Listing 1 - 10 of 23 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Bevat: - Module 1: mensenrechten en kinderrechten- Module 2: democratie en rechtsstaat- Module 3: verkiezingen en partijen- Module 4: besluitvorming en jongerenBij deze map hoort een cd-rom met lesmateriaal voor leerkrachten en leerlingen
Mensenrechten --- Kinderrechten --- Recht --- Democratie --- Grondwet --- Politiek --- Verkiezingen --- Stemrecht --- Politieke partij --- Besluitvorming --- Gemeentebeleid --- Beroepssecundair onderwijs --- Democratische opvoeding
Choose an application
Bevat: - Module 1: mensenrechten en kinderrechten- Module 2: democratie en rechtsstaat- Module 3: verkiezingen en partijen- Module 4: besluitvorming en jongerenDeze cd-rom met lesmateriaal voor lesgever en cursist hoort bij de gelijknamige map
Mensenrechten --- Kinderrechten --- Recht --- Democratie --- Grondwet --- Politiek --- Verkiezingen --- Stemrecht --- Politieke partij --- Besluitvorming --- Gemeentebeleid --- Basiseducatie --- Democratische opvoeding
Choose an application
Bij deze dvd hoort een brochure.
Politiek --- Verkiezingen --- Politieke partij --- Vlaanderen --- Stemrecht --- Opvoeden tot burgerzin --- België --- Gemeenteraadsverkiezingen --- Democratische opvoeding --- Participatie
Choose an application
Verkiezingen --- Stemrecht --- Parlement --- Politieke partij --- België --- Vlaanderen --- Opvoeden tot burgerzin --- Europa --- Democratische opvoeding
Choose an application
Sinds 2021 zijn scholen en groepsleerkrachten wettelijk verplicht om in de klas aandacht te besteden aan burgerschapsvorming, zodat kinderen opgroeien tot burgers die respect hebben voor de democratie, oog hebben voor de medemens en voor zichzelf opkomen. Inzicht in burgerschapsvorming helpt basisscholen en (toekomstige) leerkrachten om op bewuste en verantwoorde manier invulling te geven aan onderwijs in burgerschapsvorming.Het theoretische deel van het boek behandelt de drie overkoepelende thema?s van burgerschapsvorming: identiteit, democratie en wereldburgerschap. Teksten worden afgewisseld met casussen, opdrachten en stellingen die de lezer in staat stellen de theorie direct toe te passen en zo een eigen visie te ontwikkelen. Elk hoofdstuk sluit af met een meetinstrument waarmee scholen en leerkrachten eenvoudig kunnen bepalen of ze voldoende aandacht besteden aan het hoofdstukthema.Behalve theorie bevat het boek inspirerende lessuggesties en tal van praktisch uitvoerbare ideeën die leerlingen stimuleren om mee te doen in de klas, op school en in de omgeving. Ook doet het boek een voorstel voor een canon van burgerschapsvorming, met 36 vensters over de drie hoofdthema?s. Daarnaast krijgen leerkrachten handvatten aangereikt om zelf zo?n canon op te stellen. Ten slotte biedt het boek een aantal handige modellen waarmee schooldirecties en onderwijsteams onderwijs over burgerschapsvorming kunnen inrichten.Op de website bij dit boek vind je aanvullende casussen, opdrachten en lessuggesties, en links naar websites met achtergrondinformatie over de thema?s. Op de website vind je ook de meetinstrumenten bij de hoofdstukken in invulbare vorm.Jan de Bas is historicus. Sinds 1990 werkt hij als docent geschiedenis bij verschillende pabo?s. Hij schreef meerdere onderwijsboeken, waaronder Geschiedenis InZicht (met Frank Brinkman), De pabotoets geschiedenis haal je zo en De pabotoets aardrijkskunde haal je zo. Wesley van Meir werkte negen jaar als docent geschiedenis in het voortgezet onderwijs. Ook gaf hij les in aardrijkskunde en levensbeschouwing. Sinds 2014 werkt hij als docent geschiedenis bij de pabo Avans Breda.https://www.epo.be/nl/boeken/9789046907986/inzicht-in-burgerschapsvorming-jan-de-bas-wesley-van-meir
Burgerschap --- Basisonderwijs --- Didactiek --- Opvoeden tot burgerzin --- Democratische opvoeding --- Democratie --- Identiteit --- Participatiemaatschappij --- Nederland --- Lager onderwijs --- Mondiale vorming --- Wereldburgerschap
Choose an application
Mensenrechten --- Kinderrechten --- Recht --- Democratie --- Grondwet --- Politiek --- Verkiezingen --- Stemrecht --- Politieke partij --- Besluitvorming --- Gemeentebeleid --- Lager onderwijs --- Secundair onderwijs --- Democratische opvoeding
