Listing 1 - 10 of 59 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
This highly illustrated catalogue presents new essays on Albrecht Dürer, focusing on an understudied aspect of his practice: the material worlds of manufacture, design and trade.
Choose an application
Art --- Culture in art --- Research
Choose an application
Choose an application
"Je cherche ce qui est vraiment beau et digne d'être admiré" , dit Paul Souriau au début de ce livre, paru initialement en 1904. En esthétique, le XXe siècle a pourtant privilégié pourtant le subjectivisme et le relativisme : la beauté ne serait que dans l'esprit de celui qui juge, rien ne serait beau en lui-même. Paul Souriau affirme, au contraire, la réalité de la beauté. Il prétend que la beauté peut être connue et appréciée.Elle aussi, dit-il, une fonction morale. Il défendait son réalisme esthétique dans une langue claire et même charmante. La philosophie française du début du XXe siècle recèle des perles philosophiques oubliées sur les rayons peu visités des bibliothèques. Cette réédition permet d'en redécouvrir l'une des plus pures.
Esthétique --- Beau (esthétique) --- Aesthetics --- Beauty culture in art
Choose an application
Art, English --- Street art. --- Graffiti --- Popular culture in art --- Banksy
Choose an application
Chinese Popular Prints ventures into the world of Chinese blockprint illustration that had its assured niche in the rich history of Chinese popular culture from the 17th to the early 20th centuries. These prints were not considered high art in China, but were produced for the urban and rural populations. The book deals with all aspects of the Chinese popular print. In the first two chapters its invention, origins, powerful traditions and its history are described. Classical art and the Ming illustrated book were important impetuses. Three major centres of north and central China emerged. Finally the popular print took on something of the roles of the modern cinema or television. In the following four chapters the main themes are: the printmakers and printshops; society, symbolism and visual pun; categories of popular prints and their display; technical terms. A description of the workshops and their techniques, figure drawing and colouring, gives a good insight in the technical side of the print. A varied popular culture and a certain realism are strands in it, as are spirit protection of the house, recalls of the past, hopes for the future, the hold of the theatre, etc. Two elaborate appendices provide much detailed information about persons, symbols, as well as about some images in the lore of the print. A special section of 28 illustrations (8 full colour) demonstrates the potentialities of the Chinese blockprint illustration.
Popular culture in art --- Wood-engraving --- Wood-engraving, Chinese
Choose an application
»Ästhetische Welterfahrung« bedeutet, dass uns die Begegnung mit Kunst, über die Spiegel-spiele der Kunst hinausgehend, mit der Welt verbinden kann. Kunst kann neue Aspekte der Welt entdecken oder unerwartete Weltsichten eröffnen. Heute, wo unser Weltbild sich verschiebt – weg vom neuzeitlichen und modernen Dualismus zwischen Mensch und Welt hin zu einer integrativen Sicht, welche die Weltzugehörigkeit des Menschen betont –, ergeben sich besonders interessante Entwicklungen. Lange Zeit hatte der Status der Kunst gewissermaßen eine Parallelaktion zur Mensch-Welt-Opposition dargestellt: So wie der Mensch der Welt gegenüberstand, so sollte die Kunst gegenüber der Wirklichkeit eine eigene Welt schaffen und dadurch noch einmal die Weltdistanz und Autonomie des Menschen bezeugen. Derzeit nimmt die Kunst eine andere und wirklichkeits-affinere Gestalt an. Sie bewegt sich in einem Zwischenfeld zwischen Kultur und Natur. Mit dem Wegfall des Mensch-Welt-Dualismus ist ja auch die kategoriale Unterscheidung zwischen Natur und Kultur brüchig geworden. Mensch, Kultur und Kunst agieren in einem Spielfeld, das die herkömmliche Trennung von Natur und Kultur nicht mehr zulässt, sondern beides umfasst. Die zeitgenössische Kunst arbeitet vielfach an dieser neuen Thematik. Die Essays dieses Bandes loten diese Suchbewegungen und Transformationen aus.
Modernism (Art) --- Aesthetics, Modern. --- Nature (Aesthetics) --- Culture in art.
Choose an application
Popular culture in art --- Printed ephemera --- Prints, European
Choose an application
Catalogue de l'exposition présentée à la BNF à Paris du 29 mars au 26 juin 2011. Reprenant le titre du célèbre poème écrit en 1970 par le chanteur des Doors, Jim Morrison, l'exposition nous replonge dans la culture populaire et les contre-cultures américaines de l'après-guerre, sous la conduite des trois principaux auteurs de la Beat Generation, Jack Kerouac, William Burroughs et Allen Ginsberg. Richard Prince, dont c'est la première grande exposition à Paris, expose simultanément ses œuvres et sa collection " beathippiepunk ", sans doute la plus importante en mains privées, constituée de manuscrits, d'éditions originales, d'archives et d'objets divers du XXe siècle, dans un dialogue inédit avec les collections les plus populaires et souvent les moins considérées de la Bibliothèque nationale de France : science-fiction psychédélique de Philip K. Dick, pulp fiction, polars, littérature sulfureuse ou pornographique. Et ici, l'artiste et le bibliophile semblent indissociables.
Photography, Artistic --- Popular culture in art --- Prince, Richard,
Listing 1 - 10 of 59 | << page >> |
Sort by
|