, bijzondere, maar complexe kinderen en jongeren, die hun opvoeders soms voor grote problemen kunnen stellen. Naast een beschrijving van hun gedragsproblemen geeft de auteur praktische suggesties voor de aanpak hiervan. De kern van die aanpak is gelegen in de bereidheid van de beroepsopvoeder om áchter het probleemgedrag te willen kijken en reeds bestaande positieve gedragingen uit te breiden. Hierdoor past dit boek in de trend van de tegenwoordige hulpverlening om vooral oplossingsgericht en niet zozeer probleemgericht te handelen. Deze aanpak biedt meer openingen en perspectief in problematische opvoedingssituaties. Door zijn eenduidige opbouw is het boek zowel een praktisch handboek als een naslagwerk. Van alle problemen worden steeds dezelfde vragen beantwoord. In de elf hoofdstukken van deel II staat steeds beschreven: hoe ziet het probleem eruit volgens het psychiatrische DSM-IV classificatiesysteem, wat zijn mogelijke oorzaken, wat zijn mogelijke behandelingsvormen, wat is de prognose, wat de concrete verschijningsvormen van het probleem in een klas of groep en wat zijn dan mogelijke handelingssuggesties. Pedagogische adviezen voor speciale kinderen gaat over speciale, bijzondere, maar complexe kinderen en jongeren, die hun opvoeders soms voor grote problemen kunnen stellen. Naast een beschrijving van hun gedragsproblemen geeft de auteur praktische suggesties voor de aanpak hiervan. De kern van die aanpak is gelegen in de bereidheid van de beroepsopvoeder om áchter het probleemgedrag te willen kijken en reeds bestaande positieve gedragingen uit te breiden. Hierdoor past dit boek in de trend van de tegenwoordige hulpverlening om vooral oplossingsgericht en niet zozeer probleemgericht te handelen. Deze aanpak biedt meer openingen en perspectief in problematische opvoedingssituaties. Door zijn eenduidige opbouw is het boek zowel een praktisch handboek als een naslagwerk. Van alle problemen worden steeds dezelfde vragen beantwoord. In de elf hoofdstukken van deel II staat steeds beschreven: hoe ziet het probleem eruit volgens het psychiatrische DSM-IV classificatiesysteem, wat zijn mogelijke oorzaken, wat zijn mogelijke behandelingsvormen, wat is de prognose, wat de concrete verschijningsvormen van het probleem in een klas of groep en wat zijn dan mogelijke handelingssuggesties. (Bron: www.bsl.nl)
angst --- autisme --- gedragsstoornissen --- Orthopedagogics --- PTSS (posttraumatische stress-stoornis) --- orthopedagogiek --- bodemloosheidsyndroom --- pedagogische psychologie --- ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) --- Gedragsstoornissen ; kinderen --- Jongeren met opvoedingsproblemen --- Opvoedingsondersteuning --- ADHD --- OOD --- borderline --- faalangst --- hechtingsstoornissen --- kinderen --- kinderen met emotionele problemen --- 467 --- Agressie --- Autisme --- Borderline persoonlijkheidsstoornis --- Depressieve kinderen --- Faalangst --- Hechtingsproblemen --- NLD Non-verbal Learning Disability --- ODD Oppositional Defiant Disorder --- Angst --- Depressie bij kinderen/jongeren --- Gedragsstoornissen (gedragsproblemen) --- Kinderpsychiatrie (psychiatrie (kinder)) --- Opvoeding --- 376 --- APOS --- Borderlinesyndroom --- Depressies --- Gilles de la Tourettesyndroom --- Hulpverlening --- Nonverbal Learning Disability syndroom --- Scholen --- 101539.jpg --- Leerstoornissen --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- Zorgverbreding --- Gedragsproblemen --- Angsten --- Depressie --- Stress --- Trauma --- Agressieve kinderen --- Agressieve jongeren --- Antisociaal gedrag --- PDD-NOS --- Niet-verbale leerstoornis --- Borderlinestoornis --- Behandeling --- Posttraumatische stressstoornis --- ODD --- Conduct disorder --- Jongeren --- Kinderen --- Gedragsprobleem --- Psychotrauma --- Syndroom van Gilles de la Tourette --- Borderline-persoonlijkheidsstoornis --- Jongere --- Kind --- ouder --- Media --- Maatschappij --- Politiek --- Jeugd --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Oorzaak --- Film --- Autismespectrumstoornis
