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Face aux conceptions de la démocratie qui réduisent la décision publique au décompte des votes, la théorie délibérative soutient que la démocratie doit une part essentielle de sa valeur à la formation des volontés politiques des citoyens. Elle préconise une manière particulière d'organiser cette formation : par la délibération collective. Née il y a quelques décennies dans les démocraties libérales, cette théorie a inspiré quantité d'expériences et de pratiques nouvelles : des jurys, panels et assemblées de citoyens ont été mis en place dans de nombreux pays. Une vingtaine de spécialistes internationaux présentent ici ce « tournant délibératif » de la démocratie. Ils analysent les diverses facettes du concept ainsi que ses limites, retracent les multiples recherches de terrain qu'il a suscitées, reviennent sur les débats contemporains autour de l'idéal délibératif et sur les diverses déclinaisons de la démocratie participative.
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Aujourd'hui, la démocratie participative s'institutionnalise dans la durée, faisant apparaître de nouveaux acteurs, de nouvelles légitimités, de nouveaux objets dans l'implication de « citoyens ordinaires » à la prise de décision publique. Cependant, si l'idée de participation est au moins aussi ancienne que l'histoire des démocraties modernes, l'étude de sa dimension diachronique restait à faire. D'où l'intérêt de cet ouvrage réunissant les contributions des meilleurs spécialistes, qui proposent, dans une perspective comparative, un regard historique organisé en trois temps. La première partie interroge la généalogie des catégories utilisées par les acteurs et par les observateurs. La deuxième met en regard la France et les États-Unis, dans une période charnière de réformes progressistes - la fin XIXe et le début du XXe siècle -, qui voit se mettre en place les premiers éléments de l'État-providence et s'expérimenter de nouvelles formes de participation. Enfin, la troisième partie retrace les relations qui se nouent entre les sciences ou l'université et le reste de la société, et la façon dont la question de la participation citoyenne a été posée dans ce contexte. Une réflexion sur le temps long débouchant sur des propositions politiques et normatives pour les débats du présent.
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Deliberative democracy is a diverse and rapidly growing field of research. But how can deliberative democracy be studied? Research Methods in Deliberative Democracy provides a unique collection of over 30 methods to study deliberative democracy. Written in an accessible style, it provides guidance for scholars and students on how to conduct rigorous and creative research on the public sphere, structured forums, and political institutions. Each chapter introduces a particular method, elaborates its utility in deliberative democracy research, and provides guidance on its application, as well as illustrations from previous studies. This book celebrates the methodological pluralism in the field, and hopes to inspire scholars to undertake methodologically robust, intellectually creative, and politically relevant empirical research
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Deliberative democracy is a dominant paradigm in normative political philosophy. Deliberative democrats want politics to be more than a clash of contending interests, and believe that political decisions should emerge from reasoned dialogue among citizens. But can these ideals be realized in complex and unjust societies? Deliberative Democracy in Practice brings together leading scholars who explore debates in deliberative democratic theory in four areas of practice: education, constitutions and state boundaries, indigenous-settler relations, and citizen participation and public consultation. They address issues such as whether the desire to rear deliberative citizens can be reconciled with the freedom of parents to raise their children in their own belief systems, and whether real-world designs for citizen participation and consultation live up to the norms of deliberative democracy. This dynamic volume casts new light on the strengths and limitations of deliberative democratic theory, offering guidance to policy makers and to students and scholars interested in democratic justice.
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This book is a pioneering analysis of the deliberative systems approach in Taiwan, extending an understanding of Taiwanese democratic politics and consolidating links between theoretical development and a practical application of deliberative practices. As a front-runner of new democracies in Asia and a relatively open society, Taiwan provides a model for deliberative governance, with a view towards institutional innovation and increasing democratisation. This book considers how components within the intricate web of micro- and macro- deliberative systems perform different functions, complement each other, and contribute both to policy change and democratic innovation. Specific cases are provided – such as participatory budgeting in Taipei City and the government-academia alliance model – to demonstrate the long-term systemic effects of mini-publics and citizen actions. In addition, the book proposes the possibility of deliberative democracy for other countries in the world, alongside various policy issues, including mini-publics, e-participation, co-governance, citizen science, negotiation mechanisms, and the deliberative practices of indigenous peoples.
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