Listing 1 - 10 of 20 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Begeleiding van beginnende docenten.
Author:
ISBN: 9053830014 Year: 1992 Publisher: Amsterdam VU Uitgeverij


Book
De kunst van het navelstaren : de didactische implicaties van de retorisering van reflectieverslagen op de pabo.
Authors: ---
ISBN: 9789081215411 Year: 2007 Publisher: Zwolle : KPZInDruk,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Inspirerende leraren : inspiratie van leraren en schoolleiders op katholieke basisscholen.
Author:
ISBN: 9789055738328 Year: 2007 Publisher: Budel Damon

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Iedereen herinnert zich een juf of meester die een grote indruk heeft achtergelaten. Je kunt denken aan mensen die je hebben geïnspireerd om het beroep te kiezen dat je later bent gaan doen, of die een blijvende interesse voor iets (literatuur, hobby, sport) hebben gekweekt. Mensen inspireren mensen. Kinderen worden geïnspireerd door leraren, maar leraren laten zich in hun werk ook inspireren door kinderen. Inspiratie heeft te maken met geraakt of gegrepen worden door iets of iemand. Inspirerende leraren leren kinderen wat van waarde is; dat is iets anders dan scholen of onderwijzen. Kinderen hebben leraren nodig die werk maken van hun inspiratie door hun onderwijspraktijk te richten op wat het leven waardevol en gelukkig maakt. Geïnspireerde leraren zijn zelf een beeld van wat voor hen van waarde is. Deze bundel richt zich in het bijzonder op leraren op katholieke en interconfessionele scholen van primair onderwijs. De eerste drie bijdragen schetsen een theoretisch kader voor inspiratie en leraarschap. Wat is inspiratie? Welke vormen kun je onderscheiden? Hoe komt de overgang tot stand van geïnspireerd worden door naar geïnspireerd worden tot? Hoe ligt inspiratie verankerd in de biografie van lera-ren? Hoe kan inspiratie ter sprake komen in gesprekken met leraren? Deze bundel geeft inzicht in recent onderzoek naar inspiratie. Welke ei-genschappen hebben inspirerende leraren volgens de leraren zelf en de ouders in het katholiek basisonderwijs? Wat dragen leraren bij aan de ontwikkeling van kinderen? Wat doet een inspirerende schoolleider? Welke spiritualiteit kenmerkt een inspirerende schoolleider? Hoe werkt inspiratie bij leerkrachten in verschillende multireligieuze contexten? De bundel eindigt met enkele praktische handreikingen om leraren te ondersteunen bij het werken vanuit hun inspiratie. Hoe kan werken aan inspiratie worden ingebouwd in het curriculum van de lerarenopleiding? Hoe kan inspiratie onderdeel worden van kritische reflectie op professioneel handelen? Hoe kun je inspiratie leren ontdekken binnen de pedagogische grondhouding als leraar?


Book
Herwaardering van de leerkracht
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9033445492 Year: 2000 Volume: 4 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Er is de laatste tijd veel te doen omtrent 'de functie' van de leerkracht. De problematiek heeft ook de politieke actualiteit gehaald. Maar de belangrijkste vraag luidt : wat is vandaag en morgen 'de functie' van de leerkracht? Zeven auteurs - een onderwijzeres, een leraar ASO, een schooldirecteur SO, twee onderwijskundigen, een filosoof en een pedagoog - hebben, onafhankelijk van elkaar, fundamenteel over deze vraag nagedacht. Hun visie geeft de lezer en het beleid heel wat stof tot nadenken.


