Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|
Choose an application
Keramiek is vandaag populairder dan ooit. Dat is te verklaren door het tactiele karakter van klei. In een wereld die steeds digitaler wordt, gaan we op zoek naar tastbaarheid. De grote belangstelling heeft ook te maken met de archetypische betekenis van de pot: het symbool voor samenbrengen en samenkomen. Deze gegevenheden worden aan elkaar geknoopt in de tentoonstelling Kamer vol klei en de bijhorende publicatie Hands, Eyes, Ceramics. Acht kunstenaars komen aan bod uit wier werk de verbondenheid tussen mens en aarde spreekt. Die komt niet enkel tot uitdrukking in de vorm van objecten zoals de kom en de vaas. Als geen ander materiaal leent klei zelf zich tot thema.Kamer vol klei en Hands, Eyes, Ceramics brengen de verscheidenheid binnen keramiek in beeld. Ze gaan dieper in op het sculpturale werk van vier pioniers die vanaf de jaren vijftig niet alleen de toegepaste keramiek heruitvonden maar bovenal het medium als kunstvorm op de kaart zetten: José Vermeersch, Pierre Culot, Lutgart De Meyer en Rogier Vandeweghe. Daarnaast wordt het werk belicht van vier kunstenaars uit de daaropvolgende generatie die installatie, land art, performance, video en fotografie in keramiek integreren: Anne Ausloos, Nathalie Doyen, Alexandra Engelfriet en Bie Michels. Het is onder invloed van de milieubeweging van de jaren zeventig dat hun aandacht ook uitgaat naar het materiaal, de klei. Ze maken de rijkdom aan verhalen die klei in zich draagt, zichtbaar, en daarmee de kostbaarheid van de aarde.
Ausloos, Anne --- De Meyer, Lutgart °1924 (°Geel, België) --- Vandeweghe, Rogier --- Keramiek; monumentale keramiek; België; Pierre Culot --- Keramiek; België; José Vermeersch --- Keramiek ; België ; 2de h. 20ste eeuw --- 738.038(493) --- 738.039(493) --- Keramiek ; 1950 - 2000 ; België --- Keramiek ; 2000 - 2050 ; België --- Sculpture --- Applied arts. Arts and crafts --- brickbat --- ceramic ware [visual works]
Choose an application
‘a river in a room’ presents the work of Lutgart De Meyer (b. 1924) and is the result of a close friendship between the artist and Liesbet Waegemans.Both the book and the exhibition ‘Daily Pleasures’ give an insight into Lutgart’s playful vision on art and the art world.As one of the founding members of the Antwerp avant-garde movement G58, she dedicated herself to ceramics and soon got recognized as one of the key figures establishing the artistic autonomy of this medium. Besides the sculptures and design objects she created in her first period, the book focuses on her recent work. Aged 94, Lutgart De Meyer works nowadays mostly with textiles and objects found on her walks through the city.
kunst --- twintigste eeuw --- eenentwintigste eeuw --- kunstenaarsboeken --- artists' books --- assemblages --- textielkunst --- textiel --- België --- G58 --- keramiek --- De Meyer Lutgart --- 73.071 DE MEYER --- 7.071 DE MEYER --- Exhibitions --- Applied arts. Arts and crafts --- assemblages [sculpture] --- ceramics [object genre] --- textile art [visual works] --- Meyer, de, Lutgart --- De Meyer, Lutgart --- Art --- fiber art --- studio ceramics --- 738.07 --- De Meyer, Lutgart °1924 (°Geel, België) --- Keramiek ; keramiekkunstenaars, pottenbakkers --- 73.07 --- Keramiek ; 20ste eeuw ; Lutgart De Meyer --- Beeldhouwkunst ; beeldhouwers A - Z --- Art, Belgian --- Meyer, Lutgart de, --- Installations (art) --- Installations (Art) --- Sculpture
Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|