Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|
Choose an application
Neurologen zijn in de dagelijkse praktijk nauwelijks in de gelegenheid zich te verdiepen in anatomische en pathofysiologische achtergronden van gedragsveranderingen en gestoorde subjectieve belevingen ten gevolge van een hersenaandoening. Andere struikelblokken zijn de geringe aandacht voor deze aspecten tijdens de opleiding en de betrokkenheid van meerdere disciplines bij de diagnostiek en nazorg. De kennis op dit gebied is daardoor versnipperd over onder andere neurologie, geriatrie, neuropsychologie, revalidatie en psychiatrie. Dr. Haaxma (neuroloog) heeft de meest relevante informatie over cognitieve en emotionele werkingsmechanismen van neurologische aandoeningen en de onderliggende anatomie ervan samengebracht. Door juist deze onderwerpen te belichten, draagt dit boek bij aan een beter totaalbeeld van deze materie. De overzichtelijke opbouw en de vele verhelderende illustraties maken het boek tot een ideaal studieboek. Neurologie van cognitie en gedrag in hoofdlijnen is met name gericht op neurologen en neurologen in opleiding. Daarnaast is het geschikt voor andere specialisten die patiënten met hersenaandoeningen behandelen, en studenten die zich voorbereiden op examens over gestoorde cognitie en gestoord gedrag.Inhoudsopgave1 Kernopvattingen: van verleden tot heden2 Het representatie- en lokalisatieprobleem3 Hogere integratieve functies4 Onderzoek5 Bewustzijnsstoornissen6 Rechterhemisfeersyndromen7 Linkerhemisfeersyndromen8 Centraal-motorische stoornissen9 Centrale visuele stoornissen10 Lichaamsschemastoornissen11 Geheugenstoornissen12 (Pre)frontale psychosyndromen13 Klüver-Bucy-syndroom14 Thalamussyndromen15 Dementie16 Epilepsie, cognitie en gedrag17 Reorganisatie
#KVHB:Neurologie --- #KVHB:Neuropsychologie --- Cognitieve functies --- Gedragsstoornissen --- Hersenbeschadigingen --- Neurologie --- Cognitieve functies. --- Gedragsstoornissen. --- Hersenbeschadigingen. --- Neurologie.
Choose an application
MAD-faculty 17 --- opleiding art sense(s) lab --- psychologie --- cognitieve functies --- zintuiglijke waarnemingen --- neurowetenschappen
Choose an application
978
#KVHB:Cognitieve psychologie --- 159.95 --- OF 1 2013-2014 --- Cognitieve psychologie --- OO Inleiding tot de psychologie --- PHL-Healthcare 12 --- psychologie --- cognitieve ontwikkeling --- cognitieve functies --- Leerpsychologie --- Psychologie --- Man --- Volwassene
Choose an application
Zet je EF -bril op is een inspiratiebundel om executieve functies te ondersteunen bij kleuters met als doel gelijke kansen te geven voor elk kind. Executieve functies zijn namelijk die cognitieve vaardigheden die doelgerichte gedachten, acties en gevoelens mogelijk maken. Uit onderzoek blijkt dat een achterstand in het ontwikkelen van deze executieve functies vaak een voorbode is voor achterstand en schooluitval later in de schoolloopbaan. Om alle kinderen alle kansen te bieden op een kansrijke schoolloopbaan, is het dus interessant om ook al op kleuterleeftijd aandacht te besteden aan deze ontwikkeling van executieve functies. Het boek start met een korte theoretische introductie en is verder opgedeeld in drie bouwstenen: interacties tussen leerkracht en kleuter met de EF -bril op, activiteiten met de EF -bril op, en je klas organiseren met de EF -bril op. Bij het boek hoort ook een pakket met bijlagen om de methodiek in de klas toe te passen.
