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Le droit au développement. La dette odieuse. La dette écologique. La responsabilité des institutions financières internationales et des sociétés transnationales dans les violations massives des droits humains. Les tribunaux populaires contre la dette. Etc. Ce livre a pour objet d'offrir un aperçu des thèmes étudiés par le CADTM dans sa recherche de solutions à mettre en œuvre en vue de l'annulation de la dette du Tiers Monde et de la transformation du système économique et financier international, avec le droit international comme outil d'analyse... et de combat. Une sorte de tour d'horizon permettant de mesurer l'étendue du champ de réflexion et d'action qui s'ouvre à toutes celles et tous ceux qui veulent œuvrer à la transformation du monde. Point n'est besoin d'être juriste, ni porteur de diplômes spécialisés pour se saisir des questions soulevées ici par des femmes et des hommes du Sud et du Nord: il s'agit simplement de se réapproprier le droit comme instrument de lutte pour la justice sociale. De la même manière que l'on prétend que l'économie est affaire de spécialistes, on voudrait laisser le droit entre les mains des savants. On voudrait nous faire croire qu'il n'est pas à notre portée. C'est faux. Nous espérons que ce livre contribuera à en faire la démonstration, et qu'il donnera à la lectrice, au lecteur, le goût d'en apprendre et d'en faire davantage
Financial institutions [International ] --- Institutions financières internationales --- International financial institutions --- Internationale financiële organisaties --- Organisations financières internationales --- Debts, External --- International finance --- Debt relief --- Dettes extérieures --- Finances internationales --- Dettes --- Law and legislation --- Droit --- Dettes extérieures --- International law --- Developing countries --- Debts [External ] --- International business enterprises --- Droit international. --- Droit international économique. --- Relations économiques extérieures --- Debts, External - Law and legislation - Developing countries --- International finance - Law and legislation - Developing countries --- Debt relief - Developing countries
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1. Objectives and Plan of the Study . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 2. Literature Review . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9 3. Structure. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20 Part I. Multilateral Debt Relief for Heavily Indebted Poor Countries . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23 A. The Heavily Indebted Poor Countries Initiative (HIPC) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26 1. Concessional Assistance to Low-Income Countries . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26 2. The HIPC Framework . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30 2. 1. The Heavily Indebted Poor Country Initiative of 1996 . . . . . . . . 33 2. 2. The Cologne G-8 Summit of 1999 and HIPC II. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39 2. 3. Eligibility and Implementation under the Enhanced HIPC Framework . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 43 3. What kind of debt is addressed by HIPC? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48 4. HIPC Funding and Finances . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50 4. 1. The PRGF-HIPC Trust of the IMF . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 51 4. 2. The World Bank HIPC Trust Fund . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 57 4. 3. The IDA Debt Reduction Facility. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60 4. 4. HIPC Financing through Multilateral Creditors . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61 4. 5. Conclusion: Trust Fund Financing . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 62 5. HIPC Proceedings . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63 B. Debt Relief under the G-8: The Multilateral Debt Relief Initiative (MDRI) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67 1. MDRI as Operational Successor of HIPC. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 69 2. Subsequent Changes in Lending Policies . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 74 C. Case Study: The Contemporary History of Debt Relief in Ghana. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77 1. Ghana’s History with Economic Aid . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80 2. Ghana’s Reform Process under HIPC . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 86 X Table of Content 2. 1. Implementation of the HIPC Framework . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 89 2. 1. 1. Preliminary Documents. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 97 2. 1. 2. Ghana Poverty Reduction Strategy. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 98 2. 1. 3. Decision Point Document . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 102 2. 1. 4. Ghana’s Completion Point . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 104 2. 2. Donor Coordination under the Multi Donor Budgetary Support (MDBS) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Debt relief. --- Debts, External --Law and legislation --Developing countries. --- Debts, External. --- Developing countries --Economic conditions. --- Financial institutions, International --Developing countries. --- Financial institutions, International. --- Debts, External --- Debt relief --- Financial institutions, International --- International Finance --- Law, General & Comparative --- Law, Politics & Government --- Finance --- Business & Economics --- Law and legislation --- Developing countries --- Economic conditions. --- Law. --- International law. --- Trade. --- Development economics. --- International Economic Law, Trade Law. --- Development Economics. --- International financial institutions --- International finance --- Debts, Foreign --- Debts, International --- External debts --- Foreign debts --- International debts --- Debt --- Investments, Foreign --- Economics --- Economic development --- Law of nations --- Nations, Law of --- Public international law --- Law
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