Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|
Choose an application
Schrijven op school is belangrijker dan ooit. Het leert kinderen om zelfstandig te denken en zich uit te drukken. Het intensieve gebruik van digitale media en de opkomst van AI-toepassingen als ChatGPT maken het extra belangrijk dat jongeren schrijfplezier en schrijfvaardigheid ontwikkelen, in nauwe relatie met leesvaardigheid en zaakvakkennis.Iedereen kan leren schrijven is het basisboek voor elke (toekomstige) basisschoolleerkracht die serieus wil werken aan de ontwikkeling van schrijfvaardigheid bij leerlingen. Het bevat een schat aan handreikingen, praktijkvoorbeelden en ideeën voor het schrijfonderwijs aan kinderen van vier tot twaalf jaar.Dit boek is geschreven voor pabostudenten, leerkrachten en taalcoördinatoren in het basisonderwijs en instellingen die zich inzetten voor goed taalonderwijs.In deze derde druk heeft de auteur meer nadruk gelegd op de verbinding van schrijven en lezen. Nieuwe lesmodellen en -voorbeelden dagen leerkrachten uit om te experimenteren met actief lezen en schrijven binnen de zaakvakonderwerpen die zij behandelen. De auteur introduceert een nieuw fasenmodel om leerkrachten te ondersteunen bij het zelf ontwerpen van goede schrijflessen. Verder worden de tien genres die centraal staan in het boek eenvoudiger aangeboden. De hoofdstukken zijn in een praktischer volgorde geplaatst, ingekort en soms aangevuld met nieuwe inzichten en bronnen. Voor de onderbouw is een apart hoofdstuk toegevoegd en er is een nieuw hoofdstuk met korte schrijfwerkvormen gericht op lezen en denken. Op de bijbehorende website zijn de digitale hulpmiddelen bijgewerkt en hier en daar uitgebreid.https://www.coutinho.nl/nl/iedereen-kan-leren-schrijven-9789046908846
Schrijven --- Basisonderwijs --- Didactiek --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Ervaringsgericht onderwijs --- Tekstsoort --- Communicatief taalonderwijs
Choose an application
Op veel scholen leeft de wens om effectiever en betekenisvoller les te geven in schrijven. Met reden: een goede schrijfvaardigheid is belangrijk in allerlei onderwijs- en beroepssituaties, ook in het digitale tijdperk. Hoe leren kinderen in het basisonderwijs teksten schrijven, hoe goed moeten ze daarin worden en hoe kunnen leerkrachten hen daarbij ondersteunen? Dat zijn de kernvragen waar dit boek om draait. Iedereen kan leren schrijven bevat een schat aan handreikingen, praktijkvoorbeelden en ideeën voor leerkrachten die beter willen worden in het geven van schrijflessen. De aanpak is gebaseerd op de beproefde werkwijze van de taalronde: kinderen in alle groepen van de basisschool leren teksten schrijven over hun eigen ervaringen. Hiermee wordt een basis gelegd voor zelfvertrouwen op schrijfgebied. Van hieruit kunnen kinderen geleidelijk steeds bewuster leren schrijven voor specifieke doeleinden, en daarbij verschillende tekstgenres onderscheiden. Leerkrachten moeten hen daarbij in alle fasen van het schrijfproces uitdagen en ondersteunen: door inhoudelijke gesprekken te voeren over schrijfonderwerpen, door schrijven steeds af te wisselen met praten, door voorbeeldteksten te analyseren en door teksten klassikaal en in tweetallen te laten bespreken. - De theorie over genres: de genre-indeling is uitgebreid tot tien genres en voorzien van meer toelichting en kindertekstvoorbeelden. - De toelichting op de werkvorm 'taalronde': deze praktische werkvorm is helderder gekoppeld aan de verschillende genres en gepresenteerd als een basiswerkvorm die je in de bovenbouw kunt uitbreiden met vormen van op genres gerichte instructie en meerdere tekstbesprekingen. - Structuurschema's: uitleg over het zinvolle gebruik van grafische structuurschema's in midden- en bovenbouw - Leerlijnen: meer uitleg over hoe een school op basis van de genres een eigen schrijfleerlijn kan maken - Illustraties: een uitbreiding van de opgenomen kinderteksten uit verschillende leeftijdsgroepen en een update van praktijkvoorbeelden. - Digitaal materiaal: de digitale lesvoorbereidingsformulieren zijn bruikbaarder gemaakt voor beginners; een voorbeeld van een leerlijnschema is toegevoegd om zelf in te vullen; structuurschema's en kaderbladen zijn digitaal beschikbaar. Iedereen kan leren schrijven is bedoeld voor leerkrachten, pabostudenten en opleidingen die schrijven een stevige plek willen geven in hun taalonderwijs. De ondersteunende website bij het boek biedt handige formulieren en overzichten. Suzanne van Norden schreef eerder Taal leren op eigen kracht (2004), is trainer op het gebied van schrijven in het onderwijs en pabodocent Nederlands aan de Marnix Academie.