Choose an application
Er is behoefte aan een boek dat zorgt voor praktische kennisoverdracht voor groepsleiders, leraren en andere begeleiders-hulpverleners in de kinder- en jeugdpsychiatrie en jeugdhulpverlening. Dit boek beschrijft de stoornissen bij kinderen en jeugdigen die groepsleiders en leraren dagelijks tegenkomen en waar ze vaak niet goed raad mee weten. Telkens wordt aandacht besteed aan hoe de diagnose op de werkvloer te herkennen valt, waar de problemen vandaan komen en vooral wat er methodisch en ontwikkelingsbevorderend mee te doen valt in de praktijk van elke dag. Het is voorzien van vele, meteen herkenbare voorbeelden. In eerste instantie is het boek bedoeld voor groepswerkers in de jeugdzorg en leraren bij deze doelgroep. Maar ook paramedici, maatschappelijk werkers, ouderbegeleiders en systeemtherapeuten, . kunnen er hun voordeel mee doen, zoals bij het geven van psycho-educatie naar ouders. Het is ook zeker aangewezen als studieboek in diverse opleidingen.
#KVHB:Kinderpsychiatrie --- #KVHB:Leefgroepen --- #KVHB:Orthopedagogie --- #KVHB:Psychiatrie --- 606.4 --- ADHD --- angststoornissen --- depressie --- groepswerk --- hechting (psychologie) --- hulpverlening --- jeugdwerk --- kinderpsychiatrie --- leefgroepen --- opvoedingsondersteuning --- pervasieve ontwikkelingsstoornissen --- 464 --- 467 --- Angst --- Angststoornissen --- Borderline --- Depressie bij kinderen/jongeren --- Depressieve kinderen --- Gedragsstoornissen --- Gehechtheid(stheorie) (attachment, Bowlby, hechtingstheorie, moeder-kind relatie) --- Hechting --- Kinder- en adolescentenpsychiatrie (adolescentenpsychiatrie, jeugdpsychiatrie, kinderpsychiatrie) --- Kinderen --- Personen met ADHD (ADHD, hyperkinetische kinderen, MBD, minimal brain dysfunction) --- Pervasieve ontwikkelingsstoornissen --- Psychiatrische patiënten --- Systeemdenken in de hulpverlening (contextuele hulpverlening, systeemtherapie) --- kinderpsychiatrie (gez) --- psychiatrische patiënt (gez) --- 616.89 --- Borderlinesyndroom --- Depressies --- Hechtingsstoornissen --- Pervasieve Ontwikkelingsstoornissen --- Psychiatrie --- psychiatrie --- S20090241.JPG --- jeugdzorg --- jeugdpsychiatrie --- Kinderpsychiatrie - Jeugd- en adolescentiepsychiatrie --- Kinderen met leerproblemen --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- (zie ook: Hyperkinetische kinderen) --- 362.7 --- 616 --- kinderpsychiatrie, jeugd- en adolescentiepsychiatrie --- Groepswerk. --- Hulpverleners --- Jeugdpsychiatrie. --- Kinderpsychiatrie. --- Opvoedingsondersteuning. --- Jeugdzorg. --- jeugdhulpverlening --- Psychiatry --- sociotherapie --- Orthopedagogics --- groepsbegeleiding --- orthopedagogiek --- Sociology of social care --- Kinder- en jeugdpsychiatrie --- Jeugdzorg --- Opvoedingsondersteuning --- Gedragsproblemen --- Hechtingsproblemen --- PDD --- Borderlinestoornis --- Depressie --- Angsten --- Ouders --- Ethiek --- Economie --- Hulpverlener --- Gedragsprobleem --- Hechtingsprobleem --- Pervasieve ontwikkelingsstoornis --- Borderline-persoonlijkheidsstoornis --- Kind --- ouder --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Gesprek --- Godsdienst --- Sport --- Duurzaamheid --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Man --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Technologie --- Voeding --- Maatschappij --- Verpleegkunde --- Drank --- Gezondheid --- Volwassene
Choose an application
ADHD, angststoornissen, borderline persoonlijkheidsstoornis, CARA, depressie, epilepsie, hemiplegie, myalgische encefalomyelitis, NLD, oppositioneel-opstandige gedragsstoornis, persvasieve ontwikkelingsstoornis, posttraumatische stressstoornis ten gevolge van seksueel misbruik, reactieve hechtingsstoornis, schizofrenie, syndroom van Gilles de la Tourette.
