Narrow your search
Listing 1 - 8 of 8
Sort by

Book
Neurologie van cognitie en gedrag in hoofdlijnen.
Author:
ISBN: 9035227964 Year: 2006 Publisher: Maarssen Elsevier gezondheidszorg

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Neurologen zijn in de dagelijkse praktijk nauwelijks in de gelegenheid zich te verdiepen in anatomische en pathofysiologische achtergronden van gedragsveranderingen en gestoorde subjectieve belevingen ten gevolge van een hersenaandoening. Andere struikelblokken zijn de geringe aandacht voor deze aspecten tijdens de opleiding en de betrokkenheid van meerdere disciplines bij de diagnostiek en nazorg. De kennis op dit gebied is daardoor versnipperd over onder andere neurologie, geriatrie, neuropsychologie, revalidatie en psychiatrie. Dr. Haaxma (neuroloog) heeft de meest relevante informatie over cognitieve en emotionele werkingsmechanismen van neurologische aandoeningen en de onderliggende anatomie ervan samengebracht. Door juist deze onderwerpen te belichten, draagt dit boek bij aan een beter totaalbeeld van deze materie. De overzichtelijke opbouw en de vele verhelderende illustraties maken het boek tot een ideaal studieboek. Neurologie van cognitie en gedrag in hoofdlijnen is met name gericht op neurologen en neurologen in opleiding. Daarnaast is het geschikt voor andere specialisten die patiënten met hersenaandoeningen behandelen, en studenten die zich voorbereiden op examens over gestoorde cognitie en gestoord gedrag.Inhoudsopgave1 Kernopvattingen: van verleden tot heden2 Het representatie- en lokalisatieprobleem3 Hogere integratieve functies4 Onderzoek5 Bewustzijnsstoornissen6 Rechterhemisfeersyndromen7 Linkerhemisfeersyndromen8 Centraal-motorische stoornissen9 Centrale visuele stoornissen10 Lichaamsschemastoornissen11 Geheugenstoornissen12 (Pre)frontale psychosyndromen13 Klüver-Bucy-syndroom14 Thalamussyndromen15 Dementie16 Epilepsie, cognitie en gedrag17 Reorganisatie

Olfaction, taste, and cognition
Author:
ISBN: 9780521790581 9780511546389 9780521020978 Year: 2002 Publisher: Cambridge Cambridge University Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Cognitieve psychologie : theorie en praktijk
Author:
ISBN: 9789023246978 Year: 2011 Publisher: Assen Van Gorcum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

978


Book
Zet je EF-bril op - Stimuleer de executieve functies van jouw kleuters
Author:
ISBN: 9789048631995 Year: 2018 Publisher: Brugge Die Keure

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Zet je EF -bril op is een inspiratiebundel om executieve functies te ondersteunen bij kleuters met als doel gelijke kansen te geven voor elk kind. Executieve functies zijn namelijk die cognitieve vaardigheden die doelgerichte gedachten, acties en gevoelens mogelijk maken. Uit onderzoek blijkt dat een achterstand in het ontwikkelen van deze executieve functies vaak een voorbode is voor achterstand en schooluitval later in de schoolloopbaan. Om alle kinderen alle kansen te bieden op een kansrijke schoolloopbaan, is het dus interessant om ook al op kleuterleeftijd aandacht te besteden aan deze ontwikkeling van executieve functies. Het boek start met een korte theoretische introductie en is verder opgedeeld in drie bouwstenen: interacties tussen leerkracht en kleuter met de EF -bril op, activiteiten met de EF -bril op, en je klas organiseren met de EF -bril op. Bij het boek hoort ook een pakket met bijlagen om de methodiek in de klas toe te passen.