Didactic strategies --- Primary education --- Schrijven --- Basisonderwijs --- Didactiek --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Ervaringsgericht onderwijs --- Tekstsoort --- Communicatief taalonderwijs --- Schrijven ; basisonderwijs ; didactiek --- Schrijfvaardigheid --- 475.24 --- schrijfplezier --- didactiek basisonderwijs - Nederlands : schrijven, spellen, stellen
Choose an application
Leg je in het schoolvak Nederlands de focus op inhoud, wat leerlingen moeten kennen, of juist op vaardigheden, wat ze moeten kunnen? Deze discussie komt in het denken over het schoolvak voortdurend terug. In Vaardig met vakinhoud: Handboek vakdidactiek Nederlands nemen de samenstellers een doelbewuste positie in: er wordt nadrukkelijk meer aandacht gegeven aan de inhoudelijke kant van het vak, zoals letterkunde en taalkunde, zonder daarbij de dimensie van vaardigheden, zoals begrijpend lezen, schrijven en spreken, tekort te willen doen.Docenten die met dit boek worden opgeleid, leren schakelen tussen inhoud en vaardigheden in het schoolvak Nederlands en krijgen bruikbare didactische handvatten om interessante en betekenisvolle lessen te geven.Het boek bestaat uit vier delen. Het eerste deel gaat over algemene ontwikkelingen in de samenleving waarvan (aankomende) docenten Nederlands op de hoogte moeten zijn om hun vak goed uit te oefenen. Hoe ga je om met de verschillende taalachtergronden van je leerlingen, hoe zet je digitale tools verantwoord in? Onderwijskundige thema?s als burgerschap, leesmotivatie en toetsing komen in dit deel ook aan de orde.De drie andere delen gaan over communicatieve taalvaardigheid, taalonderwijs en literatuuronderwijs. Aan het einde van elk hoofdstuk staan reflectieve opdrachten en aanvullende leestips. Ook is er een website met concrete stage-opdrachten die je meteen in de praktijk kunt brengen.Vaardig met vakinhoud is bedoeld voor studenten van de eerste- en tweedegraadslerarenopleiding Nederlands. Het boek is ook interessant voor de docent die al voor de klas staat.https://www.coutinho.nl/nl/vaardig-met-vakinhoud-9789046908792
Nederlands --- Didactiek --- Secundair onderwijs --- Didactic strategies --- Didactics of Dutch --- talenonderwijs --- Nederlandse taal --- Onderwijskunde --- Leesmotivatie --- Taalvaardigheid --- Communicatief taalonderwijs --- Taalonderwijs --- Literatuuronderwijs --- Communicatieve vaardigheden --- Burgerschap --- Nederlandse taal ; secundair onderwijs ; didactiek
Choose an application
Schrijven ; basisonderwijs ; didactiek --- Schrijfvaardigheid --- Schrijven --- Lager onderwijs --- basisonderwijs --- schrijfvaardigheid --- PXL-Education 2019 --- 475.24 --- schrijfplezier --- didactiek basisonderwijs - Nederlands : schrijven, spellen, stellen --- Basisonderwijs --- Didactiek --- Kleuteronderwijs --- Ervaringsgericht onderwijs --- Tekstsoorten --- Communicatief taalonderwijs --- Tekstsoort --- Buitengewoon onderwijs --- Hoger onderwijs