Gedragsstoornissen. --- Leerlingbegeleiding. --- Leerstoornissen. --- 030061.jpg --- Leerstoornissen ; kinderen --- 464 --- 467 --- ADHD (Hyperkinetische kinderen, MBD) --- Angsten --- Depressieve kinderen --- Epilepsie --- Gedragsproblemen(Kinderen met gedragsproblemen, Gedragsstoornissen) --- Gilles-de-la-tourettesyndroom --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen) --- NLD Non-verbal Learning Disability --- Seksuele kindermishandeling (seksueel misbruik) --- ADHD --- Angst --- Borderline --- Cara --- Depressie --- GTS --- Gedragsproblemen --- Gilles de la Tourette syndroom --- Hechting --- Hemiplegie --- Kinderen --- ME --- Myalgische encefalomyelitis --- NLD --- Non-verbal learning disorder/disability --- Ontwikkelingsstoornissen --- Persoonlijkheidsstoornis --- Pervasieve ontwikkelingsstoornissen --- Posttraumatische stressstoornis --- Reactieve hechtingsstoornis --- Schizofrenie --- Seksueel misbruik --- Stoornissen --- Stress --- Kinderen met leerproblemen --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- (zie ook: filosoferen (kinderen)) --- angststoornissen --- autisme --- borderline syndroom --- cara --- depressie bij kinderen --- epilepsie --- hechting --- hemiplegie --- kinderen --- myalgische encephalomyelitis --- psychosomatiek --- psychosomatische stoornissen --- schizofrenie --- 606.1 --- Gilles de la Tourettesyndroom --- borderlinesyndroom --- depressie --- diagnose --- leerlingenbegeleiding --- leerstoornissen --- Depressie bij kinderen/jongeren --- Leermoeilijkheden (leerproblemen, leerstoornissen) --- Personen met ADHD (ADHD, hyperkinetische kinderen, MBD, minimal brain dysfunction) --- Personen met autisme (autisme) --- Schizofrenie (parafrenie) --- Tics (ziekte van Gilles de la Tourette) --- Neurologie --- #KVHB:Orthopedagogie --- 376 --- Angststoornissen --- Autisme --- Begeleiding --- Borderlinesyndroom --- CVS --- Depressies --- Didactiek --- Gedragsstoornissen --- Hechtingsstoornissen --- Nonverbal Learning Disability syndroom --- Posttraumatische stress-stoornissen --- Ziekten van de ademhalingsorganen
Choose an application
In dit boek vormt de relatie tussen kinderen, opvoeders en maatschappij de rode draad. Een historisch-maatschappelijke analyse en een metatheoretisch model voor ontwikkeling vormen samen met een beschrijving van het onderzoeksopzet de wegwijzer voor de hoofdstukken waarin de survey-resultaten belicht worden. Onderzoeksvragen als: variëren de ervaren communicatie- en opvoedingskenmerken naar gezinstype en naar soort beoordelaar (ouder of kind), wat is het belang van communicatie- en opvoedingskenmerken voor de zelfwaardering en depressiesyndromen bij kinderen en jongeren, hoe ervaren jongeren en leerkrachten het school- en klasgebeuren en bij wie leggen ouders en leerkrachten de verantwoordelijkheid voor de zorgwekkende elementen rond `kind-zijn', staan centraal. Daarnaast is een hoofdstuk over computergestuurde methoden in onderzoek met kinderen en worden demografische rijksregistergegevens vanuit kindperspectief voorgesteld. Tot slot worden de belangrijkste resultaten geplaatst tegen de achtergrond van de pedagogisering van de samenleving. (Bron: covertekst)