Book
Becoming a teacher educator : theory and practice for teacher educators.
Authors: ---
ISBN: 9781402088742 9781402088735 9789048121892 Year: 2009 Publisher: Dordrecht Springer

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Becoming a Teacher Educator is an impressive book for teacher educators who want to become engaged in the latest views and practices of their profession. It is the first book that addresses a range of important topics related to the work of teacher educators, the induction of teacher educators and their further professional development. Becoming a Teacher Educator has a practical focus and it provides theoretical insights, experiences of experts and practical recommendations. The book is rooted in the Association of Teacher Education in Europe (ATEE) and many of the chapters are written by authors who are active members of the ATEE. Distinguished researchers and practitioners from different parts of Europe, and beyond, joined their efforts to write a book that is truly international and combines research, practice and reflection. Becoming a Teacher Educator is essential reading for novice teacher educators as well as experienced teacher educators who want to keep up with the latest insights in their profession. This book provides a guide for those who supervise or coach novice or veteran teacher educators, and for various professionals who bear responsibility for the professional development of teacher educators. "There is a growing need for evidence-based resources made available to (future) teacher educators. Since a learning society requires new sets of competencies of the main actors, we are most in want of knowledgeable teacher educators that support the professional development of their (student) teachers. This book fits the actual demands." (Dr. Joost Lowyck, Professor Emeritus, former director of the Teacher Education Institute, Leuven University). "This is an original book in a very important area. The editors define the concept of ˜teacher educator' widely and I think, therefore, that the book is relevant for schools, higher education, and education authorities of all kinds. The authorship and theme have wide relevance across Europe, Australasia and North America." (Prof. Bob Moon, Professor in Education Teaching Studies, Department of Education, Open University, UK).


Book
Sst, de leerkracht leert! : 25 manieren om te ontdekken hoe leerlingen je lessen ervaren : werkmap feedback voor leerkrachten secundair onderwijs
Author:
ISBN: 9789030108955 Year: 2011 Publisher: Mechelen Plantyn

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze map werd samengesteld door de Vlaamse Scholierenkoepel (VSK) om leerkrachten in het secundair onderwijs te ondersteunen bij het organiseren van een feedbackmoment. Uit een bevraging van scholieren bleek dat zij de mogelijkheid om feedback te kunnen geven aan leerkrachten erg belangrijk vinden. Een feedbackmoment brengt voordelen mee voor zowel leraren als leerlingen. De leerkracht verbetert zijn methode van lesgeven en de leerling voelt zich gewaardeerd omdat zijn mening ertoe doet. 'Sst, de leerkracht leert' bestaat uit twee delen. Het eerste deel bevat een visietekst en een stappenplan, en maakt het hoe en waarom van feedback duidelijk. Het tweede deel bevat vijfentwintig praktische fiches met mogelijke manieren om feedback in de klas of op school vorm te geven: van vragenlijsten en klasdiscussies tot schrijfgesprekken en stellingenspelen. In bijlage werd het bijbehorend werkmateriaal toegevoegd. (Bron: catalogus Docatlas Antwerpen)


Book
Handboek voor leraren.
Authors: ---
ISBN: 9789046902509 Year: 2011 Publisher: Bussum Coutinho

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In het Handboek voor leraren vind je de basis die nodig is om een succesvolle leraar te worden. In het eerste deel staan de leerpsychologietheorieën en de didactiek die daarop is afgestemd centraal. Deel twee bespreekt de relatie tussen de leraar en de leerling. Er wordt ingegaan op communicatie en interactie met groepen, maar ook op het omgaan met individuele leerlingen. Bijbehorende thema's zijn pesten, ordehandhaving en conflicthantering. In deel drie beschrijven de auteurs het Nederlandse onderwijssysteem met onderwerpen zoals de schoolorganisatie, de schoolcultuur en de verschillende schooltypes. Daarnaast wordt ingegaan op de relatie tussen school en omgeving. Deel vier ten slotte, gaat in op de persoonlijke en professionele ontwikkeling van leraren. (Bron: covertekst)


Book
Zelfstandige, reflecterende leraren : van opleiding naar beroep : de groei van het reflectievermogen bij studenten in de lerarenopleiding via een zelfstandige stageperiode.
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9054872748 Year: 2000 Volume: 3 Publisher: Brussel VUBpress

Listing 1 - 10 of 20 << page
of 2
>>
Sort by