kleuters --- sociale vaardigheden --- Uitvoerende functies ; kinderen --- 471.4 --- 471.49 --- didactiek --- executieve functies --- cognitieve vaardigheden --- doelgericht denken --- didactiek kleuteronderwijs - huishoudelijk spel, zintuiglijk spel, overige onderwerpen --- Didactics of Kindergarten --- kleuteronderwijs --- PXL-Education 2018 --- kleuterdidactiek --- cognitieve functies --- Executieve functies --- Kleuteronderwijs --- Didactiek --- Personality development --- Orthopedagogics --- orthopedagogiek --- pedagogiek --- gedragsontwikkeling --- sociale psychologie --- sociale pedagogiek --- persoonlijkheidsontwikkeling --- PXL-Research 2020 --- PXL-Onderzoeksproject --- cognitieve ontwikkeling --- Gedrag ; kinderen --- Uitvoerende functies --- Executieve functie
Choose an application
Cognitief begaafde leerlingen hebben, net als andere leerlingen, recht op kwaliteitsvol onderwijs afgestemd op hun onderwijsbehoeften. Op die manier kunnen zij hun cognitieve talenten verder ontwikkelen en zich ten volle ontplooien als persoon. Vele scholen voelen zich dan ook aangesproken om de onderwijsbehoeften van deze leerlingen ernstig te nemen en naar een gepast aanbod te zoeken. Het doel van dit handboek is onderwijsprofessionals te ondersteunen in die zoektocht. In de onderwijspraktijk leven immers nog veel vragen maar ook misverstanden over wat cognitieve begaafdheid is, hoe men cognitief begaafde leerlingen kan herkennen en welke aanpak wenselijk is en werkt. Op die vragen speelt dit handboek in. Het biedt kaders voor het denken over cognitieve talentontwikkeling en handvatten voor het versterken van de aanpak van cognitief begaafde leerlingen in de onderwijspraktijk. Op die wijze wil dit boek bijdragen aan kwaliteitsvol onderwijs aan cognitief begaafde leerlingen op school. Het richt zich zowel op het basis- of primair onderwijs, als op het secundair of voortgezet onderwijs. De primaire doelgroep zijn (toekomstige) onderwijsprofessionals met een honger naar actuele inzichten en kaders die hun professioneel handelen richting bieden: leraren (in opleiding), leerlingenbegeleiders, zorgleerkrachten en -coördinatoren, schoolleiders, pedagogisch begeleiders, CLB-medewerkers, ondersteuners, lerarenopleiders, (toekomstige) hoogbegaafdheidscoaches of -specialisten en alle anderen die een begeleidende of ondersteunende rol spelen op school. Dit handboek is ook relevant voor beleidsmedewerkers, buitenschoolse hulpverleners en ouders die op zoek zijn naar inzichten over de ontwikkeling van en onderwijs aan cognitief begaafde kinderen en jongeren. Dit handboek bestaat uit twee delen. Het eerste deel schetst actuele inzichten over cognitieve begaafdheid en het sociaal-emotioneel en motivationeel functioneren van cognitief begaafde kinderen en jongeren. Het tweede deel biedt handvatten voor het versterken van onderwijs aan en de begeleiding van cognitief begaafde leerlingen. Het behandelt de vraag hoe je een beleid voor cognitief sterke leerlingen vorm kan geven en welke pedagogisch-didactische interventies volgens onderzoek werken. Interventies zoals compacten, verrijken, groeperen en versnellen komen aan bod, evenals interventies gericht op het verhogen van de motivatie, de betrokkenheid en het welbevinden van onderpresterende begaafde leerlingen.https://shop.acco.be/nl-be/items/9789464144116/Ontwikkelen-van-cognitief-talent
Developmental psychology --- Teacher education. Teacher's profession --- Secondary education --- basisonderwijs --- hoogbegaafdheid --- Cognitieve opvoeding --- Cognitieve vaardigheden --- Onderwijs --- Sociaal-emotionele ontwikkeling --- Motivatie --- Leerlingbegeleiding --- Leerproces --- Hoogbegaafdheid --- 415.4 --- didactiek --- leermethodes --- pedagogiek --- geheugen, leren, leerpsychologie, kennen, denken, begaafdheid en fantasie --- cognitieve functies --- intelligentie --- 700 Pedagogie --- Educational psychology
Choose an application
Alles vloeit voort uit ?beweging?. Een moeder is opgelucht wanneer ze de baby voelt bewegen in haar buik. We moedigen onze kleintjes aan om te grijpen, te rollen en te ontdekken. Een kleuter loopt, speelt en wordt met de dag slimmer. Maar eenmaal op school wordt alles weer omgegooid. We belonen kinderen als ze kunnen stilzitten en het leren gebeurt niet langer meer met handen en voeten? Nochtans maakt beweging deel uit van de natuur van kinderen. Beweging voedt hun jonge brein, maakt ze alert en weerbaar.Wat heeft ?beweging? nu met leerproblemen te maken? Wel, bekijk de motoriek van een leerling en je kunt een inschatting maken over diens leerpotentieel. The way we move, is the way we think! En omgekeerd: hef de motorische blokkade bij een kind op en het kan eindelijk zijn capaciteiten laten zien. Decennialang is de aanpak van leerproblemen quasi hetzelfde gebleven. Maar cognitieve drill en remediëring brengen niet elk kind vooruit. De hersenfuncties stimuleren via de motorische weg wordt nog teveel onderschat. Maar als een kind nog geen controle heeft over zijn lichaam of over zijn bewegingen, dan kan het toch ook niet stilzitten en leren?Het boek biedt naast een duidelijke uiteenzetting, een reeks screeningstesten en eenbewegingsprogramma aan voor kinderen.Bron: https://www.diekeure.be/educatief/product/eerst-bewegen-dan-leren-neuromotorisch-ontwikkelingsprogramma-voor-scholen/