Adolescenten --- Jeugd --- Opvoeding --- Sociaal-wetenschappelijk onderzoek. --- Sociologie. --- Educational sciences --- Age group sociology --- Teaching --- Psychiatry --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Mass communications --- Belgium --- International economic relations --- Firms and enterprises --- Poland --- opvoeding --- puberteit --- Sociology of education --- Educational psychology --- Personality development --- welzijn --- gezin --- 181 Kindbeeld en positie van kinderen in de samenleving --- gezinsopvoeding --- jeugd --- communicatie --- adolescentie --- 37 --- #SBIB:033.AANKOOP --- #SBIB:041.GIFT --- #SBIB:314H330 --- #SBIB:316.334.1O286 --- #SBIB:316.356.2H2221 --- 663 Jeugd --- 664.1 Gezin --- 700 Pedagogie --- Opvoedingsondersteuning --- #KVHB:Adolescentie --- #KVHB:Gezinspsychologie --- #KVHB:Ontwikkelingspsychologie --- #KVHB:Opvoeding --- #KVHB:Pedagogie --- Gezin 314.6 --- Maatschappelijke ontwikkeling 304 --- Onderwijs 37 --- 308.4 --- Sociaal-wetenschappelijk onderzoek --- adolescenten --- sociologie --- sociologisch onderzoek --- 416.1 --- tienertijd (ler) --- 304.3 --- Adolescentie --- Arbeid --- Communicatie --- Depressies --- Echtscheiding --- Gezin --- Onderwijs --- Onderzoek --- Relaties --- demografie --- gezinnen --- onderwijs --- 37 Opvoeding en onderwijs --(algemeen) --- Opvoeding en onderwijs --(algemeen) --- 392.5 --- 37.018 --- 362.8 --- 007 --- 159.987 --- Bevolkingsstudies: leeftijdsgroepen: jeugd: algemeen --- Onderwijs: personeel: relatie leraar-leerlingen --- Gezinssociologie: ouders-kind relaties --- Sociologie van de jeugd --- 040292.jpg --- Ontwikkelingspsychologie --- Sociologie van de leeftijdsgroepen --- Sociologie van het gezin. Sociologie van de seksualiteit --- Sociologie van het onderwijs --- Pedagogische psychologie --- Persoonlijkheidsontwikkeling --- Onderwijskunde --- Pedagogiek --- Psychiatrie --- Massacommunicatie --- België --- Kinderen en jeugd --- Statistische gegevens --- Sociologie --- Sociaalwetenschappelijk onderzoek --- Sociale welzijnszorg --- Kinderen --- Depressie --- Tieners --- Opvoeding en onderwijs --- Maatschappelijk welzijn --- Ouders --- Leraren --- Gezinnen --- #SBIB:328H274 --- Demografie --- Gezinstypes --- Leerkrachten --- School --- Taakbelasting --- Werken --- Instellingen en beleid: Polen --- Jeugdsociologie --- Kind en echtscheiding --- Depressie bij kinderen/jongeren --- Geschiedenis van opvoeding en onderwijs --- Onderwijssociologie --- 37 Education --- Education --- Jongeren : leefwereld --- Jongeren : communicatie --- Schoolbeleving --- Gezin en samenleving --- Jongeren en maatschappij --- 443 --- Kind --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Sport --- Verpleegkunde --- Adolescent --- ouder --- Jongere --- Leraar --- Geschiedenis --- Thuiszorg --- Atlas --- Museum --- Ontwikkeling --- Leerlijn --- Gesprek --- Directie --- Ouderenzorg --- Onderzoek (wetenschap)
Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|