Choose an application
Wil je je Frans opkrikken? Ben je er meer dan eens vol goede voornemens aan begonnen? En toch telkens opnieuw afgehaakt omwillen van de moeilijke grammaticaregels? Dan is Grammaire InnovaCtive. Onverantwoord eenvoudig voor jou bestemd! Grammaire InnovaCtive is een methode waarmee je op een motiverende en efficiënte manier je basis van het Frans kan opfrissen. Frans wordt hierdoor echt eenvoudig en je zal het ook voorgoed onthouden! De auteurs hebben de traditionele schema's van de leerboeken durven doorbreken en bekijken Franse grammatica door de ogen van de student. De online Sofia-component beperkt zich niet tot driloefeningen, maar loodst je door tien digitale modules waarin je ook de theorie op een actieve en beklijvende manier verwerkt. Grammaire InnovaCtive bevat zowel humoristische ezelsbruggetjes als audio- en videofragmenten. Zo speelt deze methode in op diverse leerstijlen. Bovendien houdt de opbouw rekening met niveauverschillen. Grammaire InnovaCtive is een aanrader voor al wie hogere studies begint, een tijdje geen Frans meer had of gewoon Frans steeds moeilijk vond. Met hun leermethode Grammaire InnovaCtive behaalden de auteurs in 2015 de publieksprijs F. Swaelen “Excellent in Onderwijs” van de KDG-hogeschool.
Grammar --- grammatica --- Frans --- Didactics of French --- French language --- Franse taal ; taalcursussen --- 837.1 --- Grammatica (Spraakkunst) --- #KVHA:Taalkunde; Frans --- #KVHA:Grammatica; Frans --- #KVHA:Taalonderwijs; Frans --- Franse spraakkunst --- 81'36 --- Spraakkunst ; algemeen --- Spraakkunst (grammatica) --- Handbooks, manuals, etc. --- Grammatica --- Franse taal --- Communicatief taalonderwijs --- Oefening --- Didactics of secundary education --- SO (secundair onderwijs)
Choose an application
In dit handboek wordt het proces van schrijven herleid tot een reeks deeltaken, beginnend bij de oriëntatie en eindigend bij de afwerking. Bij elk van die rondes sluiten specifieke adviezen en opdrachten aan, zodat men gericht en efficiënt kan oefenen. Het boek biedt realistische schrijfoefeningen op tekstniveau. De oefencases zijn stap voor stap opgebouwd, en bieden voorbereidende tekstanalyses, checklists, becommentarieerde teksten en herschrijfadviezen. De terminologie en het kader hiervoor komen in het eerste deel aan bod. Het tweede deel van het boek bevat uitsluitend teksten, die zich goed lenen tot vergelijkende analyses. Deze teksten dienen ook als bronnenmateriaal voor de schrijfopdrachten in het derde deel. Dit boek is in de eerste plaats bedoeld voor studenten hoger onderwijs in taal- en communicatiegerichte opleidingen, maar richt zich daarnaast tot iedereen die functioneler en strategischer wil leren schrijven.