Book
Ontwikkelen van cognitief talent : handboek voor onderwijsprofessionals
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9789464144116 Year: 2021 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Cognitief begaafde leerlingen hebben, net als andere leerlingen, recht op kwaliteitsvol onderwijs afgestemd op hun onderwijsbehoeften. Op die manier kunnen zij hun cognitieve talenten verder ontwikkelen en zich ten volle ontplooien als persoon. Vele scholen voelen zich dan ook aangesproken om de onderwijsbehoeften van deze leerlingen ernstig te nemen en naar een gepast aanbod te zoeken. Het doel van dit handboek is onderwijsprofessionals te ondersteunen in die zoektocht. In de onderwijspraktijk leven immers nog veel vragen maar ook misverstanden over wat cognitieve begaafdheid is, hoe men cognitief begaafde leerlingen kan herkennen en welke aanpak wenselijk is en werkt. Op die vragen speelt dit handboek in. Het biedt kaders voor het denken over cognitieve talentontwikkeling en handvatten voor het versterken van de aanpak van cognitief begaafde leerlingen in de onderwijspraktijk. Op die wijze wil dit boek bijdragen aan kwaliteitsvol onderwijs aan cognitief begaafde leerlingen op school. Het richt zich zowel op het basis- of primair onderwijs, als op het secundair of voortgezet onderwijs. De primaire doelgroep zijn (toekomstige) onderwijsprofessionals met een honger naar actuele inzichten en kaders die hun professioneel handelen richting bieden: leraren (in opleiding), leerlingenbegeleiders, zorgleerkrachten en -coördinatoren, schoolleiders, pedagogisch begeleiders, CLB-medewerkers, ondersteuners, lerarenopleiders, (toekomstige) hoogbegaafdheidscoaches of -specialisten en alle anderen die een begeleidende of ondersteunende rol spelen op school. Dit handboek is ook relevant voor beleidsmedewerkers, buitenschoolse hulpverleners en ouders die op zoek zijn naar inzichten over de ontwikkeling van en onderwijs aan cognitief begaafde kinderen en jongeren. Dit handboek bestaat uit twee delen. Het eerste deel schetst actuele inzichten over cognitieve begaafdheid en het sociaal-emotioneel en motivationeel functioneren van cognitief begaafde kinderen en jongeren. Het tweede deel biedt handvatten voor het versterken van onderwijs aan en de begeleiding van cognitief begaafde leerlingen. Het behandelt de vraag hoe je een beleid voor cognitief sterke leerlingen vorm kan geven en welke pedagogisch-didactische interventies volgens onderzoek werken. Interventies zoals compacten, verrijken, groeperen en versnellen komen aan bod, evenals interventies gericht op het verhogen van de motivatie, de betrokkenheid en het welbevinden van onderpresterende begaafde leerlingen.https://shop.acco.be/nl-be/items/9789464144116/Ontwikkelen-van-cognitief-talent


Book
Eerst bewegen, dan leren : neuromotorisch ontwikkelingsprogramma voor scholen (INPP)
Author:
ISBN: 9789048617104 Year: 2013 Publisher: Brugge Die Keure

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Bij een leerprobleem is er vaak sprake van een "motorische blokkade". Het kind weet wel wat het moet doen of antwoorden, maar krijgt het niet op papier gezet. De leerling kan dus zijn volledige potentieel niet laten zien. Het INPP-bewegingsprogramma, dat je dagelijks met de hele klas kan uitvoeren, biedt voor veel kinderen een antwoord. De leerlingen die niet schoolrijp zijn of leerproblemen hebben, oefenen zo de basisvaardigheden om tot leren te komen zonder dat ze uit de klas moeten worden gehaald. Via de motorische weg worden de cognitieve functies ondersteund. Kinderen moeten immers eerst hun bewegingen leren controleren, alvorens ze kunnen stilzitten, schrijven, lezen, ...


Book
Design for cognitive bias
Author:
ISBN: 9781937557973 1937557979 Year: 2020 Publisher: New York A book apart

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

We humans are messy, illogical creatures who like to imagine we?re in control?but we blithely let our biases lead us astray. In Design for Cognitive Bias, David Dylan Thomas lays bare the irrational forces that shape our everyday decisions and, inevitably, inform the experiences we craft. Once we grasp the logic powering these forces, we stand a fighting chance of confronting them, tempering them, and even harnessing them for good. Come along on a whirlwind tour of the cognitive biases that encroach on our lives and our work, and learn to start designing more consciously. Bron: https://abookapart.com/collections/books


Book
Wat vraag ik aan mijn kind? : 7 denkstappen om een probleem op te lossen
Author:
ISBN: 9789033466168 Year: 2007 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Redactie Vlabin-VBCMet deze uitgave wil Albert Janssens, lector aan de lerarenopleiding van de Katholieke Hogeschool Leuven, ouders, leerkrachten en therapeuten bijstaan bij het begeleiden van kinderen die een probleem moeten oplossen. Janssens wil hen daarom het nodige inzicht bieden in de cognitieve ontwikkeling van een kind. De auteur ontwikkelt zeven denkstappen, die gebaseerd zijn op de theorieën van Reuven Feuerstein. In een eerste stap moeten ouders of begeleiders zichzelf afvragen of hun kinderen gevoelig zijn voor problemen. Vervolgens wordt de probleemsituatie geanalyseerd, worden het probleem en het doel bepaald, en wordt een plan opgesteld. Daarna komt de concrete uitwerking van de oplossing aan bod. Een laatste stap laat zien hoe dit proces verankerd kan worden, zodat het kind leert om problemen zelfstandig op te lossen. Dat alles wordt ondersteund met concrete voorbeelden en oefeningen, waarvoor je achteraan de oplossingen vindt. Het boek sluit af met een beknopte literatuurlijst. Een praktische uitgave om samen met een kind problemen te detecteren en op te lossen. Overzichtelijke lay-out.© NBD Biblion

Listing 1 - 8 of 8
Sort by