Choose an application
Ga je op reis door Europa, dan rijd je zo van het ene land in het andere. Je komt geen grenspost tegen en je betaalt met dezelfde munt. Mensen spreken er misschien een andere taal, maar niets houdt je tegen om in een ander land van de Europese Unie werk te zoeken, er te gaan wonen of naar school te gaan. Maar hoe goed kennen we Europa echt?'Ontdek Europa' is een eerste kennismaking met Europese landen, hun gewoontes, cultuur en weetjes.Thema: samenleving & maatschappij - Subthema: burgerschap
Europese Unie --- Europa --- Secundair onderwijs --- Europese instellingen --- Europees Parlement --- Democratische opvoeding --- Europese politiek --- Opvoeden tot burgerzin --- Land- en volkenkunde --- Cultuur
Choose an application
In 'Overstemmen' spelen de leerlingen de rol van parlementsleden. Ze zetelen in een aantal fictieve partijen die met elkaar debatteren over belangrijke beleidspunten en budgetten. De spelers verdedigen per partij voorstellen van decreet (en wetsvoorstellen) en stemmen daarover. De verschillende partijen proberen hun aantal zetels te vergroten en moeten rekening houden met budgettaire beperkingen.Al spelend leren de leerlingen over de bevoegdheden van het Vlaams Parlement en het federale Parlement, en hoe onze democratie werkt. Allerlei communicatieve vaardigheden en democratische attitudes worden geoefend.Bron: https://www.dekrachtvanjestem.be/bij-u-de-klas/lespakketten-en-educatief-materiaal/doedoos-overstemmen-het-parlementThema: samenleving & maatschappij - Subthema: politiek
Parlement --- Vlaams Parlement --- Federaal Parlement --- Politiek --- Opvoeden tot burgerzin --- Verkiezingen --- Democratische opvoeding --- Politieke partij --- Secundair onderwijs --- Probleemoplossend denken
Choose an application
Door jonge kinderen een democratische houding aan te leren, bereiden we hen voor op de samenleving: er is dan aandacht voor democratische vaardigheden en kinderparticipatie en voor gemeenschapszin zowel binnen en buiten het kindercentrum en de school. Professor Micha de Winter stelt in deze bundel dat het algemeen belang als opvoedingsdoel op de achtergrond is geraakt en de opvoeding voornamelijk is gericht op het individuele belang. Als in de opvoeding weer aandacht voor het samenlevingsbelang zou komen, ontstaat er ruimte voor opvoeding tot democratisch burger. Het gaat dan om een democratic way of life en het bevorderen van de pedagogische civil society zoals John Dewey die al een eeuw geleden introduceerde. Als kindercentra en scholen democratische oefenplaatsen worden, geven zij invulling aan hun maatschappelijke taak. Jonge burgers bevat onderzoek en praktijkervaring van een aantal nationale en internationale auteurs en is gebaseerd op het project 'Kindercentrum en school als democratische oefenplaats'. Doelen van dit project waren de democratische vaardigheden bij kinderen te bevorderen en beroepskrachten toe te rusten met de competenties die hiervoor nodig zijn. Kindercentra kunnen alleen succesvol benut worden als democratische oefenplaats als competente medewerkers - samen met kinderen, ouders en collega's - de democratische cultuur in het kindercentrum actief versterken. Pedagogisch medewerkers in dit project werkten als onderzoekers en deden actieonderzoek. Deze werkwijze verstevigde hun professionele rol binnen het kindercentrum als leergemeenschap en democratische oefenplaats.
Kinderopvang --- Sociale opvoeding. --- Nederland. --- kinderopvang --- Educational sciences --- sociale opvoeding --- pedagogiek --- sociale participatie --- burgerschap --- Kinderopvang ; Nederland --- Sociale opvoeding --- Opvoeden tot burgerzin --- Democratische opvoeding --- Opvoeding en onderwijs --- Opvoeding --- Onderwijs
Choose an application
Module1: Rechten en plichten - Module 2 : democratie of dictatuur - Module 3 : inspraak en participatie - Module 4 : instellingen en besluitvorming
Mensenrechten --- Kinderrechten --- Recht --- Democratie --- Politiek --- Verkiezingen --- Stemrecht --- Politieke partij --- Inspraak --- Lager onderwijs --- 5e leerjaar lager onderwijs --- 6e leerjaar lager onderwijs --- Maatschappelijke vorming --- Democratische opvoeding --- Participatie
Listing 1 - 10 of 23 | << page >> |
Sort by
|