Nederlandse taal --- Schriftelijke communicatie --- Tekstanalyse. --- Schrijfvaardigheid --- Oefeningen. --- Schrijfvaardigheid. --- Nederlandse taal. --- #PBIB:2004.1 --- #KVHA:Taalkunde; Nederlands --- #KVHA:Schrijfvaardigheid; Nederlands --- Communication écrite Schriftelijke communicatie --- 803.93 -06 --- 82.081 --- 82.081 Creatief schrijven --- Creatief schrijven --- 803.93 -06 Nederlands: taalzuiverheid; taalbeheersing --- Nederlands: taalzuiverheid; taalbeheersing --- Science --- teksten schrijven --- schrijfvaardigheid --- Didactics of Dutch --- Stilistics --- Mass communications --- Communicatief taalonderwijs --- Schrijven --- Zakelijk schrijven --- Zakelijke communicatie --- Tekst
Choose an application
Cet ouvrage fournit à l'enseignant de FLE un ensemble d'exercices et d'activités pour diversifier et enrichir sa pratique pédagogique tant à l'oral qu'à l'écrit. Il lui permet aussi de mener une réflexion sur la valeur d'apprentissage des activités proposées et sur leur place dans le processus d'apprentissage.
Frans --- Secundair onderwijs. --- Jeux linguistiques --- Français (langue) --- Étude et enseignement --- Allophones --- Manuels pour allophones --- Didactics of French --- French language --- Word games --- Français (Langue) --- Study and teaching --- Etude et enseignement --- Jeux linguistiques. --- Allophones. --- Communicatief taalonderwijs --- Spelend leren --- Étude et enseignement -- Allophones. --- 804.0-07 --- 804.0-07 Frans: taalonderwijs; taalverwerving --- Frans: taalonderwijs; taalverwerving --- Schoolbooks - Didactic material --- Français langue étrangère.
Choose an application
29
Anglais (Langue) --- Aufsatzsammlung. --- Compétence de communication (Linguistique). --- Engels. --- Englischunterricht. --- English language --- Language and languages --- Taalonderwijs. --- İngiliz dili --- Étude et enseignement. --- Study and teaching --- Foreign speakers. --- Study and teaching. --- Çalışma ve öğretim. --- Didactics of English --- Germany --- Langage et langues --- Foreign speakers --- Etude et enseignement --- Allophones --- Engels --- Communicatief taalonderwijs --- Didactiek
Choose an application
Inleiding. - 1. De wereld van het taalonderwijs. - 2. Aspecten van schools taalleren. - 3. Woorden: de bouwstenen van een taal. - 4. Grammatica: steun of struikelblok. - 5. De vaardigheden voor communicatie. - 6. Een stap verder, buiten de school. - 7. Vroeg beginnen? - 8. Wat altijd geldt. - 9. Op de achtergrond: Europese stimuli. - Slotwoord. - Literatuur. - Index.
Didactics of languages --- Second language acquisition --- Children --- Language acquisition --- Parent participation --- didactiek --- talen --- tweetaligheid --- vreemdetalenonderwijs --- 475.3 --- Meertaligheid (Tweetaligheid) --- Taalvaardigheid --- Vreemdetalenonderwijs --- 456.2 --- Communicatief taalonderwijs --- Communicatieve vaardigheden --- Meertaligheid --- Vreemdetaleninitiatie --- 475.3 ) * FRANSE TAAL - O.N. --- communicatief talenonderwijs --- communicatieve vaardigheden --- meertaligheid --- onderwijs --- taaleducatie (ler) --- taalonderwijs (ler) --- taalonderwijs --- taalverwerving (ler) --- vreemdetaleninitiatie --- vreemdetalenonderwijs (ler) --- Taal --- Taalonderwijs --- Vreemde talen; onderwijs --- communicatievaardigheden --- Taalonderwijs; overige talen --- Taal en letterkunde; overige talen --- 092976.jpg --- 475.3 ) * FRANSE TAAL - O.N --- Vreemde-talenonderwijs --- Didactiek --- Moderne vreemde talen --- Onderwijs, Vreemde taal --- Onderwijs --- Vreemde taal
Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|