Narrow your search

Library

AP (1)

Hogeschool West-Vlaanderen (1)

PXL (1)

Thomas More Kempen (1)

VIVES (1)


Resource type

book (2)


Language

Dutch (2)


Year
From To Submit

2023 (1)

2019 (1)

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Book
Pedagogische tact : op het goede moment het juiste doen, óók in de ogen van de leerling
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9789044136456 Year: 2019 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Er zijn veel redenen waarom het lang niet altijd lukt het beste uit een leerling te halen. Te vaak worden leerlingen gereduceerd en gelabeld tot een nummer, een toetsscore of een 'puberbrein dat niet kan plannen'. Dat zijn vrijwel altijd oversimplificaties die authentiek contact in de weg staan. Het hart van goed onderwijs wordt namelijk gevormd door de interactie tussen leraar en leerling. Dat terrein wordt in dit inspirerende boek zorgvuldig verkend, overtuigend gebaseerd op een combinatie van wetenschappelijke inzichten en persoonlijke ervaringen. Daarom is dit een belangrijk boek, met een positieve boodschap.(Prof. Rob Martens, Open Universiteit | Wetenschappelijk Centrum Leraren Onderzoek)Gelukkig beseffen bijna alle docenten, uit liefde voor hun vak en hun betrokkenheid bij hun leerlingen, dat opvoeden en begeleiden van leerlingen de kern is van hun dagelijks functioneren. Als tegenwicht aan het beleid van de overheid hebben onze docenten inspiratie nodig, een bevestiging en verdieping dat hun natuurlijke pedagogische grondhouding de enig juiste is. Die inspiratie biedt dit boek Pedagogische tact, een must voor alle schooldirecties en docenten in het Nederlandse onderwijs. Zeker nu!(Wim P. Littooij is voormalig voorzitter van de Raad van Bestuur van de Vereniging voor CVO (Christelijk Voortgezet Onderwijs) te Rotterdam en omgeving)In een fractie van een seconde de goede pedagogische interventie doen, gericht op het welbevinden en de ontwikkeling van de groep en de individuele kinderen. Pedagogische tact gaat over 'bewuste intuïtie' in onderwijs en opvoeding. Docenten en management hebben Pedagogische Tact, als ontwikkelingstraject gevolgd. Studenten worden volwassen en als onmisbare partner in het onderwijs benaderd. Dit boek biedt een schat aan wijsheid voor elke - aankomende - leraar!(Robert Viëtor, directeur Lerarenopleidingen Hogeschool Leiden)Ik ben er gaandeweg mijn docentschap achtergekomen hoe belangrijk de relatie tussen leraar en leerling is in het leerproces. Het boek Pedagogische tact duidt dit proces op een prachtige manier. Door authentieke praktijkvoorbeelden te koppelen aan inspirerende theorieën heb je een krachtig instrument in handen om jezelf als leraar te verbeteren. Lesgeven is voor mij steeds meer 'samen leren' geworden en Pedagogische Tact is een gids om die reis voort te zetten.


Book
Wij weten van praten : overleg op school als cultuur en praktijk
Authors: ---
ISBN: 9782509041371 Year: 2023 Publisher: Brussel : Politeia,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Waarom en hoe wordt er overlegd op school? Dit themanummer geeft het woord aan auteurs die ‘weten van praten’. Ze spreken over overleg om te ... informeren delen organiseren leren en ontwikkelen presteren participeren connecteren samen te werken … Deze publicatie wil de kennis rond overleg in onderwijs vergroten en goesting geven om met nieuwe inzichten aan de slag te gaan. Het is als het ware een gids om mee proef te draaien in je school. Daarom bevat dit nummer bijdragen die de context van een school en van een organisatie in het algemeen onder de loep nemen: wat zijn belangrijke randvoorwaarden om overleg goed te laten verlopen? Welke rol spelen attitudes, vaardigheden en leiderschap? Wat heeft overleg te maken met connectie en het welbevinden, van mensen in je school of organisatie? En doen ook de infrastructuur en de beschikbare communicatiekanalen ertoe?

Listing 1 - 2 of 2
Sort by