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In mid-Victorian England there were new racial categories based upon skin colour. The 'races' familiar to those in the modern west were invented and elaborated after the decline of faith in Biblical monogenesis in the early nineteenth century, and before the maturity of modern genetics in the middle of the twentieth. Not until the early nineteenth century would polygenetic and racialist theories win many adherents. But by the middle of the nineteenth century in England, racial categories were imposed upon humanity. How the idea of 'race' gained popularity in England at that time is the central focus of The Victorian Reinvention of Race: New Racisms and the Problem of Grouping in the Human Sciences.Scholars have linked this new racism to some very dodgy thinkers. The Victorian Reinvention of Race examines a more influential set of the era's writers and colonial officials, some French but most of them British. Attempting to do serious social analysis, these men oversimplified humanity into biologically-heritable, mentally and morally unequal, colour-based 'races'. Thinkers giving in to this racist temptation included Alexis de Tocqueville when he was writing on Algeria; Arthur de Gobineau (who influenced the Nazis); Walter Bagehot of The Economist; and Charles Darwin (whose Descent of Man was influenced by Bagehot). Victorians on Race also examines officials and thinkers (such as Tocqueville in Democracy in America, the Duke of Argyll, and Governor Gordon of Fiji) who exercised methodological care, doing the hard work of testing their categories against the evidence. They analyzed human groups without slipping into racial categorization. Author Edward Beasley examines the extent to which the Gobineau-Bagehot-Darwin way of thinking about race penetrated the minds of certain key colonial governors. He further explores the hardening of the rhetoric of race-prejudice in some quarters in England in the nineteenth century – the processes by which racism was first formed. (Amazon.fr)
Conscience de race --- Race. --- Racism. --- Race relations. --- Race
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Cet ouvrage entend susciter une réflexion sur le concept de « race », et la manière dont ce dernier serait susceptible d'enrichir la compréhension du droit français, en particulier des discriminations raciales. Évoquer la « race » dans une discipline qui, jusqu'ici, restait relativement épargnée par les controverses sur le sujet - généralement entretenues dans le domaine des sciences sociales et des humanités - pourrait surprendre à première vue. Pourquoi maintenant ? Pourquoi faire référence à un concept tant connoté, dont les usages et appropriations - en dehors de la sphère académique notamment - ne sont pas dénués de risques ? Après plusieurs décennies de travaux publiés en sciences sociales et dans les humanités, il est apparu important non seulement de faire un point sur les principaux travaux qui ont pris pour objet le matériau juridique ces dernières années, mais aussi d'interroger ce que la discipline pouvait apporter à ce débat.
Droit --- Conscience de race. --- Race --- Droit. --- Conscience de race --- Race discrimination --- Discrimination raciale --- Law and legislation --- History. --- Histoire
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CONSCIENCE DE RACE --- ETHNOHISTOIRE --- ANTHROPOLOGIE HISTORIQUE --- ETHNOCENTRISME --- RACE --- HISTORIOGRAPHIE --- FRANCE --- CONSCIENCE DE RACE --- ETHNOHISTOIRE --- ANTHROPOLOGIE HISTORIQUE --- ETHNOCENTRISME --- RACE --- HISTORIOGRAPHIE --- FRANCE --- 20E SIECLE
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Racism --- Race awareness --- Racisme --- Conscience de race --- History --- Histoire --- France --- Race relations --- Relations raciales --- History.
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Comment penser la question raciale lorsqu’on est blanc ? Telle est la question que pose ce livre. La mort de George Floyd – après tant d’autres – et le mouvement qu’elle a suscité ont montré que la question raciale ne concerne pas seulement les «racistes» ou les personnes qui en sont victimes, mais bien l’ensemble de la société. Pourtant, la question raciale reste largement impensée du côté des Blancs. Cet essai montre comment, du fait de l’héritage des systèmes raciaux européens, les Blancs vivent toujours dans une «maison blanche» : une disposition intellectuelle, psychologique et affective qui altère leur regard et leur façon d’être au monde. L’auteur retrace, à partir d’expériences personnelles, les contours et les formes de cette situation, sans céder à la culpabilisation ou à l’angoisse que suscite souvent cette question. L’objectif de la prise de conscience qu’il propose n’est pas «d’aider» ceux qui ont été ou sont les cibles des systèmes raciaux européens, mais de nous défaire de ce biais cognitif et affectif fondamental, afin de faire advenir un nouveau rapport au monde, et à nous-mêmes (4e de couverture)
Blancs --- Conscience de race. --- Racisme --- Identité collective. --- White people --- Race awareness --- Racism
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Mestizaje --- Race awareness --- Métissage --- Conscience de race --- Cartagena (Colombia) --- Cartagena (Colombie) --- Ethnic relations --- Relations interethniques
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Ethnicity. --- Group identity. --- Race awareness. --- Ethnicité --- Identité collective --- Conscience de race
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Racially mixed people --- Race awareness --- Ethnic & Race Studies --- Conscience de race --- Multiracial people
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Ethnicity --- Ethnic barriers --- Ethnic groups --- Ethnicité --- Frontières ethniques --- Groupes ethniques --- Social aspects --- Aspect social --- Ethnic Groups --- Conscience de race --- Différenciation sociale --- Relations interethniques --- Ethnicité --- Frontières ethniques --- Relations interethniques. --- Conscience de race. --- Groupes ethniques. --- Ethnicité. --- Différenciation sociale.
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Racially mixed people --- Race awareness --- Race awareness. --- Racially mixed people. --- Ethnic & Race Studies --- Conscience de race --- Multiracial people
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