Bewegingsopvoeding. --- leerproblemen --- Primary education --- leerstoornissen --- Orthopedagogics --- Kindergarten --- neuromotorische stoornissen --- Bewegingsopvoeding --- #PBIB:+105.61 --- lichamelijke vaardigheden --- motoriek --- ontwikkelingspsychologie --- neuromotoriek --- screeningsmethoden --- 415.3 --- emotionele intelligentie --- didactiek --- sociale vaardigheden --- 464 --- Motorische ontwikkeling --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen) --- Leerproblemen --- Bewegen --- Lichamelijke ontwikkeling --- 796.012 --- Leerstoornissen --- Testen --- Neuromotorisch ontwikkelingsprogramma --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Leerstoornissen : Algemeen --- agressie, emoties, instinct, motoriek en wil --- Kinderen met leerproblemen --- PXL-Education 2014 --- motorische ontwikkeling --- cognitieve functies --- bewegingsprogramma's --- screening --- kleuteronderwijs --- bewegingsopvoeding --- Onderwijsmethoden --- Onderwijs --- dyspraxie --- Beweging --- Onderwijsmethode --- Leerstoornis --- Plezier --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
We humans are messy, illogical creatures who like to imagine we?re in control?but we blithely let our biases lead us astray. In Design for Cognitive Bias, David Dylan Thomas lays bare the irrational forces that shape our everyday decisions and, inevitably, inform the experiences we craft. Once we grasp the logic powering these forces, we stand a fighting chance of confronting them, tempering them, and even harnessing them for good. Come along on a whirlwind tour of the cognitive biases that encroach on our lives and our work, and learn to start designing more consciously. Bron: https://abookapart.com/collections/books
Webdesign --- Responsive design --- Content management --- Cognitieve functies --- Bewustwording --- Ontwerpen --- Prejudices --- Decision making --- Web sites --- Web site development --- Moral and ethical aspects --- Design&delete& --- Psychological aspects --- Development of Web sites --- Internet programming --- Pages, Web --- Sites, Web --- Web pages --- Websites --- World Wide Web pages --- World Wide Web sites --- WWW pages --- WWW sites --- Computer network resources --- Decision-making (Ethics) --- Ethics --- Bias (Psychology) --- Prejudgments --- Prejudice --- Prejudices and antipathies --- Attitude (Psychology) --- Emotions --- Development --- #SBIB:309H1713 --- #SBIB:309H1730 --- Mediatechnologie: nieuwe toepassingen (abonnee-televisie, electronic mail, desk top publishing, virtuele realiteit...) --- Artificiële Intelligentie, knowledge engineering, --- Contentmanagement --- Cognitieve functie --- Design
Choose an application
Redactie Vlabin-VBCMet deze uitgave wil Albert Janssens, lector aan de lerarenopleiding van de Katholieke Hogeschool Leuven, ouders, leerkrachten en therapeuten bijstaan bij het begeleiden van kinderen die een probleem moeten oplossen. Janssens wil hen daarom het nodige inzicht bieden in de cognitieve ontwikkeling van een kind. De auteur ontwikkelt zeven denkstappen, die gebaseerd zijn op de theorieën van Reuven Feuerstein. In een eerste stap moeten ouders of begeleiders zichzelf afvragen of hun kinderen gevoelig zijn voor problemen. Vervolgens wordt de probleemsituatie geanalyseerd, worden het probleem en het doel bepaald, en wordt een plan opgesteld. Daarna komt de concrete uitwerking van de oplossing aan bod. Een laatste stap laat zien hoe dit proces verankerd kan worden, zodat het kind leert om problemen zelfstandig op te lossen. Dat alles wordt ondersteund met concrete voorbeelden en oefeningen, waarvoor je achteraan de oplossingen vindt. Het boek sluit af met een beknopte literatuurlijst. Een praktische uitgave om samen met een kind problemen te detecteren en op te lossen. Overzichtelijke lay-out.© NBD Biblion
Cognitieve opvoeding. --- probleemoplossend denken --- leerlingenbegeleiding --- Educational psychology --- probleemgericht werken --- Pupil counseling. Pupil guidance --- Feuerstein --- cognitieve denkstimulering --- cognitieve functies --- kinderen --- 415.4 --- Reuben Feuerstein --- cognitieve ontwikkeling --- leren --- probleemoplossing --- 460.2 --- Cognitieve ontwikkeling --- Feuerstein, Reuven --- Probleemoplossend denken --- Probleemsituaties --- opvoeding --- 474.2 --- Cognitieve ontwikkeling (Denkontwikkeling) --- Kinderen --- 416.23 --- cognitieve opvoeding (ler) --- opvoedingsproblemen : diagnostiek (ler) --- probleemoplossend denken (ler) --- 364.4 --- 474.23 --- Cognitieve functioneren --- Denken --- Kinderen : hulpverlening --- Kinderen : psychosociale problemen --- Onderwijsleermiddelen; ba.o. --- Opvoeding --- 073415.jpg --- geheugen, leren, leerpsychologie, kennen, denken, begaafdheid en fantasie --- algemene psychologie, hogere geestelijke functies (oa. leren, kennen, denken, begaafdheid, fantasie, geheugen, leerpsychologie) --- Inleidingen - Hand- en leerboeken --- Hogere geestelijke functies --- Onderwijsstrategieën --- Leerlingbegeleiding --- Pedagogische psychologie --- Onderwijsleermiddelen; ba.o --- Lager onderwijs --- Leraren --- Patiënt-therapeut relatie --- Denktraining --- Basisonderwijs --- Kind --- Leraar --- Relatie therapeut - patiënt --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Directie
Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|